X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
זיו בר רופא כללית רפואה משלימה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עקיצות עמוקות יכולות לדמם דימום קל מאוד, ולעיתים אפשר לראות את סימן העקיצה בצורה ברורה אולם, הופעה של אזור שחור שקוטרו גדול משני מילימטרים במרכז העקיצה, מעידה שמדובר בעקיצה של עכביש או חרק ארסי יותר ויש לפנות לקבלת עזרה רפואית בהקדם
▪  ▪  ▪
עקיצות בקיץ [צילום: AP]

יתוש הבית המצוי זקוק לדם אנושי בתהליך הרבייה שלו, כך שאנחנו מאכילים ומסייעים לאויבים שלנו בעקיפין כל פעם שאנחנו נעקצים. העקיצות שלו אינן מסוכנות וגורמות לתגובה מקומית. בילדים בעלי רגישות אלרגית כללית, העקיצות יכולות להתנפח, להראות ככתמים אדומים מבריקים או שלפוחיות.
זן חדש יחסית של עוקצים הוא מסוג המכונה יתוש הנמר האסייתי. יתושים אלה מעבירים את מחלת קדחת הנילוס המערבי. למרות השם המעיד על קשר למצרים, היתושים נפוצים במרכז וצפון הארץ בעיקר.
עקיצות עמוקות יכולות לדמם דימום קל מאוד, ולעיתים אפשר לראות את סימן העקיצה בצורה ברורה. אולם, הופעה של אזור שחור שקוטרו גדול משני מילימטרים במרכז העקיצה, מעידה שמדובר בעקיצה של עכביש או חרק ארסי יותר ויש לפנות לקבלת עזרה רפואית בהקדם.
ראשית חוכמה - מניעה. ללבוש בגדים ארוכים, מבד דק ואוורירי שיגנו גם מפני קרינת השמש ובגדים מתאימים לרחיצה במים. צמחים ארומטיים כמו ציטרונלה, אקליפטוס ורוזמרין דוחים יתושים וזבובים. רצוי לשטוף את אזור העקיצה במים קרירים וסבון, חימום של המקום מרחיב את כלי הדם ומחמיר את הגירוי המקומי. על העקיצה אפשר למרוח שמן זרעי פשתן, הנמצא היום בבתים רבים, ג'ל אלוורה, קרם טראומיל או שמן אובליפיחה. מבין תרופות המדף, ג'ל הפניסטיל חשוב למנוע מהילד לגרד את העקיצות, גם במחיר של חבישה שלהן.
הדבורים והצרעות כמו שהאגדה מספרת, עמלות כל הזמן, ולא יתקפו בני אדם, אלא אם מאיימים על הכוורת שלהן. הצרעות ניזונות משאריות מזון שמטיילים משאירים אחריהם ומהאשפה העירונית שלנו, ולכן ההיתקלות בהן תכופה יותר וקורית גם באזורי המגורים.
ארס הדבורה והצרעה מכיל מגוון של חומרים פעילים שגורמים לנזק מקומי ועלולים לגרום לתגובות נרחבות בילדים ובאנשים עם אלרגיה לעקיצות. עקיצה של דבורה או צרעה, תגרום לכאב מקומי עז, אודם ונפיחות מקומיים, שייראו כשלפוחית מורמת מהעור. התגובה המקומית חולפת באופן נורמלי תוך 10-6 שעות (כל עוד התופעות הקשורות לעקיצה הן מקומיות).
חשוב לציין, כי כדי להרוג אדם בוגר בריא, נדרשת עקיצה של 500-300 דבורים בו-זמנית. כלומר, הארס אינו קטלני לנו באופן רגיל, אלא אם קיימת רגישות יתר כלפיו.
רגישות יתר לעקיצות של דבורים או צרעות, נפוצה ומופיעה ב-4% מהאוכלוסייה. רגישות זו יכולה להתבטא במקרים הקלים בתגובת יתר מקומית. במקום שלפוחית קטנה, יופיע אזור נרחב של אודם שיכול לכסות קוטר של 10 ס"מ סביב מקום העקיצה. על-אף שתגובה זו בפני עצמה איננה מסוכנת, היא צריכה לשמש סימן חשוב, שיש לערוך לילד תבחיני עור לרגישות לדבורים. עקיצות רגילות יכולות להזדהם זיהום משני ואז נראה שאזור העקיצה משתפר, הכל כמו עובר, ופתאום מופיע אודם חדש. מקרים אלה מחייבים טיפול באנטיביוטיקה מקומית או כללית.
הסכנה העיקרית שטומנות עקיצות אלה מופיעה באנשים שיש להם רגישות יתר לארס הדבורה. אנשים אלה מגיבים בתגובה קיצונית הנקראת הלם אנאפילקטי. זהו מצב בו התגובה האלרגית לארס מפעילה את כל מערכת החיסון בכל הגוף בו-זמנית וגורמת לקריסה של מערכות הגוף. כפי שציינתי קודם, אפשר לעיתים לזהות מראש את המועמדים לפתח תגובה כזו, לפי התגובה העורית הקיצונית שהם עושים לעקיצות הראשונות שלהם. הסימן המדאיג שמחייב התייחסות, הוא הופעה של בחילה, כאבי בטן והקאה תוך 15-10 דקות אחרי העקיצה.
פריחה עורית אדומה מפושטת באזורים רחוקים ממקום העקיצה, תופיע בהמשך, ואחריה קוצר נשימה והתדרדרות. לכן, אם יש הופעה של הסימנים המוקדמים של הבחילה, ההקאה והפריחה העורית הנרחבת - יש להזעיק עזרה באופן מיידי.
יש לנקות את אזור העקיצה במים קרירים וסבון. עוקץ הדבורה נשאר נעוץ בעור הילד ויש לסלק אותו על-ידי גירוד שלו החוצה, למשל עם מגבת. עקיצות דבורה כדאי לקרר באופן מהיר, למשל בעזרת הקרחום מהצידנית / ארטיק / קרח. להרגעת האזור אפשר להשתמש בקרם טראומיל או בקרם קלנדיל, אותם יש למרוח ולהספיג במנות קטנות, תוך המשך פעולת הקירור לסירוגין של האזור. את הקירור המקומי, יש להמשיך למשך כחצי שעה ואחריה רצוי להמשיך לטפל מקומית בעזרת קרם מתאים.

תאריך:  18/05/2015   |   עודכן:  18/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אין זאת כי אם בשל מצוקת העיתים ירדה באחרונה מסעדת הצמרת התל אביבית מגדולתה. אבל, עם מעט יותר מאמץ, חזקה על רפי כהן, שף הצמרת שלה ובעליה, שישכיל מן הסתם להחזיר לה את עלומיה
יורם שוייצר
ייתכן שבמסגרת המאמץ לבלום את התרחבות השפעתה של 'המדינה האיסלאמית' ברצועת עזה ובסיני ייווצר שת"פ עקיף ובלתי מוצהר בין חמאס למצרים, ובין חמאס לישראל. זאת, למרות שמצרים מאשימה בפומבי את חמאס בסיוע לפעילות 'אנצאר בית אל-מקדס' - 'ויליאת סיני', וכן בהסתרתם או למצער באי-מעצרם והסגרתם של פעילי הארגון לידיה
שמחה סיאני
הירושלמים, הם סוג מיוחד של אנשים, יש להם משהו אקסטרה, מלבד טבעת זוהרת התלויה ועומדת מעל ראשם, וזאת משום קדושתה של העיר
מרגלית מולנר גויטיין
ילדותו עברה עליו בבית רוחש בסופרים ומשוררים, ובוויכוחים על ספרות והגות
נעמה בן-דוד-טרבלסי
לרוב שבועות הוא החג המסוכן ביותר קלורית מכל החגים, הוא כל-כך עשיר בחמאה, שמנת וגבינה צהובה, ובמילים אחרות החג המוקרם    אפשר להכין שולחן חג אחר, עשיר בטעם וצבע ודל בקלוריות שאחריו נהיה פטורים מרגשות אשם, ומה שבטוח נרגיש הרבה פחות כבדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il