X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד פסח פונה לעבר וסוכות מכוון אל העתיד, שבועות הוא חג ההווה ומציב לאדם את האתגר להכיר בטוב שבחייו ולומר "עכשיו טוב"
▪  ▪  ▪
אין מצוות מיוחדות

על יהודי מוטלות שלוש חובות: לזכור וללמוד מהעבר, לצפות לישועה העתידית ולחיות ולפעול בהווה. שלושת ממדי הזמן - עבר, הווה ועתיד - נרמזים גם בשלושת הרגלים.
בחג הפסח אנו חוזרים לעבר. מצוות החג כולן - קורבן פסח, אכילת מצה ומרור וסיפור יציאת מצרים - מכוונות את האדם לשחזר את ההיסטוריה, "לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (פסחים י', ה'). בחג הסוכות, לעומת זאת, אנו חולמים על העתיד. הסוכה העתידית מעורו של לוויתן, החזונות שבספר זכריה (פרק י"ד) על חג הסוכות והקמתה מחדש של "סוכות דוד הנופלת" הלא היא מלכות בית דוד והמקדש מכוונים לעתיד. אמנם, גם בחג הסוכות קיים ממד של עבר: "כי בסוכות הושבתי את בני ישראל" (ויקרא כ"ג, מ"ג), אולם המשותף לכל מצוות החג היא הכמיהה אל העתיד שבאחרית הימים, שבו העולם האידילי של גן העדן ישוב ויחזור.
בין שני חגים אלו נמצא חג השבועות, שבו מודגשת ההכרה בערכו של ההווה. החל משבועות מתחילים להביא את ביכורי הפירות לבית המקדש (ביכורים א', ג'; שם, י'). הבאת הביכורים מצביעה על הכרת הטוב לה' ועל שמחתנו במציאות בה אנחנו חיים כאן ועכשיו: "ויתן לנו את הארץ הזאת ארץ זבת חלב ודבש... ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתת לי ה'... ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוהיך ולביתך" (דברים כ"ו, ט'-י').
ההתייחסות לחג השבועות כחג ההווה מסבירה את העדרן של מצוות מיוחדות. מצוות החג הן סמלים המיועדים להוביל את תודעת האדם למצב שונה מזה שבו הוא מצוי כאן ועכשיו. סוכות ופסח גדושים בסמלים שכאלה, המקשרים את האדם עם עברו ועתידו. בשבועות, לעומת זאת, אין סמלים. ייתכן שזו גם הסיבה לכך ששבועות אורך רק יום אחד ולא שבעה כשאר הרגלים המבקשים לעצב עולם אחר. שם יש צורך בזמן. אולם כדי לחוות את ההווה די ביום יחיד.
כשם שאין תאריך להווה, התורה לא נקבה גם בתאריך מסוים לחג השבועות. נאמר רק, כי חוגגים אותו חמישים יום לאחר הבאת קורבן העומר (ויקרא כ"ג, ט"ו-ט"ז). גם למצוות הביכורים הקשורה לחג השבועות אין תאריך יחיד, וניתן לקיימה כל עוד פירות נלקטים בשדה.
העבר מעניק משמעות להווה ומכוון את דרכו של האדם. העתיד, החזונות והתקוות, מעניקים השראה ושאיפות. לעומתם, חג השבועות מציג לאדם את אתגר ההווה שבו הוא נדרש להכיר בטוב שבחייו ולומר 'עכשיו טוב' - "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוהיך ולביתך".
האמירה "יהיה טוב", מבחינה זו, היא אמירה שגויה לא רק משום שהיא מכחישה את הטוב שכבר קיים בהווה, אלא משום שהיא שוללת את הטוב שבעתיד. מי שמתעלם מההווה ומתמקד רק בתקוות העתיד, עלול להחמיץ את הטוב גם כאשר כל תקוותיו יתגשמו.
דבר זה נרמז גם בספירת העומר. לרוב ספירה מבטאת ציפייה לסיום, ולכן היא בדרך כלל ספירה לאחור. ספירה שכזו מבטאת רצון להימנע מההווה. הסופר מעוניין לדלג על הזמן, "לאפס אותו" ולהגיע אל נקודת היעד שנמצאת בעתיד.
לעומת זאת, ספירת העומר היא חיובית. אנו מתחילים באחד וסופרים עד 49 ימים, כאשר לכל אחד מימי הספירה נודע אופי מיוחד, משמעות עצמאית ויכולת תיקון מסוימת המתקיימת רק בו. אומנם ביחס לימי הספירה חג השבועות נמצא בעתיד, אולם אופן הספירה מלמד שהדרך להגיע לעתיד היא באמצעות חוויית הווה והפיכת כל יום לבעל משמעות, כפי ששמעתי מהרב דוד זלר ז"ל: "The way to count the days is by making the days count".

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ר"מ בישיבת ההסדר עתניאל.
תאריך:  22/05/2015   |   עודכן:  25/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
שמחה סיאני
זיכרונות ילדות מחג השבועות בשכונת "נחלת צבי" בירושלים של שנות החמישים    חג השבועות הוא חג אחד עִם שמות רבים: חג הקציר, יום הביכורים, חג השבועות, וחכמי המשנה הוסיפו לו שמות - יום החמישים, עצרת, יום הַקְהֵל וחג מתן תורה
יצחק מאיר
קבלת תורה
מירב ארד
התנובה הממוצעת לפרה בישראל עמדה בשנת 2014 על 12,083 ק"ג חלב לשנה, עלייה של 2.6% לעומת 2013    בתפוקת הדבש חלה ירידה של 6% ב-2014 בעיקר בשל פגעי מזג האוויר
ציפי לידר
בשולי הכותרות: משרד החינוך מציג: יד ושם לאתיופים    לא לתת יד לרוסיה משת"פית של אירן    בוז'י הנואם כוחו בדיבורים    האם ביבי בדרך לפלג את המחנה הציוני?    הפנים החדשות של ירושלים    ולקינוח פסוקו
נעמה בן-דוד-טרבלסי
עוד אנחנו עסוקים בחזרה לשגרה, אחרי ארוחות החג הרבות והמשמינות של פסח ומשפע הבשר ששמנו על המנגל בחג העצמאות, מגיע חג העוגות ומוצרי הגבינה המשמינים לא פחות
רשימות נוספות
נתניהו: ירושלים לא תחולק עוד לעולם  /  איציק וולף
מגוון מוצרים לשבועות של אסם  /  גלית יצחק-אוגנוב
זיהום אוויר גבוה בעקבות מדורות ל"ג בעומר  /  יפעת גדות
קולות בעברית ליד הכותל  /  דרור אידר
עושה עצמו הפקר   /  חניאל פרבר
ריקודגלים בירושלים  /  עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il