X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כותרת דבריו "לפתוח את ארון הקודש" הזכירה לי אסוציאטיבית מה שסח באזניי הרב ש"ז אוירבך זצ"ל: "לא כתוב בשום מקום שאסור להכניס חתולים לארון הקודש. זה שכל ישר!"
▪  ▪  ▪
"לפתוח את ארון הקודש" [צילום: איתמר לוין]

בחנוכה השתא הושק פרויקט תנ"ך 929, בראשות ידידנו הרב בני לאו מירושלים. משרד החינוך וארגונים נוספים, חברו למיזם המציע קריאת פרק יומי בתנ"ך, וסיומו ב-929 יום, כמנין פרקיו. הפלטפורמה היא גלישה באתר אינטרנט מושקע (או באפליקציה), כאשר לב העניין איננו הפרק היומי (בדומה לדף היומי בתלמוד), אלא קטעי פרשנות, הגות, עיון ודיון הנלווים לפרק.
מעת יציאת הפרויקט לאוויר האינטרנט הוא לווה בביקורת בקרב הציבור הדתי (ואולי גם מחוצה לו?), ברמות עוצמה שונות. הביקורת מכוונת לתכנים הנכתבים גם / בעיקר על-ידי אפיקורסיים וספקניים, ועל-ידי חכמולוגים ומודדי התנ"ך כמידת זרתם.
לעיתים ההגיגנים מותחים ביקורת נוקבת באמת-איש על התנהגות אישי התנ"ך ו...על הקב"ה, חוקיו ומשפטיו (='הא-ל', כפי שהוא מכונה בקרב תופשי תרבות זו). הפרויקט מציע לכל בעל מקלדת להעלות פוסט ועמדה אישית, פרשנית, ספרותית או כל ז'אנר אחר כלפי פרק התנ"ך היומי, וככל הנראה הסינון הוא מזערי. הפתיחות של 'כל דיכפין יבוא ויכתוב' הניעה אפילו את מכללת הרצוג ה'פתוחה / מתונה' למשוך את שותפותם ממיזם זה ולהציע חלופתו באתר 'הקהל' (להבלטת התחרות הוא קרוי 'הקהל תתקכ"ט' = 929) שתכניו כתובים על-ידי מאמיני-סיני הכשרים לבוא בקהל ה'הקהל'.
חתולים בארון הקודש
הרב בני לאו פרסם בגיליון חג השבועות (מוסף 'שבת', מקור ראשון) מאמר סניגוריה נלהב למיזם: "לפתוח את ארון הקודש". במסה יפה וסדורה הוא שוטח את המתח ההיסטורי שבין סוגרי התורה ומנחיליה לתלמידים 'הגונים' בלבד, ובין פותחיה לרשות הרבים, ושונים תורתם בשווקים וב'מרחב הציבורי'. הוא מזכיר לנו ביד אמן את עזרא הסופר זכור לטוב, ואחריו את מחלוקות שמאי והלל, רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה האם לנעוץ חרב בבית המדרש ולסנן את באיו או לפתוח את שערי ארון הקודש לכל 'בעלי האסופות', המתקבצים להאזין. גם הנצי"ב מוולוז'ין נכרך במחרוזת פותחי השערים, וברוח חג מתן תורה המסה נחתמת באמירת חז"ל הידועה על התורה שניתנה במדבר שהוא מקום הפקר לכל.
והינה, בצד העונג הספרותי למקרא הדברים חשתי כי בשרי נעשה חידודין-חידודין, וכולי פליאה עצבנית-מקפיצה! איך שגה הרב בני ברואה ונפל ברשת הרטוריקה הטובה עליו? איך נתחלפו לו תלמידים שאינם הגונים במלמדים שאינם הגונים, או בתורה שאינה הגונה? כל הפתיחות שהוא מצביע עליה היא כלפי שומעי ככרות גם אם אינם הגונים. אך, רבש"ע, היכן מצא אסמכתא לתורה ולמלמדים שאינם הגונים? איך נתחלפה קבלת התורה במקום הפקר במתן תורה על-ידי 'מופקרים'? האם חיבת הפרויקט יציר כפיו העבירה אותו על דעת האמת ה'מחקרית' שממנה נשזר מאמרו? אכן, חידושו הגדול הוא גרירת התורה לעידן ה'פוסט', להגות שבה 'הכל עובר'; גם 'אחר' ששנה ופירש ראוי לפרש! ועוד, דומה כי האתר משמש זירת ספורט תחרותי למותחי ביקורת דעתנים.
כותרת דבריו "לפתוח את ארון הקודש" הזכירה לי אסוציאטיבית מה שסח באזניי הרב ש"ז אוירבך זצ"ל: "לא כתוב בשום מקום שאסור להכניס חתולים לארון הקודש. זה שכל ישר!"
יתר על כן, גם אם נתעלם מבדיקת ציציותיהם של הכותבים, ונתרכז בתוכן ו"שמע האמת ממי שאמרה" (הקדמת 'שמונה פרקים לרמב"ם'), חלק נכבד מעיוני הפרקים היא ביקורת כלפי התנ"ך, אישיו ונותן התורה. כתרגיל ניסוי פתחתי את הפרק היומי היום, חג השבועות זמן מתן תורתנו. 'נפלתי' על ויקרא פרק כ"א "אמור אל הכהנים" שבו מוטלות הגבלות רבות על הכהנים בענייני טומאה, נישואין ואיסור על כהנים בעלי מום להקריב במקדש.
אמת, מוסד הכהונה "והיו קודש" קשה להבנת בן דורנו. על אחת כמה וכמה הסוגיה החברתית של אפליית כהנים בעלי מוגבלויות, ואתם כבר מנחשים מהי קשת הגיגי ה-929. מתוך כ-15 רשימות כתריסר כותבים (מהם בעלי שם ומהם אלמוניים לגבי) מותחים ביקורת חריפה או מרומזת על ציווי התורה ומצפים לשינוי ולעידכון. אכן אלו סוגיות קשות ואין לי נוסחה איך מסבירים אותן לעם שבשדות, ובעיקר לאינטלגנטים דעתנים. אחת ידעתי, מה שמתרחש בדף הדוגמתי הזה (ואולי נפלתי על פרק קשה במיוחד) עולה בקנה אחד עם מתן תורה ב'הפקר' ללא גבול, והיפוך המשמעות החז"לית של 'קבלת תורה בהפקר' שפירושה "מה אלו (אש מים ומדבר) חינם לעולם אף התורה חינם לעולם" (במד"ר א).

תאריך:  28/05/2015   |   עודכן:  28/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מקור ראשון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם מותר להכניס חתולים לארון הקודש?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אורתודוקס חסר-סובלנות
יוסי פלס  |  29/05/15 12:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
גם בשבוע השלישי של שידור תוכנית הריאליטי - אין בה, עדיין, שום סימנים של יצירתיות לשמה    היא פשוט רדודה, נעדרת כל "אקשן", וסובבת סחור-סחור סביב עצמה כל העת
יצחק מאיר
דעת ובדיחות הדעת באנקדוטה התלמודית    האם יכול אדם "עָצֵ֑ל", מילה נרדפת ל"סכל" - שאינו עושה את הטוב מפני שהוא טוב אלא מפני שהוא אנוס על-פי הדיבור או החוק או המלך, לראות בלהקה העושה את הטוב לה מעין ברירה או בחירה - מופת?
אברהם הללי
בפרשה זו דִּבֵּר ה' אל משה ואמר לו: דבר אל אהרן ואל בניו לאמור כה תברכו את בני ישראל. אמר להם: יברכך ה' וישמרך: יאר ה' פניו אליך ויחנך: ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום    המשכן הוא בסך-הכל מבנה עראי שאלמלא שרתה בו רוח האלוהים, כפי שאמור להיות, לא הייתה לו כל משמעות למבנה זה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: איפה הזכות לחיים וביטחון לתושבי יו"ש?    החולם והלוחם - בוז'י הלוחמני הלוטש עיניו לכיסא ראש הממשלה    איפה היו הח"כים בדיון על עובדי דימונה?    מועדון הפורום ותרבות הסמוך    די לכתות - הכתובת רשומה על הקיר    בקטנה - ולקינוח פסוקו
איתן קלינסקי
דרכם הנלוזה של שמעון ולוי הייתה התרסה והרמת יד על כמיהתו של יעקב אבינו למצוא נתיבים אל לבם של יושבי הארץ הזו    לכן הוא אומר בפסקנות רבה - "עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְיאִישֵׁנִי בְּיוֹשֵׁב הָאָרֶץ"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il