X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הלקח של אהרן ברק מן ההיסטוריה של גרמניה אינו כי עלינו להגן על חיינו מפני הסכנה ולפעול בזמן ולהרתיע ולהילחם באויבים, אלא כי יש סכנה שדווקא אנו ננהג כמו הגרמנים
▪  ▪  ▪
כשאהרן ברק ויצחק הרצוג מזהירים – למה הם מתכוונים

לאחר הצגת הממשלה החדשה בכנסת הזהיר יצחק הרצוג ראש האופוזיציה "בשם המחנה הזה אני מזהיר אותך היום אדוני ראש הממשלה: אם תרים יד על בג"ץ של משה לנדוי וחיים כהן, שמעון אגרנט ומאיר שמגר, מנחם אלון ואהרן ברק, אדמונד לוי ומרים נאור - תמצא אותי, אדוני ראש הממשלה, עומד מולך ומחנה עצום מאחורי".
זו הרי הצהרה מוזרה. הוא לא אמר כי אם ילך ראש הממשלה בדרך מסוימת, יפעל בכנסת להשיג רוב להפיל את הממשלה. הרצוג אף לא אמר כי העם יפנה נגד בנימין נתניהו וממשלתו ויביס אותו בבחירות הבאות. תחת זאת הודיע כי יביא "מחנה עצום" מול הממשלה. האם יביא אנשים למנוע הצבעה בכנסת?
באותו זמן התפרסמה ידיעה כי "מרים נאור נשיאת בית המשפט העליון אמרה כי יוזמות שונות מבקשות עתה להגביל את כוחו של בית המשפט ולהתגבר על פסיקותיו. לגישתה, כדי שהעיקרון של שמירה על כבוד האדם יישמר בפועל ולא יהווה הצהרה בלבד, נדרש שומר. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הצטרף גם הוא לקריאות הללו בציינו כי התנגד בעבר, וכי הוא עודנו מתנגד, ליוזמות שעלולות לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון ובחוסנו".
אלא שאין מדובר ביוזמות שהן פעולה של הממשלה נגד בית המשפט. היוזמות הן לחקיקה בכנסת. האם העם בוחר לכנסת במפלגות שהוא מסכים לדרכן, או שהוא בחר בשופטי בג"ץ לעצור את הכנסת מראש מלדון במה שתרצה לקיים עליו הצבעה? להצהרות כי בג"ץ יהיה שומר על זכויות האדם מול הכנסת יש משמעות חמורה ומסוכנת. הם רומזים כי הם חושדים בכנסת כי תחוקק חוקים לרדיפת המיעוט. לאחרונה הצהיר מי שהיה נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק כי ישמח לייעץ לשרת המשפטים. לדבריו, "בגרמניה של תחילת שנות ה-30', בית-המשפט העליון לא יכול היה לפסול חוקים. אני מאמין באמונה שלמה שאם היה אז לגרמניה בית-משפט חזק וביקורת שיפוטית, אפשר היה למנוע את היטלר". אמונה זו מעידה על חוסר הבנה גמור של מנגנון הפעולה של האנטישמיות באירופה. הצורר היטלר שבה את ליבם של המוני הגרמנים בהאשמת היהודים במפלה במלחמת העולם הראשונה ובתעמולה אנטישמית שהתאימה לדעות שהיו נטועות בהם. הרי הגנרלים בצבא שלא הסכימו לדרך ניהול המלחמה שלו לא עצרו אותו, והפרופסורים באוניברסיטאות לא התנגדו לחרם על חבריהם היהודים. מי היו אפוא אותם השופטים שהיו עומדים מול היטלר, גם בהנחה שלא הייתה להם חוקה מתאימה? בבדיקת ההיסטוריה של אותה תקופה, מתברר כי השופטים הגרמניים גזרו מאסר ארוך על פעילים קומוניסטיים, אך התייחסו ברכות רבה להיטלר ולפעילים נאציים.
הרבה לפני שעלה לשלטון, עסק הצורר בהפצת שנאה נגד בני עמנו. הוא לא חשש כי גם אחד מן האלפים הרבים של הלוחמים היהודיים שזכו לאותות הצטיינות על גבורה ואומץ לב במלחמת העולם הראשונה יקום להרוג אותו לפני שישלהב המונים לפגוע ביהודים. שונאי ישראל יכלו לפעול בחופשיות במרוצת הדורות באירופה, כי היהודים מעולם לא הענישו אותם, ולהפך גמלו להם בתשלומי שוחד. יהודי רחמן קנה ציורים של היטלר בעילום שם כדי לתמוך בנכה מלחמה.
השופט ברק אומר כי אינו משווה בין ישראל לגרמניה של שנות ה-30', אך בכל זאת מוסיף '"אבל בישראל הגרעין הדמוקרטי שברירי, בגלל שלוש תופעות: ראשית, השורשים הדמוקרטיים שלנו לא עמוקים. נקודה שנייה היא המתח הביטחוני שעלול לפגוע בזכויות. הגורם השלישי לשבריריות הוא היעדר תרבות שלטונית".
הלקח של ברק מן ההיסטוריה של גרמניה אינו כי עלינו להגן על חיינו מפני הסכנה ולפעול בזמן ולהרתיע ולהילחם באויבים (כפי שעשה ראש הממשלה כשהזהיר את הקונגרס האמריקני מפני הסכנה של אירן). הלקח שלו הוא כי יש סכנה שננהג כמו הגרמנים. המזהירים אותנו לשמור על זכויות האדם אינם מתנים את השמירה הזאת בשמירה על חייהם של חיילינו ואזרחינו. חיי יהודים בעיניהם הם מחיר שחובה עלינו לשלם כדי שהעולם לא ייצא נגדנו. נראה כי רצח יהודים בידי מחבלים הוא בעיניהם תופעה טבעית, מס שעלינו לקבל, כמו שנפגעו יהודים בפוגרומים במזרח אירופה. ובמקום גזר דין מוות, זכאים אותם מחבלים לחיי כלא בתנאי בית-הבראה וללימודים חינם באוניברסיטה.
ברק אף הוסיף כי "העליות השונות, גם ממדינות ברה"מ לשעבר וגם ממדינות האיסלאם, לא באו מתרבות שלטון דמוקרטית". לדבריו, הישראלים לא חונכו להבין כי דמוקרטיה אינה שלטון הרוב, אלא משטר שבו נשמרות זכויות המיעוט.
מהן אם כן המדינות שמהן היו צריכים לבוא לישראל עולים שידעו לשמור על זכויות המיעוט בדמוקרטיה? אתונה הקדומה, ערש הדמוקרטיה, גם לו הוסיפה להתקיים, רוב התושבים בה היו עבדים וזכויותיהם לא נשמרו, בניגוד לחוקי התורה שקיימו בני ישראל. ובזמן המודרני, האם מתכוון ברק למסורת העבדות בארצות-הברית? האם יש מורשת דמוקרטית היסטורית איתנה לאיטליה ולגרמניה בעלות העבר הקרוב הפשיסטי? או אולי מתכוון השופט ברק לצרפת של משטר וישי ששיתף פעולה עם הגרמנים? או אולי לנורווגיה שבה שיתף משטרו של קוויזלינג פעולה עם הנאצים? לשוודיה שהייתה ניטרלית במלחמת העולם השנייה ושיתפה פעולה עם גרמניה? ואם כוונתו למסורת האירופית בכללה, הנה לוקסמבורג שהיא אחת משלוש הבירות הרשמיות של האיחוד האירופי, בדיוק בימים אלה פרסמה הודעה כי היא מבקשת מחילה על שיתוף הפעולה שלה בהסגרת יהודי הנסיכות אל מותם לידי הנאצים. ואם מתלונן אהרן ברק על זכויות המיעוט המוסלמי במדינתנו, לא מאמריקה נלמד וגם לא מבריטניה. בזמן מלחמת העולם השנייה, חששו אנגליה ואמריקה מפלישה של כוחות גרמניים או יפניים לאזורי החוף, ולא רצו להסתכן שתושבים מקומיים יעזרו לפולשים. באנגליה נאסרו עשרות אלפי נתינים של גרמניה, ביניהם יהודים שברחו מן הנאצים, ובארה"ב נאסרו למעלה מ-100 אלף אזרחים ממוצא יפני.
מדבריהם של ברק ושל הרצוג ברור כי הם מייחסים לבית המשפט העליון את תפקיד השומר על זכויות המיעוט מפני שלטון הרוב בכנסת. או במילים אחרות, אנשי "המשטר הישן" שהפסידו את הבחירות ולא זכו בקולות העם, מבקשים לשלוט דרך מנגנון הפיקוח של בג"ץ שיאשר או יפסול חוקים של הכנסת לפי ה"ערכים" שלהם, או יותר נכון לפי השקפותיהם ודרכם המדינית. בדרך זו של פיקוח על הכנסת, מקווה ראש האופוזיציה לאחוז במושכות השלטון במדינה. השופטים של בג"ץ מתמנים על-פי הידע והניסיון והחוכמה שלהם במשפט. אך איש לא הסמיך אותם להיות מורי הלכה. הם לא נבחרו כבעלי גדולה רוחנית או מוסרית, ואין שום רמז בתהליך בחירתם כי הם הקובעים מהם הערכים הנעלים שעליהם שומר העם בישראל.

תאריך:  12/06/2015   |   עודכן:  12/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכויות האדם או הזכות לשלטון
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
לא לפגוע ביכולת ביהמ"ש לפגוע1
צרצר  |  13/06/15 14:23
2
לא לפגוע ביכולת ביהמ"ש לפגוע2
צרצר  |  13/06/15 15:20
3
בג"צ גוף בעל אג'נדה שמאלנית
מסעודה משדרות  |  13/06/15 15:30
4
לא לפגוע ביכולת ביהמ"ש לפגוע3
צרצר  |  13/06/15 15:35
 
- ל'צרצר', תודה על המידע המאלף,
אברהם שלום  |  15/06/15 21:29
5
בית הדין הגבוה לצדרעק
אהרון שחר  |  13/06/15 22:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנפרד גרסטנפלד
אחת השאלות שיוכל גולדברג להפנות לאובמה: "ההגדרה של מחלקת המדינה האמריקנית למושג אנטישמיות כוללת יישום של סטנדרט כפול. מדוע אם כן השימוש המובהק שלך בסטנדרט כפול כלפי ישראל לא ייחשב כביטוי של אנטישמיות?"
קובי קמין
שיגרה היא שחברי מרצ הצעירים מחליטים לסמן מוצרים תוצרת ההתנחלויות. תמה אני: מדוע אנשי ההתנחלויות לא מגיעים לבתיהם של אנשי מרצ הצעירים ומסמנים את רכושם במדבקות בנוסח "מוצר זה שייך לפשיסט שאינו מכבד את רכושם של אנשים אחרים"
הרב רפי אוסטרוף
האם יהדות הגולה הולכת בדרכם של אבותינו בחטא המרגלים? האם היא שוכחת את הרעות שפקדו אותה בארצות מושבה ומואסת בארץ ישראל?    מבט אקטואלי ומודאג לפרשת השבוע
איתמר לוין
המשפט בפרשת רונאל פישר יצא לדרך השבוע. מבט על ההישג של מח"ש בהסדר עם מלכה, על הטקטיקה של פישר, על העבר של דוד ועל צורת הניהול של סובל
יוסי דר
אורן חזן קובע עם עמית סגל פגישה בבית המשפט. אם חזן יגיש תביעת לשון הרע - הוא עוד יתגעגע לגיהינום שעובר עליו בימים אלה. חזן עלול לגלות שהתביעה חוזרת אליו כמו בומרנג, והנתבעים מוצצים לו - והפעם בעזרת בית המשפט - את שארית הדם שעוד נותרה בגופו
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
לב של אבן  /  טל בן דור
זה לא הכדורגל, טיפש. זה קיומה של ישראל  /  מרדכי קידר
געגועים לאתאטורק  /  מנשה שאול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il