במישור התיאולוגי גזענות היא כפירה. נכון שלא צריך אלוהים כדי להסתובב בעולם עם צ'יפ שמזין את מוחם של אנשים אומללים בהוכחות חותכות שבני האדם נולדו מקופים קדמוניים שונים, מהם שהלכו כבר על שתיים כשאחרים עוד דידו על ארבע, מהם בעלי גולגולות נדיבות ומהם צרי אופק וחסרי חוליות דעת, מהם שלמדו על העצים להבחין קצת בין טוב לבין רע, לפתח רגישות לנוף על-פי יופיו או שממונו, כנגד אחרים שלא נולדו להוליד אלא צאצאים שלא יכלו להשיל נטיות קרימינאליות ולא היו מסוגלים ליצור אלא אומנות דקדנטית, מהם בעלי נטיות אלטרואיסטיות ומהם שהתרגלו לחמוס כל ששייך לקופים הנחותים מהם, וכולם כאחד הורישו לעתיד את העליונים ואת הנחותים שכשם שפרצופיהם שונים כך ערכם שונה. אבל כאמור מי שיש לו אלוהים והוא מאמין כי מה שהצ'יפ שלו אומר למוחו הוא אמת לאמיתה מפני שהאלוהים עצמו השתיל אותו בראשו, יש לו בעיה עם אלוהים גזען לא עלינו, ואין לך כפירה גדולה מזו.
גם הפונדמנטליזם, שדומה כאילו הוא אינו קיים אלא במישור התיאולוגי, הוא כפירה. נכון שלא צריך אלוהים כדי לדבוק בקנאותו. אתיאיסט גמור יכול להקדיש את חייו לניתוץ פסלי אלילים מפני שלדידו אילו היה אלוהים בעולם גם הוא לא היה יכול לחיות במחיצתם. זה מטורף, אבל צריך להשלים עם העובדה כי גם הטירוף הוא עובדה. אבל מי שיש לו אלוהים, והוא מאמין באמונה שלימה כי הוא נתגלה פעם בימים קדמונים ומאז לא גאתה בו אצילות מתחדשת, ולא נבעו בתוכו מי מעיינות חיים, ולא באו אליו תפילות, ושירות, וייסורי אמונות של בני אדם שהעלו מן העת המתהווה נסתרות, מאמין באמונה שלימה כי אלוהיו היה - וקפא חלילה, ואין לך כפירה מחלנת מזו.
שתיים רעות שהן אחת, מאיימות עלינו, שתיים, הגזענות והפונדמנטליזם, שהם אחת, הכפירה. הן מאיימות מבית, הן מאיימות מחוץ. הן אורבות מקרוב, והן אורבות בערבות העולם כולו. הן צוברות אנרגיות מסוללות פאנאטיות, ויוצאות אטומות אוזניים משמוע כל קול זולת קולן הן, להכות, לשרוף, לנפץ, ואפילו לשסף גרונות אם אין עוצר.
... ומאוד מאוד צריכים להיזהר לקרוא להן לשניים בשמות הנכונים להם, לבל נשלים עם גזענות מחליאה מפני שקדמונים אימצו אותה, ולא נשלים עם פונדמנטליזם שליחותי מפני שהיא שיבה בלתי מתפשרת אל ה'פונדמנטים', אל היסודות, של האמונה בטרם התקדשה בהתחדשותה. זו כפירה וזה כפירה, אבל אם לא נדע להבדיל ביניהם, וניאבק באחת כאילו היא השנייה ובשנייה כאילו היא האחת, לא נוכל חלילה לאף לא אחת וניתום לחיות תחת אימתם וימיננו לא תדע את שמאלנו ושמאלנו לא תדע את ימיננו, כי תחת האימה הרוחות גוועות והדעת הממוצעת רובצת תחתיה ואינה הולכת לשום מקום.