X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הזכות לחופש הביטוי והיצירה האמנותית: מול עבירות ההאדרה וההצדקה של מעשי טרור ומחבלים - דוגמה מספרד
▪  ▪  ▪
ביהמ"ש העליון במדריד. הערעור נדחה

הוויכוחים הציבוריים שמתנהלים בימים אלה סביב שאלת חופש הביטוי של אמנים, אינם מיוחדים לנוף הישראלי. בפברואר השנה הכריע בית המשפט העליון בספרד בשאלה, האם יצירות של זמר ראפ מהוות "נאום שנאה" במובן של האדרה או הצדקה של מעשי טרור, וזאת בניגוד לסעיף 578 של הקוד הפלילי הספרדי. הוראה זו קובעת, כי האדרה או הצדקה של מעשי טרור או של מבצעי מעשים אלה, וכן ביצוע מעשים שיש בהם כדי להשפיל או לזלזל בקורבנות מעשי טרור או במשפחותיהם, תישא עונש של מאסר בין שנה לשנתיים.
המערער (שהורשע בערכאה ראשונה), העלה ליוטיוב שירים וסרטונים שבהם הוא נראה מצדיק את מעשיהן של קבוצות טרור כגון אל-קאעידה, אטאה, גראפו ואחרות. בשיריו הוא אף איחל שקבוצות אלה ימשיכו לפעול. בערעור טען הזמר, שעקרונות חופש הביטוי וחופש היצירה האמנותית מגנים על מעשיו ולפיכך אין להענישו. בית המשפט העליון דחה את הערעור תוך שקבע מספר הבחנות מעניינות.
ראשית, בית המשפט העליון בספרד עמד על ההבחנה בין "שנאה פנימית" לבין "הבעה פומבית של השנאה". במקרה הראשון מדובר ב"רגש" של אדם שאינו נושא לענישה פלילית, בעוד שהמקרה השני יכול להוות עבירה. השופטים הדגישו, ש"הצהרת שנאה" אינה מוגנת על-ידי עיקרון חופש הביטוי.
עוד ציינו בפסק הדין, כי בשירים שהופצו באינטרנט נכללו משפטים שבאופן ברור האדירו אנשים שנשפטו בגין עבירות טרור או החמיאו למעשיהם. כך, אחד השירים שהתייחס לאסיר כלל את המשפטים: "בתי הסוהר מלאים בגיבורים המשתייכים למעמד הפועלים. את האמת זורקים לכלא, אך האסיר תמיד יברח החוצה. כוחות הכיבוש מכנים 'טרור' מעשה פשוט כמו הרמת הקול, בעוד שהם מפציצים בתי ספר". לאמרות מהסוג הזה הוסיף הזמר משפטים נוספים, שכללו הזמנה "רטורית" (בלשון בית המשפט), לפגוע בגופים שונים כגון: "לטלוויזיה הספרדית מגיעה פצצה". אמירות אלו הן עבירה פלילית.
לפי פסק דינו של בית המשפט העליון, "להצדיק" - הכוונה לצייר כחוקיות ולגיטימיות התנהגויות שהן מעשים פליליים. נושאי ההאדרה יכולים להתייחס למעשים המוגדרים כמעשי טרור בחוק הפלילי, ו/או לאנשים שהשתתפו בביצוע מעשים אלה. על-מנת שהעבירה תתבצע, יש צורך בפרסום או בהפצת ההאדרה או ההצדקה בכל אמצעי של ביטוי ציבורי או תקשורתי, כגון עיתונים או אינטרנט, וכן במופעי ציבור בהם יש ריבוי משתתפים.
שנית, בית המשפט העליון הספרדי הבהיר היטב, כי "נאומי שנאה" שמטרתם להצדיק מעשים של טרור אינם מוגנים על-ידי עיקרון חופש הביטוי, שהרי "הטרור הוא הפגיעה החמורה ביותר שניתן לבצע בקהילה שסובלת ממנו, מפני שהטרור מתבסס על חיסולו של אחר שהוא שונה, בחוסר טולרנטיות אבסולוטית, וכן בעיבוד הפלורליזם הפוליטי, ובסופו של דבר בהטלת אימה על הכלל כאמצעי להשגת מטרות". הערעור נדחה והזמר נשלח לשנתיים מאסר.
ספרד היא מדינה דמוקרטית, חברה באמנה האירופית לזכויות האדם ובאיחוד האירופי. סעיף 20 לחוקה הספרדית מכיר בזכות להביע ולהפיץ באופן חופשי את המחשבות, הרעיונות והדעות באמצעות המילה, הכתב וכל אמצעי אחר. אותו סעיף מכיר בזכות ליצירה ספרותית, אומנית, מדעית וטכנית. עם זאת, עיקרון חופש הביטוי והיצירה האומנותית לעולם אינם מוחלטים. הם מוצאים את גבולותיהם, בין היתר, מקום שהיצירות גורמות להכפשה, בוז או השפלה לקורבנות טרור או בני משפחותיהם.

הכותב עוסק במשפט בינלאומי ומשפט השוואתי.
תאריך:  24/06/2015   |   עודכן:  24/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ראפ תומך טרור
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חופש הביטוי
ע  |  24/06/15 09:32
2
לשלוח את השמאלנים לעזה
אהרון שחר  |  24/06/15 14:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רו"ח נדב הכהן
בית המשפט העליון עתיד בחודשים הקרובים לפסוק בשני תיקים הקשורים בהכרה בהפסדים: קיזוז לאחור בתיקי דמארי והירשזון, והכרה בהפסדי הון בתיק פישמן
איתן קלינסקי
אינני מקבל את טענת השרה, מירי רגב, שהיא תחמה את הדרישה ליישר קו רק ל-ד' אמות של מימון כספי. מנהלי תאטרון, יוצרי קולנוע, הוצאות ספרים ימלטו מהתמודדות עם הפקות ועם כתבי יד, שידונו בקיטוב החברתי ההולך ומעמיק. דרישתה של רגב ליישר קו זו דרישה, שמתאימה לרודן דיקטטורי
צ'לו רוזנברג
מי שמעלה על דעתו שהאלטרנטיבה ליוזמה ישראלית רבת היקף המעמידה במרכזה פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני על-פי המתווה של נתניהו עצמו, היינו חתירה לכינונה של מדינה פלשתינית מפורזת, היא מדיניות של שב ואל תעשה, יופתע מחדש מדוחות דומים לזה של הוועדה לזכויות האדם
מרדכי ליפמן
אותם אמנים דגולים בעיני עצמם לפחות, פרימדונות, שמלא עולם כבודן וכישרונן. הם רושפי שנאה וטעונים ביקורת ארסית נגד הממשלה, במיוחד זו האחרונה. הם טעונים בכעס, מעצם הצורך לרדת מהאולימפוס אל הפרולטריון הבזוי בעיניהם ("בהמות"), השולט עכשיו, ולבקש ממנו, מה"בהמות", בידיים פשוטות: "תן ותן עוד"
רפי לאופרט
הדרוזים הישראלים חייבים, אני מדגיש חייבים, ללמוד לרסן את עצמם, להימנע מהשמעת איומים וגינויים כלפי מדינתם ולהבין שקל מאוד לפרק מה שנוצר בעמל רב במשך עשרות שנים. הכל מושתת על אמון, ועל כיבוד הריבונות והחוק. ברגע שינותק חבל הטבור הזה, ישתנה מעמדם שינוי דרמטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il