X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומנים אישיים
על השנה המשמעותית בחיי שבה החלטתי לעזוב הכל ולעבור להוראה ובפרט סיוע לתלמידים עם לקויות ומוגבלויות
▪  ▪  ▪

שנה זו עבורי, היא שנה של הגשמה וחוויה מיוחדת מאד. לפני 20 שנה, בעת השירות הצבאי הייתה לי הזכות להיות מש"קית הוראה של "נערי רפול" במחווה אלון. בסיום הצבא פניתי לכוונים אחרים ושנים רבות עסקתי והתפתחתי בתחום משאבי אנוש, הדרכה בחברות עסקיות "ארקיע", "שטראוס". כל השנים הללו הייתה לי פינה חמה בלב להוראה, חינוך ובפרט הרצון לעזור לאנשים שרוצים ללמוד, להשתלב, להצליח, אך בשל סיבות שונות של מוגבלויות, לקויות, בעיות התנהגותיות, זקוקים לעזרה מסוג אחר . חלומי והרצון האמתי היה לחזור לתחום החינוך המיוחד, תמיד ידעתי שיבוא יום שאנטוש את "סיר הבשר" בתעשיה ואחצה את הקווים למערכת החינוך שכל כך שונה במהותה ובתפקידה.
המעבר למערכת החינוך
התחלתי את ההתנסות עם חששות רבים של המעבר למערכת החינוך. הפחידה והרתיעה אותי ההתחלה דווקא עם אוכלוסיית הילדים עם הנכויות ההתפתחויות, אך אט אט השבועות חלפו להם נקשרתי לילדים המדהימים בבית ספר "סולאד", נהנתי ואותגרתי מהוראה. הכנת החומרים לשיעורים היוותה אתגר גדול מבחינה יצירתית, ולמדתי בעזרתה של המורה המאמנת להתאים את החומרים ולהנגיש אותם לילדים בכיתתי. מבחינתי הרגשתי שכל יום התנסות הוא חוויה מרתקת ומאתגרת עבורי.
הרגשתי איך הילדים הללו מצליחים להוציא ממני המון סבלנות, האהבה, האכפתיות הפתעתי את עצמי ולמדתי על עצמי עד כמה אוכלוסייה זו ריתקה אותי, איתרה ומילאה אותי מחדש. בסמסטר השני ההתנסות בבית ספר רגיל אצל מורת שילוב הייתה מאוד שונה. פתאום ילדים נורמטיביים רגילים,בית ספר יסודי רגיל, הופתעתי מהרוגע והנורמליות של בית הספר לעומת בית ספר סואלד.למדתי על עצמי שאני יותר נהנת ללמד קבוצות קטנות של תלמידים אך גם נהנת בשיעורים פרטניים..
למדתי כמה חשוב הרוגע והשקט של המורה ע"מ לרתום תלמידי שילוב ללמידה. התנהלות עם הילד מתוך כעס של המורה לא מובילה ללמידה, אלא לתסכול של הילד וגם של המורה שלא הצליחה לרתום את הילד ללמידה.למדתי על עצמי שדרך יצירת אווירה טובה הילדים משתפים פעולה טוב יותר.מההתנסות למדתי כמה חשוב לתת לילדים של החינוך המיוחד ולא משנה תחת איזו מטריה הם נמצאים, להעניק להם חום, לשדר לילדים כל הזמן שאכפת לי ממך...אתה חשוב לי....אני מאמינה בך....למדתי גם כמה לי כמורה חשוב לשדר זאת לילד. למדתי כמה אהבה, והערכה הילדים מעניקים לי כמורה שקודם כל רואה את הילד .הייתי מופתעת כמה הילדים העסיקו אותי וחשבתי עליהם מעבר לשעות ההתנסות. כמה הם הצליחו ממפגש של פעם בשבוע להיות כל כך מרכזיים במחשבותיי ורגשותיי.
התלמידים - ילדי השילוב
- בהתנסות למדתי הרבה מאוד על אוכלוסיית הילדים בחינוך המיוחד. בהתנסות עם אוכלוסיית נכויות התפתחותיות, למדתי איזה ילדים מדהימים ומלאי אהבה הם. למדתי כמה חשוב להקנות לאוכלוסייה זו כישורי חיים כמה שיותר להתמקד בהכנתם לחיים עצמאיים בעתיד, כמה שיותר לנרמל אותם.למדתי שצריך הרבה אמונה וסבלנות, לחזור על הדברים פעמים רבות בדרכי הוראה מגוונות . כמה חשוב לתת להם להתנסות בסיטואציות חברתיות או יומיומיות כמו: בית קפה, סופר, איך מכינים קפה, זהירות בדרכים, בחירת סרט. כמה חשוב לשלב את המשפחה של כל ילד בתהליך הקשה שנמשך גם בבית. באוכלוסייה זו ההתקדמות איטית מאד, וצעד אחר צעד משיגים את המטרה.
חשוב לציין שאוכלוסייה זו דורשת שילוב של טיפולים שונים כמו: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, מוזיקה, אומנות. הטיפול בילדים הוא של צוות שאותו מרכזת המורה לחינוך מיוחד. בהתנסות בבית ספר "גורדון" הכרתי את ילדי השילוב. למדתי שקיימת שונות בין הילדים. יש ילדים על רצף האוטיזם ויש ילדים עם לקויות למידה, יש ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ילדים עם בעיות רגשיות. מגוון הילדים תחת מטרית "ילדי שילוב" הוא גדול.
מורת השילוב מלמדת קבוצה קטנה של תלמידים, אך הקבוצה יכולה להכיל ילדים שונים מאוד זה מזה ועליה לדעת להתאים את חומרי הלימוד בקבוצה לפי שונות התלמידים בה, משימה לא פשוטה. ילדי השילוב משתלבים בכיתות האם, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית, פעמים רבות זקוקים לעזרה, תווך, הנגשה של החומרים הנלמדים בכיתת האם עבורם. הילדים מתמודדים עם קשים רבים בכיתת האם. אני בטוחה שפעמים רבות ילדי השילוב יוצאים משיעור בכיתת האם בתסכול רב. שמתי לב שפעמים רבות הילדים שמגיעים לחדר השילוב הקטן שלנו, המשרה אווירה ביתית ומקבלים בו תשומת - לב רבה ממורת השילוב שהיא כל כולה שם עבורם, חומרי לימוד מותאמים .
חשתי שילדים שנכנסו לכתיתת השילוב "כבויים", ראש מורכן ולאחר שיעור אחד יצאו מחדר השילוב עם הראש מורם,שמחים, כאילו מילאו את הצברים מחדש. אין ספק שאוכלוסיית ילדי השילוב מאותגרים בכל יום מחדש בבית הספר הרגיל. ותפקידנו לעזור להם ולהיות שם בשבילם!למדתי כמה חשוב לתת חיזוקים לכל ילדי החינוך המיוחד, כמה הם זקוקים להם ומחזקים אותם וגורמים למוטיבציה לילד. למדתי שמחיאות כפיים על תשובה יפה או דף עבודה בפני הקבוצה או מילה טובה מחזקת התנהגות לימודית רצויה וגורמת לילד לאושר וחווית הצלחה. במהלך ההתנסות למדתי דרכים מגוונות לצורך מתן חיזוקים לילדים. למדתי עד כמה חשוב למשוך ולאתגר את אוכלוסיות השונות בחינוך המיוחד כלפי מעלה, לאתגר בשאלות חשיבה שימשכו את הילד ויאתגרו אותו כלפי מעלה, זו טעות לוותר - הם מסוגלים ויכולים.
ההוראה
למדתי בהתנסות שבחינוך המיוחד חשוב ללמדבדרכי הוראה יצירתיות, מגוונות, ומותאמות לילדים.בילדים עם נכויות התפתחותיות מוקדי הלמידה שונים במהותם מילדי השילוב. המוקדים הם כישורי חיים, חינוך מיני, כישורים חברתיים, הלמידה מורכבת מהרבה התנסות בשטח כמו: ללכת לקניות בסופר, ללכת להזמין ולשבת בבית קפה ואחרי ההתנסות עצמה לחזור לכיתה לנתח את ההתנסות ולחזור שוב לשטח לתקן את הטעויות שנלמדו. ליצור לילדים למידה חווייתית להפעיל את החושים. לדוגמה שיעור לימוד שברים, המורה ביקשה מהתלמידים להביא סוגי מזון שונים.ה מורה הדגימה את מהות השבר באמצעות חיתוך דברי המזון. העבודה העצמית דפי עבודה צריכים להיות מותאמים לפי השונות של הילדים בכיתה לפעמים המורה מכינה לכל ילד בכיתה דף עבודה המותאם לו. יחידת הלימוד, הנושא הנלמד הוא לטווח ארוך ומצריך חזרות רבות על אותו חומר בצורות שונות.
קיים מערך תומך רחב של מטפלים אשר עובדים עם הילד בתחום בו מטפלים במקביל למטפלים האחרים ולמורה. כך שהילד עטוף בדרכי הוראה וטיפול המטפלים שכולם מתכווננים לאותה המטרה (לפי תחי/תלא).למורות לחינוך מיוחד בבתי הספר לנכויות התפתחויות לא קיימים חומרי לימוד מסודרים המותאמים לאוכלוסייה זו. המורה חייבת להתאים וליצר חומרי לימוד לכל שיעור וכל ילד בכיתתה.
מורת השילוב מחויבת ועובדת לפי התלב"ס בתחילת כל שנה מיצרת עבור כל ילד שילוב תחי/ תלא המותאם לו בשיתוף מחנכת הכיתה. מורת השילוב ניזונה מחומרים הנלמדים בכיתת האם של ילד השילוב. מורת השילוב מתאימה את החומרים לילד השילוב ומחזקת אותו ומקנה לו אסטרטגיות למידה ע"מ לשלבו בכיתת האם. דרכי ההוראה הן מאוד דידקטיות, פרונטלי, דפי עבודה, עבודה במקראות קיימות שחלקן מותאמות לחינוך המיוחד.לפעמים קיימות קבוצות לימוד שהמורה מכינה עבורן דפי עבודה שונים לפי יכולות הילדים בקבוצה. למורה המשלבת אין זמן ממושך שבו יכולה להטמיע את החומר אלא בהלימה להתקדמות בכיתת האם.
לסיכום: ברור לי שהרצון שלי בעתיד להשתלב כמחנכת כיתה לחינוך מיוחד בבית ספר שמתמחה בבעיות התנהגותיות או רגשיות.אני מרגישה שהלקויותלמידה בתוספת בעיות רגשיות / התנהגותיות יהוו עבורי אתגר מענייןשייצר עבורי עניין רב. בהתנסות הבאה אבקש להתנסות בבית ספר "גוונים" בכפר-סבא, ע"מ לוודא שהכוון אכן מתאים לי.

תאריך:  29/06/2015   |   עודכן:  29/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רפלקציה אישית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יש מורים בישראל!
חי בלילה  |  29/06/15 14:29
2
כל הכבוד
רונית פטר  |  29/06/15 15:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
רחלי בן-צור
ארווין קליין
רק עם הקמת מדינת היהודים, כאשר כל עלייה קוטלגה בקפדנות על-פי המדינה ממנה באו, הצליחו להבטיח בצורה הטובה ביותר שמרוקאי תמיד יישאר מרוקאי ופולני תמיד יישאר פולני – רק בישראל! כך קמה לה במדינת ישראל שמורה של כל אומה ואומה, שמבטיחה שבמקרה של היעלמות עם מסוים מהעולם, עדיין יישאר לה זכר בישראל!
אהוד פרלסמן
על ריבועי שוקולד ממולאים בדובדבנים, קרואסון חלומי, הבת של אל ג'זירה, ועוד פרקים מיומנו של לבלר הכנס, שהוכתר בתואר "האבא של כל הכישלונות היתומים"
מרק בריל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il