X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכרזה על אישה כ"מורדת" שוב אינה קיימת למעשה, וההליך מהווה בעיקר אמצעי לאיום עליה. מן הראוי לפעול בתחום זה לפי עקרונות של צדק, יושר ושלום
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הנושא של הכרזת מורדת (סרבנית לחיי אישות עם הבעל) והיתרי נישואין כרוכים זה בזה. אלו אמצעים הלכתיים הקיימים רק נגד נשים לעניין גירושין וראוי לבטל הליכים אלה (פרט להיתר נישואין במקרים כגון חולת נפש או צמח). כמעט אין תיק גירושין בו לא מוזכר האיום לגבי הכרזת אישה כ"מורדת", למרות שמדובר במנהג מת ובהליך סרק.
בדרך כלל הקביעה בבתי הדין הרבניים שאישה היא כמורדת, יש לה השלכה לעניין הפסד מזונות ולא הפסד הכתובה בכללותה. המנהג של הכרזת בית דין רבני בדבר "מורדת גמורה" שוב אינו קיים למעשה, שכן התנאים הקודמים להכרזה הם שורה של פסקי דין הכוללים התראות, המלכות (כשבית הדין בעצמו מסביר לאישה את חומרת מרידתה ומפציר בה ונותן לה זמן להימלך בדעתה ולחזור בה), הכרזות בפומבי בבתי כנסיות ובבתי מדרשות במשך ארבעה שבועות וניתנת לאישה שהות של 12 חודשים.
בשנים האחרונות נפתחו בישראל בממוצע כ-230 תיקי הכרזת מורדת לשנה. אלו הם תיקי סרק שמיועדים לבייש את האישה ולאיים עליה. בפועל, נמצא רק תיק אחד בבית דין רבני באשדוד משנת 2012 בדבר הכרזה כמורדת (שהיה נופל בערעור, לו הוגש מחוסר קיום ההתראות שצוינו).
ההכרזה על אישה מורדת אינה ראויה במציאות החברתית המודרנית, מה גם שיש בפסיקה הרבנית קביעה מפורשת, כי "בזמננו לא נוהגים לעשות במורדת ההמלכות וההכרזות" והתוצאה היא שכאמור דין הכרזת מורדת שוב אינו קיים. למרות זאת, הבעל רשאי לפתוח תיק הכרזה כ"מורדת", אך אין בהליך זה תועלת, פרט לאיום על האישה.
יש מקרים נדירים, מפעם לפעם, בשכונות בירושלים ובבני ברק, שבהם יש הכרזות פומביות מסוג זה. ההכרזות כוללות את נוסח ההחלטות של התראות מורדת מאת בתי דין רבניים פרטיים, תוך ציון מפורש של שם האישה המורדת. אולם, הליכים כאלה סותרים את כבוד האישה ואת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, מה גם שאין בתי דין אלה מוסמכים לכך. מאידך-גיסא אין להעלות על הדעת, כי בית דין רבני ממלכתי יצווה על הכרזות כאלה, ואם יעשה כן, ניתן בנקל לבטל את פסק דינו באמצעות בג"ץ.
לעומת זאת, קיימים פסקי דין רבניים המצביעים על אישה שעזבה את הבית ואינה חיה עם בעלה כמורדת, אך ההשלכה היא רק לעניין מזונות. אולם במקרה שהאישה הקדימה את תביעתה למזונות בבית המשפט למשפחה - פסקי דין של "מעין מורדת", אינם מחייבים את בתי המשפט למשפחה, הרשאים לפסוק מזונות למרות קביעה סותרת כמורדת של בתי דין רבניים.
לפי ההלכה, במקרה שהאישה הוכרזה כמורדת אחרי 12 חודש, זכאי הבעל, אם היא סרבנית גט, להיתר נישואין לשאת אישה שנייה. אולם בזמננו היקף היתרי נישואין הולך ופוחת עד כדי כך שבשנת 2014 נמצאו רק 11 היתרי נישואין כאלו, במקרים שהאישה היא חולת נפש או הפכה לצמח. זאת, בין היתר, מטעמים הלכתיים וגם לאור שורה של הגבלות פליליות ואזרחיות. לאור ההגבלות האלו, הליכי ההיתר לנישואין שניים הם מורכבים ומסובכים ונמשכים שנים ארוכות.
סיבה נוספת לכך שפסקי הכרזה כמורדת שוב אינם קיימים היא שבתי הדין הרבניים נוהגים כיום לפי "פסק רבינו ירוחם", שלפיו במקום שהבעל מעוניין בגירושין והאישה נוהגת כמורדת, אין מכריזים על האישה כמורדת אלא פוסקים על גירושין. ההלכה מכירה רק בהליכים של מורדת אגב טענת שלום-בית מצד הבעל. לרוב, עורכי הדין טועים ומגישים תביעות למורדת אגב הליכי גירושין, אבל הדבר תרתי דסתרי ותביעות כאלה להכרזה כמורדת נידחות.
המצב שנוצר על-ידי שילוב של הוראות דין תורה וחוקי המדינה, יוצר כיום מהפך גדול להגנת האישה ויש לנהוג בפרשנות דתית או אזרחית של הדין הדתי החותרת לצדק, יושר ושלום, לפי מורשת ישראל.

ד"ר בנציון שרשבסקי ז"ל, שופט בית המשפט העליון, כתב ספר מופת בדיני משפחה (1993), ופרופ' מיכאל קורינאלדי השלים את חידושי החקיקה והפסיקה מאז ועד היום.
תאריך:  01/07/2015   |   עודכן:  01/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כבר לא מורדת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ההיפך ממורדת זה אונס
אהרון שחר  |  1/07/15 17:43
2
מי שלא מתחתן ל"ת
לא מתגרש  |  1/07/15 23:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
לבלרי יתד נאמן, גבאי הטרור ההלכתי, התגייסו לסיכול המאמץ למנוע גל התבוללות חסר תקדים במדינת ישראל, ומאלצים את הסוכנות לאיים בהפעלת בתי דין לגיור בחו"ל
אליקים העצני
תקשורת עוינת אוהבת לזרוק לימין את הסיסמה "מילים הורגות". אכן כן, אבל האם לא חל אותו הדין גם על מילים של ערבים ההורגות יהודים? האם קצרה בינתנו מלראות את הקשר הסיבתי שבין הקריאה לרצח למעשה הרצח? אחרי למעלה מ-100 שנים מדממות עוד לא למדנו, מה מסוגלות מילים כמו 'אדבח אל יהוד' לחולל?
שמעון זיו
שרה זועבי ובנה נתנו לי הרגשה שלא הכל אבוד בקרב ערביי ישראל. צריך לטפח אותם, צריך לעשות תוכנית מרשל לפיתוח המגזר הערבי, ויחד עם פעולה חינוכית מתאימה אולי נזכה לראות הרבה שרות זועבי ומעט, אם בכלל, חנין זועבי
גבריאל שטרסמן
פסק דינו של בית המשפט העליון בארה"ב בנושא הנישואין של בני אותו מין הוא בעל השלכות ישירות על מחלוקת האקטיביזם השיפוטי בישראל
ארי בוסל
באותם זמנים היו קונים זוג אחד, וזה היה משרת עד שהתבלה, וגם אז לא היו נפרדים ממנו בנקל    כך גברים, כך נשים, כך גם ילדים    החיים היו קשים, ובהחלט לא היו מותרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il