X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר היקפה של עסקת מקרקעין גדל, יש להטיל מס שבח על החלק הנוסף - אבל לא בכל מקרה. כך למשל היה כאשר הצדדים שינו מתווה של עסקה שלא התממשה
▪  ▪  ▪
המלון לא הוקם [צילום אילוסטרציה: עוז מורג]

כאשר היקף עסקה גדל בעקבות שינויים אשר הוסכמו בין הצדדים לאחר חתימת הסכם המכר, קיימת הצדקה להטלת מיסוי נוסף. אולם הדבר איננו כך כאשר מרכיב עסקה מסוים מוחלף במרכיב אחר שווה-ערך. כך נקבע בעניין נווה גד (ו"ע 1827-10-13, ניתן ב-17.6.2015), כי לא יוטל מס רכישה נוסף, למרות שהצדדים הסכימו בדיעבד על שינוי פרטי העסקה, אך לא שונה שווי הרכישה.
חברת הירקון וחברת נווה גד בניין ופיתוח התקשרו בהסכמים בשנות ה-60 וה-70 למאה הקודמת, לפיהם נווה גד תרכוש זכויות בחלקות קרקע מסוימות ותבנה בהן מלון דירות. השנים חלפו והפרויקט לא יצא לפועל. בשנת 2012 נחתמה תוספת להסכמים המקוריים, לפיה שונה חישוב התמורה ואופן תשלומו, וכן שונה אופן הסדרת עניין הקצאת הקרקעות לצורכי ציבור. התוספת להסכם נחתמה על-רקע רצונה של נווה גד למכור את זכויותיה במתחם לצד ג'.
מנהל מס שבח גרס, כי יש בשינויים הכלולים בתוספת משנת 2012, כדי להוות עסקה חדשה נוספת אשר מצדיקה הטלת מס רכישה נוסף על נווה גד. זו מצידה טענה, כי אין בתוספת להסכם אלא יישום של ההסכמים המקוריים והשלמת ביצועם, בדרך המתחשבת בעובדה בכך שהמלון לא הוקם.
לא הייתה מחלוקת בין הצדדים, על כך שהעסקה המקורית דווחה למנהל במועד בלתי ידוע בעקבות עריכת ההסכם בשנת 1973. הצדדים אף אינם חלוקים על כך, כי מס בסכום כלשהו שולם אז על-ידי נווה גד בקשר לרכישה. דא עקא, סכום המס אשר שולם בהמשך לדיווח המקורי אינו ידוע היום.
ועדת הערר קובעת, כי אין חולק, כי ככלל כאשר היקף עסקה גדל בעקבות שינויים אשר הוסכמו בין הצדדים לאחר כריתתה המקורית - קיימת הצדקה להטלת מיסוי נוסף. היקף העסקה עשוי לגדול כתוצאה מהרחבת ההיקף הכמותי (השטח) של הממכר, שינוי חיובי באיכות הממכר (למשל בשל מיקומו), הגדלת היקף התמורה או שוויה, או שיפור בתנאים הנלווים (למשל בהיבט האשראי), או כתוצאה משילוב של מספר גורמים.
אולם הדבר איננו כך כאשר מרכיב עסקה מסוים מוחלף במרכיב אחר שווה-ערך ואיכות. לדוגמא: נמכר מגרש בגודל 100 מ"ר בצד מזרח של מתחם פלוני תמורת 250,000 שקל ובהמשך מוסכם להחליף את הממכר במגרש המצוי בצד מערב, ללא שינוי בגובה התמורה. בהנחה שאין הבדל איכותי בין שני צדי המתחם, אזי נראה שאין מקום להטלת מס נוסף. אומנם ניתן לומר שהעסקה המקורית בוטלה ותחתיה נכרתה עסקה חדשה זהה בהיקף הכספי, אך לא צריכה להיות לכך נפקות מעשית מבחינת המיסוי.
הגישה המוצעת היא קלה ליישום כאשר העסקה המקורית טרם "היכתה שורשים בקרקע המציאות". הדברים מורכבים יותר כאשר העסקה המקורית החלה לצאת לפועל באופן ממשי לפני שנעשו בה שינויים. או אז תיתכן טענה של "מכר חוזר", אף אם ההיקף הכלכלי הכולל של העסקה נשאר יציב.
במקרה דנן, למרות חלוף העשורים מאז עריכת ההסכמים המקוריים, העסקה כלל לא יושמה, ועל כן הוועדה ראתה עצמה פטורה מהצורך להתמודד עם היבט המכר החוזר. ועדת הערר קיבלה את הסבריה של נווה גד, לפיהם הסכום אשר שולם בעקבות חתימת התוספת בשנת 2012 נועד להחליף את קיום הסדר האחוזים מפדיון המלון הקבוע בסעיף 14 להסכם בשנת 1973.
לדעת ועדת הערר, התוספת משנת 2012 אינה בהכרח מגדילה את ההיקף הכלכלי של העסקה המקורית באופן המצדיק הטלת מיסוי נוסף. אולם, היות שהתוכנית החדשה היא בעלת עודף שטח בהיקף, עודף זה מייצג הרחבה כלכלית מסוימת של העסקה עם חברת הירקון מעבר לממדיה המקוריים. בעטיו של עודף זה, מן הראוי להטיל מס רכישה רק על החלק הנוסף.

תאריך:  08/07/2015   |   עודכן:  08/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רמי אריה /  "
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
העובדה שלמישהו יש אינטרס, לא חייבת להוביל למסקנה שהוא אינו דובר אמת. זה נכון לעבודת המשטרה וזה נכון גם לעבודת העיתונות
איתמר לוין
ניתוח ההודעה של משרד המשפטים בנוגע לפרשת ברכה מצביע על התפתלויות, התחכמויות ואפילו ניסיון מכוון להוליך שולל. אבל כל אלו לא יכולים להסתיר את מה שהמשרד מאשר: בפועל התנהלה חקירה נגד ברכה
מרדכי ליפמן
המניע המרכזי העומד מאחורי פעילות "מתנגדי הגז", הוא הרעיון שלא לתת בשום אופן לרה"מ לזכות שוב בניצחון, כגון זה שקרה בבחירות, הפעם עקב אימוץ מתווה הגז כפי שהתגבש ע"י הממשלה וחברות הגז
עזרא יכין
על היזמים והגז שמתחת למים    במקום לעודד אותם, רוצים להחזירנו לימים שהסוציאליזם המעוות חנק כלכלה עצמאית ומשמיצים את ה"טייקונים"
ברוך עטאלי
הצעת החוק מבקשת לקצץ בשכר הטרחה שגובות חברות למימוש זכויות רפואיות מלקוחותיהן אך מתעלמת מהסיבה שלשמה קמו אותן חברות. החוק מתעלם מהעובדה שאותן חברות למעשה באות לעזור לאזרחים לקבל סיוע מביטוח לאומי, הן לא גובות סתם כסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il