X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התפטרות הממונה על ההגבלים העסקיים ראויה לכבוד, ולעומת זאת ניגוד העניינים של שלושה שרים וההמולה שיוצרים כמה חברי כנסת קולניים ראויים לבחינה נוקבת על-ידי הציבור
▪  ▪  ▪
מטמון ענק מתחת לאדמה [צילום: פלאש 90]

כמה יזמים השקיעו הון, אכלו קש הרבה שנים ופתאום מצאו מטמון ענק מתחת לאדמה. האם המטמון הוא שלהם? האם הזיכיונות שניתנו להם על בסיס הערכה שיעלו חרס בחיפושיהם, מתים מיתת נשיקה אם וכאשר נמצא המטמון, וכל המטמון הזה יכול ל"הישדד" מהן על-ידי הציבור? של מי משאבי הטבע האם הם של אלה שהשקיעו הון על-מנת לגלותם, או של הציבור?
אלה שאלות כבדות משקל, אשר מדינות רבות מתחבטות בהם, ואף מדינת ישראל מתחבטת בהן לאחרונה (לשמחתנו יש על מה להתלבט). בעבר, בימי ממשלות שמאל, לא הייתה כל התחבטות משאבי הטבע הם של ברוני הכסף, נקודה. שימו לב מה עשו ברוני הכסף לים המלח, וכמה מתוך זה זרם לקופת המדינה.
ודווקא ממשלת ימין, ממשל נתיינהו שטייניץ, החליטה שמשאבי הטבע אינם של הזכיינים, בייחוד אם מה שמצאו חורג מכל ציפייה.
והפתרון הוא כמובן בפשרה אשר מי שהגה אותה היא ועדה הציבורית מקצועית, וכך הוקמה ועדת שישינסקי שבמסגרתה הוחלט על הטלת מס על עסקי הגז, לאחר מספר שנים שבמהלכן תחזרנה חברות הגז את השקעתן הראשונית.
וכעת דנים בהיבטים של הגבלים עסקיים, דואופול – שהוא בפועל מונופול דו ראשי, שתי חברות אשר שולטות במשאב כספי ענק, והאינטרס של המדינה הוא לפזר את הכוח הזה בקרב מספר חברות, להגברת התחרות.
בואו נעיין במכתב ההתפטרות של הפרופסור גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, כלומר הממונה על התחרות במשק, בסמוך לאחר הקמת הממשלה, ושנודע שמשרדי הממשלה נסוגים ממתוה קודם בנושא הוא כותב שם "בחודש דצמבר, הגעתי למסקנה כי טיוטת הצו המוסכם שגובשה אז לא תביא לתחרות ולכן החלטתי שלא להגיש אותה לאישור בית הדין" הפרופסור גילה מדגיש ואומר אז שהוא חוזר בו מהסכמתו לתהליך שהוא היה שותף לו.
לדעתי מדובר בצו מוסכם מחודש מרס 2014 ואז נכנסו לסיפור משרדי ממשלה נוספים, הפרופסור גילה עצמו כותב במכתב ההתפטרות "בנוסף לכך, מדובר בנושא שעלולות להיות לו השלכות מרחיקות לכת שאינן קשורות לתחרות, כגון יחסי חוץ וביטחון ועצמאות אנרגטית. אלה ההשלכות שבלב חששותיהם הכנים של משרדי הממשלה האחרים. על כן, אינני חושב שראוי ונכון שרגולטור שממונה על התחרות יבצע צעדים חד-צדדיים אל מול התנגדות גורפת של משרדי הממשלה האחרים, וללא כל גיבוי מצדם. "כלומר מתוך הבנה שיש מכלול גדול מאוד של שיקולים ולאו-דווקא שיקולי תחרות, הוא אינו מתכוון לפעול חד-צדדית, אך הוא מצפה לקבל גיבוי לגישה שלו הנובעת מנושא אחד הנמצא במהות תפקידו, והוא תחרות. הוא אינו רוצה להכריע אך רוצה שדעתו תכריע או לפחות תוביל.
בהמשך גובש נוסח מתווה עדכני בפברואר 2015, ובמאי 2015 משרדי הממשלה חזרו בהן ממנו, וגילה התפטר. מסתבר שגם בקרב צמרת יועציו של הפרופסור גילה, דעתו שנויה במחלוקת.
אני נותן ציון 100 לפרופסור גילה, על גישתו הנחרצת, על יושרו האינטלקטואלי, על כך שכאחד ממיליון פקידים במדינת ישראל, שם את הדרגות על השולחן כאשר הבין שדעתו לא מקובלת, ואין לה גם סיכוי סביר להתקבל.
בואו נראה אבל מה עומד מנגד מול עיניהם של אחרים המלבים את מהומת הגז. על-מנת לבחון לעומק את המלבים למיניהם ואת משמעות פעולתם אנו צריכים לשאול קודם כל:
  • מה השאלה שעל הפרק כעת
  • מה עושים המלבים והאם הם משחקים לידי ההון או שמשרתים את הציבור בישראל.
ובכן הנושא האחרון שעל פרק היה אישור הכנסת לממשלה לפעול על-פי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים על-מנת לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים מטעמי חוץ וביטחון, על-מנת להגיש את המתווה לאישור הממשלה והכנסת ללא חתימתו של הממונה על ההגבלים העסקיים.
בשל העבודה שמשה כחלון הוא חבר נפש של אחד מברוני הגז, ובשל העובדה שלשני שרים שיש להם אינטרסים ישירים בגז (מניות) הממשלה לא הצליחה להעביר בכנסת את אותו סעיף 52 והמתווה נדחה בעוד זמן.
וכאן אנו מגיעים לשאלה השנייה, האם המלבים מסייעים לציבור או מזיקים לו, על השאלה הזו נענה נכונה רק אם נבין היטב את האינטרסים של בעלי ההון המעורבים.
  • האם האינטרסים של בעלי ההון הם שהמתווה יאושר כעת או שאישורו יידחה על ציר הזמן?
  • האם דחיית אישור המתווה תפתח את כל הנושא לויכוחים אין קץ, ותחזיר למרכז התמונה את הלובי המאד חזק שיש לבעלי ההון בכנסת ותחזיר למרכז התמונה כל מיני הצעות מגונות שלטענת שלי יחימוביץ' הוצעו לה, והיא לא הבינה משמעותן לכאורה.
  • האם סוברים אותם בעלי הון שראוי לסגור את סעיפי המתווה כעת, עם מה שקיבלו משטייניץ או שהם סוברים שבוועדת הכלכלה של הכנסת הם יקבלו הרבה יותר?
  • ובכלל כמה סבלנות יש למינהל להלחם על זכויות אמורפיות של ציבור, לעומת סבלנות אין קץ ומשאבי אין קץ שיכולים להשקיע בעלי ההון על-מנת לשפר עמדות?.
ואם אנו מסיקים, כפי שאני מסיק, שלבעלי ההון לא בוער כלום והם מעריכים שהזמן יפעל רק לטובתם, אז מה עושים חברי הכנסת הקולניים? מסייעים לבעלי ההון נגד אינטרס הציבור!!, ומה עושים אותם 3 חברי כנסת/שרים הנמנעים מהצבעה בכנסת, בעילת ניגוד עניינים על-אף שהיועץ המשפטי לכנסת הודיע להם ולנו שאין כל מניעה שיצביעו, מסייעים לבעלי ההון תוך כדי הימצאותם במצב קיצוני של ניגוד עניינים.
ישרא-גז או ישרא-בלוף? האם המהומות האלה תועלנה לבעלי ההון או שהן תועלנה לציבור? האם בשם ניגוד בעניינים אסור לקדם את המתווה אך בשם אותו ניגוד מותר לעכב אותו? הכול שאלות שהתשובות להן טמונה באינטרס של היזמים, אם האינטרס של בעלי ההון הוא לעכב, אזי פעולותיהם של הצדיקים ויפי הנפש, לפחות לכאורה, משחקות באורח ברור ומובהק לידי בעלי ההון.

תאריך:  05/07/2015   |   עודכן:  05/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישרא-גז או ישרא-בלוף
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אין כוונה לשדוד את החברות
ייחודי  |  5/07/15 10:44
2
מתבצעה פשע נגד העם והמדינה
ישע  |  5/07/15 10:59
3
משקשקים אותנו
השכן שלא ישן  |  5/07/15 13:18
 
- כל האמת
חיים מגבעתיים  |  12/07/15 00:30
4
ביקורת קשה על הממונה
ה.א  |  23/07/15 13:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
לעולם אי-אפשר יהיה למחות את חרפת ההינתקות שהייתה כאן באותם ימים. אולי יוסף בן מתתיהו חדש יעלה זאת על הכתב בעוד כך וכך שנים, ויעלה שאלה ללא מענה, איך נתנו לזה להתרחש?
ראובן לייב
פרויקט משרד החינוך להרכשתם של טאבלט ומחשב נייד לתלמידי בתי הספר הוא כישלון פדגוגי מובהק, באשר הוא מעודד אותם להשתעבד לשני הגלמים, על חשבון חשיבה עצמאית יוצרת משלהם
עו"ד צבי שוב, עו"ד אריאל פל
כיצד ייקבע הפוטנציאל התכנוני של בית פרומין, בו שכנה הכנסת במשך 16 שנים, לצורך הפיצוי בעקבות הפקעתו לשם הקמת מוזאון הכנסת?
יואל רפל
הקמת המדינה, מלחמת ששת הימים ואיחוד ירושלים תחת שלטון ישראל מצדיקים דיון מחודש בשאלת תוקפו של צום י"ז בתמוז בימינו
יאיר דקל
סיפר האיש שלי, שהכיר את הסיני בעבר והוא נפגש עמו מפעם לפעם כשמר יו מבקר בישראל לרגל עסקיו. הישראלי אף פעם לא עשה עסקים עם ידידו וכל יחסיהם מבוססים על ידידות גרידא. מוזר? אבל אפשרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il