X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במצב שנוצר, במיוחד השינוי המהותי ביחס הממשל החדש של אירן בראשות רוחאני, למעצמות, ההסכם הוא הרע במיעוטו. יש להתייחס בחשדנות רבה מאוד להתנהלות המעצמות לאחר ההסכם, כי ההסכם עצמו אינו חשוב אלא יישומו. חייבים לבחון את המעצמות בעת שתידרשנה לממש את הבטחותיהן מול אירן
▪  ▪  ▪
ההסכם נחתם במשמרת של נתניהו [צילום: AP Photo/Rick Wilking, Pool]
מאבק איתנים
כמה פעמים שמענו על הצרפתים האנטישמים שאין מה לדון עמם על שום דבר? והנה דווקא שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, בן להורים יהודים שהתנצרו, הציג את העמדה הקשוחה ביותר בשיחות לקראת ההסכם עם אירן. שום דבר לא שכנע את ישראל. התוצאה הייתה מאבק איתנים, יצרי מאוד, בין ישראל לבין מעצמות אירופה. האם ישראל הרוויחה מכך? התשובה היא לא רבתי

בהינתן שההסכם בין אירן לבין המעצמות יוצא לדרך, על מי שהוביל את המסע הארוך והמייגע לסיכול ההסכם לתת דין וחשבון לעם בישראל. גם אם יהפכו ויהפכו מכאן ומכאן, העובדה ההיסטורית שאירן והמעצמות הגיעו להסכם בנושא פרויקט הגרעין תירשם במשמרת של בנימין נתניהו כראש ממשלה.
אין חשיבות מה אומרים כל הפרשנים והמדינאים. נתניהו קבע פרדיגמה: כל הסכם עם אירן שאין בו חיסול מוחלט של כל המתקנים המשמשים את פרויקט הגרעין שלה, הוצאת כל כמויות האורניום המועשר וחיסול היכולת לייצר פלוטוניום, הוא בבחינת סכנה קיומית לישראל. והנה מונח לפנינו הסכם בין מעצמות העולם ואירן שהוא רחוק מאוד ממה שנתניהו קבע כמטרה מדינית-צבאית עליונה של ישראל. נכון, יש עדיין כאלה הסבורים שהספין של ראש הממשלה וחבריו הקרובים, לפיו ניתן יהיה לסכל את ההסכם בדקה ה-90 בקונגרס האמריקני הוא בבחינת סיכוי סביר מאוד. מי שאינו רוצה להתעורר מן החלומות באספמיה, דינו שישקע ברפיסות נוכח האתגרים העצומים העומדים בפני ישראל.
למרות שבעת כתיבתן של שורות אלה עדיין לא פורסם ההסכם המלא ונספחיו אלא עקרונות מנחים בלבד, ניתן לקבוע שבמצב שנוצר, במיוחד השינוי המהותי ביחס הממשל החדש של אירן בראשות רוחאני, למעצמות, ההסכם הוא הרע במיעוטו. יש להתייחס בחשדנות רבה מאוד להתנהלות המעצמות לאחר ההסכם, כי ההסכם עצמו אינו חשוב אלא יישומו. ההיסטוריה מלאה במעשים אוויליים. עם זאת, חייבים לבחון את המעצמות בעת שתידרשנה לממש את הבטחותיהן מול אירן. זהו המבחן העיקרי.
לישראל תפקיד מרכזי בעתיד הקרוב והרחוק בעניין זה. למרות כל האמירות והמהלכים הבלתי חכמים, בלשון המעטה, שנעשו על-ידי ראש הממשלה כלפי ממשל אובמה, ארה"ב תישאר היחידה, בטווח הנראה לעין, שתוכל להבטיח שישראל תתקיים בביטחון ושאירן לא תוכל לממש את זממה הגרעיני כלפיה. אם הטון יוחרף, אם נתניהו יסבור שהקונגרס האמריקני יסכל את ההסכם כולו, אנו צפויים להפתעות בלתי נעימות בעליל. הקונגרס האמריקני לא יוכל לכפות על כל המעצמות החתומות על ההסכם לא לקיימו. זו אוטופיה או ספין תקשורתי שנועד להרדים את הציבור.
הקונגרס לא יוכל לחייב את הנשיא הנוכחי או זה שיבוא אחריו להטיל וטו על קיום ההסכם על צדדים אחרים. אני מעריך שגם בהתמודדות הזו מול הקונגרס, ידו של אובמה תהיה על העליונה. המצב בכללותו בארה"ב, כולל הבחירות ההולכות וקרבות, המאבק בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים על הנשיאות, כל אלה יחד לא יאפשרו עריקה של דמוקרטים אל מחנה הרפובליקנים בקונגרס כדי למנוע את אישורו או לבטל את הווטו הנשיאותי, אם וכאשר יידרש לכך.
ישראל מחוץ לגדר
ואם בנושא היחסים בין ישראל לארה"ב בסוגיית אירן עסקינן, חייבים להתייחס ללקחים שיש להפיק מהתנהלותה של ישראל הרשמית כלפי ארה"ב. למדנו על בשרנו שלמרות עוצמתה של ישראל והשפעתה הרבה, אולי אפילו הבלתי פרופורציונלית בהשוואה למדינות גדולות ומשמעותיות אחרות, התנגשות חזיתית בין ראש ממשלת ישראל לבין נשיא ארה"ב היא טעות איומה. היו שזלזלו, אפילו לעגו לאובמה, וחיפשו כל דרך להביכו בביתו פנימה.
גלי ההדף של הנאום המפורסם של נתניהו בקונגרס האמריקני בניגוד גמור למה שאובמה ביקש, הורגשו היטב ועוד נרגיש אותם עד סוף הקדנציה שלו. השפלת הנשיא, השפלתו של שר החוץ ג'ון קרי, פעילות בתוך ארה"ב שנראתה לאמריקנים כהתערבות בוטה בפוליטיקה הפנימית האמריקנית, יחסים מעורערים מאוד בין אובמה לנתניהו - כל אלה גרמו לתוצאות הרות אסון. השחצנות הישראלית הכה מוכרת היכתה שוב ולא לטובה. ולא רק כלפי ארה"ב הממשלה בישראל, וגם חלק גדול של הציבור, התייחסו בצורה בלתי ראויה, אלא גם כלפי מעצמות מערב-אירופה.
כמה פעמים שמענו על הצרפתים האנטישמים שאין מה לדון עמם על שום דבר? והנה דווקא שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, בן להורים יהודים שהתנצרו, הציג את העמדה הקשוחה ביותר בשיחות לקראת ההסכם עם אירן. גם מנהיגי אירופה האחרים התבטאו לא אחת שלא יתנו את ידם למהלך שיש בו כדי לסכן את ביטחונה וקיומה של ישראל. שום דבר לא שכנע את ישראל. התוצאה הייתה מאבק איתנים, יצרי מאוד, בין ישראל לבין מעצמות אירופה. האם ישראל הרוויחה מכך? התשובה היא לא רבתי.
כישראלי התביישתי לראות את ישראל מבודדת מדינית באחת הסוגיות המרכזיות עבורה. לראות את המשלחת האירנית לצד משלחות המעצמות, לראות את החיוכים המלאכותיים, ולדעת שישראל מחוץ למשחק בכלל, זה היה מבזה. במקום שישראל תהיה שותפה נאמנה למהלכים כלפי אירן, להיות המשפיעה על נציגי מדינות המערב, היא הוצאה אל מחוץ לגדר תוך מידור ברור וחד. זו תוצאה איומה.
אווירת הנכאים האופפת את אזרחי ישראל היא תולדה של מסע ארוך של דמוניזציה שמא בעתיד הנראה לעין ישראל תימחק מעל פני האדמה. זה לא יקרה. עלינו ללמוד את הלקחים ולפעול בשום שכל במצב שנוצר. עדיין לא מאוחר. המסע הזה עוד ארוך. אם מנהיגי ישראל ידעו להתגבר על דחפים ופעילות אימפולסיבית, אם לא נתנהג בשחצנות וביהירות, אם לא נבודד את עצמנו לדעת, יש סיכוי שאווירת הנכאים תשתנה. יש לקוות שכך יקרה. למנהיגות תפקיד מכריע בכך.

תאריך:  14/07/2015   |   עודכן:  15/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העת לתת דין וחשבון לעם
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
צ'לו?
כבש 44  |  14/07/15 19:00
2
לצ'כים עד היום יש בושה גדולה
סניל  |  14/07/15 19:15
3
היסטוריון לטווחים קצרים.
באום  |  14/07/15 19:45
 
- כשאתה מגדיר את צלו כהיסטוריון
ב.ל  |  15/07/15 00:11
 
- כשאני כותב על צ'לו
באום  |  15/07/15 09:23
 
- תזהר
שלא   |  15/07/15 10:05
4
רבש"ע העניש היוםאת מדינת ישראל
אבא גרוש  |  14/07/15 20:47
5
מאמר עלוב
מגיב ותיק  |  15/07/15 01:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
האמברגו הצבאי מעל אירן יוסר בעוד חמש שנים    בעוד 15 שנים תוכל אירן לייצר אורניום מועשר ללא הגבלה    חלק ניכר מהמתקנים באתרי הגרעין יפורקו ויאוכסנו
עידן יוסף
שר החוץ האירני אמר כי לא ייחתם הסכם בין מדינתו לבין המעצמות בתאריך היעד    הבית הלבן: "ישנה התקדמות משמעותית אך עדיין קיימות מחלוקות"
מרק בריל
מסתבר שכל מה שהוזהרנו נכון לאז - מחוויר לעומת ההסכם שהתגבש. הסנקציות יבוטלו תמורת כלום. והכי חמור, גם הנשק יזרום לאירן חופשי חודשי
איציק וולף
תשומת הלב הבינלאומית מופנית לאוסטריה, שם מתקבצים שרי החוץ של אירן ושל שש המעצמות לישורת האחרונה בהחלט של המשא-ומתן על הסכם הגרעין    שר החוץ של גרמניה: מאוד קרובים להשגת המטרה
איציק וולף
אירן והמעצמות קרובות מתמיד לחתימה על הסכם גרעין    מגעים קדחתניים בין הצדדים בניסיון להגיע עוד הלילה לפריצת דרך שתאפשר להציג מחר את ההסכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il