X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סעודיה חשפה תשתית גדולה של דאעש שתכננה לעשות שורה של פיגועים בממלכה. מלך סעודיה מנסה ליצור בריתות חדשות נוכח האיומים הגוברים מצד אירן ודאעש על סעודיה
▪  ▪  ▪
סעודיה. תחת איומי דאעש [צילום: AP/Bilal Hussein]

שתי סכנות גדולות מאיימות כיום על היציבות במזרח התיכון, האחת התפשטותה של אירן השיעית שצפוייה להתגבר בעקבות חתימתה על הסכם הגרעין, והשנייה התפשטות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) המתחזק בעיקר נוכח הרפיסות של המערב אשר הקים קואליציה נגדו המסתפקת בהפצצות אוויריות חסרות תועלת ממשית על יעדי הארגון.
שתי הסכנות האלה מאיימות, בראש ובראשונה, על סעודיה המנהיגה את מדינות המפרץ ועומדת בראש הקואליציה נגד התפשטות אירן בתימן.
סעודיה מודאגת מאוד מחתימת הסכם הגרעין בין אירן למעצמות, שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר נפגש בסוף השבוע שעבר בוושיגטון עם הנשיא אובמה והביע את חששות הממלכה מהתחזקות כוחה של אירן אולם ספק רב אם הנשיא האמריקני הצליח להפיג את החששות הסעודים.
במקביל למאמצי אירן להשתלט על תימן, שהיא החצר האחורית של סעודיה, באמצעות המורדים החות'ים (השיעים), היא מנסה גם להתסיס את המיעוט השיעי בדרום סעודיה.
אולם הדבר שמדאיג באופן מיידי את הסעודים הוא הניסיונות הבלתי פוסקים של ארגון דאעש לערער את היציבות הפנימית בסעודיה. ב-17 ביולי ביצע מחבל פיגוע התאבדות במחסום סמוך לתחנת משטרה בריאד באמצעות רכב ממולכד שבו נהג, בפיגוע נפצעו שני שוטרים סעודים.
את האחריות לפיגוע לקח ארגון בשם "וויליאת נג'ד" המזוהה עם דאעש. הפיגוע הזה מצטרף לשורה של פיגועי התאבדות שביצע ארגון דאעש במסגדים שיעים בסעודיה בחודשים מאי-יוני השנה בניסיון להתסיס את המיעוט השיעי נגד השלטון המרכזי הסוני.
משרד הפנים הסעודי פרסם בסוף השבוע שעבר נתונים מדאיגים על עומק החדירה של ארגון דאעש לממלכה. הוא הודיע כי כוחות הביטחון של סעודיה עצרו 431 פעילים של דאעש, רובם סעודים, שתכננו להתסיס את המיעוט השיעי ולפוצץ 7 מסגדים במקומות שונים בסעודיה.
על-פי הודעת משרד הפנים הסעודי, הרשת של דאעש שנחשפה כללה ארבע חוליות טרור שהיו בה גם פעילים זרים מתימן, מצרים, סוריה, ירדן,אלג'יריה,בחריין, ניגריה וצ'אד הופעלה מסוריה ומפקדיה השתמשו ב-40 נשים וילדים כדי לנסות ולבצע את זממם. בין היתר היא הייתה אחראית לפיצוצים שהיו במסגדים השיעים לפני כחודשיים.
הגנרל באסם עטיה ממשרד הפנים הסעודי הודיע במסע"ת ב-18 ביולי כי "ארגון דאעש הפך למליציות שמנהלות מלחמה בפועל לטובת מדינות שהציבו להן כמטרה את סעודיה".
סעודיה מנסה להקים בריתות חדשות
מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז מודע היטב לסכנות האורבות לממלכה ולאחר שהגיעה למסקנה שממשל אובמה בגד בו הוא מנסה ליצור בריתות חדשות שיגנו על האינטרסים של סעודיה.
עד כה ניתן להצביע על שלושה מהלכים חדשים של המלך הסעודי:
התקרבות לרוסיה וצרפת: מלך סעודיה שיגר את בנו, שר ההגנה מחמד בן סלמאן, לביקור ברוסיה במהלכו הוא נפגש עם הנשיא פוטין וסיכם על רכישת 18 כורים גרעינים ועסקות נשק, שר הגנה הסעודי ביקר אח"כ בצרפת וגם שם סיכם על עסקות נשק נוספות. בכך ביקש המלך סלמאן לאותת לנשיא אובמה כי בפניה של סעודיה עומדות אופציות נוספות לשיתוף פעולה ביטחוני.
התקרבות לתנועת חמאס: מלך סעודיה מנסה לחזק את ה"ציר הסוני" שהקים נגד התפשטות אירן השיעית ושכולל גם את טורקיה וקטר.
לשם כך הזמין את הנהגת חמאס בראשות ח'אלד משעל לריאד במהלך עיד אלפיטר, חמאס שהייתה מנודה בזמנו של מלך סעודיה הקודם עבדאללה, הוצאה מרשימת ארגוני הטרור של סעודיה והפכה לבת ברית. תנועת חמאס הינה תנועת בת של "האחים המוסלמים" ובאמצעות המהלך הזה מנסה מלך סעודיה לחזק עוד יותר את הציר הסוני שהקים.
שיתוף פעולה צבאי עם ירדן: ב-17 ביולי ביקר במפתיע בסעודיה, רמטכ"ל צבא ירדן הגנרל משעל אלזין ונפגש עם נאמנו של המלך, שר ההגנה מחמד בן סלמאן. בהודעה הרשמית הסעודית נאמר כי "השניים דנו בתוכניות ההגנה המשותפות".
גורמים סעודים מעריכים כי עיתוי הביקור איננו מקרי, הוא התקיים מייד לאחר ההודעה על חתימת הסכם הגרעין בין אירן למעצמות והוא עסק בשיתוף פעולה מעשי בין סעודיה לירדן נגד ההתפשטות האירנית והתחזקות דאעש.
יש לציין כי מלך ירדן עבדאללה היה הראשון מבין מנהיגי ערב שהתריע על הסכנה האירנית ושאיפתה ליצור "סהר שיעי" באזור.
אופציה נוספת העומדת בפני מלך סעודיה הינה להתקרב לישראל נוכח העובדה שבפני שתיהן עומד אויב משותף שהוא אירן. אולם נראה כי אם יחליט המלך סלמאן לשתף פעולה עם ישראל מבחינה ביטחונית הוא יעשה זאת בערוץ חשאי ולא בפומבי.
העובדה שישראל מסרבת להכיר ביוזמת השלום הערבית, שהיא במקורה יוזמה סעודית, ושהמשא-ומתן המדיני עם הפלשתינים תקוע מכבידה על המלך סלמאן ביצירת ערוץ הידברות ישיר וגלוי עם ישראל.

תאריך:  21/07/2015   |   עודכן:  21/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
עופר וולפסון
בהודעה שפרסם ארגון הטרור, המתקפה בוצעה מאזור רפיח והביאה למותם של כל החיילים על הספינה
אסתר שניאורסון גרי
המדיניות האמריקנית במזרח התיכון כשלה באופן מחפיר בלוב, דרך מצרים, סוריה ועירק, וגם כעת היא מוסיפה חטא על פשע כשאיננה מתערבת, ואינה עושה דבר כנגד התפשטות הארגון
אריאל י. לוין
המערב מפקיר את אחת הזירות החשובות ביותר נגד דאעש: הקרב האידיאולוגי, שרק באמצעותו אפשר לשמוט את הקרקע מתחת לרגליו של הארגון. למערכה הזאת אפשר לגייס אפילו אנשי דת מוסלמים
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש מרחיב את פעילותו לקהיר בגלל הלחץ של הצבא המצרי בסיני ורצונו לפגוע במוסדות השלטון המצרי. בין רשימת המטרות של דאעש נמצא גם הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי
מרדכי קידר
על העולם לפקוח עיניים ולראות את המציאות שכפתה את עצמה על המזרח התיכון. "המדינה האיסלאמית" היא חלק מהמציאות המזרח תיכונית, ועל העולם להתייחס אליה כאל מדינה
רשימות נוספות
ארה"ב השיקה את מרכז Sawab נגד דאעש  /  טל פבל
שב"כ עצר מורים תומכי דאעש מחורה  /  איציק וולף
דובר צבא מצרים: 100 אחוז מסיני בידינו  /  עופר וולפסון
הח'ליפות מתקרבת  /  יובל ברנדשטטר
מורים לחיים  /  אריאל י. לוין
לקראת עימות עם דאעש  /  רפי לאופרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il