X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מהלכיו האחרונים של יו"ר הרש"פ עשויים להצביע דווקא על הישארותו בתפקיד ולא על התפטרותו בקרוב. עבאס פועל בין היתר ממניעים אישיים כדי להבטיח את עתידו, עתיד בניו והשמירה על העסקים המשפחתיים
▪  ▪  ▪
אבו מאזן. מה וא זומם? [צילום: מג'די מוחמד/AP]

אבו מאזן הצליח לבלבל את כולם ולהטיל מסך של סודיות על תוכניותיו ועל כוונותיו הפוליטיות. הדיון בוועד הפועל של אש"ף ב-22 באוגוסט הסתיים בידיעות סותרות על התפטרותם של מחמוד עבאס ותשעה חברים נוספים מהוועד הפועל של אש"ף לקראת כינוס המועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ) בחודש הבא.
בניגוד ליאסר ערפאת, עבאס אינו מעדכן את חברי הוועדה המרכזית של תנועת פתח (הפוליטבירו) בדבר כוונותיו הפוליטיות. הוא שומר את הקלפים צמוד לחזהו ומשתף בהחלטותיו את שני בניו וקומץ יועצים קרובים.
התמונה המצטיירת כרגע היא כי עבאס מתכנן לפרק את אש"ף ולהרכיבו מחדש בחודש הבא באמצעות כינוס המועצה הלאומית הפלשתינית (מל"פ), שתבחר את הוועד הפועל החדש של אש"ף המונה 18 חברים. יש ידיעות על כך שצפויות בחירות של חברי המל"פ עצמו המונה 719 חברים ששני שלישים מהם כבר אינם מתפקדים בגלל גילם המתקדם.
הכדור עבר עכשיו ליו"ר המל"פ הוותיק, סלים זענון (אבו אלאדיב), שאמור להחליט באיזו מתכונת יתכנס המל"פ וכיצד יתבצעו בו השינויים שרוצה להכניס עבאס. על-פי גורמים בפתח, זענון נמצא ביחסים טובים עם עבאס ויש להניח כי התיאום ביניהם יהיה מלא בהתאם לתוכניות של עבאס.
בשלב השני, שאמור להתרחש בסוף חודש אוקטובר, מתכנן מחמוד עבאס לכנס את הוועידה השביעית של תנועת פתח, כדי לבחור את המוסדות החדשים של מפלגת השלטון כמו הוועדה המרכזית והמועצה המהפכנית. השאלה הגדולה שאין עליה תשובה עד כה היא האם השינויים האלה שמתכנן מחמוד עבאס הם לקראת פרישתו בקרוב מהבמה הפוליטית הפלשתינית או דווקא לקראת הישארותו עליה, למרות שעבר את גיל שמונים, ומתוך רצון לחזק את מעמדו.
התכנון המדויק של שני המהלכים האלה, מסך הסודיות והירידה לפרטים הקטנים ביותר מצדו של מחמוד עבאס, דווקא מצביעים על התנהגות פוליטית של אדם שרוצה להמשיך בתפקידו ויש לו עוד קלפים פוליטיים בשרוול שאותם הוא רוצה לממש.
אחד הבכירים בתנועת פתח אמר לי שמדובר בטריפת הקלפים הפוליטיים על-ידי עבאס במטרה לחלקם מחדש באופן שיחזק את עבאס מבחינה פוליטית ויסלק את מתנגדיו ומבקריו כמו יאסר עבד רבו ופארוק אלקאדומי. עבאס יבצע את המהלכים שלו בצבעים יפים כאילו הוא מתכוון "להזרים דם חדש" לאש"ף ולתנועת פתח "לטובת העם הפלשתיני", אך מדובר במהלכים פוליטיים גרידא שנועדו לבצר את מעמדו.
אבו מאזן אינו שונה ממנהיגים ערבים אחרים במזרח התיכון דוגמת נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, המלך הירדני חוסיין בן טלאל, נשיא סוריה חאפז אל אסד ושליט לוב מועמר קדאפי אשר ניצלו את השלטון להבטיח את העתיד הפוליטי והכלכלי של בניהם. הכלל בפוליטיקה המזרח-תיכונית הוא שכל דבר הוא אישי לפני שהוא לאומי ולטובת המדינה. לעבאס יש שני בנים, טארק ויאסר, שיש להם עסקים נרחבים בתחומי הרש"פ ובמדינות ערב. כל ילד בתחומי הרשות הפלשתינית יודע שברגע שמחמוד עבאס יירד מהבמה הפוליטית עלולים יורשיו להתחשבן עם שני בניו.
לכן, אי-אפשר להתעלם מהשיקול הזה שהינו כבד משקל. טארק, בנו של עבאס פעיל מאוד מבחינה פוליטית בתחומי הרש"פ והתנהגותו מזכירה את התנהגותו של גמאל מובארק, בנו של חוסני מובארק, במצרים שלפני "האביב הערבי".
אם צריך להמר בבורסה הפוליטית שיצר עבאס, התרחיש הבא הוא בהחלט אפשרי: עבאס יבצע בחודשים הקרובים שינויים פוליטיים במוסדות אש"ף ובתנועת הפתח כדי לחזק את מעמדו ואת מעמד שני בניו. הוא עשוי למנות סגן לתפקיד יו"ר הרש"פ שיירש אותו בבוא היום בגלל הקושי לקיים בחירות בשטחים בגלל הפיצול בין הגדה לרצועה, והוא ייצור אווירה פוליטית וציבורית כאילו פניו להתפטרות בגלל המבוי הסתום בתהליך המדיני.
בפועל, אבו מאזן ימשיך להידבק לכסאו בעיקר בגלל האינטרסים האישיים שלו, והוא ידאג לכך שבקרב הציבור הפלשתיני בגדה יהיו קריאות רבות שיופנו אליו שלא להתפטר. כל עוד בריאותו טובה אין לו מה למהר ולרדת מהבמה הפוליטית הפלשתינית. הסכם מדיני עם ישראל איננו מבחינתו אופציה ריאלית בכל מקרה. לעומת זאת, אם יישאר בתפקידו הוא יוכל להמשיך ולחלוב את עטיני השלטון ולצייר את התדמית של מי שנלחם בישראל מבחינה מדינית וכמי שעשה רפורמות באש"ף ובתנועת פתח.

תאריך:  24/08/2015   |   עודכן:  24/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבאס טורף את הקלפים מחדש
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הרמב"ם בתגובה:"אין אומה בעולם
קורןנאוה טבריה  |  25/08/15 07:44
2
אוי ובוי, עבאס טורף
אהרון שחר  |  25/08/15 08:42
3
הדברים הכתובים במאמר זה
דברים בטלים  |  25/08/15 15:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
שמעון זיו
עצם העלאת זכאותם של הכורדים למדינה היה מוריד קצת לחץ מהנושא הפלשתיני ומעביר את נקודת הכובד לנושא אחר שיאפשר לנו להרים קצת את הראש. אני מניח שניתן למצוא מיעוטים נוספים כמו הכורדים ולהעלות אותם על סדר היום העולמי.
יוני בן-מנחם
הקרבה הרעיונית בין ארגון דאעש לתנועת "האחים המוסלמים" גדולה ומשותפת בנושאים שונים    גורמי הביטחון במצרים טוענים כי שיתוף הפעולה ביניהם כולל פעולות טרור נגד משטר א-סיסי וחלוקת תפקידים
מנשה שאול
הסופר הסעודי מוסעד אלעוציימי: "לא שמענו אף פעם מנהיג ישראלי המאיים לתקוף את אחת ממדינות המפרץ. זאת, אף על-פי שמדינות אלו נטלו 3 פעמים חלק במאמץ המלחמתי נגדה. עלינו לדעת מי מסוכן יותר לקיומנו - אירן או ישראל? עלינו לדעת את האמת ולומר אותה, למרות שזה ירגיז מעטים מבינינו"
יוני בן-מנחם
שלטונות כווית לכדו רשת טרור הקשורה לארגון חיזבאללה ולאירן. ממשל אובמה מתעלם מפעילות הטרור של אירן כדי להעביר בכל מחיר את הסכם הגרעין בקונגרס
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מתכנן להחליף את הנהגת אש"ף ואת הנהגת תנועת פתח לפני שיפרוש מתפקידו. המהלך נועד לחזק את אש"ף מול חמאס ולחסל חשבון עם מתנגדיו הפוליטיים של אבו מאזן
רשימות נוספות
בכירים בפתח רוצים סגן ליו"ר הרש"פ  /  יוני בן-מנחם
חמאס שבה וקוראת תיגר על עבאס  /  יוני בן-מנחם
מדוע טורקיה שינתה דעתה  /  יוני בן-מנחם
טיהור אתני חשאי נגד פלשתינים  /  חאלד אבו-טועמה
בין הפרת לחידקל  /  מרדכי קידר
חרושת מזימות  /  מנשה שאול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il