X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דומה כי שני הצדדים - הממשלה וההסתדרות הרפואית - עלו על עץ גבוה ובית המשפט העליון נאלץ שוב לפתור בעיה סבוכה
▪  ▪  ▪
הפגנה למען שחרור עלאן. לאתר פשרה ראויה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

שביתת הרעב של איש הג'יאהד האיסלאמי מוחמד עלאן העלתה את אחת הסוגיות המורכבות בתחום הביו-אתיקה והיא נושא ההזנה בכפייה של אסיר ביטחוני המביע את מחאתו הפוליטית בשביתת רעב. סוגיה זו מורכבת משום שהיא מערבת הן את שיקול הממשלה הקיימת שמעבירה בחוק בכנסת את האישור להזנת אסירים בכפייה והן את עמדתה של ההסתדרות הרפואית שפועלת על בסיס הקוד האתי הרפואי שלה הנשען על אמנות בינלאומיות ואף עתרה לבג"ץ על עצם חוקתיות החוק שהממשלה העבירה בנושא.
לטענת הר"י (ההסתדרות הרפואית בישראל), הזנה בכפייה מוגדרת בכללי האתיקה הרפואית בעולם כעינוי ומשכך אסור לרופאים ליטול בה חלק. בחוק זכויות החולה 1996 נקבע כי כל טיפול רפואי דורש הסכמה מדעת של המטופל בכתב, בעל פה או בהתנהגות כאשר סעיף 15 2) קובע כי "בנסיבות שבהן נשקפת למטופל סכנה חמורה והוא מתנגד לטיפול רפואי, שיש לתתו בנסיבות העניין בהקדם, רשאי מטפל לתת את הטיפול הרפואי אף בניגוד לרצון המטופל אם ועדת האתיקה, לאחר ששמעה את המטופל, אישרה את מתן הטיפול ובלבד ששוכנעה בהתקיימם של תנאים מסוימים. כלומר, ההכרעה עצמה היא ברמת בית החולים וועדת האתיקה הרפואית לא ברמת המדינה או בית המשפט, מאחר שמקצוע הרפואה הייחודי שם דגש על איזונים עדינים הבנויים על אמון בין הרופא למטופל.
מנגד, טוענת הממשלה ושרים בממשלה כמו גלעד ארדן שהעלה את הצעת החוק החדש על הזנה בכפייה כי "מטרת שביתות הרעב היא להלך על מדינת ישראל אימים ולהביא לשחרור מחבלים, אנחנו נעביר את החוק בהקדם ולא נאפשר את הדבר הזה".
השגת תכלית מוסרית מוצדקת
התוצאה שנוצרה היא - קונפליקט ברמת המשפט בין סעיפים בחוק זכויות החולה לבין חוק הזנה בכפייה, קונפליקט בין חוק הזנה בכפייה לבין כללי האתיקה הרפואית המוצגים בעמדתה הרשמית של הר"י ובמסגרת עתירתה לבג"ץ. על כל הבעיות האלו נוספה גם" בעיית הידיים המלוכלכות". בעיה זו הנחקרת בתחום האתיקה מוגדרת כמצב בו איש ציבור או איש מקצועי נאלץ לבצע מעשה שנחשב כמעשה שיש בו עוון מוסרי ואי צדק (הזנה בכפייה/עינוי חשוד או אסיר לענייננו תוך הפרת זכויותיו) אבל נאלץ לעשות זאת על-מנת להשיג תכלית מוסרית אחרת כמו מניעת פיגוע ונזק גדול יותר.
במקרה שלפנינו, התכלית המוסרית הראויה מבחינת עמדת הממשלה היא מניעת מצב בו שביתת רעב של אסירים ביטחוניים תמנע מהמדינה וזרועותיה פעולות חיקור חשודים בטרור ותיאלץ אותה לפעול בניגוד לאינטרסים הביטחוניים של כלל התושבים ובכך תימנע השגת התועלת/ביטחון למירב האנשים. הקונפליקט בין סעיפים בחוק זכויות החולה לבין חוק ההזנה בכפייה והדילמה של הרופא בבעיית הידיים מלוכלכות מציבה אתגר לא פשוט לאנשי אתיקה וחוק המתמודדים בתוך מציאות פוליטית מורכבת בה אין "פתרונות בית ספר" לבעיות החדשות העולות ורק דיאלוג מכבד בין אנשי רפואה ומקצוע, אנשי משפט ופוליטיקאים יכול אולי למצוא את האיזון הראוי אם יש כזה, בין שמירה על זכויות המטופל/אסיר והאתיקה הביו רפואית לבין יכולה של הממשלה בחקיקה למשול במציאות בה אנו חיים בישראל.
דומה כי שני הצדדים - הממשלה וההסתדרות הרפואית עלו על עץ גבוה ובית המשפט העליון נאלץ שוב כמו במקרים רבים קודמים לפתור את הבעיה הסבוכה. ייתכן שמדינת ישראל צריכה להפעיל בשיקול דעת רב יותר את כלי המעצרים המנהליים על-מנת שעמדה נחרצת שלה בנושא הזנה בכפייה תתבסס באופן ברור על עיקרון של פצצה מתקתקת (מידע על פיגוע קרוב / התארגנויות טרור קרוב) ומצד שני ההסתדרות הרפואית צריכה לבחון האם כללי האתיקה שלה דורשים החרגה בכפוף למצבי קיצון של אותה פצצה מתקתקת.

דודי אילת, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), דוקטורנט לאתיקה.
תאריך:  26/08/2015   |   עודכן:  26/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזנה בכפייה - אתיקה ובעיית הידיים המלוכלכות
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
אין בענין הזה מוסר ואתיקה
מנשה שריר  |  26/08/15 11:25
 
- זה בדיוק ענין אנושי
אתיקה ואתיקה  |  26/08/15 12:32
2
תגובה
ldor  |  26/08/15 12:06
3
הזנה בכפיה תחזור על עצמה שוב
עו"ד גד נוימן  |  26/08/15 12:12
4
הזניה בכפיה
אהרון שחר  |  26/08/15 13:14
 
- בגלל שהם ערבים אתה משתלח
אתיקה ואתיקה  |  26/08/15 13:41
 
- למה להשמיץ? לא רק ערבים
אהרון שחר  |  26/08/15 17:38
5
רופאים מפחדים משטינקרים?
אורח  |  26/08/15 13:35
6
חבורת פחדנים, מספיק עם זה
מגיב ותיק  |  26/08/15 14:50
 
- גם חיי ערבים נחשבים-גם בישראל
שלום רייזר  |  26/08/15 19:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
התפריט חלבי, ומורכב ממנות פתיחה ובהן סלטים שונים, תפוחי אדמה מוקרמים וכו' וכן מנות נוספות
עליס בליטנטל
ביקורת על הצגת לחץ פיסי מתון בתאטרון תמונע    הרוע והאלימות ימיהם כימי האדם, מאז קין    המחזה The conduct of life שכתבה מריה לואיז פורנז הקובנית-אמריקנית ב-1979 וזכה בפרס Obie, שביים אלירן כספי בתאטרון תמונע, רלוונטי יותר מתמיד
אלה לוי-וינריב, גור מגידו
מרפורמת "המעקב הבנקאי", דרך הגדרת עבירות מס כעבירות הלבנת הון ועד חובת דיווח על קבלת חוות-דעת מקצועית    מומחי מס יוצאים למתקפה על רשות המיסים בעקבות התיקונים: "היא דורסת את הנישומים הקטנים"
דבורה ישראלי
ילקוט עם גלגלים או בלי? חוזרים לבית-הספר עם יותר תלונות ילדים על כאבי גב    לפי מחקרים אחרונים, ילדים מבלים כ-10 שעות בממוצע בישיבה מול המחשב או מסך הטלוויזיה, מה שיכול לגרום לפגיעות מצטברות בגידים ובגפיים
יוני בן-מנחם
מהלכיו האחרונים של יו"ר הרש"פ עשויים להצביע דווקא על הישארותו בתפקיד ולא על התפטרותו בקרוב. עבאס פועל בין היתר ממניעים אישיים כדי להבטיח את עתידו, עתיד בניו והשמירה על העסקים המשפחתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il