X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סימנים מדאיגים ברצועה ובגדה לפרוץ מעשי אלימות ולחידוש ירי הרקטות לעבר ישראל מצרים וירדן חוששות מההשלכות של חידוש מעשי האלימות ומנסות לשכנע את אבו מאזן שלא יפרוש מהחיים הפוליטיים
▪  ▪  ▪
פלשתינים על חורבות בית מחבל שנהרס השבוע בג'נין [צילום: מוחמד בלס/AP]

בשבועיים האחרונים ישנם כמה סימנים מדאיגים בזירה הפלשתינית המעוררים את החשש להתפרצות קרובה של מעשי אלימות בגדה ולחידוש ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. הרש"פ איננה מעוניינת באינתיפאדה שלישית והנהגת חמאס אף היא איננה מעוניינת כרגע בחידוש ירי הרקטות לעבר ישראל, אך אפשר שהעניינים ייצאו משליטה וידרדרו לכלל מעשי אלימות וטרור נגד ישראל.
ההתפתחות הבולטת ביותר קשורה לרצועת עזה והיא כישלון מאמציו של טוני בלייר, שליח הרביעייה הבינלאומית, שניסה לתווך בין ישראל לחמאס על הסכם רגיעה ארוך טווח ברצועה בתמורה להסרת המצור ובניית נמל ימי. הנהגת תנועת חמאס מאשימה את ישראל בהכשלת יוזמתו של בלייר ומודה כי אין שום רגיעה על הפרק. ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס אמר ב-20 באוגוסט לערוץ אל ג'זירה כי "פניה של רצועת עזה כלפי ייצוב הפסקת האש ולא לרגיעה קצרה או רגיעה ארוכת טווח (עם ישראל)".
בנוסף לכך, דוברי חמאס החלו להאשים בימים האחרונים את ישראל במעורבות בחטיפתם של ארבעה פעילי "הקומנדו הימי" של הזרוע הצבאית בחצי האי סיני, שהיו בדרכם לאימונים באירן, ושנחטפו כנראה על-ידי המודיעין המצרי. הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי היא רואה בחומרה את חטיפת אנשיה ולא תעבור לסדר היום על החטיפה.
אתר האינטרנט KOFIAPRESS.NET דיווח ב-1 בספטמבר מפי מקורות בתנועת חמאס כי התנועה מתחילה להכין את דעת הקהל לסבב לחימה נוסף נגד ישראל. על-פי הדיווח, אחד הפרשנים המקורבים לחמאס, פאיז אבו שמאלה כתב באחד הביטאונים של חמאס כי "המלחמה הרביעית עם ישראל נמצאת בפתח".
בהמשך מאמרו הוא כתב את הדברים הבאים: "הנכונות של הנוער הפלשתיני לעימות הגיעה לדרגה הגבוהה ביותר ועלתה על יכולת האנשים בעזה לסבול את השפעות המלחמה וההרס ויכולתם לסבול את המצור. המשל הערבי שאומר: הכאב של שעה עדיף על כאב כל שעה חל על המצב בעזה".
ההחלטה על סבב לחימה נוסף מול ישראל היא בידי הנהגת חמאס. רוב תושבי הרצועה מתנגדים לחידוש הלחימה. הם עדיין מלקקים בכאב את פצעי "צוק איתן", 2,170 הרוגים, כעשרת אלפים פצועים, כ-18 אלף בתים, מפעלים ומתקנים הרוסים, שיקום הרצועה עדיין מקרטע ואין פתרון באופק.
הנהגת חמאס מתחילה לחמם את האווירה הציבורית נגד ישראל. במקביל לחידוש בניית המנהרות ולייצור מלאי הרקטות שהתדלדל כתוצאה ממבצע צוק איתן, צריך לזכור כי הסיבות שהביאו לירי הרקטות לעבר ישראל לפני שנה לא השתנו - המצור על הרצועה נמשך, המצב הכלכלי מתדרדר ואין פתרון לבעיית הפיצול בין הגדה לרצועה ולמשבר המשכורות של פקידי ממשל חמאס.
גם המצב בגדה על סף התערערות היציבות בעקבות המבוי הסתום בתהליך המדיני ומאבק הירושה בתוך מוסדות אש"ף והרשות הפלשתינית. מחמוד עבאס מאיים בפרישה מהחיים הפוליטיים וגם אם מדובר בתרגיל פוליטי הרי שהוא משדר לשטח אווירה של חוסר יציבות פוליטית וביטחונית.
הגורמים הקיצונים בתוך אש"ף והרש"פ, המתנגדים למדיניותו של עבאס כלפי ישראל, החלו להתעורר ולדרוש נקיטת קו נוקשה יותר מול ישראל.
מוסטפא ברגותי, מזכ"ל היוזמה הלאומית, סיפר ב-1 בספטמבר לעיתון "אלערבי אלג'דיד" על הדיון האחרון בוועד הפועל של אש"ף ואמר: "הדבר הבולט היה כי המצב הפלשתיני הוא על סף עימות חם עם ישראל. יש התעקשות על ביצוע החלטות המועצה המרכזית, להפסיק את התיאום הביטחוני ולהגדיר את הקשר הכלכלי והמדיני (עם ישראל). זה יכול לגרור צעדים ובהם גם אפשרות הפגיעה ברש"פ".
קרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ עלול להסלים אם אכן יפרוש אבו מאזן מן החיים הפוליטיים, והוא עלול להתפתח לעימותים אלימים בגדה שעלולים לגלוש לפעילות נגד הישראלים הנעים בצירים ומתגוררים בגדה.
לדוגמה, בחודשים האחרונים חיזק מחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המושבע של מחמוד עבאס והטוען לכתר היורש, את אחיזתו במחנות הפליטים בגדה. במחנה הפליטים בלאטה ליד שכם אף התפתחו קרבות ירי בין תומכי דחלאן לתומכי עבאס. לכל אחד מבכירי הפתח הרואים עצמם כיורשים פוטנציאלים של עבאס כמו ג'בריל רג'וב, תאופיק טיראווי, מאג'ד אלפרג', מרוואן ברגותי ועוד, יש גייסות מזוינים בשטח ומאבק הירושה עלול להסלים ולגלוש למעשי אלימות.
היווצרות מצב של חוסר בהירות וחוסר הכרעה בקרב הירושה הפלשתיני עלולה ליצור אנרכיה ביטחונית והתערערות שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרש"פ שהוא נדבך חשוב בהסכמי אוסלו.
אם התרחיש הזה יתממש, לא תהיה לצה"ל ברירה והיא ייאלץ לכבוש מחדש את שטחי הרש"פ בגדה ולהיכנס לערים הפלשתיניות ומחנות הפליטים כדי למנוע הקמת מוקדי טרור נגד ישראל. מקבלי ההחלטות בישראל צריכים לשים לב להתפתחויות האלה. חלק מהמדינות השכנות כבר הבחין בהן. מצרים וירדן מודאגות מאוד מאפשרות התערערות היציבות השלטונית בגדה, שעלולה לגלוש מעבר לגדה המערבית ולהשליך גם על הנעשה בשטחן, והן פתחו במסע לשכנע את מחמוד עבאס שלא יפרוש מהחיים הפוליטיים.

תאריך:  03/09/2015   |   עודכן:  03/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החזית הפלשתינית מתחממת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
צריך לגרום להם לחשוש מעימות
יוסי ארגואן  |  4/09/15 05:50
2
בחיית יוני!
כבש 44  |  4/09/15 07:44
3
"בגדה" בן מנחם מפיץ תעמולת רעל ל"ת
של ג'יהד נאצי  |  4/09/15 11:01
4
ראה גם ובעיקר
סניל  |  6/09/15 11:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
רכבם של בני ישיבה מברוקלין שתעו בדרכם למערת המכפלה נשרף    ההמון רגם אותם באבנים ובבקבוקים    פלשתיני מילט אותם לביתו והצבא הגיע לחלץ
יצחק דנון
תושב בית חנינא שבמזרח ירושלים מבקש לבטל את החלטת משרד האוצר אשר הפקיעה ממנו את הבעלות על מגרש ובניין דירות בשכונה
איתמר לוין
שלושה פלשתינים החלו בשנת 2010 בבנייה בלתי חוקית בשטח שנתפס חמש שנים קודם עבור גדר ההפרדה, עיכבו את הקמתה במשך ארבע שנות דיונים בבג"ץ - ולא חויבו בהוצאות
מתי דוד
הרעיון העומד מאחורי מחברי הספר זהה לרעיונות של כל מכחישי השואה. עצם הניסיון לערוך הכרה הדדית בסבל המשותף כביכול פסולה. מדובר באנשי אקדמיה המנסים להעמיד את הפשעים הנאצים ו"הפשעים" של צה"ל במשוואה אחת משותפת שזהה לתעמולה הפלשתינית
שלמה ברום
ספק רב האם ממשלת ישראל הנוכחית מסוגלת לשנות את התפיסה הבסיסית שלה מול חמאס, המבוססת על ניהול הסכסוך ולא על ניסיון להתקרב ליישובו    לכן לא קיימת נכונות להגיע להסכם ארוך טווח - המכונה על-ידי הפלשתינים "הודנה" - עם חמאס, ולשלם את מחיריו    הניסיון להעמיק את ההבנות עם חמאס כנראה יימשך, אבל סיכויי הצלחתו אינם ברורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il