X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בגלות ירושלים
חבל ששני יוצרים מצוינים אלה אינם נחשפים לקהל הישראלי הרחב. ארגון תערוכת יצירות פרי מכחולו של בנימין קלצל במקום כמו מוזאון ישראל ולא רק במרכז התרבות הרוסי - זה די פשוט. ואילו הנגשת ספריו של פליקס קנדל היא עניין יותר מסובך, היות שהללו מצריכים מתרגם ברמה גבוהה ביותר

הצייר בנימין קלצל והסופר פליקס קַנדל נולדו בברית-המועצות לשעבר באותה שנה - 1932. שמו של קלצל אינו מוכר לקהל הישראלי הרחב. לעומתו שם המשפחה קנדל המוכר היטב למיליוני ישראלים, בזכות הכלכלן המפורסם פרופ' יוג'ין קנדל, בנו של פליקס, שקריינים רבים ברדיו ובטלוויזיה מבטאים בטעות את הק' בסֶגול במקום בפתח. שניהם ירושלמים. בנימין קלצל, שהיה צייר מפורסם למדי ברוסיה, עלה ארצה ב-1990 והתיישב בירושלים. פליקס קנדל עלה ארצה הרבה לפניו, ב-1977, אחרי כמה שנים שבהן היה מסורב עלייה. פליקס, מהנדס טילים לשעבר, התפרסם בעיקר בזכות תסריטים לסרטים מצוירים על השפן והזאב, שאת הפופולריות שלהם ברוסיה אפשר להשוות לזו של מיקי מאוס באמריקה. שני האמנים הם ידידים טובים, שניהם מאוהבים בירושלים ולא בכדי. לרבים מהיוצרים יוצאי בריה"מ לשעבר דווקא ירושלים מהווה מקור משיכה וממנה הם שואבים השראה. תערוכות רבות הציגו את יצירותיו של קלצל גם לפני עלייתו וגם אחריה. מלבד ברוסיה ובארץ, יצירותיו הוצגו גם בארצות-הברית ובמדינות באירופה, תמונותיו נמצאות במוזאונים ובאוספים פרטיים בארצות רבות. לא מזמן הייתה בירושלים תערוכה שבה הוצגו כ-40 מתמונותיו שצוירו רק בשנה האחרונה.
סגנון הציור של קלצל מושפע במידה מסוימת משלושת הענקים היהודים מארק שאגאל, חיים סוטין ואמדאו מודיליאני. נושאיו - נופי ארץ ישראל, סמטאות ירושלים וטיפוסים ונושאים יהודיים. ברבות מתמונותיו יש כינור, שופר, פמוטים, כלייזמרים וסתם יהודים בעלי זקן חובשי כיפות - שהצייר ללא ספק משייך גם את עצמו אליהם. מעניין שבדיוקנות העצמיים הרבים שלו, אפו בדרך כלל ארוך יותר מזה שיש לו במציאות. קלצל שולט בטכניקת הציור באופן יוצא מן הכלל, ואין ספק כי הוא מסוגל לצייר כל אדם לא פחות טוב מצילומי פוטו. לכן נראה כי האף הגדול שהוא בוחר לצייר לעצמו משמש מין סמל של יהדותו.
הנדסת הכתיבה
פליקס קנדל, שנטש את ההנדסה לטובת מלאכת הכתיבה, הספיק ב-38 שנות יצירתו בארץ לכתוב, אומנם ברוסית בלבד, את ההיסטוריה של יהודי רוסיה בשישה כרכים, וכן ספרי היסטוריה יהודית. אבל יצירותיו החשובות ביותר שייכות דווקא לתחום הפרוזה. לא מזמן סיימתי לקרוא את שני ספרי הפרוזה האחרונים שכתב. את שם האחד הייתי מתרגם: "אסור להתלונן". בספר כמה סיפורים הכתובים בסגנון של דמיון פרוע, שבהם מתאר קנדל את ההיסטוריה הרוסית הטראגית בסרקזם בלתי רגיל. ספר זה של קנדל, כמו רבים אחרים שלו, מתאפיין בשליטתו הווירטואוזית בשפה הרוסית. בכך ממשיך קנדל את המסורת המפוארת של הסופרים היהודיים כמו יצחק באבל, איליה אילף וזאב ז'בוטינסקי. כן, רמת שליטתם של יהודים אלה בשפה הרוסית עוררה את זעמם של לא מעט מהאנטישמים. קנדל אינו הולך בדרכם של יוצאי אודסה הללו, אלא דווקא מרבה לפנות לפולקלור הרוסי העתיק, ובעזרת דמיונו היוצא מן הכלל, אף יוצר לא מעט מילים חדשות.
ברומן האחרון שלו, ששמו בתרגום חופשי הוא: "ואולי זה באמת כך", יש מרכיב אוטוביוגרפי בלתי מבוטל. הוא מספר על זוג הורים הנוסעים לשבוע נופש למאלטה ומפקידים את בתם בת השש עם הסב, שהוא סופר. בין הסב לנכדתו יש לא רק אהבה, אלא קשר עמוק במיוחד הנשזר ביניהם בחוטי הדמיון העשיר של שניהם. בדמיונם מסתובבים הסב ונכדתו במקומות מרוחקים, והסב בעצם חוזר במחשבותיו לעברו, לאשתו האהובה שנפטרה בטרם עת. יש לשניים אלה חבר, שכן בשם אוטוטו. כינוי זה נדבק אליו כי הוא נולד כל כך חלש שחשבו שאוטוטו הוא ימות. הוא לא מת, וגדל להיות גבר גדול ממדים אבל מפגר בשכלו. השניים מתייחסים אליו כאל שווה בין שווים. השניים גם מפגישים אותנו עם המושבניקית החולה שאיבדה את בעלה וחולמת להתאחד איתו בשמיים, עם הגור הקטן שהסב ונכדתו אספו ברחוב והביאו הביתה ואפילו עם גחלילית שגם אותה אימצו השניים – לכל אלה נמצא מקום בלבם של הילדה הקטנה וסבה הסופר. לעומתם, המחבר אינו חוסך את שבטו מהחברה הבורגנית השבעה כמו למשל אמה של הנכדה, בתו של הסב הסופר, הדואגת מאוד לניקיון ולרהיטים אופנתיים. זו בגדה בבעלה החלש, אבל רק פעם אחת. כי הגיעה למסקנה שהתענוג הרגעי אינו שווה את הסיכון בגירושין. לא שהבגידה אינה מוסרית. היא פשוט אינה כדאית. לאותה קטגוריה שקנדל דרך הסב שבסיפור לועג לה, שייך אחד השכנים המתגוררים באותו בניין – ד"ר "גורלונוס", או בעברית "אף-גרון", הנפגש אם אנשים מסוגו, וכשהם מתחילים לספר זה לזה על מסעותיהם ברחבי העולם, פתאום מתברר שאינם זוכרים כלום או שבכלל לא ראו כלום.
גם בספרו זה, דמיונו הלשוני וחוש ההומור של פליקס קנדל הוא בלתי רגיל. כך לדוגמה, אחד מגיבוריו אומר: "הבל הבלים וקליפת הקליפות". שילוב זה של קליפות עם אמירתו של קהלת מצחיק גם בעברית, אך ברוסית הוא מצחיק כפליים, כי קנדל יוצר צורת רבים למילה קליפה – צורה שאינה קיימת לה ברוסית.
"ואולי זה באמת כך" הוא במידה מסוימת ספר נוסטלגי, אבל הנוסטלגיה שלו אינה לרוסיה אלא לכמה מהאנשים שנשארו שם. אחד מהם הוא הסופר הגוי המנוח, שהסב ברומן מרבה לדבר איתו בדמיונו. רומן די עצוב אבל לא פסימי, כי הנושא השולט בו הוא אהבה אינסופית.
כמה חבל ששני יוצרים מצוינים אלה אינם נחשפים לקהל הישראלי הרחב. ארגון תערוכה של יצירות פרי מכחולו של בנימין קלצל במקום כמו מוזאון ישראל ולא במרכז התרבות הרוסי, וגם רכישת כמה מיצירותיו לאוסף – זה די פשוט. לעומת זאת, הנגשת ספריו של פליקס קנדל היא עניין יותר מסובך, היות שספריו מצריכים מתורגמן ברמה גבוהה ביותר, כמו למשל רועי חן. אבל גם זה אפשרי, ויש לעשות זאת כי זה משלנו וזה טוב.

אתר מגזין "מראה"
תאריך:  04/09/2015   |   עודכן:  06/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנשה שאול
במזרח התיכון חתן לפעמים עלול לבלות את ירח הדבש שלו בכלא
יובל ברנדשטטר
החזון הנאצי של אירופה המוסלמית בהנהגתה של גרמניה מוסלמית כבר אינו דמיוני כפי שהיה לפני 70 שנה
נחמן פביאן
הגעתם של פליטי רעב מאפריקה ומבקשי המקלט נפגעי המלחמות במזה"ת לאירופה מעוררת מחלוקת בקרב הפוליטיקאים באירופה החוששים מהפגיעה במרקם החברתי העדין במדינות השונות. קיים חשש כי נוכח שיעור הילודה השלילי, אירופה כפי שאנו מכירים אותה - הולכת ונעלמת
אורנה ליברמן
הגערה שגער הבורא במים מקבילה לגלות בני ישראל. רגיעת המים והצטמצמותם במקווים המיועדים להם מקבילה להרגעת שבי ציון וגאולתם
אלעזר לוין
מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן וסגן מנכ"ל שפיר חושפים בעיות, העלולות להכשיל מכרזים למכירת מגרשים לדירות מוזלות    הסחבת נמשכת    לא רוצים דירות קטנות    איך יבנה מספר 2, אם יזכה?    יצחקי מודאג - ובצדק
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
משבשב ברוח (5)  /  עילי צוף
הברית של בריטניה עם אויביה של ישראל  /  עידן כהן
הרלטיביזם המוסרי  /  מנפרד גרסטנפלד, ג'יימי ברק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il