X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דורי אנגל ויובל רפופורט [צילום: ז'ראר אלון]
עד מתי לחכות לגודו
מחזהו פורץ הדרך של סמואל בקט "מחכים לגודו" מיוצרי תיאטרון האבסורד והפך לאבן פינה בתולדות התיאטרון, מקבל תפנית מפתיעה ומרגשת ביותר ביידישפיל ב"צוותא 3" ומהווה את פיסגת הצגותיו

כשיהושע סובול חקר במשך שנים את המקורות למחזה מחכים לגודו, שכביכול אין בו עלילה ואין דרמה, מצא שלמעשה המחזה שכתב בקט מתאים יותר היה לו נכתב ביידיש. הוא לקח על עצמו את המשימה, ותרגם אותו כך, ששפת המחזה הכאילו סתמית, הופכת לשנונה, קומית עד לצחוקים פרועים שלא יכולתי לעצור את עצמי מהם. כי אין שפה יותר עסיסית, ואין בדיחה שאינה מקבלת מקסימום "בשר" ודשן לצחוק כמו הידיש. כשהמיבטא האותנטי שלה תורם להתמצקות הקומיות והתעצמותו.
הסיפור שעלה לראשונה ב 1953 בפאריס, מספר לכאורה על שני נוודים, וולדימיר ואסטרגון, המכונים כאן בקיצור דידי וגוגו, הנפגשים מדי ערב ליד עץ, ומחכים מישהו בשם גודו. עד לאחרונה היה מקובל לחשוב שהשם גודו מרמז על אלוהים. אך הפתעת התרגום והמחקר של סובול, שגם ביים בצורה כה מבריקה את חמשת השחקנים, מגלה לנו שלמעשה גודו היה שם נפוץ לאלפים בדרום צרפת בימי מלחמת העולם השנייה. גודו שבו עסקינן, היה מן הסתם מבריח גבולות אנשים שברחו מהמלחמה ומצרפת, ודרך הגבול לספרד היה מביאם לתקווה ולחיים האפשריים, במקום להישלח למחנות ריכוז נאציים.
במחזה שתרגם וביים סובול שני הנוודים מחכים למבריח הגבולות, רועה הצאן, והם אינם מאבדים את תקוותם, וממשיכים לשים את יהבם בגודו, שמא הוא בה בעת גם מלשין ומסגיר בורחים לשוטרים במדינה בה הנאצים שלטו, גם בדרומה, אף אם לא רשמית. הדיאלוגים שלהם כה מרתקים, וכשמגיע הצמד השני - פוצו העשיר ומשרתו לאקי הקשור אליו בחבל, מתגברת הדרמה ועימה חשיפת אופיים של הצמד החדש. תגובת גוגו ודידי לצמד החדש בה מרים גוגו אבן ומאיים על החדשים, מה שגורם לשינוי ביחס והפגנת כבוד לכוח - יש בה יותר ממשהו ז'בוטינסקאי (קיר הברזל), שסובול הצליח למצוא בטקסט המקורי הצרפתי, כמו כל הרמזים שהצמד היה בעצם יהודים נרדפים. בעוד פוצו ולאקי - למעשה מהווים ביקורת על התעללות המעמד העליון בתחתון, כשפוצו בעצם שולח את משרתו הקשור בחבל קדימה, למרחק שיבטיח את בטחונו-הוא, למקרה שהעבד יעלה על מוקש, שיתפוצץ הוא ולא האדון.
בואו של הנער רועה העיזים של גודו,(יונתן שוורץ החמוד) המבשר לגוגו ודידי שגודו לא יגיע הערב, אולי מחר, ובאותו מקום - דו השיח שלו בספרדית עם השניים שדוברים רק יידיש (גוגו) וקצת צרפתית של דידי, דו השיח הזה המבוסס יותר על הבעות ותנועות מימיקה, מביא לשיא את ההצגה מהיותו כה מצחיק במיוחד. פגישות אלו ביניהם מבליטות כמה אין הבדל בין בני עמים שונים. כולנו בני אדם עם רצון לחיות ויהי מה.
הצמד המוביל, דידי וגוגו (ורי אנגל ויובל רפופורט) בדיאלוגים שלהם המלאים עסיסיות ועושר לשוני, חרף המסורת של הלשון הרזה של תיאטרון האבסורד, הם העולם ההגיוני, החפץ בחיים. יובל רפופורט כגוגו, מרהיב במיבטא האידישאי האותנטי, וכחלק הסביל בצמד, הוא נכנס בהבעותיו והתבטאויותיו היישר ללב כל צופה. בעוד דורי אנגל השקול יותר, בחיתוך דיבור יידיש של צברים, מהווה לשון מאזניים של ההגיון מול האיגיון של חברו הבדחן. עמנואל חנון בעל הרקע הצרפתי, ממחיש מהו בעל נכסים גוי צרפתי, ואיך הוא מתייחס למשרתו בעליבות ובזלזול.
אך פיסגת המחזה מגיעה במונולוג של יעקב בודו (לאקי) שמוגשת בכאילו ג'יבריש, אך מורכב מבליל שפות, ואפילו משפטים בפולנית שבצבצו בין היתר. מונולוג שמביא את המחזה לשיאו בווירטואוזיות של שחקן נדיר זה. בודו הוא שחקן ענק ביכולותיו, ואמירותיו בכל מחזה מקבלות צבע וכוח שמשליכים על הקהל את מורכבותן ויוצרות תגובות רגשיות של כל צופה. גם במערכה השנייה, בה הוא חוזר כאילם ואדונו כסומא, הרי הבעותיו אומרות הכל ולוכדות את הצופים עד תום.
התפאורה המצוינת של עדנה סובול בנויה על-רקע מופשט המעניק תחושת אין סוף, כשהוראות הבמה מצמצמות את אביזרי הבמה לעץ, שרפרף, נעליים ובגדים מרופטים לדמויות, מלבד האדון, אך לכולם כובעים ממינים שונים. כי כובע - הוא התג, המסגרת לתמונת האדם, ומהותו מאפיינת את נושאו.
התאורה של מישה צ'רניאבסקי, גדול התאורנים בישראל, ושותפתו אינה מלכין,הולמים את הבימוי הכה יצירתי ומרהיב של יהושע סובול, שעשה מ"מחכים לגודו" משהו כה שונה, כה חדשני, וכה מתאים לימינו, כשמיליוני פליטים מניעים את ההיסטוריה האנושית קדימה, ומשנים את כל הסדר העולמי הקיים.
לרוץ לצוותא 3, ביתם החדש של תיאטרון היידישפיל, גם מי שלא יודע יידיש, כמוני. התרגום משני צידי הבמה, בגובה העיניים, ואיך שהשפה הזו מקבל חיות וחיים ומצלצלת באוזניים כמו שהשמן הטוב או הדבש נמסכים לגרוננו, כל אלה מביאים לתיאטרון הישראלי חוויה ממין מיוחד, לכל השכבות והגילאים. חוויה שאסור להחמיץ.

תאריך:  07/09/2015   |   עודכן:  07/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יניב הלפרין
מהו הפריט הראשון שנמכר באתר? אלו אמנים הם האהובים ביותר על הקונים? מיהו ה"כוכב העולה" של eBay? וכמה שילם רומן אברמוביץ' תמורת יאכטה מפוארת?    עובדות מעניינות על האתר הפופולרי
מרגלית מולנר גויטיין
ואיך נראית חגיגת בר מצווה יהודית צרפתית? על שאלות אלה מנסה לענות אריק בוקובוזה, בן למשפחה יהודית צרפתית, בתערוכתו בבית התפוצות    על יהדות, איור וצבע בתערוכות מקומיות
עופר זהר
אירוח בראש השנה לרוב הוא אירוח בו מספר המשתתפים גדול ולכן מטבע הדברים צריכים בעלי הבית לשנות את מיקומו של השולחן למרכז החלל    אסור להזיז את השולחן לאחר פתיחתו
יוסף כהן-אלרן
בעת שקוראים בספר השירים "מכוַת אש", פרי עטה של יפעת אמוץ-לוי, נוצרת מיד התחושה הברורה כי השירים נכתבו מתוך אפלה של נפש מיוסרת, והיא נשמעת כאילו ויתרה על תקווה כלשהי    אבל לא ודאי הוא, כי אולי זה רק נדמה, לנו כמו לה
דניאל פלורנטין
ההחלטה הראשונה של עמוס שוקן, לו היה ראש ממשלה, תהיה להקים מדינה פלשתינית והשנייה להעלות את רמת החיים של הערבים בישראל. למתנחלים הוא מעדיף למצוא פתרון בו יוכלו להישאר בבתיהם כמו שערביי אום אל-פחם חיים במדינת ישראל    "אני לוקח חלק מהקרדיט לעיתון הארץ על כך שפרידמן נכשל בסוף כמעט בכל היוזמות שלו"    "המקום היחידי שבו אני שותף לתהליך העיתונאי זה כתיבת מאמר המערכת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il