X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מדוע לא יוטל - במצב דברים זה של ריבוי מתמחים וחוסר כרוני במאמנים - תפקיד הכשרת מתמחים על הפקולטות למשפטים והמכללות הרבות שקמו וצצו במרוצת השנים האחרונות כפטריות אחר הגשם?
▪  ▪  ▪
הסמכת עורכי דין, 2015 [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

הארכת תקופת ההתמחות של ציבור המתמחים והמתמחות במשפטים, מתקופה של שנה אחת לתקופה של שנתיים ימים מעוררת השאלה, מדוע צריכים משרדי עורכי-הדין ולשכות משפטיות שונות, להוות בתי-גידול וחממות לציבור המתמחים? מדוע לא יוטל - במצב דברים זה של ריבוי מתמחים וחוסר כרוני במאמנים - תפקיד זה של הכשרת מתמחים על הפקולטות למשפטים והמכללות הרבות, שקמו וצצו במרוצת השנים האחרונות כפטריות אחר הגשם.
חוק לשכת עורכי-הדין מונה - בין ארבעת התפקידים המוטלים על לשכת עורכי-הדין מכוח חוק - רישום מתמחים אצלה, פיקוח על התמחותם ועריכת בחינות למתמחים אלה. כמו-גם אחראית לשכת עורכי-הדין, מכוח חוק לשכת עורכי-הדין על הסמכת ציבור עורכי-הדין, בדרך של קבלתם כחברי הלשכה.
בנאומה של שרת המשפטים, איילת שקד, בוועידת המשפט, אמרה היא כי בתמיכתה של נשיאת בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין ולשכת עורכי הדין, החליטה היא על הארכת ההתמחות של המתמחים המשפטיים לתקופה של שנתיים ימים, כאשר התהליך של הלימוד וההכשרה יהיה - לתקופה כוללת - של חמש שנים. לדברי שרת המשפטים, הרי החלטתה זו נבעה: "מתוך תפיסה שהמתמחים יגיעו בשלים ומקצועיים יותר לבחינות ההסמכה ויצטרכו להראות מחויבות רבה יותר על-מנת שיוכלו להיקרא עורכי דין - מה שיוביל לירידה בכמות עורכי הדין וישפר את רמתם המקצועית".
אין ספק ואין חולק על כך, כי מקצוע המשפטים, הוצף - בשנים האחרונות - וכיום, לפי הסטטיסטיקה האחרונה, על כל עשרת אלפים איש בישראל, קיימים 637 עורכי-דין ועורכות-דין, בעוד שבארצות מקבילות מדובר על כמות של מאה עורכי ועורכות-דין לכל עשרת אלפים איש. הלחץ הכבד למצוא מקום התמחות והחוסר במקומות התמחות - הנובע, בין היתר, מחוסר רצונם של ציבור עורכי-הדין לאמן מתמחים חסרי ניסיון, שעה שניתן להשיג במחיר לא רב יותר עורכי-דין צעירים ומיומנים - הביא לכך, כי לשכת עורכי-הדין התקינה הוראות שעה, במסגרת כללי לשכת עורכי-הדין (רישום מתמחים ופיקוח על התמחות).
כך לשם דוגמה, הותקנו - לראשונה - בשנת 2015, כללים המתייחסים למועד הראשון לקבלה להתמחות, למועד תחילת הראיונות וכל הקשור והכרוך בכך, כאשר אלה הם הכללים המתייחסים לכך בזו הלשון:
  • "המועד הראשון לקבלה להתמחות" - עשרים וחמישה בחודש מרס של שנת הלימודים השלישית של המועמד להתמחות במוסד מוכר, בשעה 8:00;
    "מועד תחילת הראיונות" - חמישה עשר לחודש מרס של שנת הלימודים השלישית של המועמד להתמחות במוסד מוכר;
    "ראיון" - מפגש או שיחה עם מועמד, בכל מקום או בכל אמצעי טכנולוגי, לשם התרשמות מאישיותו, יכולותיו וכישוריו המשפטיים והאחרים, במטרה לשקול את קבלתו כמתמחה, ולמעט הצגת פרטים מטעם המאמן על המאמן או משרדו במסגרת פומבית שאין בה קבלת נתוניהם האישיים של המועמדים.
    (ב) לא יקיים מאמן ראיון עם מועמד להתמחות אצלו לפני מועד תחילת הראיונות; בפתח הראיון יוצגו למאמן תעודת בוגר במשפטים או אישור לפי טופס 1 שבתוספת, שמנפיק מוסד מוכר למועמד, המעיד כי המועמד מצוי בשנת הלימודים השלישית או כי הוא סיים את שנת הלימודים השלישית, לקראת תואר בוגר במשפטים.
    (ג) קבלת מועמד להתמחות אצל מאמן תיעשה לפי הוראות אלה:
    (1) מאמן לא יקבל מועמד להתמחות אם לא קיים עמו ראיון;
    (2) מאמן לא יודיע למועמד ולא יסכם עמו, בעל פה, בכתב או בכל דרך אחרת, על קבלתו להתמחות לפני המועד הראשון לקבלה להתמחות; בכלל זה לא יקבל המאמן תשובה חיובית ממועמד ומועמד לא ייתן תשובה חיובית כאמור לפני המועד הראשון לקבלה להתמחות;
    (3) מאמן ישלח למועמד הודעה על קבלה להתמחות לפי טופס 2 שבתוספת והמועמד יאשר בחתימתו את הסכמתו להתקבל כמתמחה ויחזירנו למאמן (להלן - סיכום על התמחות), אך זאת לא לפני המועד הראשון לקבלה להתמחות.
    (ד) מאמן ומועמד שסיכמו על התמחות יודיעו על כך ללשכה בהודעה משותפת לפי טופס 3 שבתוספת בתוך 15 ימים והלשכה תרשום בספריה את הודעת הסיכום על התמחות, בכפוף למילוי כל התנאים שנקבעו לכך בחוק או על פיו; עידכונים או שינויים שעליהם יודיע בכתב ללשכה מאמן או מועמד להתמחות יירשמו בידי הלשכה בספריה.
    (ה) אין באמור בסעיף זה כדי למנוע ממועמד להתמחות לשלוח את נתוניו האישיים למאמנים מיועדים לפי בחירתו גם לפני מועד תחילת הראיונות, ואין בו כדי למנוע ממאמנים להזמין מועמדים לשלוח אליהם נתונים אישיים לפני מועד תחילת הראיונות.
    (ו) מאמן רשאי לקבל מן הלשכה, לפי שאילתה שיגיש, מידע בדבר פרטי סיכום על התמחות של מועמד להתמחות בפיקוחו, לרבות עידכונים או שינויים שחלו בסיכום האמור, וזאת בהסכמת המועמד; שאילתה כאמור תוגש ללשכה בכתב לרבות באמצעות אתר האינטרנט של הלשכה ותהיה ערוכה לפי טופס 4 שבתוספת.
    (ז) אין בסעיף זה כדי למנוע העסקה של סטודנט למשפטים בעבודה משפטית או אחרת שאיננה התמחות כמשמעה לפי החוק ובלבד שמאמן לא יתנה מועמדות להתמחות או קבלה להתמחות בעבודה במשרדו לפני מועד תחילת הראיונות באשר לאותו מועמד".
בכל הכבוד הראוי, הארכת תקופת ההתמחות - לתקופה של שנתיים ימים - תיצור מנגנוני פיקוח מרובים וארוכים יותר, מצד לשכת עורכי-הדין, כמו-גם תביא להוצאות כספיות ניכרות, לצורך אימון מתמחים אלה בידי משרדי עורכי-הדין והלשכות המשפטיות. לא נראה הדבר לנכון וראוי, כי בעיצומה של המאה ה-21, יתעסקו משרדי עורכי-דין, לשכות משפטיות שונות של הממשלה וגורמים אחרים, כמו-גם לשכת עורכי-הדין, בהכשרתם של מתמחים, שהינם "שוליות משפטים" לכל דבר ועניין, עד שהם יוסמכו בידי לשכת עורכי-הדין - לאחר שיעברו הם הבחינות המתאימות לכך - לתפקידם כעורכי ועורכות-דין, לכל דבר ועניין.
מן הראוי להוציא ולהעביר את עניין הכשרתם של המתמחים לגופים חיצוניים, שאינם משרדי עורכי-דין, לשכות משפטיות שונות של הממשלה וגורמים אחרים, כאשר ניתן להקים - בצד הפקולטות למשפטים והמכללות הרבות, המכשירות סטודנטים למשפטים - גוף שירכז הטיפול בהתמחות ויעסיק לצורך כך עורכי-דין ועורכות-דין, שכל תפקידם יתרכז ויתמצה בהכשרת מתמחים. במקביל, מן הראוי להוציא הפיקוח על המתמחים בתקופת התמחותם מתחום אחריותה של לשכת עורכי-הדין והעברת פיקוח זה לידיו של משרד המשפטים, כפי שהדבר נעשה בכל הקשור לפיקוח על פעילותם השוטפת של הנוטריונים, מכוח חוק הנוטריונים.
במאה ה-21 אין עוד כל מקום לקיומו של מוסד "המייסטרים", שהינו מוסד אירופי ביסודו, שבו הפסל וגם/או האומן וגם/או בעל המלאכה, מלמד שולייתו כיצד להפוך לפסל, לאומן וגם/או לבעל מלאכה ראוי, בדרך של התמחות יומיומית צמודה לצידו. מקצוע עריכת-הדין הינו מקצוע אקדמי, ובכל הכבוד הראוי, אין כל מקום להדביק לו ספיחים שיסודם בעבודתם של שוליות, העוסקים בהתמחות מקצועית, שיסודה עבודת כפיים, דרך כלל. הקמת מוסד מרכזי שירכז תקופת ההתמחות של המתמחים וגם/או העברת תחום זה, לאחריותן של הפקולטות למשפטים והמכללות הרבות למשפטים, תעניק נופך אקדמי לתקופת ההתמחות ו"תוציא" ממנה הפן השולייתי, שאינו ראוי ואינו מכובד, זאת בלשון המעטה בלבד.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  09/09/2015   |   עודכן:  29/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי צריך מתמחים במשרדי עורכי הדין?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
לא ברור, כיצד ניתן יהיה לקיים משחקי כדורגל בימות החול, שעה שמרבית אזרחי המדינה, ובכללם שחקני הכדורגל המקצועניים עובדים לפרנסתם השוטפת, בימי חול אלה וימי שישי מוקדשים על-ידם, לצרכי סידורים, שאין יכולים הם להסדיר, בימות החול
פנחס (פיני) פישלר
במועד א' הוועדה שמינה ממלא-מקום המפכ"ל ניצב בנצי סאו לא סיפקה את רצונות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. הוועדה במועד ב' לא השכילה לטפס עד למעלה - לפסגת מפקד המחוז ניצב צ'יקו אדרי - ובאה חשבון עם הזוטרים
חיים שטנגר
אכן קובע בית משפט העליון, בפסק-דינו השמעת הקלטת המתעדת עדות המתלוננת, יש בה כדי להציג בפני הציבור באופן אותנטי ובלתי-אמצעי מה שהתרחש במהלך הדיון בהליך הפלילי. מכאן כפי שטענו המורשעים ובצדק יתרונה של קלטת השמע על פני התמליל הכתוב
אריה אבנרי
הנוקם האובססיבי - לאומ"ץ נודעו פרטים חדשים לפיהם התברר שקצין משטרה בכיר שזהותו לא ידועה הדליף לליברמן מידע על קיומה של חקירה סמויה סביב פרשות השחיתות של "ישראל ביתנו"    הליצן הסדרתי - אולי כדי למצב את עצמו כאיש מרכזי בכנסת פנה חזן ברוב חוצפתו אל רה"מ בדרישה שידיח מתפקידו את שר הביטחון    הצבוע הוותיק - ראיתי לעצמי חובה ציבורית ומוסרית לחשוף את דמותו האמתית של גדעון רייכר כאדם בעל קופת שרצים שעושה מעשי זמרי ומבקש לקבל שכר כפינחס
איציק וולף
חבר מועצת העיר חיפה, רמי לוי, הציב דלת פלדה וחסם שטח ציבורי הכולל פתח מילוט של מקלט ציבורי    לוי: לא נעלתי את הדלת, רציתי למנוע לכלוך    הלשכה המשפטית של העירייה בודקת את העניין    עתירה מינהלית מבקשת מבית המשפט להתערב אחת ולתמיד ולמנוע את אוזלת היד של משרדי הממשלה והרשויות ביחס לגביית כספים לא חוקית שנעשית על-ידי אגודות שיתופיות ביישובים קהילתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il