X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המאמר של יאיר לפיד בעיתונות האיסלנדית שכח את כלל היסוד בצדקת הדרך הישראלית: זכויות היהודים על הארץ המוחרמת הזו זה חייב להיות הבסיס גם - ואולי בעיקר - למי שמעוניין בחלוקת הארץ
▪  ▪  ▪
לא החרם הוא הבעיה, אלא התודעה העצמית [צילום: AP/Amr Nabil]
התשתית הרעיונית העולה הן ממאמרו של לפיד בתקשורת האיסלנדית והן מנאומו בבר-אילן, עוסקת בשיח הביטחוני והדמוקרטי ומותירה לאויב את שיח הזכויות

יאיר לפיד פירסם בסוף השבוע הקודם מאמר בעיתונות האיסלנדית נגד החלטת מועצת רייקיאוויק להחרים תוצרת ישראלית. בינתיים מיתנה המועצה את החלטתה, והיא תחרים "רק" מוצרים מההתנחלויות. באותו שבוע פירסם לפיד את חזונו המדיני בנאום בר-אילן משלו. באופן אירוני, ביקש לפיד בנאומו לקרוא תיגר על בנימין נתניהו, אבל למעשה קרא תיגר רק על ראש האופוזיציה יצחק הרצוג. לכאורה, היציאה נגד החרם היא מעשה שבקונצנזוס, ובכל זאת הטקסט ששלח לפיד לבירה הצפונית שווה לימוד, משום שבסמוי אפשר ללמוד ממנו על התשתית לתפיסתו המדינית שנוסחה בבר-אילן.
ובכן, עיקר המאמר מוכיח את האיסלנדים על צביעותם (זה גם שמו, "הצביעות של החרם"): החרם חל גם על תושבי ישראל הערבים, על עשרות אלפי פלשתינים המועסקים במפעלים ישראלים ועל 71 אחוזים מהישראלים שתמכו בסקר בפתרון שתי המדינות. ישראל גם פיתחה תרופות והמצאות שלא כדאי לאיסלנדי להחרימן.
ועוד: הסכסוך הישראלי-פלשתיני קטן. ב-67 השנים האחרונות נהרגו פחות פלשתינים חפים מפשע מאלו שנהרגים בשבוע רגיל במלחמת האזרחים בסוריה. באותה תקופה נהרגו ברחבי העולם הערבי 12 מיליון בני אדם. לפיד שיגר את טענת ה"אין לנו ברירה אלא לנצח", אחרת כולנו נמות. הוא מזכיר את סרבנות הפלשתינים להצעותיהם של ברק (2000) ואולמרט (2008).
"תעשיית החרם אינה חדשה" ומטרתה אינה הקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל, אלא על חורבותיה. מכיוון שמממניה הקטרים והאירנים (רק הם המממנים? מה עם האיחוד האירופי?) יודעים שהמסר לא ייקלט, הם מוכרים "לאירופים התמימים מסרים הומניים של חופש ואחווה". חמאס אינו רוצה להקים דמוקרטיה אלא תיאוקרטיה. תמיכה בחרם היא אפוא תמיכה בערכים החשוכים הללו. עד כאן לפיד.
לפיד מציג עצמו כאיש ה"אמצע". מין נקודה דמיונית הנמצאת, נניח, בין נתניהו להרצוג. לפיד מתקוטט עם לבני והרצוג על כתר המרכז. פעם לפני שנות דור, השמאל כתב את ההיסטוריה ומיקם עצמו במרכזה; היום הוא ממציא גאומטריה חדשה וממקם עצמו במרכזה.
אדרבה, יהיה לפיד "מרכז" כרצונו. מה בשורתו לפי המאמר שפירסם? עיקר חסר מן הספר: זכויות היהודים על הארץ המוחרמת הזאת. אם אנחנו קולוניאליסטים שגזלנו ארץ לא לנו, מה משנה לאיסלנדים שתרמנו למדע או לכלכלת הפלשתינים - גם הקולוניאליזם האירופי תרם לאנושות ולכלכלת הילידים, וכי בשל כך פסק מלהיקרא פולש זר?
אי-אפשר לדבר על האזרחים הערבים בתוכנו, תרומתנו למדע ודרישות הביטחון - ללא הבסיס שעליו יושב הכל: תביעתנו הצודקת לבעלות על כל הארץ ובתוכה חבלי הארץ שעליהם בנויים היישובים הישראלים המכונים "התנחלויות". חבלי הארץ הללו הם ארץ ישראל ההיסטורית, ערש היותנו לעם, 2,000 שנים לפני שהנורבגים נחתו על אדמת איסלנד בסוף המאה התשיעית לספירה. הארץ הזאת, שבעקבות מרד בר-כוכבא במאה השנייה שינו הרומאים את שמה מ"יהודה" ל"פלשתינה" כדי לנתק את הזיקה בין היהודים לארצם - לא הייתה מעולם יחידה מדינית נבדלת בריבונות עם כלשהו זולת העם היהודי. גם אחרי הכיבוש הערבי במאה השביעית היא נשלטה מרחוק בידי הח'ליפים.
משנתעורר המזרח התיכון לחיים, בעיקר אחרי מלחמת העולם הראשונה, ניתן כמעט כל האזור העצום לעמים הערביים וקמצוץ לעם היהודי. לא מספיק צודק? גם ממה שניתן לנו נקרעו 80 אחוזים ונמסרו כאתנן להאשמים שהגיעו מחצי האי ערב והקימו את ירדן (שום טענה ערבית נגדם על השתלטות עוינת על ארץ לא להם. טוב, הם לא יהודים).
תביעתנו הוכרה במשפט העמים ובמנדט חבר הלאומים. העולם הכיר בזכויותינו ההיסטוריות, המשפטיות והדתיות על הארץ. אחרי מלחמת ששת הימים כבשנו את יהודה ושומרון לא מישות חוקית ששלטה באזור, אלא מהירדנים שחטפו את המקום בזרוע ב-1948. תביעתנו על האדמות הללו, לפיכך, היא מלאה וצודקת יותר מתביעת הערבים-הפלשתינים.
רק על בסיס ההכרה בצדק הזה, אפשר לגשת למו"מ. זה הבסיס גם - ואולי בעיקר - למי שמעוניין בחלוקת הארץ. התשתית הרעיונית, העולה הן ממאמרו של לפיד בתקשורת האיסלנדית והן מנאומו בבר-אילן, עוסקת בשיח הביטחוני והדמוקרטי ומותירה לאויב את שיח הזכויות. כך לא מדבר איש "אמצע", ולבטח לא מי שמבקש להנהיג את עמו. ללא הפנמה של זכותנו על הארץ, אין בסיס לשיח הביטחוני ולא למאבק בחרם האנטישמי ואף לא לנכונותנו לשלם מחיר על ריבונותנו עליה.
זה צריך להיות הקו המנחה במדיניות החוץ: ראש לכל, איננו פולשים זרים בארצנו, ולבטח לא "קולוניאליסטים" (לכן, לקח האימפריה הבריטית בהודו, הצרפתים באלג'יר והאמריקנים בווייטנאם אינו דומה כלל לנדון הזה. הארצות הללו לא היו מולדתם ההיסטורית של הכובשים הללו).

כנסו, ממי שיודע

עכשיו חידה - מי כתב את הדברים הללו כשבוע לפני נאומו של אובמה בקהיר ביוני 2009? "נאום קהיר של נשיא ארה"ב... יבטא מפנה במדיניות החוץ האמריקנית... מהחתירה לחנך את העולם ולהפיץ את בשורת החרות והדמוקרטיה, אל שמירת הסדר והיציבות. בחירת הבמה אינה מקרית: אובמה יתייצב להביע תמיכה במשטרו של חוסני מובארק, ויבשר על קבורתה של דוקטרינת בוש... הוא (אובמה) מעדיף 'שלטון חזק' ופרו-אמריקני, כשל מובארק, על פני ערעור היציבות והסכנה של הפיכת מצרים לדמוקרטיה איסלאמית. זו בשורה טובה למשטרים בסעודיה, בירדן, במפרץ ואפילו בסוריה".
שימו לב לקביעות הנחרצות: הנאום "יבטא מפנה" במדיניות החוץ האמריקנית לכיוון של "שמירת הסדר והיציבות". ומה אתם יודעים, "בחירת הבמה אינה מקרית", אני יודע לספר לכם שהכל מתוכנן: אובמה יחזק את מובארק כדי לא להפוך את מצרים ל"דמוקרטיה איסלאמית". עוד המתיק איתנו האורקל סוד: מדובר בבשורה טובה לסוריה.
אנחנו כבר יודעים ששנתיים אחרי הנבואה הזאת אירע ההפך הגמור: אובמה זרק את מובארק לכלבים, הכיר בהפיכה של האחים המוסלמים ומצרים הפכה כמעט לתיאוקרטיה. ההתעשתות המצרית בראשות א-סיסי אירעה למרות האמריקנים ולא בגללם. נאום קהיר בישר רק רע לכל המשטרים הערביים.
וסוריה - האם היא קיימת? כעת חיזרו וקיראו שוב את הדברים: אלוף בן, (היום) עורך הארץ, לשירותכם. הוא לא לבד שם.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 25.9.15)
תאריך:  27/09/2015   |   עודכן:  27/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם בצדק עסקינן
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 29 ]  כתוב תגובה 
1
מלכות "יהודה" היתה בדיחה
חברון ובית שמש  |  27/09/15 13:16
 
- חידה או בדיחה
א.כ  |  27/09/15 15:39
 
- למה שלא תמדוד את אימפרית
דוד ושלמה?  |  27/09/15 17:19
 
- סיפורי המקרא
עידןסובול  |  28/09/15 21:10
 
- לקרוא דרור לדעת
הנ"ל  |  28/09/15 21:26
2
טקטיקה בהסברה
באום  |  27/09/15 14:20
 
- סן רמו לא, כיבוש ערבי כן.
אהוד פרלסמן  |  27/09/15 14:51
 
- מה
באום  |  27/09/15 18:11
 
- ישראלים פליטים מארצות ערב
אברהם שלום  |  28/09/15 02:09
 
- מדינת ישראל שייכת לעם ישראל
א.כ  |  27/09/15 16:06
3
יאיר לפיד שייך לאותה קבוצה....
עטרה שגב קלימי   |  27/09/15 14:59
 
- הבטחה אלוקית? מי זו "אלוקית"?
עידןסובול  |  29/09/15 00:29
 
- עצם השאלה מוכיחה על בורות
עטרה שגב קלימי  |  29/09/15 09:19
 
- גב' קלימי, לאל שלך לא קוראים
עידןסובול  |  29/09/15 10:49
 
- ומדוע אינך מסוגל לכבד ....?
עטרה שגב קלימי   |  29/09/15 12:39
 
- כל פולחן דתי הוא עבודת אלילים
עידןסובול  |  29/09/15 14:43
 
- אותה גברת בשינוי אדרת
עטרה שגב קלימי  |  29/09/15 15:56
 
- לא ברור
באום  |  29/09/15 12:15
 
- לא אותך אנחנו באים לשכנע
יהודי אחד  |  29/09/15 13:52
 
- מי מתוך ארבעה יהוה
עידןסובול  |  1/10/15 08:00
4
אלוף בן אחד מגדולי
אלוף שום  |  27/09/15 15:36
 
- דברים מעניינים כתבת על אלוף בן ל"ת
תודה למגיב  |  28/09/15 18:52
5
אלוף בן אחד מגדולי
אלוף שום  |  27/09/15 15:38
6
אלוף בן אחד מגדולי
אלוף בצלות  |  27/09/15 15:38
7
אלוף בן אחד הפרשנים
אלוףבצלות  |  27/09/15 16:19
8
כרגיל, כתיבה משובחת. תודה! ל"ת
שוחר-שלום  |  28/09/15 08:27
9
השמאלנים מנותקים
אהרון שחר  |  28/09/15 12:50
10
"כי לזרעך אתן את הארץ הזו "
עטרה שגב קלימי   |  29/09/15 12:46
11
הזוכה באליפות ניתוק מהמציאות:
jdt  |  29/09/15 17:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
ארבעה פלשתינים בני 16 עד 19 מצור באהר נעצרו על-ידי משטרת ירושלים והשב"כ    בחרו באופן מכוון בליל ראש השנה כמועד הפיגוע    חקירתם נמשכת גם כעת בשירות הביטחון הכללי
יוני בן-מנחם
גורמים שונים מפעילים לחצים על יו"ר הרש"פ שלא "לשבור את הכלים" בנאומו באו"ם בסוף החודש. במקביל יש צניחה חדה בפופולריות שלו בשטחים
איתמר לוין
משרד המשפטים מציע שעונשי המינימום יונהגו למשך שלוש שנים ויהיו חמישית מהעונשים המירביים בעבירות עליהם נשפטים מיידי האבנים    יישללו גמלאות מהוריהם של קטינים מיידי אבנים
עופר וולפסון
לאחר פגישה עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד בפריז, ורגע לפני שיגיע לאירוע הנפת דגל אש"ף בניו-יורק, מזהיר יו"ר הרשות הפלשתינית כי העימותים בהר-הבית עלולים להוביל לטרור עממי נרחב
יוני בן-מנחם
לישראל, הרש"פ ותנועת חמאס אין אינטרס להסלים כרגע את המצב הביטחוני. ישראל צריכה לנקוט בתקופת החגים מדיניות תקיפה וחכמה ולהימנע מצעדים שיאחדו את הפלשתינים נגדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il