X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעולם העסקים לא מקובל ששני גופים בעלי קשרי מסחר המתעמתים בערכאות חוזרים וממשיכים בקשרים כתמול שלשום, כאילו לא קרה דבר. מדינת ישראל לעומת זאת מתנהגת כנחותה. יש לשנות את הסגנון
▪  ▪  ▪
כימיקלים לישראל. מאיימת ותובעת את הריבון

ב-1286 חל בונציה, עד אז עיר משגשגת עד כדי היותה אימפריה כלכלית המנוהלת בצורה מעולה, שינוי דרמטי. המועצה הגדולה של העיר הוכפפה למועצת 40 המשפחות העשירות שתוך שלושים שנה הצליחו להצר את צעדיהם של יזמים פוטנציאליים, וכך דעכה האימפריה.
במוסף החג של כלכליסט מתוארים מחקריו, כולל האמור בפתיח, של הכלכלן פרופסור דרון אסמוגל, והמאוגדים בין השאר בספרו "מדוע אומות נכשלות". אסמוגלו, ארמני שגדל בטורקיה, מעיד על עצמו שהרגיש את כוחה הדכאוני של המדינה. אחד הגורמים לכישלון הוא הקולוניאליזם, ומה שהשאיר אחריו. בזימבבואה הכריז הבנק זימבנק על הגרלה בין לקוחותיו המחזיקים יתרות של מעל 5000 דולר.
הזוכה המאושר היה לא אחר מאשר שליטה המושחת, מזה 35 שנה, רוברט מוגבה. זאת כפי שמסר הבנק ל"הפתעת שולף פתקי ההגרלה". לצופה מין הצד יש פה ספור משעשע, אך הוא פחות משעשע לתושבי המדינה האומללה הסובלת מאובדן של 50% בתוצר לנפש, 94% אבטלה, כולרה ועוד. מוגבה הוא בסך-הכל המשך של שלטון המיעוט הלבן (5%), שניצל את משאבי המדינה אך במהדורה קיצונית יותר.
אסמוגלו טוען שהקו המשותף שהביא לכישלון הוא העדר "מוסדות מכלילים" הדואגים לשוויון הזדמנויות כלכלי. הם מוחלפים על-ידי מוסדות נצלניים. סכנת פריחת מוסדות נצלניים קיימת בכל חברה כלכלית. גם אצלנו כבר קמו גופים המעוניינים למשוך את המערכת, לחזק את הנצלנות ולהחליש את המוסדות המכלילים.
המאבק מורכב ומתיש אך יש לנהלו.
כימיקלים לישראל ניהלה בוררות עם המדינה והפסידה. הוויכוח היה על 300 מיליון דולר, ונסוב סביב המחיר בו נמכר האשלג לחברות בנות של כימיקלים לישראל. הדבר לא מנע מהקונצרן לנהל מאבק לא נעים אם כי לא אלים על גב העובדים, ובמקביל לדבר על הארכת הזיכיון.
מונופול הגז תבע את המדינה על תמלוגים גבוהים מידי שנגבו ממנו. המדינה בכתב ההגנה טענה שהמונופול ניהל "התחשבנות מלאכותית והציג דיווחים לא נכונים ומטעים למשרד התשתיות". מונופול זה הוא השותף שלטובתו מתכוונת המדינה לא לחוקק חוקים משנים במשך 10 שנים.
בעולם העסקים לא מקובל ששני גופים בעלי קשרי מסחר המתעמתים בערכאות חוזרים וממשיכים בקשרים כתמול שלשום, כאילו לא קרה דבר. מדינת ישראל לעומת זאת מתנהגת כנחותה. יש לשנות את הסגנון.
על החברות המוצאות לנכון להתעמת עם הריבון להבין שבמידה ויפסידו בהליך הרי הריבון ימשיך, אם זה רלוונטי, בחקירה פלילית נגד החברה ומנהליה. כמו-כן, המדינה תימנע בעתיד מלקיים קשרי מסחר עם החברה, וכן לא תחדש לה זכיונות. בדרך זו תחשוב כל חברה מספר פעמים אם לאיים על הריבון, כפי שנעשה בפני הכנסת בעת הדיונים על דוח שישינסקי.
המאבק לקיום מוסדות מכלילים אפקטיביים הוא מורכב, ויש לפתח כלי מאבק נגדיים. הוא משתרע על פני חזיתות רבות. בארה"ב לדוגמה, מאחר שהפוליטיקאים תלויים בתרומות בעלי הון, עולה ופורח דונלד טרמפ. זאת, הודות לכך שבנוסף לסגנונו הלא שיגרתי, הבוחרים יודעים שאינו זקוק לחסדי תורמים, למרות הרקורד של מעורבות בפשיטות רגל של חברות בבעלותו. המצב שם הוא כה גרוע שכיבוש השלטון על-ידי מיליארדר קונטרוברסיאלי אינו נראה בלתי רציונלי.

תאריך:  06/10/2015   |   עודכן:  06/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
עד מתי תמשיך המנהיגות הפלשתינית לאטום את אוזניה לסיבלם של הפליטים, ותסרב להגיע לפשרה שתסיים את סכסוך הדמים המיותר של יהודים ופלשתינים? ערפאת דחה הצעה לפתרון הסכסוך ב-2000 ואבו-מאזן דחה שתי הצעות - את הצעת אולמרט מ-2008 ואת הצעת אובמה-קרי מ-2014
רפאל בוכניק
די אם נזכיר את אירוע פציעת הילד הפלשתיני בשבת האחרונה שקיבלה באחת כותרות ענק בעולם, כאילו מתנחל ירה במתכוון בילד על-מנת להורגו. עלילה זו הוטמעה בתקשורת הבינ"ל ונחרתה כעובדה מוצקה. סביר שמציאות זו תמשיך להיות נחלתנו כל עוד הספקטרום התקשורתי בשפה הערבית נשלט לחלוטין ע"י אויבנו, בהעדר כל יכולת מקבילה בצד שלנו
דרור אידר
במקום להתאחד נגד הניסיון המיליון ואחד לרצוח יהודים, גם אתם מאשימים אותנו? ישראל אשמה בהסתה השקרית של האיסלאמיסטים ביחס להר-הבית? נפלתם על הראש?
איתן קלינסקי
כדי שנעמוד במבחן של מתן אור לעיניים עוורות במישור החברתי והמוסרי עלינו לעמוד במבחן העשייה של מתן אור לעינינו, לנו. כדי שנממש בחיינו בניית חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי ושל ראיית כל ברואי בצלם נתונים למסגרת חיים שוויונית
עמוס גלבוע
האינטרס העליון הוא שסוריה לא תחזור להיות מדינה כפי שהייתה לפני מלחמת האזרחים. האינטרס השני הוא שרמת הגולן הסורית (בחלקה), תהיה בכל עתיד של סוריה בגדר אזור השפעה ישראלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il