X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תפקיד הרגולטור לדעת לנווט את יעדי האינפלציה כך שמחד הצמיחה תימשך ומאידך האינפלציה לא תרים את ראשה יתר על המידה וערכו של הכסף יישחק
▪  ▪  ▪
לנוע קדימה [צילום: נועם רבקין-פנטון/פלאש 90]

אינפלציה זה לא דבר רע. לאלו שנולדו בשנות ה–70 ואולי גם ה–80, והיו קצת מעורים במה שקורה במדינה, עוד זכור שהאינפלציה הייתה סוס – היא הייתה דוהרת כל הזמן. לפעמים הדהירה הייתה פראית וברוב המקרים הדהירה הייתה 'רק' מהירה. האינפלציה תמיד הייתה שם. השיא היה בשנת 1984 אז האינפלציה עמדה על 450% מה שאומר שכל מוצר שקנית ב–100 שקלים בתחילת השנה – עלה 450 שקלים בסופה. מה שווה הכסף במקרה שכזה?!
הפעם האחרונה בה האינפלציה הייתה דו ספרתית (מעל 10%) הייתה בשנת 1996 ומאז ועד היום המגמה היא ברורה – דעיכה ברמות האינפלציה.
לאור זאת, לאורך השנים למדו כולם שהאינפלציה זה דבר רע ובכל רגע נתון צריך להדבירה. אז אני כאן בכדי לנפץ את המיתוס. אינפלציה, ברמה מסוימת זה דבר טוב.
אינפלציה מספרת לנו שיש עלייה במחירי המוצרים כאשר לכל מוצר נמדד יש משקל שונה. עלייה במחירים מספרת לנו שיש צריכה של מוצרים ולחץ קניות מאפשר עליית מחירים. צריכה של מוצרים שונים מספרת לנו שיש כסף נוסף לרכוש איתו מוצרים ובכך הכלכלה יכולה לנוע קדימה ולהתקדם.
לעצור הדרדרות
תפקיד הרגולטור לדעת לנווט את יעדי האינפלציה כך שמחד הצמיחה תימשך ומאידך האינפלציה לא תרים את ראשה יתר על המידה וערכו של הכסף יישחק. בבנק ישראל יפעלו ברמה המוניטרית באמצעות הריבית ובצד הממשלה יפעלו ברמה הפיסיקלית בכדי לנווט את כמות הכסף (פרק א במבוא לכלכלה). זה אומנם נשמע קל – זה לא!
מה שקורה בימים אלו זו אינפלציה שלילית. הנתון האחרון שפורסם מדבר על אינפלציה שלילית של 0.4%. בשנת 2014 כולה רשם המדד נתון שלילי של מינוס 0.2%.
לאינפלציה שלילית יש מילה – קוראים לזה דיפלציה. זה בדיוק הצד השני של האינפלציה וגם לה יש רעות משלה. סוגיית דיפלציה במשק היא בעייתית יותר מאינפלציה מאחר שהיא לכאורה מאפשרת למשק להידרדר ולהידרדר והכלים לעצור ההידרדרות הם לא קונוונציונאלים.
הדוגמה הבולטת ביותר היא יפן – המדינה מנסה ללא הצלחה לעודד צריכה ולנסות לצאת ממצב דיפלציוני שאוחז במדינה מזה שנים. המדדים ביפן נעים בין פלוס 0.5% למינוס 1.5% (דיפלציה).
לפי הנתונים כרגע, עושה רושם שישראל עומדת לפני שנת דיפלציה נוספת. אז נכון, לא כל הנתונים בידיים של הרגולטור (כמו למשל מחירי הנפט היורדים) אך יש בידיהם כלים לנסות ולשנות את המצב לפני שנעבור ונהיה יפן.
רק לשם השוואה, בארה"ב המדד האחרון ירד ב–0.2% ובחישוב שנתי האינפלציה בארה"ב נעה סביב 0.5%. גם נתון שכזה אינו נוח לרגולטור האמריקני ולכן הדיבור על העלאת ריבית על-ידי הפד האמריקני נידחתה לעת עתה לאחר שהתכנון היה להעלות ריבית בספטמבר-אוקטובר 2015. יעדי האינפלציה של בנק ישראל עומדים כיום על 1-3 אחוזים.

תאריך:  18/10/2015   |   עודכן:  18/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אינפלציה שלילית זה דיפלציה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אם הכותב חזן מבין בכלכלה
אורח  |  18/10/15 17:01
2
הסיבות לדיפלציה כלכלה נכונה
אורי... .  |  23/10/15 04:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
רב חשוב, הביע עמדה לפיה אם מחבל נוטרל ואיננו מהווה סכנה כי אז אין לפגוע בו בשום פנים ואופן
אברהם פכטר
המצב הנוכחי, בו סכינאים בכל גיל, נערים ונערות ומבוגרים, בליבוי הרשתות החברתיות והתקשורת הפלשתינית, יוצאים למסע רצח, מחייב תגובה יותר נמרצת. בנוסף לשוטרים כחולים וירוקים - יש לחזור למשמר האזרחי, שיהיה בכל עיר. כל מי שברשותו נשק ברשיון - לא להחזיקו בארון או במגירה נעולה, אלא לשאת אותו עד יעבור זעם
יעקב אסתרליס
ממשלת ישראל חייבת להתחיל למשול כממשלה ריבונית ואם "הדרג המשפטי" ישים לה מקלות בגלגלים – אין ברירה: חייבים ללכת לבחירות לכנסת על הנושא הכי חשוב לקיומנו כעת: עשיית סדר במערכת המשפט במדינה
רפי לאופרט
השפוטים הכרוניים המגבים ללא שאלות וללא תהיות כמעט כל מה שיוצא מפיו - של חלק מהמגיבים כאן, אינם שום דבר יותר מסיסמאות
אהרון שחר
הערבי השוחט את היהודי רואה לנגד עיניו חזיר לשחיטה    הוא יודע שאם לא יהרג הוא יזכה לטיפול מעולה על-ידי אחות רחמניה    הרהור וערעור על הערכים שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il