X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמר שלישי בסדרה על הלוחמה בטרור הסכינאים ניתוח ההרתעה הישראלית מול ארגוני טרור מלמד על קשיינו הניכרים בהרתעתם גם לנוכח מכות קשות שהונחתו על פתח, חמאס וחיזבאללה, הם לא הורתעו זה קרה, בין השאר, כיוון שמערכת הביטחון לא מיצתה את יכולתה, ולא הראתה נחישות לפעול
▪  ▪  ▪
להרתעה יש תוחלת קצרה ביותר [צילום: AP/Majdi Mohammed]

הרתעה הינה הנדבך הראשון של תורת הביטחון הישראלית. היא כשלה, כנראה, בכל מלחמותינו - פרט למלחמת סיני (אוקטובר 1956) ולמערכת שלום הגליל (יוני 1982), שהיו מלחמות יזומות - ולא רק במלחמותינו בטרור.
הרתעה הינה מושג חמקמק, שכן גם כשיש לך מודיעין, אינך יכול לדעת מדוע אין האויב פועל - האם הוא חושש ממך (ההרתעה פועלת) או שמא מלכתחילה לא חשב להתקיפך כלל? כלומר, אפשר להגיד על הרתעה, שהיא ניכרת יותר בחסרונה.
יתר כל כן, להרתעה יש תוחלת (אורך-חיים) קצרה ביותר, ותפוגתה מהירה. כלומר, אלו מאמצים יקרים מאוד מבחינת עלות-תועלת, שדורשים חידוש ורענון מתמידים. צריך לזכור, כי הרתעה אינה מעשה חד-פעמי, אלא מדיניות ארוכת-טווח, הדורשת פעולות רבות והעברה מתמדת של מסרים לבדיקת הצד השני, שצריך להשתכנע, שלא כדאי לט להעז. זו אינה פעולה חד-צדדית (לינרית), אלא מערכת דינמית של פעולות ושל תגובות. לכן, אין להסתפק במעשה חד-פעמי של הרתעה, ואין משנה מה היקפו ומה עוצמתו.
הרתעה פועלת בהרבה מישורים. החשש מעונש חשוב בהם. העונש יכול להיות פיזי ("מכה", "כאב") או רגשי ("פגיעה בכבוד"). תומאס שלינג האמריקני (שזכה בפרס נובל לכלכלה עם ישראל אומן בשנת 2005) הציע בשנות ה-60 המוקדמות, שכדי להצליח, צריכה הרתעה להתבסס על עונש בלתי-סביר. רק כשהמאזן יצביע על כך, שהמבצ̤ע ייענש בחומרה - לא רק בחיסולו - הוא יירתע.

לשקלל עלות מול תועלת

גם בעימות א-סימטרי בין ארגוני טרור (כמו פתח, חמאס וחיזבאללה) לבין צבא פועלת הרתעה. כלומר, ניתן להרתיע ארגוני טרור כיוון שהם רציונליים (בניגוד לאמונה מקובלת), ויודעים לשקלל עלות מול תועלת: מה ישלמו על הפעולה שיעשו ומה תועלתן. את השקלול עושים - ומעריכים - אך ורק במסגרת ערכי ארגון הטרור ותרבותו. משמע, עלינו לדעת כמה שווים חיי אדם בעיני ארגון הטרור.
הרתעה מפריעה למנגנוני הגיוס של ארגוני הטרור, ומונעת את הגדלת שורותיהם. לחברות בארגון יש מחיר פוטנציאלי, שמרתיע מצד אחד, ויוצר מנגנון ברירה מצד שני.
ראוי לזכור, כי המחבל המתאבד אינו נתפס בעיני עצמו כמתאבד, אלא כמקריב את חייו למען מטרה (לרוב, קדושה). כלומר, מראש החליט לוותר על חייו, אך נותרות נקודות, שאפשר ללחוץ עליו, ולהרתיעו. למשל, פגיעה ביקרים לו ובחשוב לו.
לכאורה, אי-אפשר להרתיע מתאבדים, כיוון שבעיני המתאבדים ובעיני שולחיהם, אין ערך לחייהם (ובעיקר, לנוכח המטרה הקדושה) מחד-גיסא; ולמתאבד ("שהיד") צפויות הטבות מדהימות בעולם הבא מאידך-גיסא. אלא שמשוואה זו חלקית בלבד. למתאבד הפוטנציאלי יש משפחה, שיש לה בית. ענישת משפחתו מייד אחר פיגוע (יום-יומיים, ולא שָנים או חודשים) וביד קשה מאוד (למשל, הריסת ביתה והגלייתה)1 יכולה להפחית מאוד את המוטיווציה של המתאבד.
עם זאת, מחבל בודד וסייעניו יורתעו כשיידעו, שאין להם שום סיכוי לצאת חיים מהפיגוע. מחקרים על-אודות עמידת העם היפני ומנהיגותו במלחמת העולם השנייה הראו, כי למכות הקשות, שהונחתו על יפן, לא הייתה השפעה רבה. לעומת זאת, כשלהנהגה היפנית התברר, שאין סיכוי לעצור את מכונת המלחמה האמריקנית, והיא תדרוס בסזופו של דבר את יפן, החלה ההנהגה היפנית לגשש אחר תנאים להפסקת אש.
כלומר, אזרחים, שוטרים וחיילים צריכים לחסל את המפגֵע ואת סייעניו על אתר. ובנוסף, ייענשו משפחותיהם ביד קשה ביותר. וכמובן, הארגון, האחראי למשלוחו, ייענש גם כן.

לענוש מייד

הרתעה דורשת נחישות נתפסת בעיני המורתע. היסוס, גמגום או מצמוץ, מאיינים את ההרתעה, ופוגעים בהרתעה שכבר הושגה. אם ביתו של המחבל, שירה לפני יותר משנה ביהודה גליק בירושלים, נאטם (ולא נהרס) רק עתה - לפעולה אין כמעט תוצא (אפקט) מרתיע, אלא רק טעם של ענישה. אם מערכת המשפט ו/או היועץ המשפטי לממשלה מפריעים להרתעה ולענישה - צריכה הממשלה לשנס את מתניה, וליזום שינוי בחוק בהתאם, כדי לשקם את כושר ההרתעה הישראלי.
עם זאת, אפשר להרתיע מחבלים באמצעות מעצר קשוח בנוסח מחנה המעצר האמריקני למחבלים במפרץ גואנטנמו - ולא בית-כלא אזרחי - תוך שלילה מוחלטת של מעמד כלשהו - עד תום המלחמה. משפטים בפני בית משפט אזרחי, תוך ניצול מתחכם של פרצות (לאקונות) בחוק, ומעצר נוח ומפנק אינם מרתיעים כלל. מה עוד שהמחבלים האסורים חיים ברווחה ויכולים לנצל את תקופת מאסרם להעשרה וללימודים.
באותו ההקשר, צריכה מדינת ישראל להודיע, כי לא תתמקח יותר על שחרור בני-ערובה, ולדבוק במדיניותה - גם מול משפחות מטרידות. פדיון שבויים הינה מצווה גדולה, אך כבר רבותינו סייגו אותה למען שלום הציבור.
מאחורי המתאבדים - ולהערכתי, גם מאחורי הסכינאים - עומדת מערכת ארוכה מאוד של מחליטים ושל סייענים. פגיעה בשרשרת יכולה לשבש את מעשי הטרור. כמובן, זה מחייב מודיעין טוב ומדויק על ארגוני הטרור ולא אמירות סתמיות על "טרור בודדים" ועל "זאבים בודדים", שנועדו לפזר ענן של תדמית.
ארגוני הטרור הקלאסיים היו ארגונים צנטרליסטיים, שנשלטו ביד ברזל על-ידי חבורה קטנה של מנהיגים. אל-קאעידה חידש בכך, שארגוני הטרור התבזרו, בקבלם על עצמם את מטרות ארגון-העל ויד חופשית לפעול איש-איש במקומו בשעת הצורך. נראה, כי זו גם שיטת דאעש והטרור האיסלאמי, שהוא מעורר בכל רחבי העולם. כלומר, יש יד שמנחה את ה"זאבים הבודדים".

למחבל יש מה להפסיד

לכאורה, אין למתאבד מה להפסיד. הוא בא מרובד כלכלי-חברתי נמוך ביותר, ומובטחים לו רק חיי עוני ודלות. מעשה הטרור אמור לחלצו מהמצוקה, להקנות לו תהילה, הטבות ניכרות בעולם הבא וקיצבה שמנה למשפחתו. למתאבדות (שלרוב באות מרקע של בעיות בתחום "כבוד המשפחה") מבטיח מעשה הטרור היטהרות מהכתם, שנכרך בשמן.
אכן, רוב המחבלים עונים לפרופיל הזה, וקשה להרתיעם, אך לא בלתי-אפשרי. יש גם מחבלים, שבאים מחתך חברתי-כלכלי גבוה, ויש להם הרבה להפסיד אם ייתפסו או ייהרגו.2
אם נפגע קשות ביכולת הרש"פ לתגמל מחבלים אסירים ומשפחות "שהידים" - נבטל מניע חשוב לגיוס מתאבדים ומחבלים. בארצות-הברית נחקק לפני כמה שנים חוק, המאפשר לאזרחים אמריקניים לתבוע פיצויים של מיליוני דולרים מאחראים לאירועי טרור - בינתיים, אירן, סודן והרש"פ. הרש"פ התלוננה, שהפיצויים הכבדים, שהשית עליה בית משפט פדרלי האמריקני, ישברו את יכולתה הכלכלית, ובתגובה ניסה ממשל אובמה להתערב, כדי לבטל בתירוצים שונים את הפסיקה.
בכל מקרה, אפשר להרתיע מתאבדים, שבאים מחתך חברתי-כלכלי נמוך, אם ייפגעו ערכים לא-כמותיים ולאו-דווקא ערכים גשמיים, היקרים להם - כבוד3, לגיטימציה ואפילו רצון האל.4
לפני כמה שנים, בהרצאה לזכרו של אסא קדמוני, הסביר פרופ' בועז גנור, מנכ"ל ומייסד המכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי הרצליה, כי "אם מחבל רוצה להשביע את רצון האל, ייתכן שאפשר להראות לו שזה אינו רצון האל, אלא דווקא פוגע ברצון האל". גישה זו מחייבת יכולת גבוהה בהסברה בערבית והבנה מעמיקה באיסלאם - שתי תכונות, שאנו לוקים בהן.
"יותר חשובה העובדה", המשיך גנור, "שגם אצל המחבלים האלה אפשר ליצור הרתעה ברמה לאומית... באמצעות איום על ההישגים העתידיים לגבי היעדים של המחבלים. אנחנו מדברים על הרתעת טרור בעידן שבו הפסד או פגיעה באינטרס הלאומי הפלשתיני, עשוי בהחלט לשנות את תהליך קבלת ההחלטות בארגון [הטרור], וליצור איזשהו בלבול".
אין לזלזל ברצון המתאבדים לנקום - על נזק ממשי, שנגרם להם או על פגיעה בכבודם, בכבוד דתם או בכבודם הקיבוצי. הגנה מוגברת תגרום לכך, שהסיכוי להצליח יקטן מאוד. בשורת הפעולות נגד המתאבדים ונגד הסכינאים - נמצא שיתוף פעולה בינלאומי, מודיעיני ומשטרתי, אם אכן יש יד מכוונת ומתאמת מאחוריהם. הפעולה המשולבת צריכה להיות נגד מחבלים, נגד מארגני קבוצות מחבלים ונגד המסייעים להם - ובעיקר, לשלול מהם מקלט בטוח מעבר לגבולות המדינה.

דימויים

ליצירת הרתעה חשובים מוטיבציה ויכולת. למרתיע צריכה להיות יכולת לממש את איומו, והוא צריך מוטיבציה ונחישות לעשות זאת כאשר יחצה המורתע קו אדום. זאת ועוד, המורתע צריך לדעת בוודאות, שישלם מחיר כבד אם יעז לחצות את הקו האדום.
כפי שאמר פרופ' יחזקאל דרור, "הרתעה היא עניין של דימויים, ושייכת יותר לפסיכולוגיה ולאנתרופולוגיה מאשר לתורת המלחמה". כלומר, אי-אפשר להרתיע בלי דימוי, אך אי-אפשר להסתמך רק על דימוי, כשאין מאחוריו יכולת ונחישות להפעיל כוח.
עם זאת, להרתעה יעילה יש מחיר כבד, והוא הסלמה בטרור. מדיניות נכונה של התרעת טרור צריכה לחשוב מראש, שהאויב יגיב, ויפעל, וצריכה להכין תרופות מתאימות לסכל הסלמה אפשרית. עם זאת, גיבוש מדיניות (אסטרטגיה) הרתעה דורשת הבנה מרבית של האויב,5 של תרבותו, של יכולתו ושל צרכיו. את האסטרטגיה צריך לפרוט לדרכי פעולה, ולהתאימן למצבים משתנים - ובעיקר, לתגובות האויב.
ניתוח ההרתעה הישראלית מול ארגוני טרור מלמד על קשינו הניכרים בהרתעתם - גם לנוכח מכות קשות, שהונחתו על פתח, על חמאס6 ועל חיזבאללה, הם לא הורתעו. זה קרה, בין השאר, כיוון שמערכת הביטחון שלנו לא מיצתה את יכולתה, ולא הראתה נחישות לפעול. לרוב, למרות שפע המודיעין, לא ירדה מערכת הביטחון לשורשי המוטיווציה של האויב, והשליכה עליו את הנחותיה השגויות, שנבעו גם מהפער התרבותי בינינו לביניהם.
בפרק הבא: לוחמה פעילה וחכמה בטרור.

הערות

1. זכורה התערבות בג"ץ בהגליית 415 מנהיגי חמאס וג'יהאד איסלמי למארג' אלזוהור בלבנון (דצמבר 1992), שהפריעה מאוד לענישתם.
2. הדוגמה המעניינת ביותר הינה אוסאמה בין-לאדן, שמוצאו במשפחה עשירה למדי בערב הסעודית.
3. לפני כמה חודשים דווח בתקשורת הבינלאומית, כי המחתרת הכורדית PKK מפעילה יחידות של נשים לוחמות נגד דאעש. הדבר מפחיד מאוד את אנשי הארגון, כיוון שמוות מידי אישה פוגע בכבוד ה"שהיד", ומונע ממנו את התגמולים השמימיים המובטחים.
4. יש אגדה עירונית על שימוש בעור חזיר לעטיפת גוויות מחבלים - כבר בלוחמת הבריטים בטרור המוסלמי בהודו ובלוחמה בטרור הערבי במאורעות תרצ"ו-תרצ"ח (1938-1936). לא נמצא ביסוס עובדתי לסיפור, וכמובן לא הוכחה יעילותו.
5. ראוי לציין, כי אין גוף אחדי, הנקרא "אויב", אלא הוא מפולח לקבוצות שונות, שלפעמים פועלות ונפעלות על-ידי דברים שונים. כלומר, חלק מפעולותינו נועדו להשפיע על קבוצה/ות מקרבו בעוד אחרות לא יושפעו.
6. כמו מבצע צוק איתן והמבצעים שקדמו לו.

תאריך:  22/10/2015   |   עודכן:  22/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ניתן להרתיע סכינאים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ודאי
אהרון שחר  |  22/10/15 11:45
2
שיאסור התערבות בגצ ל 3 חודשים
חייבים חוק חירום  |  22/10/15 20:20
3
הערה 4
סתם אחד  |  25/10/15 08:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אביב גבע
במשך השנים ניסו הפלשתינים הכבושים ואחיהם מן האומה הערבית לפנות שוב ושוב, ובכל לשון של בקשה, לצוררים מציון, ולפיכך נאלצו להעלות על נס מעלי מנחות אשר צלחו לקדם את הדו-קיום. מפגעי סבנה, מלון סבוי, ליל הגילשונים וליל הקלשונים, מרצחי משפחת חנקין והתינוקת שלהבת פס, רצח משפחת פוגל באיתמר. כולם, שאפו לדו-קיום
יהודה דרורי
איתמר לוין
נפאע ירצה שנת מאסר לאחר שנדחתה בקשתו לדיון נוסף על הרשעתו במגע עם בכירי טרור בסוריה    נאור: העליון לא פסק שהחסינות העניינית תחול רק במקרה של הפרת חוק מינורית
אריאל י. לוין
כמה נקודות לתשומת לב אחרי ימים נוספים של פיגועים: האם הרש"פ וחמאס יפגינו אחדות, מדוע ביצע בדואי את הפיגוע בבאר שבע, מה חלקם של דאעש ואירן באירועים, וכיצד התקשורת העולמית מסקרת אותם
עידן יוסף
שני מחבלים ניסו לרצוח יהודים ברחוב חבקוק בעיר    שוטר שהבחין בהם דוקרים יהודי ירה בהם ונטרל אותם    מצבם קשה-אנוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il