X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמר רביעי בסדרה על הלוחמה בטרור הסכינאים חובה לנצח את הסכינאים ואת המחבלים הזכות להגנה עצמית מתבטאת באמרה, "הקם להורגך, השכֵם להורגו" כדי לנצח את הסכינאים, אנחנו חייבים מנהיגים ומפקדים, שירצו בכל מאודם לנצח
▪  ▪  ▪
ז'בוטינסקי. הרחיק ראות
הגנה עצמית
צריכים לחזור להגנה עצמית, כשבכל יישוב ובכל שכונה עירונית צריכות להיות חוליות כוננות, שיוכלו לטפל במקרי חרום, ולנהל את המצב עד בוא כוחות התערבות יש לחדש את ההגנה המרחבית עם הכשרה מסוימת, יוכלו תלמידי הכתות הגבוהות להשתתף באבטחת בתי-ספרם וסביבותיהם, ולתגבר את השמירה ביישובים - במסגרת שירות לחברה.

בראש זכויות האדם נמצאת הזכות לחיים של כל ילוד-אשה. לפיכך, מוקיעה התורה את הרצח. "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם". 1 מכאן נגזרת ביהדות הזכות להגנה עצמית, שמתבטאת באמרה, "הקם להורגך, השכֵם להורגו".
אזכיר שוב את דברי משה בילינסון ואת דברי זאב ז'בוטינסקי, שכבר ציטטתי לעיל. 2 שניהם היו לבסוף משני עברי המתרס, אך קבעו, כבר לפני כשמונים-תשעים שנה, שכדי להתקיים בארץ-ישראל, על היישוב היהודי לעמוד איתן, ולהגן על עצמו במאבק ארוך ומתיש. שניהם התייחסו לטרור, שהפעילו הערבים אז, הרבה שנים לפני שחרור ירושלים, יהודה והשומרון, מכיבוש ירדני, בשנת 1967 - הנקרא בפי אויבינו ובפי שמאלנינו, "הכיבוש".
ז'בוטינסקי הרחיק ראות, ועוד בראשית ימי המנדט הבריטי, תבע להקים צבא יהודי, להכשיר ימאים וטייסים, ולחנך לצבאיות. ברוח קינת דוד על שאול ועל יהונתן: "לְלַמֵּד בְּנֵי-יְהוּדָה קָשֶׁת". 3
כדי לנצח את הסכינאים, אנחנו חייבים מנהיגים ומפקדים, שירצו בכל מאודם לנצח ולא רק "להכיל", או ליישם מחשבות הזויות אחרות. מנהיגים ומפקדים חדורי מוטיווציה ונחושים, שחונכו על צדקת דרכנו ועל נצח ישראל, ומאמינים בהם בלי שום פשרות.
לוחמה בטרור מחייבת פעולה רב-מערכתית בארץ ובעולם, ואילו המערכת הישראלית סובלת מפיצול כתתי במקום לפעול כתזמורת מתואמת בכל שטחי פעולתה. 4 בקושי הצלחנו ליצור פעולה משולבת נגד טרור בצבא עצמו ובינו לבין קהילת המודיעין.
מרכיב חשוב בלוחמה בטרור הוא מודיעין - בין השאר, באמצעות שיתוף-פעולה בינלאומי. 5 כעת - בניגוד לשנות השמונים וקודם לכן - רבות הממשלות, שמבינות שהטרור והסכינאות מאיימים גם עליהן. הן ישתפו פעולה ברצון - בגלוי ובסתר - גם כיוון שנוצר בארץ מרכז ידע רציני וחשוב בתחום הלוחמה בטרור (לוט"ר).
הגנה פעילה
התמודדות עם טרור מתחילה בהגנה, שצריכה להיות פעילה (פֽרואקטיווית) ויצירתית ולא רק מגיבה (רפלקסיווית). גם בהגנה צריכים ליטול יוזמה, ולהכות באויב.
גדר הביטחון, שפוצעת את נוף הארץ, חיונית לסיכול טרור. היא מעכבת חדירות אם לא מונעת אותן לגמרי. ועובדה - מרבית השוהים הבלתי-חוקיים (שב"חים) חורדים אלינו מבעד לגבולות, שאין בהם גדר ביטחון משמעותית - למשל, בירושלים, בדרום יהודה ובדרום הר חברון. אפשר לעקוף את הגדר - מעליה, או מתחתה - אך הדבר דורש מאמץ לוגיסטי רציני. במלחמת ההתשה למדנו, שגדר אינה מספיקה. צריכים להציב לידה נוכחות קבועה וסיורים, שיוכלו להגיב מיד על חדירות ועל ניסיונות לחדור.
בערים מעורבות ובקווי התפר - למשל, ביישובים שוכני-הגדר בעוטף עזה - יש בעיה חמורה. שם, לפעמים, גדר היישוב היא גדר הגבול.
הגנה עצמית
צריכים לחזור להגנה עצמית, כשבכל יישוב ובכל שכונה עירונית צריכות להיות חוליות כוננות, שיוכלו לטפל במקרי חרום, ולנהל את המצב עד בוא כוחות התערבות. חוליות כוננות והכשרת בני הנוער לשאת נשק הנם צעדים חשובים בהגנה העצמית. אני גר בשרון, וכאן, עקב ריבוי שב"חים ואזורים ללא גדר, מרובים הגנבים, הפורצים וגנבי-הרכב ביום ובליילה. אין ספק, חלקם משתפים פעולה באיסוף מודיעין עם ארגוני הטרור. פעילות המתנדבים חשובה והניבה לא-מעט סיכולים.
קיימות מסגרות התנדבות, שדי התנוונו משום-מה, במשטרה הכחולה (המשמר האזרחי) ובמשמר הגבול (מתמי"ד). במסגרת הלוחמה בטרור הסכינאים, יש לעורר את המסגרות הללו.
עוד עניין, שצריך לחדש היא ההגנה המרחבית (הגמ"ר), שבה כל יישוב מאורגן להגן על עצמו, בתיאום עם הצבא ועם מג"ב. הגמ"ר תאפשר תגובה מהירה ומיומנת על כל איום - עד שיגיעו כוחות מקצועיים לטפל באירוע. הדוגמה הבולטת להצלחה כזו הנה יחידת ההשתלטות לוט"ר אילת. 6
כיום, כשכמעט לכל אזרח מגיל שבע עד תשעים ושבע יש טלפון נייד, קל לשמור על קשר, ולהזעיק תושבים במקרה חרום. אם חלק גדול מהציבור יהיה מיומן בתפעול נשק, ויישא נשק בעת חרום זו - המערכת נסגרת, ותוכל להגיב היטב על פיגועים.
בנוסף, ראוי לחדש את לימודי הגדנ"ע בבתי-הספר התיכוניים. הם הומצאו כחג"ם 7 בשנות הארבעים למאה הקודמת, והתנוונו מסיבות שונות, והפכו למקצוע הזניח של"ח. 8 שני מרכיבים של הגדנ"ע - פיתוח כושר גופני ויכולת קליעה - חיוניים להגנה העצמית ולהכנה לגיוס. את אלה צריך לעשות עתה במסגרת בתי-הספר. עם הכשרה מסוימת, יוכלו תלמידי הכתות הגבוהות להשתתף באבטחת בתי-ספרם וסביבותיהם, במסגרת שירות לחברה, הנדרש מכל תלמיד תיכון. תלמידי הכתות הגבוהות, שעברו הכשרה בשימוש בנשק ובנוהלי דיווח, יכולים לתגבר את השמירה ביישובים - גם כן במסגרת שירות לחברה.
נוכחות
בשנות השישים המוקדמות ניסתה משטרת ישראל לאמץ את המודל הבריטי של שוטר מקומי - שוטר המקוֹף. 9 הרעיון הוא ששיטור עושים באמצעות נוכחות, ורצוי של כוח, שמכיר היטב את המקום ואת אנשיו. בינתיים שונתה המדיניות, ואנחנו משלמים ביוקר על ביטול המקוף.
כדי להילחם בסכינאים, צריכים להפגין נוכחות גלויה וסמויה בכל מקום - דבר כמעט בלתי אפשרי. המגן צריך לפרוס כוחות רבים בכל מקום, ולתוקף יש היכולת לבחור נקודות תורפה, ולתוקפן. נוכחות אזרחים ובני-נוער ערניים, חמושים ומיומנים תפצה על המחסור בשוטרים. ואכן, לא-מעט אזרחים נחושים ונועזים השתלטו על סכינאים וגם חיסלו אותם באחרונה.
הגנה היא עניין יקר במיוחד, כיוון שההתקפה (פיגוע) אינה נפרסת לכל אורך המדינה ורוחבה, אלא בוחרת בנקודות מסוימות. מדינה מודרנית מספקת לארגוני הטרור תשתית נרחבת, 10 שיש באפשרותם לפגוע בה; וכמובן, כל תושביה. במקרה שלנו - מטרות הטרור יכולות להיות ישראלים בחו"ל (תיירים ונציגי ישראל 11), מטוסים ישראלים, או כאלה שבדרכם ארצה, מתקנים ישראלים ברחבי העולם (שגרירויות ומרכזי תרבות ישראלים), אך גם יהודים, מרכזים יהודיים ובתי-כנסת ברחבי העולם. שהרי הסכסוך אינו ישראלי-ערבי, כפי שמתיימרים להציגו, אלא יהודי-ערבי.
כלומר, קו ההגנה ארוך מאוד, וקשה להגן על כולו כל הזמן. ובמקביל, צריכים לתכנן יוזמות התקפיות, שיכו במחבלים ובשולחיהם. רק שילוב נכון של הגנה (שכוללת יוזמה התקפית) ושל התקפה יכול להתמודד עם האתגר.
הגנה טובה משתדלת לסגור כל פרצה - משימה כמעט בלתי-אפשרית. אך ניתן לשפר את ההגנה. כאמור, עלות ההגנה גבוהה ביותר, ובמבצע צוק איתן ועוד קודם לכן נוכחנו כיצד נעקפו קווי הגנתנו באמצעות מנהרות. כלומר, לפתע, נוסף (?) ממד להגנה. 12
עם זאת, ראוי לציין, כי הגנה טובה תורמת להרתעה בשלב הראשון, אך גורמת ל'אפקט בומראנג' - ארגון הטרור ישאף לשפר את יכולתו, כדי להתגבר עליה 13; וחוזר חלילה.
בפרק הבא: לוחמה פעילה וחכמה בטרור

הערות

1. בראשית ט', ו'.
2. "הלנצח תאכל חרב?" (1).
3. שמואל ב' א', י"ח.
4. מוני חורב, 2015. "מבצעי הרתעה". מה ניתן ללמוד מהניסיון הצה"לי ברצועת עזה?. רמת-גן: מרכז בס"א, אוניברסיטת בר-אילן, עמ' 50. נגיש אלקטרונית – [קישור]. נדלה באחרונה 20 באוקטובר 2015.
5. בועז גנור, 2003. מבוך הלוחמה בטרור. כלים לקבלת החלטות. הרצליה: מפעלות המרכז הבינתחומי, פרק עשירי.
6. לוט"ר אילת הנה "יחידת התערבות והשתלטות, האחראית על מענה לאירועי טרור באזור אילת, הערבה והנגב. היחידה נחשבת לאחת מיחידות ההשתלטות הטובות והמקצועיות בצה"ל, פועלת תחת פיקוד דרום של צה"ל ומוזעקת לעיתים לגזרות שונות ובעייתיות בארץ" – מתוך אתר היחידה [קישור]. נדלה באחרונה 20 באוקטובר 2015.
7. ראשי-תיבות של חינוך גופני מורחב, שהיה שם כיסוי לפעילות הפארה-צבאית בימי הכיבוש הבריטי.
8. ראשי-תיבות של שדה, לאום, חברה. שמו המלא – של"ח וידיעת הארץ.
9. ביטוי למגמה זו נמצא בסרט הידוע, השוטר אזולאי (1971), שכתב וביים אפרים קישון.
10. סמלי מאוד, שהפעולה הראשונה של פתח היה ניסיון, שסוכל, לפגוע במוביל הארצי, באחד בינואר 1965.
11. לדוגמה, מעבר לפגיעות בסוכני ביון ישראלים באירופה – ההתנקשות בשלמה ארגוב, שגריר ישראל בבריטניה, ביוני 1982.
12. ובעניין הזה ראוי להזכיר את ליל הגלשונים – חדירת שני מחבלים לבסיס בגליל העליון ב-25 בנובמבר 1987 באמצעות כלי-טיס.
13. גנור, 2003, עמ' 123 ואילך.

תאריך:  25/10/2015   |   עודכן:  25/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פעולה רב מערכתית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אי אפשר להגן בפני ערבים אזרחים
לוגי  |  26/10/15 17:21
2
בלא שהציבור יבין את מהות
אורי מילשטיין1  |  26/10/15 21:43
3
והעיקר שכחת
גדעון אמיר  |  28/10/15 03:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד סנדובסקי
קירוב הקץ האסכטולוגי ("אחרית הימים") בעקבות הגשמת הקמת "בית המקדש השלישי" בהר-הבית במקום המסגדים יביא למלחמת "גוג ומגוג" ולשיבתו של ישו הנוצרי המשיח הגואל    כך מאמינים בחזונם המיסטי האוונגלים הנוצרים המשיחיים, המכנים עצמם "ציונים נוצרים"
איתמר לוין
כאיש ימין חובש כיפה סרוגה, אני אשם ברצח רבין כמו שתושבי דאלאס אשמים ברצח קנדי וכמו שתושבי תל אביב אשמים באונס באלנבי 40. כל טענה אחרת מבוססת על האשמות פרועות חסרות היגיון ונעדרות בסיס
ציפי לידר
ההינתקות מהזהות הישנה כוללת את שני מרכיבי ההתנהגות, המעצבים את אישיותו של האדם: תכונות מוּלָדוֹת -ממולדתך, ותכונות נרכשות מבית אביך. אברהם נפרד אפוא מזהותו הישנה, הגנטית מבית תרח אביו, והנלמדת מחרן, ומאַמץ זהות חדשה "אל הארץ אשר אראך" - של ארציוּת, או חיי גשמיות, המונחית על-ידי אלוקים. זו היא הבשורה החדשה שהביאה היהדות לעולם
יצחק מאיר
לא בתא אחד כלוא הרצח גם אחרי עשרים שנה. בתאים הרבה    הוא אסיר הזיקות הפוליטיות המסרבות להיכנע להתבוננות מאוזנת
נסים ישעיהו
הסיפור הבא בפרשה, 13 שנים אחרי לידת ישמעאל, הוא הציווי על ברית מילה והבשורה אודות יצחק שעתיד להיוולד משרה    אברהם מתקשה לעכל את הבשורה והוא מגיב בכך שהוא מסתפק במה שיש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il