X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אחת הפרשיות בתולדות ארגון האצ"ל שהוצנעה לאורך השנים על-ידי הארגון, היא פרשת צבי פרנקל (בן-עמרם)פעיל אצ"ל מסור ונאמן שהוטבע למוות בימי הירקון ככל הנראה על-ידי חבריו לארגון
▪  ▪  ▪
צבי פרנקל

ב-8 בספטמבר 1937 תקופת שלטון המנדט וימי המאורעות. הבחינו מספר אנשים ששייטו בסירה בנחל הירקון בגופה המבצבצת-צפה בנחל הירקון סמוך לאזור שבע התחנות. המשטרה הוזעקה למקום ולאחר שמשו גופתו, נמצא כי רגלו של האיש הייתה קשורה עם חוט ברזל.
על-פי חקירת והערכת המשטרה, הגופה שהתה כנראה כשלושה ימים במים. במשך כשבוע ימים לא הצליחה המשטרה לזהות את הגופה. אנשים רבים נקראו לבית-חולים הדסה ברחוב בלפור, שם אוחסנה הגופה כדי לנסות לזהותה, אך ללא הצלחה. ואז כשעמדו לקבור את הגופה וכשנדמה היה שהתעלומה לא תיפתר וזהות האיש לא תפוענח, הצליחו אנשי המשטרה למצוא קצה חוט לזיהוי האיש: בכיס מכנסיו של פרנקל נמצא שעון.
בחקירה התברר, כי פרנקל מסר שעונו לתיקון אצל שען בתל אביב שנהג לרשום בקפדנות את רשימה הקליינטים. השען זיהה את השעון ואת שמו של הנרצח. אמו של פרנקל נקראה לזיהוי וקבעה שהבגדים הם של בנה. לאחר הזיהוי הובא צבי פרנקל לקבורה בבית הקברות בנחלת יצחק.

מי היה צבי פרנקל

צבי פרנקל עלה לארץ ישראל לאחר עלייתו של היטלר לשלטון, התגייס לנוטרים ושירת כגפיר בכפר סבא. הוא הצטרף לאצ"ל עבר לתל אביב. קנה אקדח מכספו והתמסר לפעילות הארגון. צבי פרנקל היה נינו של לודוויג אוגוסט פרנקל או בשמו העברי אברהם אלעזר פרנקל משורר ועסקן בווינה שעלה לארץ ישראל בשנת 1856 והקים בירושלים את בית-הספר הראשון בארץ "למל". על מסעו חיבר ספר שהוא מקור ותיעוד היסטורי ראשוני לחיי היהודים בארץ במאה ה- 19. כמו סבא רבא שלו, עסק צבי פרנקל בשירה וכתב ופרסם שירים בעיתוני הרוויזיוניסטים תחת השם "בן עמרם".
השם צבי פרנקל היה מוכר לאנשי המשטרה והבולשת הבריטית, שכן זמן קצר לפני הירצחו, פשטו על ביתו בחשד כי הרג באקדחו ערבי מכפר סומייל שבצפון תל אביב מעשה תגובה ונקמה על הרג יהודים. פרנקל הצליח לחמוק מן הבית, אולם אקדחו התגלה על-ידי השוטרים. אמו שהתגוררה בבית נעצרה ונכלאה בכלא יפו. המשטרה פתחה בחיפושים אחר פרנקל שמצא מסתור בחסות אנשי ארגון האצ"ל.
המשטרה הפיצה שמועות שמענים בכלא את אמו של צבי פרנקל במטרה שבנה יסגיר עצמו. פרנקל הודיע לחברי אנשי ארגון האצ"ל כי גמלה בלבו החלטה להסגיר עצמו ולהביא בכך לשחרורה. נודע כי נפגש להתייעץ בנושא הסגרתו לידי המשטרה עם עורך-דין תל אביבי בשם בנימיני.

חששו שיסגיר שמם והחליטו לחסלו

פרנקל היה חבר פעיל בארגון האצ"ל והכיר חברים בסניפי הארגון וככל הנראה ידע כמה סודות שמורים. נוצר חשש שלא יעמוד בחקירה אם יסגיר עצמו ויביא להסגרת אנשי אצ"ל ולגילוי סודות של הארגון. ולכן התקבלה החלטה בקרב חבריו באצ"ל להביא לחיסולו. הוחלט לחסל אותו על-ידי הטבעתו בנחל הירקון בצורה כזו שהגופה לא תתגלה.
מי בדיוק החליט לחסל את פרנקל. כיצד בוצע החיסול ועל-ידי מי. פרטים אלה ודאי ידועים לאנשי אצ"ל ותיקים וסביר להניח, כי חלקם הגדול כבר לא בחיים.
עוד שאלות שמתעוררות בעקבות הרצח, האם לא היה ניתן למנוע מפרנקל להסגיר עצמו למשטרה הבריטית מבלי להורגו. האם נותרו עדיין בני משפחה של צבי פרנקל בחיים והאם נוצר איתם קשר?
מעיון בארכיונים שונים ובכלל זה ממסמכים שמפרסם ארכיון ז'בוטינסקי, אני למד כי היו חוגים וחברים באצ"ל שלא השלימו עם רצח צבי פרנקל שהיה "חבר מסור ונאמן באצ"ל" וכינו את הרצח "מעשה נבלה". אחד מהם משה יערי מרחוב מיכל 6 בתל אביב שיגר לאחר קום המדינה שורה של מכתבים לראשי תנועת "חרות" והתנועה הרוויזיוניסטית ובהם גם אל מנחם בגין ודרש לערוך חקירה בנושא לטהר שמו וכבודו המחולל של פרנקל ולהכליל שמו בספר יזכור לחללי האצ"ל.
מנחם בגין השיב ליערי במכתב קצר מהתאריך 17 במרס 1966 כי אכן שמע על פרשת צבי פרנקל עוד בהיותו בגולה "ביקשתי את ידידי איתן לבני להזמינך בקרוב לשיחת ברור כדי לקבוע מה ניתן לעשות בפרשה כאובה זו" - כותב בגין במכתבו.
באחד ממכתביו המופיעים באתר ארכיון ז'בוטינסקי כותב משה יערי: "האחראים למעשה הנבלה האמור (רצח צבי פרנקל א.א) גם הוסיפו חטא על פשע בכך שלא הביאו את צבי ז"ל לקבר ישראל, אלא קשרו לגופתן משקולת ואבנים כבדות וזרקוהו לירקון".
ב-1983 בעקבות פעילות של חברו משה יערי ואיתן לבני ונוספים הוכר פרנקל מחדש כחיל האצ"ל וכבודו הוחזר לו.

תאריך:  03/11/2015   |   עודכן:  03/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי הטביע בירקון את איש אצ"ל צבי פרנקל?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
נורא. מעשה מחפיר. ל"ת
רצח בזוי  |  3/11/15 16:00
2
ראו הפרטים בעיתונות היהודית *
הארוע והפענוח  |  3/11/15 21:47
3
ראה מצבות מדברות - צבי בן עמרם
* לאלי אלון  |  3/11/15 22:45
4
מהעיתונות היהודית ההיסטורית
המשך - דוגמות  |  4/11/15 00:31
5
לא בדיוק הוצנעה
ישראל מידד  |  4/11/15 14:21
6
הגיע הזמן שצאצאי האצל יתנצלו
קורן מטבריה  |  4/11/15 18:50
 
- רצח שלושת חיילי צהל
דורית ברק  |  9/11/15 22:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מתכנן הערים המוביל, יליד ישראל, קנה את עולמו בזכות פרויקטים בעלי שם, שאותם הקים בארץ וברחבי העולם. בימים אלה מוצגת בניו-יורק תערוכתו החדשה, המוקדשת כולה לאזרח הגלובלי
הרצל חקק
שירתו של אברהם לוי מחוברת למקורות, למדרשים על ארץ ישראל    לפנינו שירה אופטימית, שורשית, מחוברת לזמן ולמקום, ויש בשירתו הרבה חיוניות ארץ ישראלית, שמבשרת יצירה אמיתית, כמעין קולח, נחל מיובלי הצפון המבורך
ד"ר עמרי ניר
שלושה אירועים בולטים בעת האחרונה מסוגלים להשפיע מאוד על מעמדה והחלטותיה של תנועת חיזבאללה בלבנון    בחינת השפעתם האפשרית של אירועים אלו על התנועה
אסף בן נריה
בפעם הבאה שתיקלעו לוויכוח בין טבעוני לקרניבור, תוכלו לספר להם שתזונה שמבוססת בעיקר על פירות וירקות גורמת לחשיפה גבוהה פי שניים לחומרי הדברה
איתמר לוין
השופטת החיפאית יעל אבירם מנהלת יום של דיונים פליליים באווירה קלילה שאינה מתאימה לבית משפט. בדקות המעטות של רצינות, מתגלה שהיא שופטת יעילה הבקיאה בפרטים. חבל שהיא מקלקלת את זה בצורת ניהול האולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il