X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם 15 שנה אחרי כישלון שיחות קמפ דייוויד, יש מי שטרם הבין שאין עם מי לדבר השמאל ממשיך לפטור את אבו מאזן מאשמה ולחשוב שהכל תלוי בנו וגם: העיתונאים שממשיכים להדביק אות קין שקרי על מדינתם
▪  ▪  ▪
את הסבא החביב הזה מנסים למכור כשותף. אבו מאזן [צילום: Carlo Allegri/AP]
המשחקים הללו בהצעות "נועזות" אינם מביאים בחשבון את נושאי הליבה: אולי הגיע הזמן להכיר בכך ששורש הסכסוך אינו טריטוריאלי? מהי ירושלים עבור העם היהודי?

1. בשבוע שעבר שידר אור הלר "תחקיר" בערוץ 10 על מה שכינה "אוטובוס הגזענות" או "קווי האפרטהייד". מתברר שכמה נהגים בקו 286 מתל אביב לאריאל, לא מעלים נוסעים שאין להם תעודת זהות ישראלית. מדוע? לדברי הנהגים, אין באוטובוס אבטחה, וגל הטרור הנוכחי, שבו דקירה רודפת דקירה, אינו מאפשר להבחין מי נושא סכין או כלי נשק אחר באמתחתו; לכן אינם מוכנים להסתכן. "כשיירגע, והכל יחזור לקדמותו בשקט, נחזור להסיע אותם".
הפחד הטבעי הזה לא דיבר לאור הלר, שקבע: מדובר בגזענות ובאפרטהייד. "כל בני האדם נולדו שווים, אבל לא בקו 286 של חברת אפיקים". ברור שמדובר בהתנהגות לא נעימה שמעוררת קונוטציות אפלות, אבל מה הקשר בין גזענות ואפרטהייד למה שהראתה הכתבה? גזענות היא הפגנת עליונות של קבוצה אתנית על פני קבוצה אתנית אחרת. אפרטהייד היא מדיניות ממשלתית מכוונת שנקבעה בחוק המדינה נגד בני גזע אחר. היכן מכל זה נמצא פה? לפי הכתבה, ערבים בעלי תעודת זהות כחולה יכולים לעלות לאוטובוס. אז האם הפחד של הנהגים ושל הנוסעים מפני פלשתינים קלוט מהאוויר ואין לו על מה לסמוך?
היכן האחריות של העיתונאים הישראלים לא להדביק על מדינתם אות קין שקרי, שאלף מסעות הסברה לא יתקנו? יש לתקשורת אחריות עליונה לא להעצים את ההיסטריה הקיימת בלאו הכי במחוזותינו. מה הרווחנו בשידור הכתבה, חוץ מצדקנות והוצאת דיבתנו רעה בעולם?
2. כישלון השיחות בין אהוד ברק לערפאת בקמפ דייוויד ופריצת מלחמת ראש השנה מיד לאחריהן (ספטמבר 2000), שברו את קונספציית אוסלו. באוגוסט 2013 הבאתי כאן ראיות לכך שערפאת תיכנן מראש את המלחמה ההיא. השמאל הישראלי, שראה את מעשי ידיו טובעים בים של דם, הפך את אהוד ברק לאויבו. הוא - ולא המציאות - אשם בהחדרת הרעיון ש"אין פרטנר" לשלום.
מאז מנסה השמאל הפונדמנטליסטי להוכיח שהאמירה הזאת אינה נכונה, ובעצם הסיבה לכישלון השיחות נעוצה בגישה הישראלית - המחשבה שאפשר לגשר על פערים משמעותיים בשלושה שבועות, המחשבה שערפאת יסכים לחתום על פחות מכל השטח והזלזול בכבוד הפלשתינים.
גם אם נניח כך, האם 15 השנים שחלפו, לא סיפקו די חומר להבין שאין עם מי לדבר? גם לאחר שברק הציע לחלק את ירושלים, הפלשתינים לא הגיבו בחיוב, ולוּ ברמיזה. הם גם לא ויתרו על זכות השיבה (כשיגיע הזמן, אמרו, נשאל כל פליט לרצונו, האם פיצויים או חזרה לישראל).
הפלשתינים עשו לישראלים ולאמריקנים בית ספר למו"מ: הם קיבלו מברק הצעות ששום מנהיג ישראלי לא העז להעלות בדמיונו לפניו, ולא נתנו דבר בתמורה. הם סחטו את הנושאים והנותנים הישראלים יותר מקצה גבולם, וכל שהשיגו היה רק בסיס להצעתו המופקרת של אולמרט לאבו מאזן ב-2008 (שגם אליה לא הגיבו). לצערנו, היחידים שהכירו את כללי הבזאר במו"מ המזרח-תיכוני היו הפלשתינים, אמני המו"מ. הניסיון להתעלם מטקטיקת המו"מ וההתייחסות המערבית בביקורת לסוג כזה של מו"מ - הפילה אותנו לא פעם. יש בה מעין בבואה לגישה הריקה והמתנשאת של השמאל כלפי הערבים.
3. בשנה שעברה כתב רביב דרוקר שבקמפ דייוויד אבו מאזן "מילא תפקיד שלילי" ו"שיקולים פוליטיים קטנוניים (המשחקים של ערפאת בינו לבין אבו עלא) הביאו אותו לעמדה פסיבית ולא חכמה". זה היה הניתוח העמוק שלו לכישלון אז - משחקי כבוד פנימיים... בסרט ששידר השבוע על "סודות שיחות השלום" דווח אחרת: אבו מאזן לא היה פאסיבי, אלא המתנגד הראשי לתוכניתו של ברק. הוא ראה בקבלתה בגידה ומכירת חיסול של העניין הפלשתיני.
אגב, בשנה שעברה הציע ממשל אובמה לאבו מאזן מסמך שעבר אפילו את הצעתו של אהוד אולמרט מ-2008. המסמך דיבר אפילו על שתי בירות בירושלים וכמובן 100 אחוזים מהשטח, כולל חילופי שטחים והסכמה חלקית לשיבה. שלא במפתיע גם פה סירב אבו מאזן. יותר מערפאת! את הסבא החביב הזה מנסים למכור היום כשותף.
המשחקים הללו בהצעות "נועזות" אינם מביאים בחשבון את נושאי הליבה: אולי הגיע הזמן להכיר בכך ששורש הסכסוך אינו טריטוריאלי? מהי ירושלים עבור העם היהודי? האם הציבור יסכים אי-פעם למסור את העיר העתיקה לשליטה ערבית? מה משמעות המיתוסים והנרטיבים השונים (עריקאת חזר על הבדיחה הרצינית שהוא נמצא ביריחו כבר 10,000 שנה)?
כיאה לבוגר גל"צ, לב העניין שנדון היה אישי. המתחים בין איש לאיש, מחוות הגוף וכמובן האקסיומה הקבועה שאין מה לדבר עם הפלשתינים על פחות מהכל - כל השטח שישראל כבשה במלחמת ששת הימים. מה שמסוכן בגישה הזאת הוא שהפלשתינים מעולם לא אמרו שהם מסתפקים בזה; אפילו ישראל תסכים לזכות השיבה - גם אז לא הבטיחו את קץ הסכסוך וסוף התביעות.
אהרן מילר, חבר המשלחת האמריקנית, הציג את תפיסתו: "אם ערפאת לא הסכים לתנאים, אז הוא לא היה שותף. הנרטיב הזה היה החיסרון של קמפ דייוויד, שקבע את הבמה ואת הטון למשבר האמון עד היום, ומעצב למעשה את היחסים בין הישראלים לפלשתינים". כלומר, העובדה שערפאת דחה את כל ההצעות וכך גם אבו מאזן היום, אינה אומרת ש"אין פרטנר". אז מה היא אומרת, לכל הרוחות?
יש בגישה הזאת חוסר צניעות כלפי ההיסטוריה - המחשבה שהכל תלוי בנו, בישראלים, ושלוּ עשינו עוד מחווה קטנה לפלשתינים המסכנים, התמונה הייתה משתנה. ומה לנו מאה שנות הסתה ערבית נגדנו, ו-1,400 שנות שנאה איסלאמית כלפי מעמד היהודים כעם וכדת, ומאות הפעמים שבהן הפלשתינים הכריזו שאינם מכירים בזכות היהודים למדינה - מה זה משנה באמת, אם "היהודים אשמים" בכך שאין שלום, אשמים בגל הטרור בגלל ה"תסכול" הפלשתיני, ואשמים בגזענות, כי משום מה הם פוחדים להירצח בידי ערבים דווקא?

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 6.11.15)
תאריך:  08/11/2015   |   עודכן:  08/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לדבר אל הקיר
תגובות  [ 26 ] מוצגות  [ 26 ]  כתוב תגובה 
1
אני כבר עייף
שוחר-שלום  |  8/11/15 19:58
2
אבו מאזן, קבלן המשנה של ישראל,
בדרך מקרה,   |  8/11/15 21:32
3
דר אידר היקר,
שאול אבידור  |  9/11/15 09:01
 
- לא יתקיים שלום עם הפלסטנאצים
שולם  |  11/11/15 18:47
4
אינן אלא נסיון לרבע את המעגל.
״ההצעות הנדיבות״,  |  9/11/15 09:20
5
עדיין ממתין שתגלה לקוראיך
יעקב עמר  |  9/11/15 09:56
 
- אך ערבים=200מיליון/פלסטינים=2M
ע_הראל  |  9/11/15 14:43
 
- אין דילמה בכלל והם עצמם
יעקב עמר  |  9/11/15 15:34
 
- חלילה=להפוךאויב בכוח לאויב ממש
ע_הראל  |  9/11/15 17:21
6
פעם אחר פעם
ישראל עם רם  |  9/11/15 14:09
 
- אתה שטוף שנאה עד כדי טרוף
אהוד פרלסמן  |  9/11/15 16:13
 
- אתה טועה, אהוד
ישראל עם רם  |  9/11/15 17:04
 
- האם הכותב נחש צפע ??
asds  |  9/11/15 18:21
 
- חבל שאתה כזה פחדן.
אהוד פרלסמן  |  10/11/15 00:18
 
- טמבל:דאעש יגיע עד הגבול שתשרטט
ע_הראל  |  10/11/15 00:21
 
- דוגמא מצויינת לשטחיות
ישראל עם רם  |  10/11/15 10:41
7
אידר שוב מדבר אל קיר ההתעלמות.
פועה  |  9/11/15 19:18
 
- אבל אידר טועה פחות.
שניכם טועים  |  9/11/15 20:23
 
- מי מדבר על שלום די בהסדר סביר
פועה  |  9/11/15 22:27
 
- של קולוניאליסטית מהשורה. ל"ת
תגובה אופיינית,  |  10/11/15 09:11
 
- "קולוניאליסט"? ממש נבהלתי!
פועה  |  10/11/15 11:17
 
- עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה.
כידוע,  |  10/11/15 13:59
 
- למתקשים, הנה קצת חומר קריאה
נכון  |  10/11/15 14:59
 
- עוד פעם "השלום" (העבש?...)
פועה  |  10/11/15 15:17
 
- לא ציונית למהדרין עם הומור טוב
יש לי חברה  |  10/11/15 16:57
8
השמאל עבד קשה
קיבוצניק מן הצפון  |  11/11/15 21:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
הפצוע הישראלי, תושב עמנואל, הובא כשהוא דקור בבטנו אל מעבר אליהו, המרוחק מן הכפר נבי אליאס כקילומטר וחצי    פונה במצב קשה לבית החולים מאיר בכפר סבא
איציק וולף
מחבלת פלשתינית תושבת בית לחם עוכבה בכניסה לביתר עילית על-ידי מאבטח    ניצלה רגע של חוסר תשומת לב ושלפה מתיקה סכין ארוכה    המאבטח נפצע קל והמחבלת נורתה למוות
יורם אטינגר
הערבים לא מעמידים את העניין הפלשתיני בצמרת סדרי העדיפויות שלהם, הם אינם רואים בעניין הפלשתיני סיבה לזעזועים טקטוניים ברחוב הערבי, וגם לא את שורש הסכסוך הערבי-ישראלי
איציק וולף
מחבל דרס ישראלים בצומת תפוח שבמרכז השומרון    מצבו של לפחות פצוע אחד - קשה    המחבל נורה על-ידי חיילים וחוסל    ישראלי נוסף נפצע קל עד בינוני מירי שוטרי מג"ב
איציק וולף
ראש הממשלה ייצא היום לוושינגטון לקראת פגישתו מחר עם אובמה בבית הלבן    סגן הנשיא האמריקני נגד מינוי רן ברץ לראש מערך ההסברה: שום סובלנות לעובד הממשל הישראלי שמגנה את נשיא ארצות הברית
רשימות נוספות
2 פצועים קשה בשני פיגועים באזור חברון  /  עופר וולפסון
פצוע קשה בדקירה בשער בנימין  /  עופר וולפסון
ניסיון דריסה נוסף - המחבלת נוטרלה  /  איציק וולף
כמה מדלגים וקוסם אחד  /  אסתר שניאורסון גרי
סחר בגופות המחבלים   /  שמעון זיו
סוחרי הגופות  /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il