X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק הגנת הדייר נחקק באנגליה בראשית מלחמת העולם השנייה. הוא בא להגן על דיירים בתקופת מלחמה מאנגליה, ששלטה אז בארץ ישראל, הגיע החוק לכאן ו... די
▪  ▪  ▪
חוק מת [צילום: פלאש 90]
רק בתל-אביב [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

   אחיקם ביתן
הקפאת דמי השכירות - חזרה אחורה

בשיטוטי באינטרנט מצאתי כי כשני מיליון מתושבי ישראל מתגוררים כיום בשכירות. אולי זה נכון. אבל בוודאי נכון כי בחוזי השכרה של דירות, גם בתל אביב ובמרכז, מופיע תמיד הסעיף "השכירות לא תהא מוגנת על-פי חוק הגנת הדייר". מוזר. הסעיף הראשון בחוזה מדבר על חוק שאיש לא שמע עליו ואיש לא מקיים אותו. אז אתחיל בהקדמה קצרה:
חוק הגנת הדייר נחקק באנגליה בראשית מלחמת העולם השנייה. הוא בא להגן על דיירים בתקופת מלחמה. מאנגליה, ששלטה אז בארץ ישראל, הגיע החוק לכאן ו... די. באנגליה, הורתו, בוטל החוק שנים ספורות אחרי מלחמת העולם. בארץ הוא לא בוטל. כלומר, בעל דירה שאיננו רוצה שדירתו תילקח ממנו, נאלץ לכתוב את פיסקת התנאי בראש החוזה. ואם היה אידיוט שפרסם באינטרנט "במילים אחרות: אין דין ואין דיין" - הריהו פופוליסט שאינו מבין.
יש בארץ מעט בתים, שחוק הגנת הדייר הישן עדיין חל עליהם. שכר הדירה בהם אפסי וגם השיפוץ אפסי. הבתים נראים זוועה ואיש אינו מטפל בהם, כי יש חוק...
צעירי תל אביב דואגים לפרסם מפעם לפעם בתקשורת מניפסט של מחאה: להקפיא את שכר הדירה או לחוקק חוק, שימנע את העלאתו. עיתונאים צעירים, שמשכורותיהם נמוכות והם מתגוררים בגוש-דן, קופצים על המציאה ומפרסמים. כמובן, בלי לשקול ובלי לבדוק. העיקר, שיהיה חוק!
לא שמים לב
מגמה זו משתלבת במושגיהם של חברי כנסת חדשים, חלקם צעירים למדי ורובם חסרי נסיון. הם חושבים שחוק הוא חזות הכל וכאשר יחוקקו - זה יתקיים. הח"כים הללו לא שמים לב שבספר החוקים שלנו יש די הרבה חוקים "מתים", שאיש לא דואג לקיים אותם. לפעמים, גם הממשלה. לפיכך, קיים חשש שגם חוק הקפאת שכר דירה יילך לאותה מגירה של החוקים הלא מקויימים.
אבל, תחילה להיסטוריה. בנובמבר לפני שנה, דיבר שר האוצר יאיר לפיד ב-ynet על הצעת חוק שכירות הוגנת, שתיצור יציבות והגינות בשוק השכירות. הוא כנראה לא היה הראשון שהציע הצעה זו. יאיר לפיד נודע כשר אוצר שמציג תוכניות חסרות פשר. לדעתי, גם זו.
כעבור פחות משנה, דיווח המתחרה, דה מרקר, כי שר האוצר, משה כחלון, מתכנן להקפיא את שכר הדירה לשנתיים והוא מכנה את התוכנית... "שכירות הוגנת". השר התחלף, השם לא. בינתיים, מה שהוקפאו אלה תוכניותיו של השר להורדת מחירי הדירות ואל השכירות טרם חזר.
השאלה אם המדינה תוכל לאכוף את החוק עדיין לא הובררה ואם נזכור את החוקים ה"מתים" - התשובה ברורה.
אבל נותרה השאלה - אם כל כך רע לצעירים השוכרים, מדוע הם משלמים כל כך הרבה?
לשלם כפליים
לא ערכתי סקר דעת קהל בשאלה זו, אבל שמעתי סיפור מידידי גלבוע. לפני חודשים ספורים הוא הציע להשכרה דירת שלושה חדרים בבניין ישן בגבעת שמואל. המחיר: 3,000 שקל לחודש. "איש צעיר התייצב אצלי ושאל על הדירה", סיפר גלבוע. הוא נכנס, סייר, שאל ושמע ואז אמר: "הדירה מוצאת חן בעיני. אני אוהב אותה. אבל אחזור לגור בתל אביב". כלומר - הוא מוכן לשלם כפליים בשביל להיות במרכז העיר ובמרכז העניינים.
מן הסיפור הקטן הזה ומעוד כמה בדיקות, מצאתי שהדיירים אינם אנוסים. איש לא מכריח את השוכרים לשלם מחירי עתק או לגור בדירות-דחק. הם מוכנים לשלם את המחיר שמבקש בעל הבית.
עצרתי לרגע לשמוע את צידם של הבעלים. כאן השיב לי משכיר דירה: "לא אתייפיף בדיבורים ואינני מחפש תירוצים. אני לוקח את המקסימום שמוכנים לתת לי. זאת השקעה, שצריכה לשאת פרי". מעודי לא שמעתי תשובה כל כך ברורה ועניינית. לא תירוצים ולא התחמקויות.
כלומר, משלם שכר דירה גבוה מי שמוכן לשלם. מי שמבקש לשלם פחות, צריך להתרחק מן המרכז ולחפש פתרון זול יותר. אבל איפה מוצאים מישהו כזה?
מה שנוח יותר - ישראלים ידועים כ"קוטרים", בכיינים. הרבה יותר קל לבכות, מאשר לעשות.

תאריך:  09/11/2015   |   עודכן:  09/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שכר דירה גבוה? מוכנים לשלם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
היצע הדירות גדל ואיתו המחיר
אורי... .  |  10/11/15 10:06
2
איזה שטויות
אהרון שחר  |  12/11/15 08:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארווין קליין
אני מכבד את הרוח האופטימית של עמוס עוז, את השאיפה שלו לשלום – אבל הרי לטנגו דרושים שניים – ואבו-מאזן שהוא בעיני עמוס עוז רודף שלום, מעולם לא הלך ולו צעד אחד לקראת ישראל, שדרשה תמיד רק ביטחון
דביר מור
האם בעשרים השנים האחרונות ממשלות ישראל, התבססו ומתבססות על ערכים אידאולוגיים? מי כן משרתים אידאולוגית את ציבור תומכיהם?
עמוס גלבוע
אמנם למדינת ישראל, אולי קצת באופן לא הכי טבעי, יש זכות להגנה עצמית, אבל זכות זו מאוד מסויגת; מה שהסכינאים הערבים עושים אינו מוגדר כטרור, אלא כ"אלימות הדדית"    יבושם לרשתות    המעציב הוא שגם בתוכנו מושמעות אותן זמירות בקול תרועה
יצחק מאיר
אפילו משוכנעות אומות העולם בצדקתן המטריאלית, הן אינן יכולות להגן על צדקת הלחץ המכוער הזה של סימון מוצרים המסמן את מדינת ישראל כחברה שאינה מבינה אלא כסף
שמעון זיו
המסקנה המתבקשת מאליה, היא כי יש להפחית את מספר האסירים בכלא, וכתחליף ניתן לשבץ אותם בעבודות למען הקהילה, ועל-ידי כך לשקם אותם ולהראות להם את דרך הישר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il