X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: פלאש 90]
התזמורת הישראלית
עבור הקהל הזה, מדינת ישראל היא זו שהעזה להרים ראש ולהכריז, קבל עולם, "אנחנו פה" היה זה בשנת 1948. בשישה ימים בשנת 1967, למרות שכל צבאות ערב היו נחושים ל"זרוק את היהודים לים", יצאנו כשידינו על העליונה, וישראל נחרטה בזכרון הקולקטיבי של היהודים כגיבור מהסרטים, סופר-מן, והם היו - ונשארו - כה גאים ביהדותם ובעצם קיומם

בשיר "תזמורת של ראשון לציון," מילים דן אלמגור, לחן שמעון ישראלי, מסופר על האורקסטרה של ראשון לציון שנוסדה בשנת 1895:
בימים שקוסוביצקי המנצח הגאון
לא ידע לקרוא תווים בלי נקודות
בא לארץ אוסוביצקי המזכיר של הברון
ואמר לפריימן קים
ואורכסטרה פה נקים
מאירוביץ בא עם פיילה
חיסין בא עם תוף מעור
גיסין בא לו עם אשתו של מוישה נט
ואפילו מוישה זיילר
עם מיתר אך בלי כינור
ומאסטרו אוסוביץ
אז הרים את השרביץ.
האורקסטרה של ראשון הייתה הרקע לחגיגות של החלוצים, שכן מן הסתם, אותן שנים היו שנות בילויים:
בחגים עם רדת ליל
היא יצאה אל החולות
לנגן באור ירח קראקוביאק
ויצאו במחול מחניים
בחורים ובתולות
בילויות ובילויים
והלכו שם בילויים.
מה עשתה אותה אורקסטרה?
היא נגנה בשער מקווה
שאו ציונה נס ציון
היא נסעה לנס ציונה לקונצרט
היא נגנה בפתח תקוה
וכשבא כבוד הברון
היא נגנה לו בשמחה
והוא הפסיק את התמיכה
כך לפני מאה ועשרים שנה. בואו ואספר על אורקסטרה אחרת וביקורה בעיר המלאכים בנובמבר, 2015.

ביקור התזמורת הפילהרמונית הישראלית בבוורלי הילס
סוגרים את הרחוב ובונים אוהל

שלושה אוטובוסים מפוארים חיכו מחוץ ל"ווליס" (מרכז התרבות החדש של העיר בורלי הילס). הם הסתירו את השלט שכיסה חצי מחזית הבניין (בנין הדואר הישן ששופץ וייעודו שונה) ועליו דמותו של זובין מהטה בן ה-75.
שני ערבי הופעות של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בבורלי הילס. גם התזמורת בת 75.
לערב הראשון חסמו את הרחוב שבין "ווליס" לבין בניין עירית בורלי הילס, הקימו אוהל ענק וערכו בו ארוחת ערב חגיגית לכבוד הפילהרמונית. בכדי להשתתף, היית צריך לשלם מינימום של אלף דולר לאדם, והכרטיסים החופשיים חולקו בדחילו ורחימו.
הנה, חמשת חברי מועצת העיר ובני/בנות זוגם, כבר עשרה אנשים, דבר שפרושו "הפסד" של עשרת אלפי דולרים בפוטנציה.
הייתה גם קבלת פנים במחיר סימלי של $500 לאדם, שהוספה כלאחר הדעת, כשהתברר שאולי $1,000 לאדם זה קצת הרבה, גם לשועי העיר בורלי הילס, ונותרו מקומות ריקים באולם.
כסף גדול מאוד זרם שם בערב הראשון, ערב ההתרמה השנתי ל"ווליס." מהלך אותה ארוחת ערב הייתה צריכה להתקיים חתימה סמלית של הסכם שיתוף פעולה בין מדינת ישראל לבין העיר בורלי הילס, הסכם שנחתם כבר.
הערב השני היה לבעלי מנוי עונתי, והתחרות הייתה עצומה. האולם הגדול (ישנם שני אולמות במרכז "ווליס") מכיל 500 מקומות, וכל אחד מהם נמכר חודשים מראש. אנחנו לדוגמה קנינו מנוי לעונה שלמה עבור הערב הזה בלבד, כך שכל אותם הכרטיסים האחרים הם עבורנו בונוס מוחלט. נרצה, נלך. לא נרצה, נוותר.
כמאה נגנים וכל הכלים שלהם על במה של אולם לא גדול במיוחד הוא מחזה מרהיב עין. התוכנית פתחה ב"מסע לסוף האלף" של יוסף ברדנשבילי ואחריו וולס של מוריס ראוול, שניהם בהרכב תזמורתי מלא (אפילו נבלים היו שם שנים, מזהב, ואלו הפורטות עליהם מוציאות צלילי גן עדן לעולם).
לאחר ההפסקה סימפונית הארואיקה של בטהובן ומיד אחריה הדרן מנישואי פיגרו של מוצרט, שניהם בהרכב של כשמונים נגנים.
למעוניינים, לתזמורת "ידידים אמריקנים," גוף שאינו למטרות רווח שמטרתו לאפשר לתזמורת להופיע ברחבי העולם להביא את מסר השלום והבנה תרבותית דרך מוזיקה. בשנת 2013, שנת הכספים האחרונה עליה הארגון דיווח, הידידים גייסו כשמונה מיליוני דולרים והוציאו קרוב לעשרה, אך אל דאגה, עדיין נשארו להם בבנק בסוף אותה שנת כספים קרוב ל-$21 מיליון.
לפילהרמונית הישראלית כוח משיכה ענק. הסתכלתי סביבי, קהל אותו לא הכרתי כלל (אלו בעלי מנוי עונתי, ובד"כ רבים מהעיר אותם אני מכיר). רובם ככולם מבוגרים, חלקם אף מבוגרים מאד. אנשים שודאי זוכרים את עצם הקמת מדינת ישראל המודרנית ואף את נס מלחמת ששת הימים.
עבור קהל זה, מדינת ישראל היא זו שהעזה להרים ראש ולהכריז, קבל עולם, "אנחנו פה." היה זה בשנת 1948. בשישה ימים בשנת 1967, למרות שכל צבאות ערב היו נחושים ל"זרוק את היהודים לים," יצאנו כשידינו על העליונה, וישראל נחרטה בזכרון הקולקטיבי של היהודים כגיבור מהסרטים, סופר-מן, והם היו - ונשארו - כה גאים ביהדותם ובעצם קיומם.
עברו העשורים. אותם יהודים התבגרו, חלקם המכריע הזדקן, אך עבורם מדינת ישראל היא דבר קסום, דבר של פלא, זכרון שהשתמר ולא כלה כוחו. זיק שבלב, אור תמיד.
הם אלו שבאו להריע ולקבל את פני התזמורת הפילהרמונית של ישראל.

התנגחות בארי
סוגרים את הכביש לכבוד הפילהרמונית

באותו הבוקר בדיוק, הזכיר לי אחד מראשי הקהילה כאן בלוס אנג'לס שגל הטרור השוטף את ישראל ("אינתיפדת הסכינים" או כפי שאני מכנה אותה "אינתיפדת הנוער") הוא באשמתנו, אך ורק בגלל הכיבוש! והפתרון על כן בידינו.
גם באותו הבוקר, נאמר לי שירושלמי שגר ברובע היהודי של העיר העתיקה (שם באזור הכבוש-כבוש, אזור מורשת מוסלמית שיש לטהרו מיהודים) קם נגד מה שכתבתי על ישראל של החודשיים האחרונים. "הכל בטוח כאן" כך הוא טוען. "אין כל סכנה," ו"לא חל כל שיבוש בחיים." [אני משוכנע שהוא צודק, שכן הוא אפילו לא דובר עברית. הוא הגיע עם כמה מאות מיליונים בחשבונות הבנק שלו, גר וברשותו צוות משרתים לא יהודי, יש לו נהג צמוד, והחיים אליהם הוא נחשף אינם החיים של כל ישראלי מצוי. זה האחרון יודע בודאות שמשתוללת אינתיפאדה, לא רק בירושלים ומעבר לקו הירוק, כי אם גם בראשון, נתניה, באר שבע ושאר ערים ראשיות ברחבי ישראל פנימה.]
כך שבין "בכל אשם הכיבוש" לבין "בואו נטמון ראשנו בחול ונודיע שהכל כאן בסדר," אכן ואכן הייתי זקוק למחול של ראוול, לסימפוניה של בטהובן ולמוזיקה של מוצרט בכדי לצבור כוח מחדש. זקוק לאויר לנשימה, הגעתי לערב בבגדי הטובים ביותר, בכדי להתנער, להתאוורר ובשאיפה להתחדש. נראה שגם אני חיכיתי לנס.

מאפיינים חיצוניים
זובין מהטה בן 75, מנצח על הפילהרמונית בת ה-75

על התזמורת של ראשון סופר (בבית החוזר):
ו... ו... איזה אורקסטרה
איזה אורקסטרה יפה,
המנגנים דברו רוסית
אבל זייפו רק בעברית
איזה אורקסטרה
ראשון לציון מארש.
כמובן שלא כך היום, באורקסטרה אחרת, זו הפילהרמונית הישראלית בת ה-75.
משך כל הערב התמקדתי בחברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית. חיפשתי קרניים או אותות קין, אך לא מצאתי את אלו כלל ועיקר.
אם אלו נגנים ישראלים, ודאי הם אמורים להראות כמו שדים אכזריים. כמו יהודונים עם אפים ארוכים ושיער שחור. אך לא כך היה. שיער ג'ינג'י פה, בלונדיני שם. אנשים תמירים, גאים, מאושרים. כל חתכי הגיל. גברים ונשים כאחד. חיפשתי וחיפשתי, אך לא מצאתי את השד והשטן.
הגעתי עד מהרה למסקנה שאלמלא ידעתי שבאתי לראות ולשמוע את הפילהרמונית הישראלית, למעט זובין מהטה, לא הייתי יכול להגדיר את הפילהרמונית כמורכבת מנגנים ישראלים, דוברי עברית, יהודים.
ניסיתי פעם אחר פעם לערער את המסקנה אליה הגעתי (חוסר מאפיין חיצוני של התזמורת כתזמורת ישראלית המורכבת מנגנים ישראלים), אך לא ניתן היה: לא היה מאפיין של הנגנים כולם ככובשים, קולוניאליסטים, עוסקים בהשמדת עם, גונבי אדמות, גוזלי מחצבים, אנשים רעים מאין כמותם, נאצים מודרניים ממש.

התחזקות
ה"ווליס", מרכז התרבות החדש בבנין הדואר הישן

במקום להתאכזב, יצאתי מעודד. לא בשל הרמה המקצועית הגבוהה. גם לא בגלל התענוג של מקומות מעולים ותזמורת בעלת שם בינלאומי שהופיעה במיוחד בשבילי ושאר הפטרונים המקומיים. אפילו לא תודות לבטהובן ולמוצרט את יצירותיהם אני מאוד אוהב.
יצאתי מעודד שכן בעוד אנו חיים בהווה מסוכן ועתיד לא ידוע, חייבים אנו לזכור מה הביאנו הלום: את האש הנוראה של מלחמת העולם השנייה, את כל מה שקדם לה - מליל הבדולח לדהלגיטימציה ודמוניזציה - את קום המדינה המודרנית והקשיים של העשורים הראשונים. את כל אותן המלחמות להשמידנו, ואת ההבטחה, "ילדה שלי קטנה, שזו תהיה המלחמה האחרונה."
יצאתי מעודד שכן אני משוכנע יותר מתמיד שחייבים אנו להתמיד, לשאת פנינו קדימה, ולא להרים ידיים. יהדות ארה"ב התנתקה מישראל ועושה כל יכולתה נגדנו. בישראל דברים רבים הדורשים תיקון יסודי, ובהם אלימות, שחיתות, רוע לב וחוסר אכפתיות כלפי הזולת. אך זוהי ישראל שלנו, ישראל עבורה נלחמנו, ישראל שהייתה וכמעט לא היתה.

התזמורת מנגנת את ההמנונים
מרכז התרבות "ווליס" בבורלי הילס

לא היה זה הקונצרט, גם לא ההדרן, כי אם הפתיח שנחרט בליבי. אחרי שנכנסו הנגנים והתיישבו במקומותיהם, נכנס בצעד בטוח זובין מהטה, ופה ושם קמו אנשים לכבודו. הוא הניף את שרביט המנצחים, ובמחי יד התזמורת פרצה בנגינת ההמנון האמריקני. כולנו כאחד קמנו, ים של אנשים המלחך בחוף התזמורת. שם, מעבר, בצד השני, געשו המים. קבוצה קבוצה - כלי מיתר, כלי נשיפה, וכו' - היו בפעילות, אחד מתנגש בשני, זה מתאחד עם זה ומתגבר. עולים ויורדים, ממש כמו מלאכת אהבה מושלמת.
מהתו האחרון של ההמנון האמריקני, שרביטו של מהטה מחק את הלוח כולו במחי יד והתחיל מיד מחדש, הפעם בנגינת כינור המרטיט את מיתרי הלב - ההמנון הישראלי, שלי, התקווה.
דגל ישראל מואר בפינת האולם הימנית. דגל ארה"ב מואר בפינת האולם השמאלית. אנחנו, הקהל המקומי מחד-גיסא, ומאה נגני התזמורת מאידך-גיסא, נהיינו לאחד, תומכי ישראל ועצם מהותה.
הייתה זו הפתיחה של שני ההמנונים שלא תפרד ממני מעתה ועד עולם. תזכורת לעצם המהות, לערכים ולזכרון. חייבים לדעת את ההיסטוריה, שלא נטעה ועוד נחזור עליה. חייבים לדעת עובדות, כך שנוכל להתעמת עם ידע וביטחון. ויותר מכל, צריך לזכור את צדקת הדרך.
לא ברדנשבילי, ראוול, בטהובן או מוצרט אחראים היו לכך, כי אם הפתיחה של שני ההמנונים, זה אחר זה, זה לצד זה, זה עם זה.
כשיצאנו, חיכו שלושה אוטובוסים מפוארים לקחת את מאה הנגנים חזרה לבתי המלון. כחומה בצורה הם הגנו על מתחם החזית של מרכז התרבות "ווליס" בעיר בוורלי הילס. הם להמשך דרכם וחזרה הביתה, לארץ ישראל.
אנחנו המשכנו דרך קצרה ביותר, שכן כאן ביתנו. בדרכנו הביתה היינו גאים בעצם קיומנו, והבטחנו להמשיך לעשות כל הנדרש להגן על מתנה זו שניתנה לנו, מדינה בין הירדן לים ובה אנשים כה הרבה.

תאריך:  13/11/2015   |   עודכן:  13/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התזמורת הישראלית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יהודי אובמה לא מעניינים אותנו ל"ת
מפוקח  |  15/11/15 08:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
נשיא סוכני הביטוח חושף את המאבק מאחורי הקלעים שניהל עם בכירי הלשכה נגד הפגיעה בהכנסותיהם    בוטלה תוכנית לפנסיה דיגיטלית    סוכנים לא יישלחו לכלא    פשרה (אולי) בנושא העמלות    מאוכזב מחברות הביטוח
יוני בן-מנחם
המדינות התורמות מילאו עד כה רק חלק קטן ביותר מהתחייבויותיהן לשיקומה של הרצועה. רוב המדינות אינן מאמינות שהרגיעה תגיע לשם וחוששות לשים כספן על קרן הצבי
טובה ספרא
המוסר הכפול של אירופה כלפי המדינה לא יועיל    ספר הספרים שלנו זה הרישום בטאבו, עדות לרכישה חוקית של מערת המכפלה בחברון, קבר יוסף בשכם והר המוריה הוא הר-הבית    המציאות תכריח את מדינת ישראל לפעול בלי ברכת האיחוד האירופי ושאר "יפי הנפש" החיים בתוכנו    ההתפכחות תגיע לכל המישורים בחיינו
מאיה פלח
האם אפשר להצמיד לערכים ולשירותים שמספק לנו הטבע תג מחיר?    מחקר חדש מציע שזה אפשרי בהחלט, וגם כדאי
לירן ענתבי
"תוכנית המל"טים" האמריקנית, שבמסגרתה משמשים מל"טים לביצוע "סיכולים ממוקדים" של מי שנחשבים טרוריסטים או מעורבותם בטרור מוכחת, מעוררת באחרונה ביקורת חריפה    ראוי שהממשל האמריקני יפעל להגברת השקיפות בתחום "הסיכולים הממוקדים", בין היתר באמצעות החזרת השליטה בתוכנית המל"טים לצבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il