X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המלווה העיקרי בשוקי הכספים הוא עדיין הבנק. הבנק הוא למעשה נאמן של המפקיד המאמין שהוא יודע טוב ממנו למי להלוות, כמה ובאיזה מחיר
▪  ▪  ▪
הבנק הוא עסק ממונף מאוד [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

תוך ניסיונות רבים להגדיל את היצע הכסף להלוואות, מופרחות לאוויר הצעות ורעיונות שרובם מופרכים. כדאי לבדוק את ייתכנות רעיונות ועדת שטרום או ההצעות המניחות שכלכלת השיתוף, הלוואות ישירות ממלווה ללווה, הן התחליף לבנקים. תחליף זול יותר, אלגנטי יותר ומהיר.
המלווה העיקרי בשוקי הכספים הוא עדיין הבנק. הבנק הוא למעשה נאמן של המפקיד המאמין שהוא יודע טוב ממנו למי להלוות, כמה ובאיזה מחיר.
ביסודו, הבנק הוא עסק ממונף מאוד. הוא מלווה בעיקר את כספי מפקידיו. ההון העצמי שלו הוא רק חלק קטן מסך תיק ההלוואות שלו. משום כך הרגולציה עליו, באמצעות הפיקוח על הבנקים, היא כבידה, אוניברסלית והיא תוצר של לקחי מפולת הבנקים בשנות ה-30 של המאה הקודמת.
בבואו לאשר אשראי מכל סוג שהוא, מבצע הבנק את הבדיקות לפי הסדר הבא:
א. מיהו הלקוח? האם הוא אמין? האם יש לו עבר של "תספורות" למיניהן? לצורך קבלת ההחלטה הבנק בודק אם הלקוח אינו מופיע ברשימות ההתראה שלו שהן מעין רשימה שחורה של לקוחות איתם הגיעו להסדרים הכרוכים במחיקה, פושטי רגל, תספורות למיניהן וכד'. האם בעבר נקלע לצרה ושילם חובותיו למרות הבעיות. היה והתשובה היא חיובית. קרי יש ללקוח עבר של אי-פרעון, כולל למלווים אחרים או אז אין לתת ללקוח אשראי. אם נבדוק את הפרשות של ההלוואות האחרונות, נוכל למצוא שלדוגמה במקרה של פישמן יש סיפור בעבר, קרן רונית והימורים במטבע חוץ, שהיו צריכים למנוע מהבנקים להלוות לו כל סכום שהוא.
ב. במידה ועבר הלקוח את משוכת המגבלות שבסעיף הראשון או אז עובר הבנק לניתוח תקפות ההלוואה. סבירותה הכלכלית מיומנות הלקוח בתחום עיסוקו. ניתוח יכולת ההחזר והתרשמות הבנק מהעסקה כאשר הבנק נמנע מלהתעסק בענף כלכלי בו אינו מבין. לא כל הבנקים מממנים את ענף היהלומים ורובם ימנעו ממימון פעילות בארצות אחרות מאחר שאינם מכירים את האפיונים המקומיים ועוד.
ג. אם הלקוח עבר בהצלחה את המבחנים המנויים או אז דנים בתפריט הביטחונות. קביעת סוגי הביטחונות הוא תורה בפני עצמה. הביטחונות נלקחים למקרים של כשלון. בשום מקרה אסור להלוות לעסק לא בטוח, מאחר שמימוש ביטחונות יכול להתברר כעסק יגע שהמרוויחים הבטוחים מהמימוש הם עורכי הדין.
חשוב לציין, שבעת אישור מתן הלוואה, הבנק לא מניח שכספו לא יוחזר לו. המרווח נקבע לפי גודל ההלוואה, והסיכון הכרוך בענף הכלכלי בו עוסק הלקוח. בשום מקרה אסור לבנק להניח שאם יש סיכון הוא יגדיל את המרווח ויבצע את ההלוואה. פעולה מעין זו היא ערובה לאסון. חברות הביטוח מלוות תוך ידיעה שיש הסתברות סטטיסטית של קיום אירוע ביטוחי, אם כי גם הן מונעות עצמן מביטוח עסקים שאינם עומדים בתנאי סף. עסקת ביטוח מתחילה כאשר הלקוח משלם פרמיה, בעוד בהלוואה נוצר ההסכם עם קבלתה על-ידי הבנק. בעת צרה ביטוחית, הלקוח תלוי בחברת הביטוח, בעוד שבעת נפילת אשראי, הבנק רץ אחר הלקוח ונכסיו.
הצבר הניסיון של הבנקאי, בצד שמרנות וזהירות, הם תכונות חשובות לבנקאי. כל סטייה מהכללים, מובילה לאסון. משבר הלוואות הסב פריים בארה"ב או המחיקות בשנים האחרונות לטייקונים, מהווים דוגמאות מהדהדות לחריגה מהכללים. אחרי הכל, הבנקאי אינו רב מג ואינו יכול לדעת מה מצב עסקי הלקוח בכל דקה. למעשה אין תחליף לבנקים כמלווים מקצועיים, כמו שרופא אליל לא יחליף מנתח מקצועי.

תאריך:  15/11/2015   |   עודכן:  15/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למי מלווים כסף?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התעלמות מגורם חשוב
היהודי הניצחי  |  15/11/15 20:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרק בריל
אירופה לומדת על בשרה, מה שאנחנו מכירים כבר 120 שנה    אובמה לא אוהב מלחמות ומעדיף לזרוק לסל במופע חבבובות
ציפי לידר
פרשת תולדות: הבנת המקרא בתפיסת חז"ל    מדוע קיבל יעקב את הברכות?    הכל על קול יעקב    תעודת יושר
נסים גבאי
חשבתם שגיליתם משהו חדש ביומני טובות ההנאה שמחלקת מירי רגב למקורביה במרכז הליכוד? הלו, תרגיעו, אין דרך אחרת להגיע למרומי הפוליטיקה הישראלית שם המשכורות, התנאים, הפנסיה והשוחד בונים מגדלי פאר
שמעון זיו
מדינות העולם הנאור, ובראשן ארה"ב חייבות להפנים כי בלי פעולה נחרצת מתמשכת ונחושה כולל משלוחי חיילים לארצות ניכר, לא ניתן יהיה להתגבר על גל הטרור הזה. ומשהם הריחו את הדם הצרפתי הם לא ירפו עד שירוו דם
צ'לו רוזנברג
בין הפרשנים והמומחים שנטלו חלק במשדרים הארוכים היו שניסו לומר כי ל ישראל להפיק לקחים בעקבות הפיגוע. אחד הלקחים, שלעניות דעתי, על ישראל להסיק: אין דרך טובה יותר מאשר ההיפרדות, למרות כל חסרונותיה. אם רוצים למזער למינימום את הנזקים הנגרמים מדי יום בישראל בגלל הטרור, יש לשאוף להיפרדות. הם שם ואנו כאן. זו גם הדרך המועדפת למלחמה בטרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il