X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם פנימיות המיועדות לנוער בסיכון אכן מועילות למיגור הבעיה החברתית או שמא מגבירות את הבעיה ומרחיבות את ההתעסקות בה?
▪  ▪  ▪
הנערים צריכים לקבל תמיכה [צילום אילוסטרציה: קובי גדעון/פלאש 90]

נוער בסיכון מוגדר כאוכלוסיית נוער הנמצאת או עלולה להימצא במצבי סיכון פיזיים או נפשיים. יש חוקרים המגדירים את כלל הנוער כיום בסיכון כזה או אחר מסיבות שונות, בין אם זה עוני, סביבה חברתית עבריינית, משפחה לא מתפקדת ואף חשיפה לתכנים לא הולמים המקדמים את הנוער למצבי סיכון.
התנהגות של נוער בסיכון היא בעלת מגוון רחב של התנהגויות: היעדרויות תכופות מבית-הספר, בריחות תכופות מהבית, קיום יחסי מין בגיל מוקדם, שימוש מוקדם בסיגריות, אלכוהול וסמים, התחברויות לקבוצות עברייניות.
ניתן לחלק את אוכלוסיית הנוער בסיכון לשתי קבוצות:
  • נוער בסיכון: נוער שנמצא במסגרות חינוכיות נמוכות עם קשיי הסתגלות למסגרת שיוצרת היעדרויות, שיטוט ברחובות וחשיפה לאוכלוסייה עבריינית;
  • נוער מנותק: נוער אשר יצא ממסגרת הלימודים עובד בעבודות מזדמנות, משוטט ברחובות וחי את "תרבות הרחוב" ובעל סטייה לעבריינות ואף תיקים במשטרה.
ההבדל בין הקבוצות הינו, שהקבוצה השנייה כבר מתויגת כ"גרעין קשה" והדרך חזרה שלה לנורמות החברתיות היא יותר קשה ואילו הקבוצה הראשונה נחשבת "חצי רגל בחוץ" - מדלגת בין הנורמות החברתיות המקובלת לסטייה מהנורמות.
כיום נשאלת השאלה, האם הכנסת נוער בסיכון (מהקבוצה הראשונה) לפנימייה, חושפת אותו לתכנים קשים יותר מאותו מקום ממנו הוא הגיע או עוזרת לו להשתקם?
ישנן הרבה מעלות לפנימייה. אכן פנימייה מוציאה את הנוער מסביבתו ובתהליך רציף משפרת לו את החיים ומחדירה בו נורמות המתאימות לחברה הכללית, היא נותנת לו דרכים להתמודדות ויציאה מהמצב הקודם ומרחיקה את הנוער מהגורמים הבעייתיים. אך מנגד, נוער (אשר משויך לקבוצה הראשונה) הנכנס לפנימייה, יכול להתחבר לנערים אחרים הנחשבים מקבוצת הנוער המנותק וכך להיחשף לתכנים ורעיונות חמורים יותר ממה שידע ובתהליך של חיברות ורצון להיות בחברה, אף ייקח חלק בתכנים הללו (במסגרת הפנימייה ומחוצה לה).
לדוגמה, נער שהגיע לפנימייה בגלל בעיות משפחתיות, יתחיל לעשן סמים מפני שחבריו שהגיעו מרקע קשה יותר מעשנים.
לעומת פנימיות, אני הכרתי מסגרת אחרת במהלך שנת שירות שעשיתי לפני הצבא. התנדבתי במועדונית שהנער הופנה אליה דרך הרווחה, שם הבנתי כי ניתן להגיע לתוצאות רבות עם נערים הנמצאים בקבוצה הראשונה, בתוך השכונה בה הם גרים. העבודה במסגרת מועדונית סיפקה התמודדות יום-יומית עם בעיות חדשות שצפו בחיי הנערים, וההתמודדות הזו בזמן הנכון ובמסגרת הנכונה, יכולה להוביל לשינויים רבים וטובים בנערים בסיכון.
לכן, לדעתי, פנימיות צריכות להיות מיועדות רק לנוער מנותק, מפני שיש להוציא את הנוער הזה מהמקום בו הוא נמצא ולעשות התערבות רצינית ושינוי חיים מהותי ונוער בסיכון מהקבוצה הראשונה, צריך להיות מטופל במקום מגוריו, במצבו הטבעי, ולבצע תהליך קהילתי אפקטיבי באזור עצמו, יחד עם הנערים הללו.
הפתרון לבעיה זו מבחינתי, הוא קהילתי בו תפעיל הקהילה יחד עם עובדים סוציאליים מרכזי נוער ומועדוניות רבות, בהן יתנו תמיכה לכל נער ונער, בהתאם לבעיותיו. מסגרות כאלו קיימות בערים רבות, אך אני טוענת כי התמקדות המרכזים הללו צריכים להיות באוכלוסיית הנוער מהקבוצה הראשונה, מפני שפתרון הבעיה של אוכלוסייה זו יכול להיות אפקטיבי יותר במרכזים ומועדוניות מאשר בפנימיות.

תאריך:  26/11/2015   |   עודכן:  26/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פנימיות מועילות או מזיקות לנוער בסיכון?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
האוצר ונעריו אינם יודעים לנהל ויכוח תרבותי וענייני על סמך נתונים, הם תמיד הולכים לחוליה החלשה - שכר משרתי הקבע והגימלאים
צ'לו רוזנברג
המלצת צה"ל להעביר נשק ותחמושת לרש"פ הינה התרפסות והפגנת מורח לב מצד הצבא. מה שצריך לעשות הוא ההפך ממה שצבא השמאלנים ממליץ. זו לא דרכה של הציונות האמתית, לא דרכם של אבות האומה. אין ספק שצה"ל, בהמלצותיו אלה, מרפה את ידי העם
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש בחצי האי סיני ממשיך בפיגועים למרות נוכחות של כוחות גדולים של הצבא המצרי. אם מצרים לא תנקוט בצעדים המתאימים עלול הארגון להשתלט על כל חצי האי סיני
אריאל קלנר
אין לנו מלחמה עם טרוריסטים ואין לנו סכסוך עם מפגעים בודדים. המחבלים באים בשם עם ודת. הם שליחים של ציבור והציבור שלהם ממש לא מתנער מהם
רו"ח דורית גבאי
המונופול של עורכי הדין על ייצוג בתחום מיסוי המקרקעין פוגע בציבור. הגיע הזמן לאפשר גם לרואי חשבון ויועצי מס לייצג בתחום זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il