X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
להבדיל מפורים, חנוכה הוא חג שמבטא מאבק רוחני על זהותנו ועל תרבותנו ספרי המכבים מתעדים את המאבק של החשמונאים ואת ניצחונם על היוונים: ממודיעין באה הבשורה
▪  ▪  ▪
המאבק על זהותנו לא תם [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
מתתיהו החשמונאי קורא מי לה' אליי פסל בוריס שץ

בימים אלה אנו חשים את משק האור של חג החנוכה ואת הצידה שנתן לנו החג כיהודים לאורך כל הדורות. אם אנו מחפשים את ביטויו של החג בתנ"ך, מתברר לנו שהוא לא נמצא שם. בתקופה שבה פעלו המסרנים מאנשי הכנסת הגדולה נקבעו הספרים שייכללו בתוך הקאנון היהודי, שנקרא עם הזמן תנ"ך. סיפורם של החשמונאים ("המכבים") נשמר לנו בספרי המכבים, והם כלולים היום ב"ספרים החיצוניים" (כל הספרים שלא נכללו בתנ"ך).
להבדיל מפורים, חנוכה הוא חג שמבטא מאבק רוחני על זהותנו ועל תרבותנו. בפורים אנו זוכרים את הניסיון להשמיד אותנו פיזית, ואנו רואים בחג זה אב-טיפוס לניסיונות השמדה אחרים שחווה העם לאורך ההיסטוריה שלו. חנוכה מבטא מאבק אחר של העם: היוונים לא איימו על חייו של העם. הם ביקשו למחוק את זהותו התרבותית ולבולל אותו בתרבותם שלהם. לרוע המזל, קמו אז יהודים שהשתלבו במגמה זו וניסו למצוא חן בעיני היוונים. קבוצה זו של מתיוונים זכתה כמובן למשרות שלטוניות, ושימשה קת העץ של הגרזן שאיים להכות בעץ של העם היהודי. היוונים ידעו שאין צורך להשמיד את העם היהודי פיזית כדי למחוק אותו מן ההיסטוריה: די למחוק את זהותו ואת דתו ותרבותו, והוא ייבלע בתוך הזהות של כובשיו.
ספרי המכבים מתעדים את המאבק של החשמונאים ואת ניצחונם על היוונים: ממודיעין באה הבשורה.
בשנת 167 לפני הספירה, הגיעו היוונים לעיר מודיעין ודרשו מן היהודים להקריב חזיר לאלים של היוונים. מתתיהו הכהן קם ועשה מעשה: הוא הכריז שהוא מסרב. יהודי מתיוון קם מולו והקריב את הקורבן בנוכחות שר הצבא היווני. מתתיהו גילה אומץ לב ודקר אותו למוות וגם את השר היווני. מתתיהו וחמשת בניו יצאו למלחמת מגן על זהותו של העם. המצביא היה אחד מבניו של מתתיהו, יהודה המכבי. בסופו של המאבק, היהודים כבשו מחדש את ירושלים וטיהרו את המקדש. הם הדליקו את המנורה מחדש וחנכו את בית המקדש.
המאבק על זהותנו לא תם מאז. לאורך כל ההיסטוריה שמר העם על זהותו התרבותית ועל שפתו העברית כשפת תרבותו. עם התחייה הציונית, השכילו מייסדי הציונות לשמור על שני מרכיבים בסיסיים מן העבר היהודי: הם החזירו את העם אל ארץ אבותיו (ארץ ישראל) ואל שפת אבותיו (השפה העברית) כשפת דיבור.
הרוח של מודיעין מלווה אותנו מאז: גם היום אנו עומדים שוב בפני מאבק על זהותנו. הכפר הגלובלי מאיים על כל התרבויות הייחודיות והקטנות, ובתוכן התרבות העברית.
הכפר הגלובלי חותר תחת התרבויות הקטנות והייחודיות, ויש חשש שאנו הופכים להיות עולם משעמם שתרבותו נבנית על המכנה המשותף הכי נמוך. בשם ההתחדשות וההצטרפות לתרבות המתקדמת שכולם חברו אליה, אנו עומדים לוותר על התרבות שלנו וללבוש תלבושת אחידה של הגלובוס כולו. הרוח של מודיעין אומרת לנו לעמוד על המשמר, לשמור על זהותנו.
אכן יש לשמור על קשרי תרבות וטכנולוגיה עם הכפר הגלובלי. בנימין זאב הרצל בספרו אלטנוילאנד (ארץ ישנה חדשה), חזה את מדינת ישראל כמדינה הקשורה לעברה ההיסטורי, אך צועדת עם הזמן ומחוברת לתרבות האירופית ולטכנולוגיה החדשה. הוא לא שיער עד כמה הכפר הגלובלי יהיה דורסני כל-כך ויבלע כל חלקה בחיינו. בימים אלה שבהם אנו חוגגים את חג החנוכה, נזכור את רוח החג ונשמור על תרבותנו הייחודית ועל שפתנו העברית מכל משמר.
וזה השיר שלי על ההיכל שבתוכנו:
הַהֵיכָל שֶׁבְּתוֹכֵנוּ / בלפור חקק
הָלַכְתִּי אֶל הַזִּכָּרוֹן
שֶׁל הַדּוֹרוֹת, שֶׁל הָעָם.
וְקָרָאתִי שֶׁאֵין אוֹמְרִים חֲצוֹת
עַל הֶעָבָר
אֶלָּא עַל מַה שֶׁנַּעֲשָׂה עַכְשָׁו
עִם הָאָדָם.
וְשָׁמַעְתִּי אֶת הַקְּרִיאָה בָּאָה
מִמּוֹדִיעִין אַלְלַי לָהּ:
עַל הֵיכָלִי אֶבְכֶּה יוֹמָם וְלַיְלָה.
מוֹעֵד הַגְּאֻלָּה נִסְתַּם
וְרַק הַתִּקּוּן עַל הָרִצְפָּה
לְיַד הַדֶּלֶת וְהַמְּזוּזָה
יִפְתַּח אֶת הַהֵיכָל שׁוּב
קִמְעָא קִמְעָא
טִפִּין טִפִּין.
הַהֵיכָל יִבָּנֶה שׁוּב
מֵאַבְנֵי מוֹדִיעִין.
מִשָּׁם אֶקַּח לְבֵנִים לְהַשְׁקִיט רוּחִי.
לִבְנוֹת אֶת הַהֵיכָל מֵחָדָשׁ
אֶת הַהֵיכָל שֶׁבְּתוֹכִי.

מרד החשמונאים [צילום: צייר גוסטב דורה]
תאריך:  30/11/2015   |   עודכן:  30/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ארי בוסל
האור הוא סמל לחיים, בעוד החשיכה האופפת אותנו, מאיימת לבלוע, להקפיא, להשמיד, להרוס. כך בדיוק גם אויבינו. אך בל נאמר נואש, גם אם ימים קשים עד מאוד בפתח
ליטל פיינגרץ
איך שלא נתארגן בשבוע החג, תמיד נהיה מוזמנים לארוחות חג ולמסיבות חנוכה והפיתויים ירדפו אותנו בכל מקום    הכל בגלל נס פח השמן הקטן והעיקר זה הנס ולא בפח שמן בכל ארוחה
איציק וולף
הצעת חוק שהגיש ח"כ מיקי מכלוף זוהר מבקשת להחריג את ליל המימונה ואת ליל ל"ג בעומר מן החוק והתקנות למניעת רעש    "יש לנו מספיק צרות במדינה ורוצים לפעמים קצת לחגוג מבלי שהחגיגות יקטעו בהתחלה"
עידן יוסף
הרב שמואל רבינוביץ' אומר כי בקשתן של שלוש חברות הכנסת החילוניות להדליק נרות חנוכה גם בעזרת הנשים נועדה לצורכי פרובוקציה תקשורתית, פילוג וסכסוך
מאיה נאור
חנוכה: סביבון וחנוכייה, מכבים ויוונים, סופגניות ולביבות    עבור רובנו, אלו הן המילים המתקשרות עם חג האורים, אבל עבור לא מעט אנשים, יש מילה נוספת שנקשרת לשמונת הימים: צרבת    למה כל-כך הרבה אנשים סובלים מצרבת בחנוכה? האם אפשר להימנע ממנה? על כך בשורות הבאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il