X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בימים של שפיכות דמים עלינו לאמץ את דרך ההתנהלות של אברהם אבינו עם בני חת בעיר חברון. עלינו לחבק את דרך ההתנהלות של יעקב עם בני שכם, ולא ללכת בדרכם הנלוזה של שמעון ולוי, שכלי חמס מכורותיהם
▪  ▪  ▪
הכלה שרה ליטמן. לזכור את רוח פרשת וישלח [צילום: הדס פרוש / פלאש 90]

רשימה זו על פרשת "וישלח" נכתבת, כאשר ממרקע הטלוויזיה פורצות קריאות לעשות נקם בגויים. אין בלבי דבר נגד האישה, שצעקה מדם לבה ברחבת בנייני האומה בירושלים במעמד כואב של נישואים, שהשתזר לתוכו מעמד כואב על אבי הכלה שנטבח בפיגוע. עם אותה האישה, שהביעה כאב כן בקריאת נקם בגויים, אני מבקש לשוחח ברוח פרשת השבוע, פרשת "וישלח", שקוראים השבוע.
בפרשה נפגוש את יעקב אבינו, המבקש להשתקע בארץ מתוך רצון לחיים בשלום ושכנות טובה עם יושב הארץ החי כאן. על כוונות אלו אנחנו למדים מדרך התנהלותו: "וַיִּקַן אֶת חֶלְקַת הַשָּׁדֶה אֲשֶׁר נָטָה שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׁיטָה". (בראשית ל"ג, 19)
יעקב מאמץ דרך חיים לפיה דפוסי שכנות טובה משתיתים לא בכוח הזרוע. שכנות טובה אפשרית בהסכמה הדדית ובשיח מכבד. לכן יעקב קונה במיטב כספו חלקת שדה, אשר נטה בה את אוהלו מידי בני חמור. הרצון הטוב מתגלה אצל הקונה ואצל הרוכש. גם המוכר, הנאות למכור את השדה, מגלה רצונו בחיי שלום ובאחוות שכנים בני עמים שונים.
מערכת יחסי השכנות הטובה מקבלת מפנה מסויט בסיפור דמים על דינה בת יעקב, שנאנסה על-ידי שכם בן חמור. לצערי, פרשנים, ענקי רוח, כדוגמת רד"ק ורש"י כינו את דינה "יצאנית" ואף גינו את התנהגותה.
על-פי הטקסט דינה יצאה מביתה "דִּינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ (בראשית ל"ד, א'). אינני מקבל גישה, המייחסת לדינה דפוסי התנהגות לא נאותה. המפגש על אם הדרך עם בן חמור מסתיים ביחסי אישות כפויים או על דרך מכילתא דרבי ישמעאל בנסיבות של הסכמה מצד דינה בת יעקב.
על-פי דיון, המובא במיכלתא דרבי ישמעאל (משפטים - מסכתא דנזיקין, פרשה ג'), נמצאת גירסה של התאהבות כנה, ורצון כן של בן עם זר לשאת את בת ישראל. לשם כך הוא קיבל ברצון על עצמו את עול דתה של אהובת לבו, כולל ברית מילה לכל הגברים במשפחתו, משפחת "הגוי".
גם אם היו יחסי אישות כפויים או מפגש של אוהבים, העלילה מתפתחת, כשמצד אחד האחים, במיוחד שמעון ולוי, מגלים דומיננטיות של נאמנות קנאית לערכי דת וללאומיות, הנמצאים בראשית תהליך עיצובם.
לעומתם, יעקב קורא תגר על דרך הקנאות והכוחנות ביחס לבני הארץ גם בנסיבות הכואבות של הפגיעה בבתו. הוא חושש מהעמקת שנאה ועימותי דמים עם ילידי הארץ, לכן הוא זועק: "עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ". (בראשית ל"ד, 30) יעקב גם מעלה בהמשך הפסוק השגות פרקטיות אסטרטגיות "וֲאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר"... "וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי".
הקרע בין האב והבנים נובע מכך, שהם בחרו מתוך נאמנות לערכי דת ולאום בדרך נקם וטבח, ואילו האב יוצא חוצץ כנגד דרך הנקם הגובה דמים בגידוף שני בניו, ש"כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם, בְּסוֹדָם אַל תָּבוֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבוֹדִי".
יעקב יוצא בגינוי חריף לנוכח פעולת גמול אלימה חסרת אחריות של בניו, המלווה בתרמית של בני שכם, שהסכימו למול עורלתם. בעודם הם כואבים, באו לוי ושמעון על העיר "וַיַּהַרְגוּ כָּל זָכָר וְאֶת חֲמוֹר וְאֶת שְׁכֶם בְּנוֹ הָרְגוּ לְפִי חֶרֶב". הם לא הסתפקו ברצח, שאר האחים בני יעקב באו לאחר הרצח "עַל הַחֲלָלִים וּבָזְזוּ הָעִיר". יעקב סולד מנורמות לא מוסריות של ביזה שהשתלטו על החברה הַמְּנֻוֶּטֶת על-ידי הסגידה לכוחנות.
על מעשה אלים של בניו בעיר שכם, שהיו בנסיבות המעוררות את כל רגשות הזעם, מגיב יעקב בחומרה רבה - "אָרוּר אַפָּם כִּי עַז". יעקב אינו מוכן לקבל את עברתם הקשה של בניו כדרך חיים. הוא כואב את הפגיעה הקשה בבתו, אך מערכת תגובותיו צרופה בראיית דפוסי חיים, שחייבים להיות שזורים בנשמתה של הארץ הזו. בעורקיה של ארץ ישראל אסור שתזרום התגובה "בְּאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצוֹנָם עִקְרוּ שׁוֹר."
לכוח יש גבולות, הוא חייב להיות מאופק ומרוסן. מורשתו של יעקב תובעת מאתנו, שהכוח לא יהיה דפוס מנווט בחיינו. באלו הימים, לצערי, לאחר מעשי רצח של סכינאים פלשתינים פורצים לחיינו מתוך מסכי הטלוויזיה קריאות להשמיד אותם, למחוק אותם. עליהם אמר יעקב אבינו בספר בראשית פרק מ"ט פסוק ו' - "בְּסוֹדָם אַל תָּבוֹא נַפְשִׁי".
בימים של שפיכות דמים עלינו לאמץ את דרך ההתנהלות של אברהם אבינו עם בני חת בעיר חברון. עלינו לחבק את דרך ההתנהלות של יעקב עם בני שכם, ולא ללכת בדרכם הנלוזה של שמעון ולוי, שכלי חמס מכורותיהם.
רשימה זו אני מסיים לכתוב באוהל השלום, שהקימו הורים שכולים פלשתינים וישראלים ביפו, המבקשים להמיר את תחושות הנקם על מות יקיריהם בהשתתת חיים של שלום על כברת הארץ הזו המדממת ומשוועת למנהיגות אמיצה בשני העמים כדי להמיר את הנקם בחיי שלום.

תאריך:  30/11/2015   |   עודכן:  30/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"וישלח" - מורה דרך לדרך ארץ כלפי שכנינו
תגובות  [ 42 ] מוצגות  [ 42 ]  כתוב תגובה 
1
אין שקר גדול
איריס כהן  |  30/11/15 10:55
2
קנאות דתית ולאומית - מסמר בעינ
איריס כהן  |  30/11/15 11:18
3
קנאות לערכי הדת- כבודן של בנות
איריס כהן  |  30/11/15 11:43
4
עם ישראל נפטר מזנאי וקנאי ימני
בשורות טובות  |  30/11/15 12:13
 
- האם אפשר להעלות את הרמה מעט??
איריס כהן  |  30/11/15 13:14
 
- זה מותאם לרמה הירודה שלך.
אי אפשר  |  30/11/15 14:05
 
- מדוע שרון גל ברח ?? מה רצו
איריס כהן  |  30/11/15 20:31
 
- ינוו מגל ברח משדה הקרב - בושה
איריס כהן  |  30/11/15 13:29
 
- ההגנה על אורן חזן וינון מגל
זו רק איריס כהן  |  30/11/15 14:07
 
- ינון מגל איש ישר ודובר אמת
איריס כהן  |  1/12/15 13:19
 
- הלך הזרזיר אצל העורב
שנאמר,  |  1/12/15 14:48
5
לא ולא לנקם.
ה.א  |  30/11/15 13:42
 
- אל תתווכח עם האדמו"ר קעלינסקעי
מגיב ותיק  |  30/11/15 17:37
 
- מגיב ותיק חבר בארגון שלנו
דאעש  |  30/11/15 21:26
 
- קולות הרפש של השמאל  ל"ת
ה.א  |  1/12/15 11:51
 
- למגיב ה.א
נר...  |  1/12/15 14:58
 
- שאלה לעניין
ה.א  |  1/12/15 16:16
 
- ה.א , האם במאמר קודם מגיב ותיק
איריס כהן  |  2/12/15 01:31
 
- תודה למגיב הותיק
ויקיפדיה .  |  2/12/15 08:21
6
ארון ספרים יהודי הומניסטי
תודה לאיתן   |  30/11/15 14:28
 
- רחוק מאד מלהיות יהודי
ה.א  |  30/11/15 16:04
7
כידוע שני השבטים שמעון ולוי לא
פלא יועץ  |  30/11/15 15:38
8
אילו קלינסקי לא היה רמאי היה
ב.ל  |  30/11/15 18:03
9
ללמוד לחיות יהודים וערבים
פרשת וישלח   |  30/11/15 19:26
 
- אבל כן ללאומנות הערבית פאשיסטי
איריס כהן  |  30/11/15 23:53
10
כן לדרכו של יעקב
לא ללוי ושמעון   |  1/12/15 11:26
11
כן לדרכו של יעקב
לא ללוי ושמעון   |  1/12/15 11:26
12
כן לדרכו של יעקב
לא ללוי ושמעון   |  1/12/15 11:26
13
התפיסה ההומניסטית נקברה
נר...  |  1/12/15 13:45
 
- נגד רוצחים אין הומניזם
ה.א  |  1/12/15 19:50
 
- מי שמסתכל בעיניים של המפלצת,
אתה טועה  |  1/12/15 22:10
 
- ולכן השמאל ההזוי הוא מפלצתי ל"ת
ה.א  |  2/12/15 15:10
 
- אתה הוא זה שרוצה להתנהג
הפוך גוטה  |  2/12/15 23:42
 
- הבית היהודי - בדיחה יהודית
איריס כהן  |  2/12/15 01:40
14
אנחנו, שמעון ולוי , ניצחנו
שמעון ולוי  |  2/12/15 08:06
 
- להביס את רוח שמעון ולוי
חייבים להתעשת   |  2/12/15 09:18
 
- רוח שמעון ולוי
ידידיה  |  2/12/15 14:27
15
אני מבקש את אחי בני אברהם ל"ת
את אחי אבקש  |  2/12/15 18:13
 
- אין כבר מה לבקש
אני כבר לאנאבקש  |  2/12/15 18:58
16
שסיפורי שמפניה 2 ממתינים לנו
אני רוצה להתבדות  |  2/12/15 18:27
17
היא אינה ישימה במציאות חיינו.
מכבד את דרכך  |  2/12/15 19:43
18
דרכך לא ישימה במציאות חיינו.
יש לי בעיה   |  3/12/15 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
להבדיל מפורים, חנוכה הוא חג שמבטא מאבק רוחני על זהותנו ועל תרבותנו    ספרי המכבים מתעדים את המאבק של החשמונאים ואת ניצחונם על היוונים: ממודיעין באה הבשורה
שמעון זיו
התנועה האיסלאמית הבינה מה שלא הבינו היהודים החילוניים אולם הבינו החרדים. הם בנו מוסדות מיוחדים שמומנו מכספי תרומות שהשיגו בארצות ערב ומעשירי העולם, והשקיעו כספים אלו בטיפוח רווחת הערבים ובעקר המוסלמים שבאו להאזין לדרשות יום השישי במסגדים. הם נתנו להם קמח ותורה וכל שהמאמינים היו צריכים לעשות זה להגיע בהמוניהם
עמוס גלבוע
מדובר בזן חדש של מפגעים השונה מזה של מחבלי האינתיפאדה השנייה. לא רק שהוא צעיר יותר, פועל לבדו, לא כפוף לארגון, אלא שהוא גם פחות דתי וגיוסו למשימה לא בא דרך המסגד אלא דרך הפייסבוק. לפנינו לא "התקוממות מוגבלת" כהגדרת צה"ל, אלא יותר זינוק חד מאוד ב"טרור העממי", המשתולל ביו"ש ובירושלים מזה כמה שנים ברמה נמוכה יחסית
עזרא מורד
מר הרצל זמיר שיגר לי מאמר זה בערבית וביקש לתרגמו לאנגלית, כדי שילדינו יוכלו לקרוא גם כן    תרגמתיו בינתיים לעברית    המאמר מתוך ספר שיצא לאור בערבית בשת 1930 בבגדד מאת: אָמין אל מוּמַיָז: "בגדד כפי שהכּרנוּהָ"
שיה מלכין
הלוואי ויכלו הפרחים להוות גשר לשלום אמיתי ולא רק בין בני אדם אלא גם בין עמים, ואז איש לא היה מפחד וחושש לפתוח הדלת ולומר שלום וברכה עם חיוך פרחוני מלבב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il