X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פנימיות לנוער וילדים בסיכון- פתרון או כישלון? כל התפיסה של הילד על מהי משפחה מעוותת והוא ממש משווע לדמויות יציבות מהן יוכל ללמוד
▪  ▪  ▪
[צילום: עבד ראחים כתיב/פלאש 90]

בינואר 2013 נרשמה על-פי המועצה הלאומית לשלום הילד עלייה של 11% במספר הילדים הרשומים במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות. המצב הגיע ל-45,0000 ילדים (17% מכלל הילדים עד גיל 17) המוגדרים כילדים בסיכון. מדובר בבני נוער הנוקטים בהתנהגויות סיכון, בעלי הישגים נמוכים בלימודים, עם בעיות רגשיות או חברתיות, הנמצאים בסיכון לפגיעה גופנית (מאחרים או מעצמם), או חיים בסביבה משפחתית מאיימת ולא תומכת.
ברצוני להעלות סוגיה העוסקת באותם ילדים אשר חיים בסביבה משפחתית לא תומכת ואף לפעמים מאיימת ומזיקה.
בעבר היה מקובל להוציא ילדים רבים הסובלים בביתם למסגרת חוץ ביתית. עם חלוף השנים מחקרים רבים הוכיחו שברוב המקרים ילד גדל בצורה המיטבית ביותר במשפחתו הביולוגית, על-אף הקשיים. בעקבות מסקנה זאת מנסים שירותי הרווחה לצמצם את מספר הילדים היוצאים למסגרות חוץ ביתיות. בד"כ ינסו להשאיר את הילד בביתו ולהוציאו למס' שעות ביום למועדונית או לחונכות אישית. אך לצערנו ישנם מקרים קשים במיוחד, בהם הניסיונות הרבים בשיקום המשפחה ובהכוונת ההורים לטיפול ראוי בילד כשלו. הבנה זו שהילד חווה בביתו הרס עצום מחייבת הוצאת הילד מביתו, לפחות לתקופת זמן.
ההחלטות באשר להשמת ילדים במסגרות חוץ-ביתיות הן החלטות מורכבות, ויש להן משמעויות הרות גורל הן לילד והן למשפחתו (דולב, בנבנישתי וטימר, 2001). משום כך, מן הראוי לבחון את כלל מערכת ההשמה החוץ-ביתית באופן ביקורתי ומתמשך.
רקע קשה
לצערנו הרב, על-אף הרצון הטוב בשיקום ובליווי הילדים במסגרות החוץ הביתיות לעיתים נעשית הפעולה ההפוכה.
נתמקד כרגע בפנימיות. הפנימיות הן סוג אחד של מסגרת חוץ ביתית. בפנימיות נמצאים בד"כ מס' רב של ילדים המלווים בהדרכת אנשי צוות - עו"ס, מדריכים וזוגות נשואים. יש כמה בעיות בפנימיות שעלולות להזיק לילד אשר חווה מספיק קושי בחייו.
הבעיה הראשונה היא החשיפה למספר רב של ילדים אשר התנהגותם הושפעה מאוד ממה שעברו בחייהם. רוב הילדים מגיעים מרקע קשה ולעיתים מחקים את מה שלמדו בסביבתם הקודמת - סמים, אלכוהול ועוד. הילד שמגיע לפנימייה עלול ללמוד מהתנהגותם ולהוסיף למצבו הקשה גם ככה עוד כמה בעיות.
בעיה נוספת היא תחלופת הצוות בפנימיות. זוגות נשואים שמגיעים לעבוד בפנימיות בד"כ עוזבים אחרי כמה שנים בודדות כיוון שזו עבודה אינטנסיבית מאוד שלפעמים מקשה על התנהלותם עם משפחתם הפרטית. הילד המגיע לפנימייה מחפש דמויות עליהן יוכל להישען. כל התפיסה שלו על מהי משפחה מעוותת והוא ממש משווע לדמויות יציבות מהן יוכל ללמוד. כשהילד לא יכול להיות בטוח שהמדריכים שלו בפנימייה ישארו לתמיד קשה לו מאוד להיפתח אליהם, להקשיב להדרכותיהם וללמוד מהם.
תהליך רציני
בעיה נוספת היא שרוב הפנימיות הן מאוד גדולות, עם המון ילדים, ולילד קשה להרגיש בבית כשהוא יודע שיש עוד בערך 100 ילדים חוץ ממנו. כמו-כן, קשה לצוות הפנימייה לתת יחס אישי ולעשות תהליך רציני ואמיתי עם כל ילד כשהם צריכים לדאוג במקביל לילדים רבים.
בתור חברה השואפת לעזרה הדדית ואכפתיות עלינו לחשוב על פתרונות לבעיות אלו.
פתרון אפשרי יכול להיות בהקמת מודל של משפחתונים קטנים, עם מס' מצומצם של ילדים, בהם הזוג הנשוי יגור ליד הפנימיה ולא בתוכה ואילו בתוך הפנימיה יהיו בנות שירות/מדריכים בשכר. הזוג הנשוי יוכלו לשלב בין הזמנים בהם הם רק עם משפחתם הביולוגית לבין זמנים שילדי הפנימייה וילדיהם הביולוגיים ביחד. דבר זה יאפשר להם את הפניות ללוות לאורך שנים את ילדי הפנימייה באופן אישי ועמוק ולרכוש את אמון הילדים.
מודל כזה של פנימיות דורש הקצאת משאבים כלכליים ואנושיים רבים, אך נראה שהוא הכרחי. אם ברצוננו לעזור באמת לאותם ילדים ולהוציאם ממצב הסיכון הקשה אליו נקלעו חובה עלינו להשקיע לשם כך מאמצים ומשאבים רבים.

תאריך:  08/12/2015   |   עודכן:  08/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
נתניהו דיבר על הכול. על איומי הטרור ועל כול הצרות שיש לעם ישראל, אבל לא על השיהוי בפרסום. אפילו לא מלה אחת, אולי כהלצה שהתקלה נובעת מכך שהכול קרה בגלל שהנרות בבית משפחת נתניהו מיאנו לבעור כהלכה ובקצב אחיד. כאילו הכול בסדר ואין צורך בהסברים להרגעת החששות
נחמה הכט
הרפובליקנים מטיפים לנשיא המכהן שיוצא לוועידות אקלים אך סותם את פיו כשמדובר באיום הטרור הממשי. לנשיא שמדבר על אלימות הנשק כשמדובר בכלל בדעא״ש. הם מבטיחים לעקור כל עץ מורעל שהושתל בימי אובמה, אם יינתן להם המנדט. דבריהם חשובים לא פחות מן העמדה הפסיבית של ממשלת הדמוקרטים
שמעון זיו
פוליטיקאים קרובים אצל עצמם והם דואגים לכיסאם, ומתוך הנחה מוטעית שקציני הצבא הם סחורה עוברת לסוחר גם כיום, הם מותירים את חוק הצינון לפורשי צהל הבכירים (יש מי שכינה זאת חוק הסינון) על-כנו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הדתיים על מפת המשטרה    התפטרות מגל: צעד נכון בזמן הנכון    גל הטרור שבר שיאים חדשים    מרוֹץ הלפיד    כפר (טיפולי) ביקרתם?    ולקינוח פסוקו
עמוס גלבוע
על-פי הפרשנות המקובלת עלי, הדבר בא לסמל את אורך הרוח והסבלנות של החשמונאים שלרגע לא שאלו: "אז מה יהיה", אלא המשיכו במאבק    בימים אלו ישנם בקרבנו כאלו שאיבדו כל פרופורציה, שאיבדו סבלנות, וכל הזמן מפחידים עצמם ואחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il