X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבעיה האמיתית שלנו כחברה היא שאנחנו בוחרים להישאר במקום הנוח לנו, שמוגדר לעיתים בצורה לא נכונה, לאו-דווקא שאותה בחורה שנראית כמוני היא מי שאני אתחבר אליה ואמצא נקודות הזדהות, אלא הסממן הראשוני מוביל אותי לבחירה שלעיתים יכולה להיות שגויה ולעיתים נכונה
▪  ▪  ▪
הסממנים של הלבוש הם הסכמה חברתית [צילום: פלאש 90]

ההגדרה החברתית של החברה למי האדם שעומד מולי? מוגדרת לפי איך שהאדם נראה מבחינה חיצונית. אדם שחובש כיפה או בחורה ששמה חצאית ארוכה, מוגדרת כבחורה דוסית וגם הפוך, בחורה שלובשת מכנסיים ובחור בלי כיפה מוגדרים כאנשים חילונים.
הסממנים של הלבוש הם הסכמה חברתית שככה לצורך הדוגמה אנשים דתיים או חילונים צריכים להראות. ללבוש אומנם מקום, ואומר דבר או שניים על האדם, ולפעמים עוזר לנו להכניס את האדם לתווית וככה נוח לנו, אבל הוא לא אומר לנו על המהות של האדם, ואם מה שהוא רוצה להקרין ולשדר זה מה שהוא באמת.
בבתי-הספר התיכונים בעיקר רואים את בני הנוער מסתובבים בקבוצות שתואמות להופעה החיצונית שלהם, הבחורות שמתלבשות באותו סגנון נמצאות באותה קבוצה, ומי שלא נראית כמוהן, מוצאת את עצמה מחוץ למעגל החברתי המסוים. גם בחברה היותר מבוגרת קורה אותו הדבר. אנשים עם ראסטות מקוטלגים בצורה מסוימת, ומי שחובש מגבעת על הראש, מקוטלג כאדם חרדי, ואדם עם כיפה סרוגה, מקוטלג כדתי-לאומי, ומי שלובשת חצאית ארוכה, מקוטלגת כבחורה דתייה. שלא תבינו אותי לא נכון, הרבה פעמים זה נכון ויש בזה אמת.
הבעיה האמיתית שלנו כחברה היא שאנחנו בוחרים להישאר במקום הנוח לנו, שמוגדר לעיתים בצורה לא נכונה, לאו-דווקא שאותה בחורה שנראית כמוני היא מי שאני אתחבר אליה ואמצא נקודות הזדהות, אלא הסממן הראשוני מוביל אותי לבחירה שלעיתים יכולה להיות שגויה ולעיתים נכונה.
בתוכנית הטלוויזיה דה וויס ששודרה בערוץ 2, השופטים לא ראו את המתמודד, וכך יכלו להעריך אותו לפי מאפיינים רלוונטיים לשירה. כשהמתמודד סיים לשיר או נבחר על-ידי שופט, נחשף מראהו. הרבה פעמים השופטים הופתעו לראות שהמועמד אינו מה שהם דמיינו. כאן בעצם אנחנו רואים תופעה הפוכה ממה שאנחנו רגילים. השופטים יצרו מראה לפי השירה.
התקשורת היא כלי מאוד חזק כדי להגיע לתודעה של האוכלוסייה. הרבה פעמים מה שאנחנו צופים בטלוויזיה, משפיע על ההתנהגות והתפיסה החברתית שלנו. לדעתי, אפשר להשתמש בכך למקום חיובי, להחדיר לאנשים שהערכים הרבה יותר חשובים מאיך שהאדם נראה. לא להירתע מלהתקרב לאנשים שנראים כביכול שונים מאיתנו, לראות בתוכניות הטלוויזיה, בסדרות ובסרטים, איך השחקנים מתקרבים ומדברים גם עם אנשים אחרים, ולא רק מי שנראה כמוהם. וכך גם בבתי-הספר והתיכונים, ללמד את הנוער והילדים לדבר ולהתקרב גם לילדים ש"שונים" מהם. להכניס שיעורים שמטרתם להוריד את המחיצות, את הסטיגמות, התוויות ולאפשר את החיבורים שלא תמיד חשבנו עליהם כאפשריים, כי תמיד נתנו למראה החיצוני להטעות אותנו ולהחליט עבורנו.
מה יקרה כשלא נשתמש בתוויות כדי להגדיר, אלא נסתובב עם הידיעה שהאדם שעומד מולי, מייצר עם האופי שלו, את התבנית ואת הגדרתו שלו ולא הפוך, שהתווית של המראה החיצוני מייצרת את התבנית של האישיות שלו. כשנסתובב עם תפיסה זו, נגרום לחיבור ולאחדות שהם יותר עמוקים, כי נהיה במצב שאנחנו מוכנים לפנות גם לאנשים שלא נראים כמונו. מתוך הבנה שיש עולם ומלואו שמסתתר מתחת למלבושים החיצוניים. האם זה באמת יכול לקרות? את זה נדע רק אם ננסה.

הכותבת היא סטודנטית לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  08/12/2015   |   עודכן:  08/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לכתוב את המובן מאליו
מנחם22  |  9/12/15 02:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
האמת ניתנת להיאמר: מדינת ישראל נותרה יציבה דווקא משום שלא קיבלה את עצות הבית הלבן, גם אם נעטפו בדאגה כנה לעתידה כ"מדינה יהודית ודמוקרטית"
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מיתממים, איש הסוד, ראוי להוקרה, חוזרים והצפה    חנוכה שמח!
נעמי פלהיימר
פנימיות לנוער וילדים בסיכון- פתרון או כישלון? כל התפיסה של הילד על מהי משפחה מעוותת והוא ממש משווע לדמויות יציבות מהן יוכל ללמוד
עמי דור-און
נתניהו דיבר על הכול. על איומי הטרור ועל כול הצרות שיש לעם ישראל, אבל לא על השיהוי בפרסום. אפילו לא מלה אחת, אולי כהלצה שהתקלה נובעת מכך שהכול קרה בגלל שהנרות בבית משפחת נתניהו מיאנו לבעור כהלכה ובקצב אחיד. כאילו הכול בסדר ואין צורך בהסברים להרגעת החששות
נחמה הכט
הרפובליקנים מטיפים לנשיא המכהן שיוצא לוועידות אקלים אך סותם את פיו כשמדובר באיום הטרור הממשי. לנשיא שמדבר על אלימות הנשק כשמדובר בכלל בדעא״ש. הם מבטיחים לעקור כל עץ מורעל שהושתל בימי אובמה, אם יינתן להם המנדט. דבריהם חשובים לא פחות מן העמדה הפסיבית של ממשלת הדמוקרטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il