X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שלט רחוב פחד יצחק בתל אביב [צילום: אלי אלון]
נא להכיר: רחוב "פחד יצחק" בת"א-יפו
לכבודו ולזכרו של הרב והרופא האיטלקי יצחק למפרונטי (1679-1775) נקרא בתל אביב-יפו רחוב בשם "פחד יצחק" כשמה של האנציקלופדיה ההלכתית הראשונה בעברית, אותה חיבר למפרונטי סיפורו של הרחוב וסיפורו של האיש

בדרומה של תל אביב-יפו קרוב לגבול בת ים, קיים רחוב ששמו לא ידוע לרבים בשם "פחד יצחק". בעבר, כך אומרים לי, היה שם הרחוב רחוב 203. אבל אני לא בטוח בכך ואין לי אסמכתאות לכך. זהו רחוב באורך כקילומטר שמשתרע ממערב למזרח. במערבו הוא מתחיל ברחוב קדם סמוך לחוף הים גבעת עלייה ומסתיים ברחוב יפת. גרים בו ערבים ויהודים. הבניינים בו בני קומה אחת עד ארבע קומות. רחוב שקט יחסית.
לאורך צידו הצפוני של הרחוב, נמצאים כשבעה-שמונה בניינים או חלקות בעלי מספרים אי-זוגיים (15-1) ולאורך צידו הדרומי כ-חמישה-שישה בניינים או חלקות בעלי מספרים זוגיים (8-1).
ברחוב שוכן בית-הספר התורני שילה ("פחד יצחק" מס' 8) ובית אבות גדול ("פחד יצחק" 6). משך את עיניי מבנה ישן גדול בעל אלמנטים אדריכליים אוריינטליים הממוקם ברחוב "פחד יצחק" 11 פינת רחוב "שם הגדולים". בירור קצר העלה, כי מדובר בביתו של מוחמד יאסין אפנדי, שנבנה במחצית שנות ה-40 של המאה שעברה. לאחר מלחמת העצמאות שימש המקום משכן לעולים ובהמשך נמסר למועצת הפועלים ושימש לשכת תעסוקה וכמועדון הסתדרותי שהפעיל גם ספרייה.
למה אין שלטי רחוב קריאים ב"פחד יצחק"?
סיירתי לפני מספר שבועות ברחוב "פחד יצחק". היה מאוד קשה לאתרו וגם כשמצאתי את הרחוב, לא הייתי בטוח שמדובר ברחוב "פחד יצחק". הסיבה לכך: אין כמעט שלטי רחוב ברחוב זה. שלט הרחוב בכניסה לרחוב "פחד יצחק" מכיוון רחוב יפת שהיא כניסה ראשית לרחוב, משום מה מחוק ולא ברור כלל ואילו בכניסה המערבית לרחוב "פחד יצחק", מכיוון רחוב קדם אין שלט רחוב כלל, אני לפחות לא מצאתי שלט כזה.
מצאתי ברחוב על אחד הבניינים שלט ישן (של פעם) אבל מוסתר על-ידי עצים וכמעט לא נראה. זה נשמע הזוי ובלתי יאמן. למעשה ניתן לומר, כי אין כיום שלטי רחוב קריאים ברחוב "פחד יצחק", דבר שמקשה לאתרו. מר חולדאי, האם היית מוכן שגם הרחוב שבו עתה גר אי-שם בצפון תל אביב, יהיה ללא שילוט? תן הוראה לפקידך שיבדקו את הנושא.
מי היה הרב יצחק למפרונוטי?
הרחוב נקרא על שם הרב והרופא האיטלקי יצחק חזקיה למפרונטי (1679-1756). למפרונטי היה רב ורופא בפאדובה ובפרארה שבאיטליה ומחבר האנציקלופדיה ההלכתית הראשונה בעברית "פחד יצחק".
מעיון מעמיק בארכיונים שונים אני למד, כי משפחתו של יצחק למפרונטי בן שמואל שהייתה משפחה עשירה וידועה, הגיעה לאיטליה מטורקיה בראשית המאה ה-17. יצחק למד לימודי תורה והשכלה כללית בסיסית ואחר-כך למד לימודי רפואה באוניברסיטה בפדובה. במקביל למד גם בישיבת פדובה. בהמשך למד אצל ראש רבני איטליה הרב יהודה בריאל. בשנת 1710 והוא בן 31 הוסמך כרב. בשנת 1743 מונה לראש ישיבת פאררה ולרבה הראשי של עיר זו. במסגרת הישיבה הוציא למפרונטי כתב עת פנימי בשם "ביכורי קציר" בה רוכזו מחקרים הלכתיים שכתבו טובי תלמידיו.
גולת הכותרת של מפעל חייו היא כתיבת ועריכת האנציקלופדיה "פחד יצחק" שהייתה האנציקלופדיה העברית ההלכתית הראשונה המסודרת בסדר אלפביתי. הכרך הראשון של האנציקלופדיה נדפס על-ידי למפרונטי בשנת 1750 בוונציה. שלוש שנים לאחר-מכן, בשנת 1753, נדפס הכרך השני. שאר החלקים נדפסו לאחר מותו על-ידי בנו שלמה, תחילה בוונציה ולאחר-מכן בליברנו, שארית כתב היד הודפסה במאה ה-19 על-ידי חברת "מקיצי נרדמים" שהיא הוצאת ספרים עברית שנוסדה בפרוסיה המזרחית ב-1861 (יש הטוענים כי נוסדה ב-1862).
האנציקלופדיה "פחד יצחק" אותה כתב וערך הרב יצחק למפרונטי, היא אנציקלופדיה יהודית רחבת היקף וכוללת ביאורים למושגים ומונחים בספרות התלמוד המדרש, הספרות הרבנית ועוד. באנציקלופדיה רוכז חומר רב שהיה מצוי עד אז בכתבי יד של שו"ת (שאלות ותשובות).
למפרונוטי נפטר ב-1756 ונקבר באיטליה. מקום קברו המדויק לא ידוע. בשנת 1872 הניחה עיריית פרארה לוח זיכרון לכבודו על הבית שבו חי ופעל.
גם בירושלים רחוב על שמו של למפרונטי
לא רק בתל אביב-יפו, אלא גם בירושלים נקרא רחוב על שמו: רחוב יצחק למפרונטי. הרחוב הוא רחוב צדדי קטן, המחבר את רחוב יפו עם רחוב שדרות שז"ר וממוקם לא הרחק מהתחנה המרכזית החדשה בירושלים, מקביל לרחוב משה וולך.

רחוב פחד יצחק בתל אביב-יפו [צילום: אלי אלון]
שלט רחוב יצחק למפרונטי בירושלים [צילום: אלי אלון]
שלט רחוב פחד יצחק ביפו [צילום: אלי אלון]
תאריך:  15/12/2015   |   עודכן:  15/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נא להכיר: רחוב "פחד יצחק" בת"א-יפו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
באתר 'היברובוקס' הנגיש וזמין *
עוד מראשונים  |  15/12/15 13:02
2
קריאת שם הרחוב: 27 אפריל 1959
שם הרחוב  |  15/12/15 22:05
3
הילדים ניבהלו מהשם 'פחד יצחק'
הנצחת הסופר  |  15/12/15 22:18
4
1957 - 200 שנה לפטירתו
מן העיתונות*  |  15/12/15 22:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
רויטל טרנר מצליחה לפשט דיון סבוך בבית הדין לעבודה בנצרת ולהתקדם לקראת הסדר בין מושב לבין פועלים פלשתינים שהעסיק
עליס בליטנטל
מחזהו של השחקן דרור קרן שאף ביים אותו בקאמרי, "על האש", הוא נתח חיים ישראלי שמדגדג וצובט לכל אחד בלב
נורית רייכמן, עפרה זלצמן
לאחרונה גוברת הביקורת הציבורית כנגד הנדסה גנטית של המזון אותו אנו צורכים    מה משמעות המונח הנדסה גנטית? האם מזון מהונדס מסכן את בריאותינו ואת סביבתנו? האם נכון מבחינה אתית להשתמש בטכנולוגיות של הנדסה גנטית?
יורם מרקוס
מה קורה כשאדם הולך לעולמו מה עם נכסיו הדיגיטליים מה עם אוהביו אין ספק שהחידה נפתרת כאן
ראובן לייב
העיתונאי גד נחשון, עורך ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק, מדווח על סערת הרוחות שעוררה בקרב חוגי הימין היהודים בארה"ב השתתפותו של הנשיא רובי ריבלין בוועידת השלום של הארץ בניו-יורק, שנשאה לא רק אופי שמאלני מובהק, אלא שגם נמתחה בה ביקורת נוקבת על ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il