X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בעוד שלמנהיגה יש דיבור ישיר עם המהדי, לאלפי נרקומנים ונרקומניות בה אין תקווה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP/Virginia Mayo]

הברית הסונית נגד אירן
סוכנות הידיעות הסעודית הודיעה (15.12.15) על הקמתה של ברית איסלאמית חדשה למלחמה בטרור. הברית קמה ביוזמת סעודיה. בראשה יעמוד שר ההגנה הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמן שהוא היורש של יורש העצר, והמטה שלה ימוקם בריאד בירת סעודיה. הברית כוללת עתה 34 מדינות, ועוד מדינות איסלאמיות שוקלות להצטרף אליה.
מה שמעורר עניין הוא אי-צירופה של אירן לברית. הנימוק שניתן לכך הוא שאין לכלול אותה בברית איסלאמית כלשהי בגלל רדיפתה את המוסלמים הסונים בעירק, סוריה וגם במחוז אהוואז שבדרום מערב אירן, כמו גם בשל רדיפתה את הכורדים, הבלוג'יסטנים ואחרים. בנוסף לכך, נאמר כי החוקה האירנית קובעת כי אירן היא מדינה מג'וסית (זרתוסטרא), ולכן אינה מוסלמית. נימוק נוסף לאי-צירופה של אירן הוא כי מדינה זו היא התומכת העיקרית של הטרור העולמי, המממנת את כל המיליציות הטרוריסטיות בעולם.
הוסכם בין המצטרפות לברית כי פעולתה תתרכז בסוריה, עירק ולוב, וכי בראש וראשונה תפעל הברית לבלימת התקפותיהם של השיעים נגד הסונים בעירק.
הליגה חוגגת את כשלונותיה
הליגה הערבית חוגגת בימים אלה 70 שנה להיווסדה. זו הוקמה ב-1945 בהשראת בריטניה כדי לשרת את האינטרסים שלה. בחגיגות הוצגה ההחלטה המקורית על הקמת הליגה שעליה מתנוססות חתימותיהם של המלכים עבדאללה, סעוד ופארוק והנשיאים שוקרי אלקותאלי הסורי והשייח' בשארה אלח'ורי הלבנוני.
לליגה הערבית יש רקורד עשיר של כשלונות. היא נכשלה
  • בעצירת התוקפנות של עירק ב-1961 שמטרתה הייתה לספח את כוויית לעירק.
  • במניעת כיבושה של כוויית על-ידי עירק ב-1990.
  • בשימת קץ לסכסוך בין מצרים לסודן.
  • במניעת הקרבות בין לוב למצרים.
  • במניעת המעורבות הצבאית הלובית בצ'אד.
  • במניעת מלחמת-האזרחים בלבנון.
  • בהפסקת שפיכות הדמים בסוריה ובתימן.
ומעל לכל, הביאה הליגה אסון על הפלשתינים בסירובה לקבל את החלטת החלוקה מ-1947. כן חגיגות ראויות.
משמרות המהפכה נסוגות
סוכנויות הידיעות מדווחות על נסיגה הדרגתית של כוחות משמרות-המהפכה האירניים מסוריה, ונשאלת השאלה מהן הסיבות לכך.
סוכנות הידיעות האמריקנית "בלומברג" מדווחת על הריגתם של כ-500 לוחמים אירניים מאז תחילת המעורבות של משמרות המהפכה במלחמה בסוריה ב-2013. בין ההרוגים היו מפקדים בכירים עד כדי כך שהמנהיג העליון עלי חמינאי פקד את קרובי משפחותיהם כדי לנחמם. לפני כשבועיים נפצע קשה מפקד גדוד "אלקודס" קאסים סוליימני בפאתי העיר חלב והועבר לטיפול לטהרן.
המשטר באירן מתקשה להסביר ולנמק לעמו את ההיגיון שמאחורי הקרבה זו להגנה על משטרו של אסד שרצח רבע מיליון מאזרחיו והפך כ-6 מיליונים לפליטים בארצם ובארצות העולם.
עוד סיבה לנסיגת משמרות המהפכה היא כי בשבועות האחרונים התגלעו חילוקי דעות בין רוסיה לאירן. הרוסים קיוו שמאות המתקפות האוויריות יקלו על משמרות המהפכה וחיזבאללה לממש נצחונות, בעיקר בצפון סוריה. אך התפתחות זו אינה מתרחשת, דבר שגורם עוגמת נפש לרוסים.
וסיבה נוספת היא העמקת המחלוקת בין המשטר האירני ובין רוסיה בגלל התיאום הביטחוני בין רוסיה לישראל. האירנים זועמים משום שהמתקפות האוויריות של ישראל על יעדים של המשטר הסורי מתבצעות בהסכמתה של רוסיה ובתיאום עמה, כפי שטוענים האירנים.
"מי שמתנגד לחמינאי כופר באל"
נשיא בית הדין המנהלי באירן אייתוללה מוחמד מונתדרי הכריז כי המנהיג העליון עלי חמינאי הוא המושיע של כל החברות האנושיות ולא רק האיסלאמיות.
כזכור, חמינאי פנה אל כל הדור החדש במערב במסר המסביר את האיסלאם הנכון, הלא הוא האיסלאם השיעי. לדעת משקיפים, פנייתו של חמינאי לצעירים במערב, ובמיוחד בארצות-הברית, משקפת רצון לפתוח דף חדש ביחסיה של אירן עם העולם המערבי. הוכחה לכך היא שכלי התקשורת באירן הפיצו את דברי חמינאי באופן מסיבי.
מסר זה הועבר גם על-ידי נואמים במסגדים שציינו בנאומיהם כי חמינאי במילוי תפקידו מקבל השראה מן המהדי (המושיע), וכי יש איסור מוחלט על מתיחת ביקורת על מעשיו. עבדאללה צאדק נציגו של חמינאי במשמרות המהפכה הסביר כי אי-מילוי הצווים של חמינאי ייחשב כפירה באל וסירוב למהדי.
חרפתו של המשטר האירני
תיאוריות חברתיות קובעות כי העלייה בצריכת סמים פורחת במדינות מפותחות כתוצאה מחיי המותרות והשפע, משום שהשפע דוחף בעיקר את הצעירים לנהור לכיוון השונה ויוצא הדופן. אלא שתיאוריה זו אינה הולמת את התופעה של העלייה בצריכת הסמים באירן, שבה ההפך הוא נכון, והתופעה היא דווקא תולדה של מצוקה, עוני ובמיוחד של דיכוי וקיפוח נשים. נגע הסמים הוא הבעיה החברתית מס' 1 באירן, קובעים מומחים בינלאומיים, שדבריהם נתמכים גם בנתונים המדאיגים שמספקים גורמי האופוזיציה באירן.
משטרת אירן קיבצה בתחילת דצמבר 2015 אלפי נשים צורכות סמים המתגוררות בבתים מקרטון בגנים בטהרן, ובמיוחד בגן "הרנדי" שבדרום עיר הבירה. מטרת צעד זה היא הפנייתן של אלפי הנרקומניות למרכזי טיפול וגמילה. אלא שכעת מסוגלים מרכזים אלה לקלוט רק 400 מטופלות, ואילו לשאר בינתיים אין פתרון. היועצת של נשיא אירן חסן רוחני, אמרה בראיון טלוויזיה כי יש נרקומניות בנות 13, וכי אחוז צורכות הסמים נמצא בשנים האחרונות בנסיקה ומגיע ל-10 אחוז מכלל הנרקומנים.
"התקשורת האירנית משווקת תמונה חיובית ונוצצת הנוגדת את המציאות בתחום צריכת הסמים, שכן הצגת האמת לאמיתה עלולה, או עשויה, לפגוע בטענת המשטר כי הוא יכול לשמש דוגמה ומופת לחיקוי. המשטר מתאמץ להסתיר את החרפה". כך טוען העיתון "אלערב" בכתבה מיוחדת בנושא זה.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  20/12/2015   |   עודכן:  20/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד בוקעי
אבו-מאזן מעולם לא הסתיר את דעותיו וכוונותיו להביא לחיסול ישראל אך לנו נוח לשהות בעיוורון ולהמשיך ולהאמין בו
יהודה שלם
להפסיק לחזור על השגיאות הקטלניות של הקולוניאליזם
יוני בן-מנחם
מרוואן ברגותי, מנהיג הפתח העצור בישראל מתכוון להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ ולהחליף את מחמוד עבאס. ברגותי מנסה לרכוב על גל הטרור הנוכחי ולנצל את השחיקה הגדולה במעמדם של הרש"פ ומחמוד עבאס ברחוב הפלשתיני
ראובן לייב
ראוי היה שמדינת ישראל לא תסתתר מאחורי החוק היבש ותעניק, לפנים משורת הדין, פיצויים למשפחת דוואבשה על פשע השנאה של טרור יהודי שבוצע בה
נסים ישעיהו
יהודה ויוסף מייצגים שתי אסכולות, שתי תפיסות עולם לכאורה מנוגדות    יוסף הוא איש המעשה ויהודה הוא איש הרוח    השאלה האמיתית היא, מי אמור להוביל את מי
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
חוכמת המונים  /  יובל ברנדשטטר
המוות שבקצה המנהרה  /  מנשה שאול
נטישת המערב  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il