X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחינת כהונתו של אביחי מנדלבליט כפרקליט הצבאי הראשי מלמדת שהוא אינו מתכופף בפני בעלי שררה, מוכן לשמוע ביקורת ופועל ללא מורא לאכיפת החוק בקיצור: כל התכונות הנדרשות מהיועץ המשפטי לממשלה
▪  ▪  ▪
סוגיות קשות [צילום: פלאש 90]
לא נרתע מדרגות גבוהות
מנדלבליט לא הזניח את החקירות וההעמדה לדין של חיילים כאשר סבר, כי בפעולתם חרגו מהוראות החוק. גם כנגד לחצים ציבוריים ופוליטיים, הוא הורה על הגשת כתבי אישום מקום בו סבר כי היו הפרות של החוק (למשל: פרשת נוהל השכן בגבעתי). הוא לא נרתע מדרגות גבוהות של ממלאי תפקיד, והעמיד לדין גם אלו כאשר סבר שיש מקום לעשות כן

הקפיד לחקור תלונות
מנדלבליט השכיל להבין, כי הדרך הנכונה להתמודדות עם ביקורת זו אינה דחייה מוחלטת שלה, אלא דווקא שיקוף של נכונות להתמודד עימה, תוך שיתוף פעולה. הוא הקפיד להורות על חקירת תלונות שהגיעו מארגוני זכויות אדם, וגילה פתיחות מרשימה לביקורת פנימית וחיצונית, למשל ביחס לשיטות החקירה של חשדות להפרות הדין

אם ייבחר אביחי מנדלבליט לכהן כיועץ המשפטי לממשלה, אולי המינוי החשוב ביותר בשירות הציבורי בישראל, הוא יתמודד עם אתגרים מורכבים וקשים החל מיומו הראשון לתפקיד. דרך מרכזית לשער כיצד יתמודד עם אתגרים אלו, היא הערכת פעילותו בשירות הציבורי הישראלי בעבר.
חלק משמעותי בבחינה זו צריכה למלא תקופת שירותו (2011-2004) כפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר). במהלך תקופה זו התמודד מנדלבליט עם סוגיות קשות ביותר להכרעה: היישום של זכויות האדם ודיני הלחימה במהלך פעילות צבאית. הוא לא היה, כמובן, ראשון הפצ"רים שהתמודד עם סוגיות אלו, אך נושא זה היה מרכזי ביותר בכהונתו, שהייתה גם ארוכה יותר ביחס לרבים מקודמיו. אפשר לחלוק על כמה מההכרעות שקיבל מנדלבליט (אני עצמי חלקתי בפומבי על כמה מהן) אך ברור לכל, כי מנדלבליט פעל להגנת ולאכיפת שלטון החוק בצבא ללא יראה וללא משוא פנים.
נדמה שחלק ניכר מהביקורת כלפי מינויו של מנדלבליט מבוססת על החשש שהיכרותו עם ראש הממשלה וחבריה תביא לכך שהחלטותיו יהיו מוטות לטובת הממשלה, ויאפשרו לממשלה ולראשה התחמקות מדרישות החוק. בהתבסס על כהונתו כפרקליט הצבאי הראשי ניתן לקבוע בצורה ברורה וחדה, כי חשש זה מופרך. מנדלבליט מעולם לא התכופף בפני השררה, ולא איפשר להיכרותו עם מפקדים בצבא או עם פעולתם להשפיע על שיקול דעתו המקצועי.
צה"ל מחויב לשלטון החוק
כאמור, עיקר שירותו של מנדלבליט כפצ"ר עמד בסימן ההכרעות הקשות הנדרשות מהמשפטן, כאשר מדינת ישראל מצויה בעימות מתמשך. עקרונות היסוד של מדינת ישראל מחייבים אותה לשמור על עקרונות הדמוקרטיה, המשפט הבינלאומי ושלטון החוק גם במצבים של עימות מזוין, כאשר הצבא נאבק להגן על אזרחים מפני ארגוני טרור המנצלים בצורה מניפולטיבית את המגבלות אשר הדמוקרטיה מטילה על עצמה.
בסוגיות אלו הייתה עמדתו של מנדלבליט קול צלול ובהיר: גם במהלך עימות כזה מחויב צה"ל לשמירה על שלטון החוק. עמדה זו התבטאה בפועל בשורה של "מהפכות" שהוביל מנדלבליט בפרקליטות הצבאית, ואשר מהוות עד היום את הבסיס לפעולתה.
בתקופת כהונתו של מנדלבליט מוסדה פעילותה של "הפרקליטות הצבאית המבצעית" - יחידה משפטית שעורכי הדין המשרתים בה נפרסים בעת חרום בפיקודים ובאוגדות, ומספקים בעת תכנון המערכה וביצועה ייעוץ משפטי צמוד למפקדים בשטח. מהלך זה הפך את עיסוקה של הפרקליטות הצבאית מביקורת לאחר מעשה, לייעוץ משפטי מודרני - המהווה עזר למפקדים בעת קבלת החלטותיהם, תוך שמירה על מגבלות הפעלת הכוח.
מנדלבליט לא הזניח את החקירות וההעמדה לדין של חיילים כאשר סבר, כי בפעולתם חרגו מהוראות החוק. גם כנגד לחצים ציבוריים ופוליטיים, הוא הורה על הגשת כתבי אישום מקום בו סבר כי היו הפרות של החוק (למשל: פרשת נוהל השכן בגבעתי). הוא לא נרתע מדרגות גבוהות של ממלאי תפקיד, והעמיד לדין גם אלו כאשר סבר שיש מקום לעשות כן.
בלי פשרות בטוהר המידות
ראויה לציון הקפדתו של מנדלבליט על טוהר המידות של המשרתים בצה"ל. כך עשה בכמה מקרים ביחס להקפדה על ענישה מתאימה על עבירות מין. כך עשה גם כאשר קצינים בכירים נלכדו בדיווחי שקר. בפני היועץ המשפטי לממשלה הבא עומדות כמה הכרעות חשובות בתיקי שחיתות ועבירות מין. מנדלבליט הוכיח כי בנושאים אלו עמדתו תקיפה ובלתי מתפשרת.
נקודה חשובה היא הנכונות שגילה מנדלבליט להתחשב בטענות של ארגוני זכויות אדם, משפטנים בינלאומיים וקבוצות אזרחיות גם כאשר אלו הובילו לביקורת על הנעשה בצבא. תקופתו של מנדלבליט כפצ"ר אופיינה בהגברת הביקורת הבינלאומית על פעולות צה"ל.
מנדלבליט השכיל להבין, כי הדרך הנכונה להתמודדות עם ביקורת זו אינה דחייה מוחלטת שלה, אלא דווקא שיקוף של נכונות להתמודד עימה, תוך שיתוף פעולה. הוא הקפיד להורות על חקירת תלונות שהגיעו מארגוני זכויות אדם, וגילה פתיחות מרשימה לביקורת פנימית וחיצונית, למשל ביחס לשיטות החקירה של חשדות להפרות הדין. מדינת ישראל עומדת בפני תקופה מאתגרת של התמודדות על הלגיטימיות של פעולותיה בזירה הבינלאומית. מנדלבליט הוא בעל ניסיון ניכר בהקשר זה, ובאמתחתו משנה סדורה אשר תתרום רבות להתמודדות ישראל עם אתגרים אלו.
תפקיד הפרקליט הצבאי הראשי דומה בכמה מובנים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. גם בתפקיד הפצ"ר צריך המשרת בתפקיד להתמודד עם לחצים פוליטיים, היררכיים ותקשורתיים. אין הכנה טובה יותר לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה מתפקיד הפצ"ר, ובחינת הכהונה כפצ"ר היא גם דרך מועילה לבחון את התאמתו של מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.
על סמך כהונתו של מנדלבליט כפצ"ר ניתן לקבוע, כי הוא מועמד ראוי ומתאים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. לאור ניסיון העבר, טועה מי שחושב שמנדלבליט יהיה יועץ משפטי כנוע וגמיש. במחויבותו של מנדלבליט לאכיפת החוק, בעמידתו התקיפה בפני דרגי פיקוד גבוהים, ובפתיחותו לביקורת במהלך כהונתו כפצ"ר, הוא גילה בדיוק את התכונות הנדרשות ליועץ משפטי לממשלה בעת הזו.

הכותב הוא דקאן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, ומומחה למשפט בינלאומי הומניטרי.
תאריך:  21/12/2015   |   עודכן:  21/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ללמוד מהעבר כפצ"ר
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אישור המינוי יהווה
הרועץ המשפטי  |  21/12/15 12:14
 
- יש פה בעיה
באום  |  21/12/15 16:27
 
- יש לי הוכחה בכתב
אזרח דפוק  |  21/12/15 19:15
2
נכנס לתוך מוטציה
באום  |  21/12/15 13:57
3
פצ"ר או פצמ"ר?
אלו שלא שוכחים-73  |  22/12/15 21:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירת יועמ''ש
איתמר לוין
העובדה שאביחי מנדלבליט הוא המועמד המועדף על בנימין נתניהו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אינה צריכה להיות בעוכריו. להפך: היא יכולה להוות יתרון ונקודת פתיחה טובה
איתמר לוין
מזכיר הממשלה הנוכחי הוא המועמד היחיד שזכה לתמיכתם של לפחות ארבעה מבין חמשת ועדת האיתור בראשותו של גרוניס    יחליף את וינשטיין בסוף חודש ינואר
יואב יצחק
עו"ד איל רוזובסקי פעל תוך ניגוד עניינים בוועדה לבחירת היועץ המשפטי לממשלה ודחף לבחירת וינשטיין    לחברי הוועדה הוא מסר דיווח מצומצם ביותר לפיו הוא מייצג את האוליגרך אולג דריפסקה במשותף עם וינשטיין    בעוד שהאמת הייתה: וינשטיין הוא שיזם ושכר בפועל את רוזובסקי, בשמו של דריפסקה, לייצג את דריפסקה בשכר של מיליונים    בנסיבות אלה, היה רוזובסקי פסול מלכהן בוועדה
איתמר לוין
היועץ המשפטי לממשלה הפך למנכ"ל המדינה בעיקר משום שאין חוק הקובע את סמכויותיו ודרכי עבודתו. את המצב הבלתי-סביר הזה יש לשנות, והנה גם כמה הצעות לכללי היסוד של החוק הדרוש
איתמר לוין
סבור: תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא להבטיח שהממשלה לא תפרוץ את חומת הדין, אך הדין מותיר לממשלה שיקול דעת רחב ויש לאפשר לה לפעול במסגרתו
רשימות נוספות
לדור תומך במינוי מנדלבליט ליועהמ"ש  /  איתמר לוין
שקד הוסיפה את נזרי ורון שפירא  /  איתמר לוין
שמונה מועמדים עלו לשלב השני  /  איתמר לוין
המינויים שבדרך  /  איתמר לוין
אני רק שאלה  /  איתמר לוין
הימים הקשים המצפים לעו"ד יהודה וינשטיין  /  עו"ד יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il