X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דברי תשובה לרב עילאי עופרן הממסד הרבני לא יודע, או לא רוצה לדעת, או לא מסוגל לדעת, מה משמעם ברצף הקשר ההיסטורי המעצב עם בין היהודים לבין אלוהיהם
▪  ▪  ▪
האדם זוכר [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

הסגנון. הסגנון הוא תוכן. רבה של קבוצת יבנה, הרב עילאי עופרן, כותב, לא רק לצאן מרעיתו, אלא לציבור הקשוב לדבר עיון או הגות של תופס תורה ומורה הלכה, דברים על יום הקדיש הכללי ומיצר על שאיננו מעוגן במה שהוא קורא "חובה הלכית". אין לו פסיקה בשולחן ערוך. הוא לא אומר כי השואה אינה מעוגנת כזיכרון לדורות בפסיקה החלה על כלל ישראל. הוא כותב על יום הקדיש הכללי. לא יום הזיכרון לשואה ולגבורה שגם הוא אין לו סעיף בשולחן ערוך. בוודאי לא על יום השואה האוניברסאלי החל ב-27 בינואר על-פי החלטת האומות המאוחדות. אלה אינם במרחב בו הוא חג. לכאורה הוא מצביע על הינתקות הממסד הרבני בארץ ובעולם - בלי לבחון טעמיה הטרגיים של הינתקות זאת - מן המנוף המעלה בכוחה של הוראה לדורות את דברי הימים מן הימים ההם לזמן הזה, לכל זמן שיבא. מנוף זה הפך את יציאת מצרים לאבן פינה בבניין הזיכרון היהודי, את חורבן הבית הראשון ואת חורבן הבית השני לאבל החל מדי שנה בשנתה על כלל האומה, את פורים על מגילתה, את חנוכה על מנורתה. השואה, הקמת המדינה, שתי הוויות שיא בדברי ימיה של האומה במאה העשרים נותקו מכבלי המנוף, לא יום הקדיש, לא יום העצמאות שנמסרו בידד הארכיטקטורה החילונית לעילא של הזיכרון, אלא השואה עצמה, התקומה עצמה.
הממסד הרבני לא יודע, או לא רוצה לדעת, או לא מסוגל לדעת, מה משמעם ברצף הקשר ההיסטורי המעצב עם בין היהודים לבין אלוהיהם. הוא לא יודע או לא מסוגל לדעת או לא רוצה לדעת אם השואה היא שבר, או אם היא הסתרת פנים, או אם היא עונש על חטאי החילון שפשה בחלקים גדולים של העם, אם יש לו סמכות לעגן אותה עיגון על-פי משמעו בעולם המצוות המחייב כל יהודי בארץ ובעולם היום ומחר, אם המרחק, בזמן, בין הדרמה האנושית, הממיתה או המחיה, לבין חובת עיצוב הזיכרון על-פי הלכה, גדול דיו כדי לקבל אחריות פסיקתית לכל דור, וכהנה עוד וכהנה עוד. הקולקטיב הרבני האמון על השולחן הערוך לא יודע אם הכרזת העצמאות היא התחנה בתהליך הגאולה, ראשית צמיחתה, כל צמיחתה, שום צמיחתה, אם הוא חזק דיו בעולם יהודי שאינו סר לשיפוטה של סנהדרין או של דבוקת מאה רבנים נודעים ומופלגים, שהוא מכותת ומקוטב, ואינו מסכים כמעט על דבר.
הרב עופרן נראה כמי שמאבחן, אגב צער על שיום הקדיש הכללי איננו חל למעשה אלא על מעטים שאימצו אותו במנהג בקרב נאמני דרכו, בניתוק רבני דורו ורבני הדורות האחרונים מחובת עיגון ההיסטוריה ב"חובה ההלכית". אבל הנה בא הסגנון, שכולו תוכן, ומסגיר את חוסר התמודדותו המתמיהה עם הכשל הלאומי הזה.

מה לאכול ומתי
לפסוק שאומרים הלל בברכה ביום העצמאות זה כמו לומר לאדם מה ומתי מותר לו או אסור לו לאכול?
▪  ▪  ▪

על הלנת האשמה על פיתחם של הרבנים, הוא כותב "אין זו אלא היתממות מגוחכת. נניח שהרבנות הייתה קובעת צום על השואה (במובנים מסוימים היא אכן קבעה), מי היה שומע לה? הרי גם את הצומות שקבעו קדמונינו, הענקים, הנועזים והמקובלים על כולם, רוב מוחלט של העם לא צם. הבעיה איננה ברבנים שאיבדו את דרכם, אלא בציבור שלא ממש מוכן שיגידו לו מה לאכול ומתי". איזו רדוקציה! לפסוק שאומרים הלל בברכה ביום העצמאות זה כמו לומר לאדם מה ומתי מותר לו או אסור לו לאכול? להכריז על צום לציון יום השואה זה כמו הכרזה על חומרה או על הקלה בכשרות זאת או אחרת? האם כל שפסקה תורה, שבכתב ושבעל פה פסקה על-פי מה ששמעו לה? שאלו את הנביאים. תנאים ואמוראים ראשונים ואחרונים הילכו באלף אלפי אמות ההלכה והניחו יסוד לזהות היהודית על-פי מה שמתחייב מראייתם וממחויבותם למערכות השיפוטיות והערכיות אותם הוסמכו לנווט, ואפילו פסקו למעטים במספר הם פסקו להמונים במהות, והקיום לא נשקל על-פי מספר המקיימים. הם מילאו חובתם. מה היא "בחינת היתממות מגוחכת" כשתוהים לדעת איכה זה פסקה האצולה הרבנית לדון בהילכות הזמן הזה, ומפני מה פסקה, ומה הניעה, ומה מנעה, ולמה היא בולמת עצמה מהיות אצולה לכלל ישראל? הבעיה היא "בציבור שלא ממש מוכן שיגידו לו"? זאת אמת?
אבל הסגנון, כיון שהוא פורץ גדר אינו עוצר. "בתוך שניים-שלושה דורות יצטרף למועדון הצוררים של אורבנוס, פרדיננד ורעייתו איזבל חבר חדש - אדולף היטלר שמו. בהיעדר עוגן הלכתי, זכרון השואה ילך וייעלם" דברי הרב. ארובנוס ופרדיננד ואיזבלה והיטלר על מישור אחד? לחנינה מעין זו הוא זוכה היטלר? האמנם, לא ייזכר? מפני שאין יום הקדיש הכללי מקובל על הישראלים שאינם שומרי מצוות? אם זה לא רעיון גורף הכתוב בזילות, זה רעיון החוטא לאמת ולעובדה החותכת שהאדם זוכר, זוכר הכל, שהאנושות זוכרת, זוכרת הכל, ששום דבר לא נשכח אלא שלא לכל ניתנה משמעות דתית. האצולה הפוסקת הניחה לעולם החילוני הגדול לעסוק לא רק בהיסטוריה אלא בארכיטקטורת הזיכרון והפקיעה את עצמה מתוך המאמץ הכלל יהודי והכלל אנושי הזה, ועל כך מותר לבכות את שברה של האצולה הפוסקת הזאת, אבל לנבא במקלדת נחפזת שהשואה והארכי מחולל שלה ייעקרו מן הזיכרון של העם היהודי ושל העולם? נבואה? הערכה? התרסה. הטחת אשמה מלכתחילה? אין בדברי ימי האדם אסון מתועד יותר מן השואה. הוא לא יכול להישכח. אפילו מכחישיו יגייסו עוד ועוד מכחישים אין כל אפשרות עלי אדמות שכווייה בזאת בנשמת האדם תאבד את צלקותיה.
זה שלא אומרים קדיש על נספי השואה כאילו כל אחד ואחד בהם הוא קרוב ושאר בשר לכל יהודי שחי, זה כשל של האצולה הרבנית. זה מה שקורה בציבור שאינו רוצה, על-פי דרך חינוכו, ברבנים זוכרים. הוא מסכים לעובדה כי אלה רידדו עצמם לעיסוק במיני הווה הסומך על ענקי הפסיקה שהיו ולא נרתעו מהגדר את החיים כולם את ההיסטוריה כולה כמרחב דתי. העם היהודי מציין ויציין את השואה בלי רבניו, ויחוג את עצמאותו על-פי דרכו בלי רבניו, ורבניו אם ייקראו או אם לאו יום אחד לתת את הדין על שהשולחן ערוך עצר בשערי המאה העשרים ולא העז להתמודד איתה התמודדות יהודית אמיצה כמתחייב ממעמדה, אין יודע. אולי תתעשת במאוחר, אבל תתעשת, ואולי תחמוק, כפי שמסייעים בידה לחמוק היום.
והקדיש? איש אחד שאומר קדיש על הרוגי השואה היום, אומר אותו על דעת כל מי שאינו אומר אותו ואינו מיודע שאומרים אותו, ובשמים כך שומעים אותו, ועל הארץ, אין יודע מי לא עונה אמן.

תאריך:  23/12/2015   |   עודכן:  23/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כוויה כזאת לא תאבד לעולם את צלקותיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זיכרון השואה והממסד הרבני
מאיר יצחק   |  23/12/15 13:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
צבי גיל
בימים שבהם מהלכים עלינו אימים בשואה חדשה ומקדשים את פולחן המוות ייערך כנס של "עמותת דורות ההמשך" בשם "חזרה לחיים", שבו יצוין נס התקומה האדירה של שרידי השואה. זה יהיה הכינוס הראשון של ילדי וילידי מחנות העקורים שהוקמו באירופה לאחר המלחמה
מערכת אנשים ומחשבים
בתערוכה ניתן למצוא תצלומים המתעדים טקסי הדלקת נרות, חנוכיות וסביבונים מאוסף החפצים של יד ושם, עדויות של ניצולים המספרים על ציון החג בגטאות ובמסתור וגלויות מהתקופות השונות הקשורות לחג חנוכה
ישראל רוזנבלט
שרת החוץ של שוודיה הכריזה כי "כמות המתים בסכסוך הישראלי-פלשתיני אינה שווה". משגיחת הכשרות החדשה של האזור חייבת לנו הסבר: כמה ישראלים צריכים להירצח לפני שמותר יהיה להם לפגוע במחבל הפלשתיני? במלחמת העולם השנייה פעלה שוודיה לפי עצת גרמניה: "היי ניטרלית אבל פרו-גרמנית". היום שוודיה היא "ניטרלית פרו-פלשתינית"
מחלקה ראשונה
איתמר לוין, העורך המשפטי של News1 וחוקר שואה מוערך, מביא לראשונה את הסיפור המלא של כ-20 משפטים בהם הועמדו לדין יהודים שמילאו תפקידים שונים בזמן השואה
יפעת גדות
יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין: "אתם ראויים להערכה על שהוספתם אור גדול וסילקתם אפילה מחייהם של רבים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il