X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חאלד משעל בפגישה עם ארדואן [צילום: Yasin Bulbul/AP]
חמאס מודאג מנרמול יחסי ישראל-טורקיה
תנועת חמאס חוששת שטורקיה תיסוג מהבטחתה לדרוש את הסרת המצור מעל רצועת עזה כתנאי לנרמול היחסים עם ישראל. חמאס מנסה לטשטש את העובדה שטורקיה קיבלה את דרישת ישראל וגירשה את פעיל החמאס צאלח אלעארורי משטחה

ביקורו של ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, בטורקיה ב-19 בדצמבר משקף את חששותיה של תנועת חמאס מחידוש המגעים בין טורקיה לישראל על נרמול היחסים בין שתי המדינות.
חששותיה של תנועת חמאס נוגעים בעיקר לכך שטורקיה לא תעמוד באחד התנאים שקבעה לנרמול היחסים עם ישראל והוא הסרת המצור מרצועת עזה וגם מדרישתה של ישראל שטורקיה לא תאפשר פעילות של הזרוע הצבאית של חמאס על אדמתה.
תנועת חמאס נאלצה להשלים, בחוסר ברירה, עם החלטת טורקיה לגרש את צאלח אלערורי,חבר הלשכה המדינית של חמאס, מטורקיה בגלל עיסוקו בתכנון פעולות טרור בגדה אולם היא חוששת שהנשיא ארדואן ייכנע לדרישות ישראל לאסור כל פעילות של המפקדה של חמאס בטורקיה.
בכירים של תנועת חמאס קיימו מפגשים רבים עם נציגים אירופיים על אדמת טורקיה וטורקיה מהווה גל פעילות נוח לתכנון פעילות נגד ישראל, היא קרובה גאוגרפית לישראל ומצרים והיא מעניקה גם מקלט מדיני לראשי תנועת"האחים המוסלמים", שנמלטו ממצרים לאחר עלייתו של הנשיא עבד אלפתח א-סיסי לשלטון, ומשם גם הם מנהלים פעילות תעמולתית וחתרנית נגד המשטר המצרי.
גירוש צלאח אלערורי מטורקיה
צאלח אלעארורי שיש לו רקע עשיר בפעילות הצבאית של חמאס הגיע לטורקיה ב-2012 לאחר שמפקדת חמאס גורשה מדמשק בשל חילוקי דעות עם הנשיא בשאר אסד על מלחמת האזרחים בסוריה. אלעארורי הקים בטורקיה מפקדה שתפקידה לארגן ולהפעיל את תשתיות הטרור של חמאס בגדה.
הוא היה מעורב בשורה של פעילויות טרור נגד ישראל והרש"פ, בין היתר הוא הפעיל את חוליית חמאס משכם שרצחה את בני הזוג הנקין ז"ל, את החוליה שחטפה ורצחה את שלושת הנערים הישראלים גלעד שאער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח בצומת גוש-עציון ביוני 2014.
הוא גם הקים לפני כשנתיים תשתית חבלנית גדולה בגדה שנועדה לזעזע את יציבות הרש"פ ולהפיל את מחמוד עבאס.
התשתית נחשפה על-ידי השב"כ הישראלי שעדכן גם את יו"ר הרש"פ על מעצרם של עשרות פעילי חמאס שהיו חברים בהתארגנות. תנועת חמאס מנסה לטשטש את העובדה שנשיא טורקיה נענה לדרישתה של ישראל לסלק את צאלח אלעארורי מטורקיה.
מקורות בחמאס מסרו לעיתון "אלקודס אלערבי" ב 20 בדצמבר כי צאלח אלעארורי איננו מתגורר באופן קבוע בטורקיה אלא נע בין כמה מדינות בעקבות הלחצים שהפעילו ארצות הברית וישראל על ממשלת טורקיה. לטענת המקורות האלה, צאלח אלעארורי החליט ביוזמתו להקל את הלחץ על טורקיה והוא נע לסירוגין בין קטר ללבנון.
הסרת המצור מעל רצועת עזה
נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן הינו תומך נלהב של תנועת חמאס, מפלגת "הצדק והפיתוח" שבראשה הוא עומד הינה חלק מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית שהיא גם תנועת האם של חמאס ואחד התנאים שהוא הציב לישראל לנרמול היחסים עם טורקיה הינו הסרת המצור מעל רצועת עזה.
ח'אלד משעל שנועד עם הנשיא ארדואן באיסטנבול הביע חשש מהדיווחים בתקשורת על כך שטורקיה וויתרה על התנאי הזה.
בתנועת חמאס חוששים שארדואן נתון בלחץ בגלל המשבר שלו עם רוסיה בעקבות הפלת המטוס הרוסי והוא עלול לשנות את עמדתו בנושא התנאי שהציב או להגמישה, האינטרס שלו כרגע הוא לשפר את היחסים עם ישראל ולהדק את הקשר עם ארצות הברית.
העיתון "ראי אליום" דיווח ב-22 בדצמבר כי על הפרק מונחת הצעה של ישראל לטורקיה כי היא תתחייב לסייע לפעילות שיקום הרצועה, להקל את המצור ולשפר את המצב הכלכלי ברצועת עזה. סגן ראש ממשלת טורקיה, נרבת-עמון קורטולמוש הבהיר בהצהרה לתקשורת ב-21 בדצמבר כי "הדיונים המדיניים בין ישראל לטורקיה נמשכים בכיוון החיובי וכי טורקיה עומדת על תנאיה בכל הקשור לנרמול היחסים".
הוא הבטיח כי "כשהמשא-ומתן עם ישראל יגיע לנקודת ההכרעה תימסר הודעה באופן שקוף לדעת הקהל". למעשה הוא הודה כי המשא-ומתן תקוע בשלב הזה. המשא-ומתן בין ישראל לטורקיה עוד רחוק מסיום, ישראל מוכנה לעשות הקלות נוספות במצור על רצועת עזה אך לא להסירו לחלוטין, במיוחד לא את הסגר הימי המונע הברחת אמצעי לחימה ובהם רקטות שיופנו נגד ישראל.
נראה כי נשיא טורקיה ארדואן לא הצליח להפיג את כל חששותיו של ח'אלד משעל בפגישה עמו, מקורות בחמאס טוענים כי לא התקבלו שום "סימנים חיוביים" מהנשיא ארדואן בנושא הסרת המצור מעל הרצועה.
גם ח'אלד משעל יודע היטב כי בסופו של דבר מול ארדואן עומדים בראש ובראשונה האינטרסים האישיים שלו והאינטרסים של טורקיה ורק אח"כ האינטרסים של הפלשתינים ברצועת עזה.
בגלל הלחץ המדיני שבו נתון ארדואן הוא עלול לוותר לישראל ולהגמיש את תנאיו כדי לשפר את מצבה המדיני של טורקיה ואת מעמדו האישי.
תנועת חמאס מודאגת, רצועת עזה נמצאת בין הפטיש הישראלי לסדן המצרי, אירן הפסיקה את התמיכה הכספית לחמאס שמתקשה לשלם את המשכורות לפקידיה ברצועה, מצרים מהדקת את הלחץ על הרצועה לאורך הגבול ובאמצעות סגירת מעבר רפיח ועכשיו גם הנשיא הטורקי עלול, מבחינתה, "ליישר קו" עם ישראל בנושא רצועת עזה שיבוא על חשבון דרישותיה וציפיותיה של חמאס.
נצטרך להמתין ולראות אם אכן הנשיא ארדואן יתגמש בסופו של דבר בדבר התנאי שהציב לישראל בדבר הסרת המצור מעל רצועת עזה ויקבל את הצעת הפשרה הישראלית.

תאריך:  23/12/2015   |   עודכן:  23/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמאס מודאג מנרמול יחסי ישראל-טורקיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חמס מודאג?
הגוי..  |  28/12/15 20:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אור יזרעאלי
השימוש בביטוי כיבוש, הוא טיעון פוליטי    הוא ביטוי עליו לא כל החברה בישראל מסכימה
יצחק מאיר
דברי תשובה לרב עילאי עופרן    הממסד הרבני לא יודע, או לא רוצה לדעת, או לא מסוגל לדעת, מה משמעם ברצף הקשר ההיסטורי המעצב עם בין היהודים לבין אלוהיהם
צ'לו רוזנברג
מכל בחינה משפטית אין כל סיבה לפסול את אריה מכלוף דרעי מלכהן כשר בממשלה, בכלל, וכשר פנים, בפרט. זהו החוק. אלא שיש גם היבט אתי וציבורי ואסור להתעלם מננו. האם ראש הממשלה בבואו לשקול את כל השיקולים במינוי שר אינו חייב לתת את דעתו למשמעויות השונות הנובעות ממינוי זה או אחר? תשובתי ברורה: כן חייב
ראובן לייב
במציאות הישראלית העגומה הדברים אמורים בחוק שהוא במהותו בומרנג: גם סוציאלי וגם אנטי-סוציאלי - תלוי, כמובן, בעיני המתבונן. כדי לפתור את המשבר - מומלץ למצוא את שביל הזהב, שיפשר בין הציבור הדתי לציבור החילוני
רון בריימן
נניח שבמהלך ניסיון אונס נאבקה האישה המותקפת עם האנס וגרמה לו פציעה חמורה מזו שהוא גרם לה, ונניח שלמקום הגיע רופא יחיד    נשאלת השאלה: במי מבין שני הפצועים צריך הרופא   יחיד לטפל? בנאנסת שפגיעתה קשה, או באנס שפגיעתו קשה קצת יותר    כל בר-דעת יגיב באופן טבעי שהעדיפות בטיפול בנסיבות אלה תהיה למותקפת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il