X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אם לא רוצה מדינת ישראל למצוא עצמה, כאשר שכבה רחבה למדי של צעירים שגילם נע בין 25 שנה ל-40 שנה, יעזבו את הארץ, לצמיתות מוטב תדאג ממשלת ישראל לפתרון מערכתי של סוגיית הדיור
▪  ▪  ▪
[צילום: גילי יערי/פלאש 90]

הילה ואוהד כבר אינם מצויים בארץ, במועד פרסומה של רשימה זו. לאחר שנואשו הם, מהסיכוי להגיע לדירה משלהם ובבעלותם - לדירה הרשומה על שמם, בלשכת רישום המקרקעין - החליטו הם להעתיק מקום מגוריהם ומושבם לברלין המעטירה, בירתה של הרפובליקה הפדראלית של גרמניה. הילה ואוהד אינם היחידים. הם רק דוגמה למספר גדל והולך של ישראלים שנואשו מלהגיע לדירה בבעלותם, בישראל ולכן - החליטו הם לחיות בחו"ל, במדינה ובעיר בו יצליחו הם לרכוש דירה בבעלותם. אחד אחד ובאין רואה, עוזבים את מדינת ישראל, בתקופה האחרונה זוגות צעירים, המצויים באמצע חייהם, מתוך תקווה להגיע לרווחה כלכלית ולאו-דווקא לעושר בחו"ל. אין בידינו נתונים סטטיסטיים, לעניין זה, אבל דומה שמספר הנושרים, מסיבות כלכליות, גדל והולך בתקופה האחרונה.
עוד טרם מלאה שנה לכהונתה של ממשלת ישראל (למי ששכח הבחירות לכנסת ה-20, התקיימו בתאריך 17.3.2015), אבל זה הוא הזמן, הנכון לבדוק הבטחותיה של ממשלת ישראל ומימוש דגל הדיור, שנושאת ממשלה זו, כאחד מהיעדים שנטלה היא על עצמה, לטפל בהם ולהגיע להישגים בהם.
על-רקע כניסתה של השנה האזרחית החדשה, מתברר כי לא רק שמחירי הדירות לא ירדו, בשנה הקרובה, אלא הם יעלו בשיעור מתון הנע בין 3%-5%. מי שמצויים בתחום הדיור והשיכון טוענים, כי ייתכן שעודף צפוי של היצע של דירות זולות יגרום לירידת מחירים קלה וזמנית, אולם לאורך זמן, יעלו מחירי הדירות. יש המטילים ספק אף בכך, אם תוכניות מחיר למשתכן, יפחיתו ויעזרו להורדת מחירי הדירות, בארץ. מומחי נדל"ן טוענים, כי היצע הדירות הקיים, אינו מספק - עדיין - הביקושים ומחיר דירה למשתכן, מהווה פתרון נקודתי בלבד. כיום, מדובר על מחסור קיים של כמאה אלף דירות ולא נראה כי מחסור בדירות זה, יחוסל, בזמן הקרוב.
באשר למחירי השכירות, טוענים מומחי נדל"ן, כי לא רק שגובה דמי השכירות ירד, אלא הוא יעלה. עדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך "אנגלו סכסון", ציינה בראיון לעיתונאית, הילה ציאון, מאתר "ווינט", כי על-רקע העלאת מס הרכישה ב-2015, ככל שיהיו פחות עסקות של משקיעים - כך יפחת היצע הדירות להשכרה. הדבר יוביל לעליית מחירי השכירויות ב-2016. מאחר שמדובר בשוק שאינו יציב, קשה לנבא מה יהיה שיעור העלייה בפועל. מבחינת הביקוש, תוכנית מחיר למשתכן תוביל לכך שחלק מקהל היעד של הדירות המושכרות יוכל לרכוש דירה. הדבר יוציא אותו ממעגל השוכרים הפוטנציאליים ובכך יקטין את הביקוש. אולם, סביר להניח שאת ההשפעה מכך אנחנו נראה רק בשנים 2017-2018.
שאולי לוטן, שהינו מנכ"ל ובעלי של קבוצת לווינשטיין, אמר - באותו ראיון - כי: "מגמת מחירי השכירות תישאר יציבה עם נטייה קלה לעלייה. ההרגשה היא כי לאור הריבית הנמוכה, יותר משפחות מנסות לרכוש דירות ולשלם משכנתה מאשר לשכור דירות. בעוד כשנתיים-שלוש, עם השלמת מחיר למשתכן, השוק יוצף בדירות רבות להשכרה. הסיבה לכך היא שכיום אין כלל קשר בין מיקום הדירה במחיר הנמוך בה תזכה משפחה כלשהי, למיקום האמיתי בה הדירה נדרשת. אני מניח שרובן הגדול של הדירות במחיר למשתכן ישמשו להשכרה ל-5 שנים, שהוא המינימום הנדרש בחוק, ואז הן ימכרו במחיר מלא".
לא נראה גם, כי בשנת 2016 יהיה גידול ממשי בהתחלות הבנייה לאור אי-יכולתן של רשויות המדינה העוסקות בתחומי המקרקעין, השיכון והבנייה, דוגמת מינהל התכנון, הערים ושאר הרשויות המקומיות, שאינן ערים, למצוא פתרון לכמות הקרקעות הנדרשות לשיווק, בשל שורה של גורמים הקשורים לפיתוח הקרקע, בתקופת זמן קצרה. מדיניות הממשלה אינה מעודדת התחלות בנייה, במקומות שבהם המדינה אמורה להפעיל מכרזי מחיר למשתכן וחלק גדול מהתחלות הבנייה כוללות בחובן דירות שכבר נמכרו ושווקו, לציבור הרחב.
אתמול (יום ב', 4.1.16) הציג שר האוצר, משה כחלון, הנתונים הראשונים של סיכום הפעילות בנדל"ן, בשנת 2015 ואמר כי: "אנחנו חצי שנה בתפקיד" והוסיף כי "התוצאות שהשגנו הן טובות - בעיקר בזכות ריכוז הסמכויות. בסך-הכל שווקו השנה לבנייה 44,248 יחידות דיור חדשות - מדובר בעמידה של 99.9% מהיעד הממשלתי העומד על 45 אלף יחידות דיור". כחלון הוסיף וציין, כי במסגרת מסלול מחיר למשתכן, התחייב קבינט הדיור על שיווק של 25 אלף דירות לבנייה, ושווקו 27,690 יחידות דיור - כלומר 2,700 יחידות דיור מעבר ליעד הממשלתי (גידול של 10.7%). "שברנו את השיטה, הפסקנו את הספסור בקרקע ועמדנו ביעדים שהצבנו", אמר שר האוצר, "חשוב מכול - החזרנו את התקווה לזוגות הצעירים. בשנה הבאה נשלים שיווק של 70 אלף יחידות דיור במסגרת התוכנית כפי שהתחייבנו, ואני מאמין שגם נעבור את זה".
כחלון אמר עוד בקבינט הדיור כי "חשוב לציין שכל הדירות הללו ישווקו וימכרו במחיר מוזל, בהנחה של מאות אלפי שקלים, שתופנה לזוגות הצעירים חסרי הדיור ולרווקים בני 35, ללא הבדלי דת, גזע ומין. כל מי שאין לו דירה במדינת ישראל יוכל להשתתף בהגרלה וגם לזכות. אין לי ספק שמכלול הפעולות שלנו ישפיעו על שוק הדיור כולו, וכבר היום אנו עדים לשינוי בשיח". בהתייחסו ענייני תכנון הבנייה, ציין כחלון, כי בתחום זה קיימת עלייה של 31%, מעבר ליעד השנתי שנקבע בהחלטות הממשלה. תוכניות של רשות מקרקעי ישראל ושל משרד השיכון והבינוי בהיקף של 59 אלף יחידות דיור אושרו למתן תוקף, לעומת היעד הממשלתי של 45 אלף יחידות דיור בשנה. כמו-כן, מספר העסקות בפועל שנסגרו בשנה זו לא נפל ממספר העסקות של השנה הקודמת ועמד על 30,635 יחידות דיור.
משה כחלון הדגיש וציין, במסגרת הצגת תוכניות הדיור, בקבינט הדיור, כי "אנחנו צופים שגם 2016 תהיה שנה מוצלחת, במסגרת התהליכים שכבר התחלנו ובמסגרת תוכניות חדשות. מחיר למשתכן תואץ, הסכמי גג נוספים ייחתמו בכל רחבי הארץ, נטפל בביורוקרטיה ובסחבת שאפיינה את שוק הדיור בארץ עד היום, נמשיך לרכז מאמצים בתחום הדיור הציבורי, ברכש ובשיקום שכונות, ונדאג לפיתוח ערים חדשות עבור המגזרים השונים, תוך מציאת טכנולוגיות בניה חדשות. השינוי מורגש".
ימים יגידו, אם תצליח ממשלת ישראל להגשים תוכניותיה אלה, כאשר ברור לכל בר-בי-רב דחד יומא, כי נושא הדיור הינו עניין המצוי בליבת וברקמת חייהם של תושבי המדינה, בכלל ובליבת ורקמת חייהם של הזוגות הצעירים, בפרט. אם לא רוצה מדינת ישראל למצוא עצמה, כאשר שכבה רחבה למדי של צעירים שגילם נע בין 25 שנה ל-40 שנה, יעזבו את הארץ, לצמיתות - דבר שיפגע בכלכלת המדינה, ביציאה לשירות מילואים ובתחומים נוספים של חיינו השוטפים, בארץ, מוטב תדאג ממשלת ישראל לפתרון מערכתי של סוגיית הדיור, במהלך השנה הקרובה, באופן שלא ידובר על תוכניות כוללות, הצופות פני עתיד, אלא בתוכניות שניתן ליישמן, עובר למעשה, במהלך שנה זו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  05/01/2016   |   עודכן:  05/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה כחלון / Moshe Kahlon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי שזורע רוח קוצר סופה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא עוזבים מדינה בגלל דירה
אלטע קאקער  |  5/01/16 23:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
מה אגיד, מה אספר ומה אכתוב לכם ולכן? לא נעים. מה זה לא נעים. מזעזע - פשוט מזעזע. מחבל אחד שמגיע מערערה הרחוקה, "חוגג" כאן, על חשבון עצבינו המרוטים ועושה "מה שבא לו בראש"
חיים שטנגר
מן הראוי הוא, כי מפכ"ל משטרת ישראל הבא משורות שירות הביטחון הכללי יפעיל אמצעים דרסטיים, לגלות מי הוא המדליף מתוככי משטרת ישראל, פרטי חקירתה המוכמנים של שרה נתניהו, בשים לב לכך, שלאילה חסון יש, לכאורה, חיסיון עיתונאי
חיים שטנגר
הבדיקה המקדימה אינה מתנגשת עם מטרות הדין הפלילי, שכן היא אינה מהווה תחליף לחקירה, במקום שנדרשת חקירה. עוד קובע היועמ"ש בהנחייתו כי, ככלל, אין בהנחייתו כדי לקבוע קריטריונים קשיחים ודפוסים אחידים, בכל הנוגע להליך הבדיקה המקדימה והיא מתווה העקרונות המנחים בהקשר זה, תוך הותרת מרחב שיקול דעת, בידי רשויות האכיפה
עמי דור-און
תחקירן אמריקני חשוב, ג'יימס באמפורד, גילה לא מכבר בספרו "תעשיית הצללים": בזמן ש-NSA אוספת מידע על אודות אזרחי ארה"ב באמצעות טכנולוגיות שפיתחה חברת "ווריזון" וחברות אחרות, גם ישראל יכולה לעקוב אחר כל המידע הזה
אריה אבנרי
נתיבי השוחד של אהוד אולמרט לא החלו ולא הסתיימו בפרשת הולילנד. לא הכל התגלה, ולא כל מה שהתגלה גם נחקר, ולא כל מה שנחקר הוביל לענישה הולמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il