X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסדרי טיעון הם כורח, שכן בלעדיהם בתי המשפט יסבלו מסחבת קשה והצדדים יספגו עינוי דין. לצד זאת, יש להקפיד על עשייתם רק כאשר הם מוצדקים ובמידת הצורך להסבירם לציבור
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

  • "חוקים אינם עשויים לשאת חן בעיני הכול. החוק עשוי להיות מיוסד רק על אי-שביעות רצונם של הכל". (תיאודור הרצל)
הסדרי טיעון הם הכרח כדי שמערכת המשפט לא תקרוס מעומס משפטים שעלולים להימשך שנים, כאשר בסופו של דבר, ההבדל בסיום בין העונש וההסדר לא יהיה משמעותי, והעשייה המשפטית והעינוי המשפטי לא יהיו פרופורציונליים. יש מקרים רבים, בהם ההסדר לא נראה טוב לציבור, אבל הוא טוב לצדדים בשל פגמים וחורים בראיות שרק הצדדים מודעים להם.
הסדר טיעון נעשה תמיד בהסכמת שני הצדדים; כל צד מוותר במקצת ושניהם מרוויחים. עם זאת, לא בריא ולא צריך להגזים בהסדרים אלא במקרים שהצורך מכתיב זאת. למרות שהסדרי טיעון, או כפי שנהוג לכנותם בלשון עממית "עסקות טיעון", הם חלק בלתי נפרד וחיוני מפעילות של המערכת המשפטית, הנושא לא הוסדר בחקיקה, למרות שהצעת חוק בנושא כבר הוכנה לפני שנים, אלא הוא בחזקת פרקטיקה שהתפתחה בשל כורח המציאות ופסיקת בתי המשפט.
טול מהמשפט את הסדרי הטיעון, והדבר יכול לגרום לפקק משפטי, התמשכות דיונים, עיכוב במתן החלטות ופסקי דין שסופם תסכול, זעם ועשית צדק איטית שגובלת בזילות. המוסד של הסדרי טיעון קיים ברוב מערכות המשפט המודרניות, ועוזר להניע את גלגלי מערכת המשפט בצורה יעילה. יש הטוענים שעדיף פחות צדק בהסדר מהיר והחלטי, על פני צדק שבא באיחור ושתוצאותיו לא יעילות.
בארה"ב מסתיימים 90%-80% מהמשפטים בהסדרי טיעון - דבר שמאפשר למערכת אורך נשימה והתנהלות יעילה ומהירה. בישראל מספר המשפטים והמתדיינים גבוה וללא כל יחס לגודל האוכלוסייה, בגלל שהישראלים אוהבים להתדיין. לכן המערכת סובלת מזה שנים מסחבת, איטיות במתן החלטות ופסקי דין שניתנים שנים רבות לאחר גמר הדיונים. זה לא משפט ולא צדק. לכן, הסדרי הטיעון הם הכרח כדי לתת למערכת לזרום ולתפקד.
עקרונות ההסדר פשוטים למדי:
א. שני הצדדים מבינים על בסיס הראיות שבידיהם, שלא ישיגו את מלוא מבוקשם ולכן כדאי להתפשר ולסיים בהסדר סביר והגיוני.
ב. ההליך הקצר טוב לשני הצדדים.
ג. כל צד יודע לפעמים על ראיות עדים ומסמכים שלא ידועים לצד השני והם לא תמיד לטובתו. במקרה כזה כדאי למהר ולסיים את התיק בהסדר, לפני שהקלפים הגרועים יתגלו.
ד. אם התוצאה הסופית המקווה קרובה לסו שניתן להפיק מהתיק - כדאי לקצר את ההליך, שהרי טוב ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ.
ה. שני הצדדים חייבים לוותר ולהתפשר.
ו. בהסדר ניתן להגיע לעונש מאוזן המתאים לנסיבות המקרה, שהוא בכל מקרה קל מהעונש הצפוי במקרה של הרשעה.
ז. בהסדר ניתן להגיע להפעלה של מאסר על תנאי באופן חופף לעונש שמוטל בפועל.
ח. בהסדר ניתן למחוק סעיפי אישום או להחליפם בקלים יותר.
ט. בהסדר ניתן למנוע העדת עדים בעיתיים לשני הצדדים. במקרים של עבירות מין, עבירות נגד ילדים או עבירות נגד מוגבלים, ניתן לחסוך מהם את מסלול העדות על כל הכרוך בכך.
י. אם אתה כסניגור צופה זיכוי במשפט, אל תסכים להסדר טיעון.
פסק הדין המנחה והחשוב ביותר בסוגיה זו ניתן בהרכב של תשעה שופטים (הלכת פלוני, ע"פ 1958/98) בראשות הנשיא דאז, אהרן ברק. הצדדים ביקשו להטיל על הנאשם תשע שנות מאסר על שורה ארוכה של עבירות מין במשפחה, אך בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את ההסדר וגזר על הנאשם 15 שנות מאסר.
בית המשפט העליון קבע, כי יש להפעיל את "גישת האיזון", השמה דגש על מלאכת האיזון הנעשית בבית המשפט בנוגע לגזירת העונש וחורגת מההיבט של ביקורת שיקולי התביעה כשלעצמם. גישה זו בוחנת אם נתקיים האיזון בין טובת ההנאה שמעניק הסדר הטיעון לנאשם, לבין התועלת שיש בעונש המוצע במסגרת ההסדר לאינטרס הציבור. הערעור התקבל והסדר הטיעון כובד.
לאור זאת, אין לעשות הסדר אם הדבר לא חיוני ולא מתבקש מהראיות, ואין בו כדי לשרת את אינטרס הציבור. לעיתים הציבור מתרעם על הסדר טיעון, אך כאשר המציאות מחייבת את השגת הסדר - מן הראוי ללוות תיקים אלו בהסברים מתאימים, כדי שלא יתקבל הרושם שנעשה הסכם בקלות ראש או שזוהי בריחה מהתמודדות עם נושא קשה ומסובך.
הסדר טיעון טוב הוא הסדר שמשרת את אינטרס הציבור מבלי לפגוע בצדדים מעבר לנדרש, ומבלי לוותר על העקרונות של משפט הוגן וצודק.

הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, העוסק במשפט פלילי, צבאי וציבורי.
תאריך:  11/01/2016   |   עודכן:  11/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות עסקות טיעון
איתמר לוין
הנחיה מינהלתית ופסיקה של ביהמ"ש העליון - זה מה שעומד ביסודם של הסדרי הטיעון, המובילים לעיתים לענישה מגוחכת    בהנחה שנצטרך להמשיך לחיות איתם, צריך לפחות להסדיר אותם בחוק ולתת עדיפות להסדרי טווח
איתמר לוין
למרות שהענישה המירבית היא חמש-שבע שנות מאסר לכל עבירה, ובניגוד לפסיקתו העקבית של בית המשפט העליון, תבקש המדינה להטיל על הזמר רק ארבעה חודשי עבודות שירות
איתמר לוין
גם בעניינה של שולה זקן, נאלץ בית המשפט לקבל הסדר טיעון שלא היה לרוחו. במצב הנוכחי, הנובע מהכורח להגיע להסדרים, השפיטה עוברת למעשה לידי התביעה והשופטים הם חותמת גומי. אבל אפשר להציע מודל אחר, שיאזן בין הצרכים המעשיים לבין החזרת השיפוט לידי השופטים
עידן יוסף
איריס ברקת, שהייתה בכירה במשרד התחבורה והואשמה בהסדר טיעון בשורה של עבירות משמעת, לא תוכל לשוב למשרד בארבע השנים הקרובות    כעת מתברר כי פעלה לביצוע מעקבים דיסקרטיים אחר עובדים במשרד
עו"ד אברהם פכטר
אדם דורס שלוש נשים למוות ויוצא בעסקת טיעון על עבירה של גרימת מוות ברשלנות    הפתרון המתבקש: עונשי מינימום כבדים על הריגה ופציעות קטלניות    רישיון נהיגה - כמו רישיון להחזקת נשק על כל תוצאותיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il