X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שילובם של ערביי הארץ בחברה הישראלית הוא אתגר לאומי וחברתי אי-ההכרה של ההנהגה הערבית בקשר ההיסטורי של היהודים אל הארץ בולמת את ההתקדמות קבלת עיקרון זה היא המפתח לדו-קיום
▪  ▪  ▪
לאומנות ומלחמתיות. חברי הכנסת איימן עודה וג'מאל זחאלקה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
אפרטהייד? איש אינו מבקש מערביי ישראל להיות ציונים או לבטל את זהותם הדתית. לא מונעים מהם להביע דעה. הם נהנים מחרות שאין לשום אזרח במדינה ערבית.

הכללה. לא קל להיות ערבי בישראל בימים אלה. הציבור הדתי או השמרני-ימני חש מפעם לפעם את נחת זרועה של ההכללה. כזכור, "כולנו" רצחנו את רבין ז"ל ו"כולנו" היינו בדומא. הציבור הערבי בישראל חווה זאת על בסיס קבוע. מה אכפת לנו, יאמרו חלקים בתוכנו. בהחלט אכפת; ערביי הארץ נשארים איתנו. מבעד לערפילי ההאשמות ההדדיות צריך לראות את העתיד המשותף. בשני הצדדים ישנם כאלה החולמים להיפטר מהצד השני. כל צד ומשיחו. בינתיים אנחנו חיים יחד, עם המורכבויות והדקויות.
זאת האחריות של כל אחד ואחת מאיתנו. רבים אינם זוכרים, שלא רק בין יעקב לעשו היה פיוס אחרי מריבת הנצח; זה אירע עוד קודם, בין יצחק לישמעאל, אחרי הפירוד הגדול. עם מותו של אברהם, נאמר: "וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה..." שני אחים קוברים את אביהם. חכמינו תיארו את הפיוס כשיאו של תהליך תשובה של ישמעאל וחיבורו מחדש עם בית אברהם ועם יצחק ממשיכו. אפשר לראות את גורלנו המשותף פה כאתגר - לא רק אתגר לאומי אלא גם אתגר חברתי ורוחני.
נציגות. חזון הפיוס בין יצחק לישמעאל מתמהמה כי אנחנו בעיצומו של מאבק לאומי ודתי. ברצונם ושלא ברצונם (תלוי באיזו קבוצה מדובר) נכרכים ערביי הארץ במאבקו של העולם הערבי במדינת ישראל ושל האיסלאם בעם היהודי. משום כך, לא כל גילוי איבה קשור בהכרח עם גזענות.
קשה להתייחס אל הצד האזרחי של ערביי הארץ במנותק מהמכלול. נציגיהם בכנסת אינם מקילים עלינו את המלאכה וחלקם משחרר השכם והערב הצהרות לאומניות ומלחמתיות. השבוע הבדיל ח"כ אוסאמה סעדי בין רצח יהודים בתל אביב לבין רצח מתנחלים. היחס השונה להתנחלויות, מצד ההנהגה הערבית, לעומת יישובים בפנים הקו הירוק, הוא טקטי ולא מהותי. עקרונית, דין תל אביב כדין קריית ארבע.
בראיון איתי, הישווה ח"כ ג'מאל זחאלקה את היהודים פה לצאצאי אונס, לעומת הערבים "בני הארץ החוקיים". השבתי, שמה שנראה לו אונס, נתפס אצלנו כחזרה הביתה של צאצאי היהודים שגורשו, בין השאר גם בעקבות הכיבוש המוסלמי בין המאות ה-7 וה-11. ה"כיבוש" לא החל במאה ה-20.
יהודית דמוקרטית. זהותה היהודית של ישראל היא לשׂיכִּים ולצנינים בעיני האליטה הערבית, למרות שישראל אינה ייחודית בנושא. ישנן דמוקרטיות נוצריות, המכילות מיעוטים עם זכויות אזרח מלאות. בעולם קיימות עשרות מדינות מוסלמיות. אבל ערביי ישראל מקדמים את רעיון "מדינת כל אזרחיה", המצאה ישראלית שנולדה במרתפי המחלקות למדע המדינה, ושמשמעותה "מדינת כל לאומיה", כלומר מחיקת זהותה היהודית של ישראל.
הניסיון לבטל את הזהות היהודית של המדינה קשור בשניים: (א) בנרטיב הידוע של "גזילת הארץ" מתושביה "המקוריים". כך למשל תיארה ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל במסמך החזון שלה את ישראל כ"תולדה של פעולה קולוניאליסטית שיזמו האליטות היהודיות-ציוניות באירופה ובמערב". אין במסמך הכרה בקשר ההיסטורי והדתי בין העם היהודי לארצו. ארץ ישראל על-פי המסמך היא "מונח תנ"כי" ולא מציאות היסטורית.
(ב) בהתייחסות ליהודים כדת ולא כלאום. במשך מאות רבות התייחסו כך ליהודים בעולם הנוצרי והמוסלמי. לדת לא מגיעה מדינה. כך, למשל, סעיף 20 המפורסם באמנה הפלשתינית: "טענות הקשר ההיסטורי או הרוחני של היהודי לפלשתין אינן עולות בקנה אחד עם אמיתות ההיסטוריה... היהדות כדת שמימית אינה לאומיות בעלת מציאות עצמית, וכמו-כן אין היהודים עם אחד בעל אישיות עצמית..."
אי ההכרה בקשר ההיסטורי והדתי של היהודים אל הארץ, והמאבק לשינוי זהות המדינה, בולמים את ההתקדמות המיוחלת בדרך לשילוב מלא של ערביי ישראל בחברה. זאת אחריותם. גם ליהודים יש אחריות לעזור לשילוב המגזר הערבי בחברה הישראלית ובהקצאת תקציבים דומים לאלה שבמגזר היהודי. החלטת הממשלה להקצות 15 מיליארד שקלים למגזר הערבי היא צעד חשוב, שהיה צריך לקרות מזמן.
אפרטהייד. ארגוני "זכויות אדם" ופוליטיקאים ערבים מכנים את ישראל "מדינת אפרטהייד", משום שמיניה וביה היא מעדיפה את היהודים על פני שאר המיעוטים. כמובן שיש כאן ביזוי שקרי של ההיסטוריה של דרום אפריקה, שבה שחור לא היה יכול לשפוט לבנים בבית המשפט, לא כל שכן לשלוח ראש ממשלה ונשיא לכלא. שחורים לא יכלו לשהות בחוף רחצה שהיה מיועד ללבנים; אפילו השירותים הציבוריים היו נפרדים. ל"אפרטהייד" המוטח בנו מתלווה תכופות התואר "גזעני", ולפיו היחס לערבים דומה ליחס הגרמנים ליהודים בשנות ה-30. האומנם?
במחצית השנייה של המאה ה-18 ואילך, החלו היהודים בארצות דוברות הגרמנית לצאת מהגטאות. ה"אמנציפציה" לא העניקה זכויות מלאות ליהודים. הם הורשו ללמוד באוניברסיטאות, אך לא יכלו לשמש בהן מורים; יכלו ללמוד עריכת דין, אבל לא לשמש עורכי דין. חלקם המשיך לשלם מס גולגולת על שהייתם בערים גרמניות. שר החינוך הפרוסי הודיע לקנצלר שהאופי הנוצרי של המדינה אינו מאפשר מינויים של יהודים כמורי הוראה לצעירים.
תגובת היהודים למצבם הלא הוגן לא הייתה מאבק נגד גרמניה כמדינה נוצרית; לא דרשו לפרק את לאומיותה ובוודאי לא הזדהו עם אויבי המדינה. תגובתם הייתה פטריוטיות גרמנית בכל תחומי החיים. הם התגייסו לצבא והשתתפו בקרבות לשחרור גרמניה מעול הכיבוש הצרפתי, גם אם בצד השני היו יהודים.
איש אינו מבקש מערביי ישראל להיות ציונים או לבטל את זהותם הדתית. לא מונעים מהם להביע דעה, גם המקוממת ביותר. הם נהנים מחירות שאין לשום אזרח במדינה ערבית. הם מתארגנים במפלגות פוליטיות המבקשות לשנות את צביונה של המדינה, ובית המשפט מגן עליהם. בעיתון זה פורסמו מאמרים נגד פסילתה של בל"ד, בשם חופש הדעה וההתארגנות. עם זאת, לא כל ביקורת על המגזר הערבי, אפילו חריפה, היא "הסתה".
מיעוט. שאלה של פרספקטיבה. אם בתוך המדינה, היהודים הם רוב, הרי מבחינה גיאופוליטית היהודים הם מיעוט זעיר באוקיינוס ערבי ומוסלמי. לכן יש לאזן בין השמירה על זכויות המיעוט הערבי בישראל, לבין השמירה על זכויות הרוב היהודי שהוא מיעוט במרחב האזורי. זאת מדינתו היחידה של העם היהודי. קבלת העיקרון הזה היא המפתח לדו-קיום מאוזן עם תקווה לעתיד.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 8.1.16)
תאריך:  11/01/2016   |   עודכן:  11/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדינת היהודים, אבל גם ערבים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
שכולל המון שגיאות ופירכות.
מאמר רציני,  |  11/01/16 13:06
 
- תודה על ההפניה הסותרת את דבריך
אהוד פרלסמן  |  12/01/16 02:19
 
- רובינשטיין לא נותן תשובות,
אהוד, לאט לאט  |  12/01/16 09:28
2
פורמט שונה לעם שונה
באום  |  11/01/16 21:15
3
חיפשתי במאמר את המלה "אויב"
רותי איזיקוביץ  |  13/01/16 15:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
מתי דוד
מדינות ערב הסוניות הקרויות מתונות, סעודיה, מצרים וירדן עסוקות במשברים בהם הן עסוקות ואין להן שום אינטרס ועניין להיות מעורבות בבעיה הפלשתינית והסכסוך עם ישראל
שמעון זיו
למיטב ידיעתי עד כה מי שרצח יהודים בתוך הקו הירוק היו ערבים, ולא זכורים לי מקרים הפוכים. שנית המעוטים זוכים לכל הזכויות המוענקות ליהודים. מאידך הערבים לא משרתים בצה"ל ו/או שרות לאומי
עידן יוסף
המטען התפוצץ ליד סיור של צה"ל ולא גרם לנפגעים    החיזבאללה הודיע על נשיאה באחריות בנקמה על חיסול קונטאר וטוען כי הרכב הצבאי נפגע
ראובן לייב
מסע ההרג של המחבל-הרוצח מכפר ערערה לא הצליח לערער את יחסי הקיום התקינים בין הערבים ליהודים במדינה. במציאות המרה שבה אנו חיים - זה דבר שאין לזלזל בו
עידן יוסף
בעקבות הפיגוע ביום שישי, בתנועת 'רגבים' הפועלת להשבת הריבונות ומנהלת מעקב אחר בניה בלתי חוקית במגזר הערבי, מפנים אצבע מאשימה דווקא לעבר ממשלת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il