X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סטריאוטיפ הוא המצפן החברתי של האנושות זהו כלי עזר להתמצאות מיידית בסביבה אנושית אין אדם החף מראיית העולם דרך עדשות המכילות דעות קדומות וסטריאוטיפים
▪  ▪  ▪
חשודה מיידית [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

האם אנחנו גזענים? אמש צפיתי בפרק סיום העונה של תוכנית התחקירים, המערכת, בהנחייתה של מיקי חיימוביץ'. התחקיר התבסס על מחקר וטקסט של גל גבאי, ומצא שמשטרת ישראל מונחית במידת מה על-ידי סטיריאוטיפיזציה. התחקיר הבליט תפיסות לפיהן קיים קשר בין מוצא ביולוגי וסממניו הגופניים כגון צבע עור, לבין תכונות אופי של מה שנקרא "החשוד המיידי". מה זה מלמד על נטיות גזעניות של הציבור כולו?
הסיקור כלל, איך לא, צעירים מן העדה האתיופית, שלאחרונה החלו בפעילות מחאתית והם דורשים צדק חברתי עבור עדתם; גם ערבים אזרחי ישראל שהסיפור שלהם כובש לאחרונה את הכותרות הראשיות נכללו בתחקיר. הקבוצה שפתחה את התחקיר הייתה קבוצת המשוררים המזרחיים שנקראת "ערס פואטיקה",שכתבתי עליה לאחרונה.
סטריאוטיפ הוא המצפן החברתי של האנושות. זהו כלי עזר להתמצאות מיידית בסביבה אנושית. אין אדם החף מראיית העולם דרך עדשות המכילות דעות קדומות וסטריאוטיפים. סטריאוטיפ מוגדר כ"דימוי המורכב מסטטוסים ומתכונות אופי, ומופנה כלפי קבוצה חברתית, בדרך כלל על בסיס אתני או מגדרי. דימויים אלו נושאים אופי מכליל, מוגזם ושקרי... סטריאוטיפ הוא הכללה הנוגעת למאפיינים של קבוצה חברתית, והחלת מאפיינים אלה על כל חבר באותה קבוצה".
שבירת עצמות
התחקיר התמקד תחילה במשוררים מקבוצת "ערס פואטיקה" וביניהם רועי חסן ושלומי חתוכה, שנפגשו באקראי בפארק ציבורי ובו שולחנות וספסלי עץ. הם הסבו לשולחן ובידם תיקים. תמונה טיפוסית המחשידה אותם בעיניי המשטרה מן הסתם, בשל צבע עורם ומראם הכללי. אבל הם התיישבו שם כדי לקרוא בקובץ של שירה מזרחית ונהנו מהעברת הספר ביניהם וחילופי תפקידים בהקראת שירים נבחרים לשאר הנוכחים.
"חשוד מייידי" נוסף, היה סטודנט אתיופי מהפקולטה לחקלאות ברחובות שהתארס לאחרונה עם בחורה ממוצא צרפתי. הוא סיפר בהתרגשות רבה על היחס שהוא זוכה לו מצד המשטרה. אין ספור פעמים הוא נעצר על-ידי המשטרה והתבקש להציג תעודה מזהה, כך סתם במהלך נהיגה, במהלך קניות בסופר ובאמצע הרחוב. במקרים שבהם העז לשאול האם יש בעיה, הוא נענה במבט חשדני ואף בהעלאתו לניידת והעברתו לחקירה בתחנת המשטרה הקרובה. שם בדרך כלל עובר ה"חשוד המיידי" מסכת של השפלות, מכות ואף מהלומות המסתיימות בשבירת עצמות.
התחקיר עסק גם בערביי ישראל, ובכלל זה ברופא, ראש מחלקה אונקולוגית באחד מבתי החולים בארץ. אדם המציל חיים, זוכה לתשבחות מהמטופלים והעמיתים למקצוע, ומשתתף בכנסים מדעיים ברחבי העולם. כל עוד הוא מסתובב בבית החולים, הוא מוגן מפני חשדות המשטרה. ברגע שהוא מחוץ לבית החולים הוא חווה את חוויות היותו "חשוד מיידי" כשהשיא מתרחש בשדה התעופה.
רשימת ה"חשודים המיידיים" הייתה ארוכה והתחקיר אף הראה סרטון ובו המחשה חיה של התייחסות המשטרה והסיירת האזרחית לשלושה צעירים אתיופים שישבו על ספסל, קרוב לחצות, בשכונה יוקרתית בצפון תל אביב. צעירים בפוזה של ישיבה על ספסל ברחוב באמצע הלילה מציגים בדרך כלל מראה די פרובוקטיבי. אבל התחקיר הראה שבאותה עת ממש המשטרה והסיירת האזרחית התעלמו מקבוצת צעירים בעלי גוון עור לבן, שישבו ממש מולם וניגשו היישר אל האתיופים! אלמלא הייתה נוכחת שם גל גבאי והצוות שלה, היו השלושה מובלים אחר כבוד אל תחנת המשטר הקרובה בניידות המשטרה ב"אשמת ניסיון פריצה".
האם אנחנו גזענים?
המחיר שכל חברה משלמים עבור היתרונות של סטריאוטיפים בארגון המידע והידע שלה הוא הטיות בתפיסה, בזיכרון ובהנחות היסוד. כאשר ההטיות מנכיחות ראיית עולם גזענית, אתנוצנטרית ושקרית, קבוצות בעלות מעמד חברתי נמוך בשל סטריאוטיפיזיציה כלפיהם מצד הקבוצות המתנשאות מתקשות לנהל חיים הולמים את כישוריהם האמיתיים.
הפתיח של התחקיר מעיד על היותנו עם ספוג סטריאוטיפים, וזה טבעי. אבל מה המחיר? לפחות בעיניי המשטרה התחקיר מראה שיש השווים יותר ויש השווים פחות, וישנם הנחותים שבנחותים שנחשדים תכף ומייד בניסיון לשדוד, לרצוח, לפרוץ ולגנוב. בתחקיר היו אלו שחומי העור וערבים אזרחי ישראל. השאלה שלא נשאלה היא: מה היחס של הציבור בכללותו לשחומי העור? האם לבוש אחר היה מניב תוצאות אחרות?

תאריך:  13/01/2016   |   עודכן:  13/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיום מוצלח לעונת תחקירים: המערכת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אכן המיקוד: "על תבונה ורגישות" ל"ת
א. וינשטיין  |  13/01/16 09:03
2
זאת משאלת הלב שלנו!
תרצה  |  13/01/16 12:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - זריזים, תקינות פוליטית, קושיות, ברווז צולע, התערבות והרחבה
ראובן לייב
אחרי שנים של מאבק עיקש בדעות קדומות של קודמיו לתפקיד, מצליח שר הבריאות הנועז, יעקב ליצמן, לאפשר את גידולו ומכירתו של הקנביס הרפואי ללא הגבלה, כדי שישמש מזור לרבבות החולים הקשים, הנזקקים לו כאוויר לנשימה
איתמר לוין
השופטים יורם דנציגר, נעם סולברג ודפנה ברק-ארז קובעים: מי שמתנהג כמו נושא משרה - הוא נושא משרה; מי שמתנהג כמו בעל שליטה - הוא בעל שליטה. המהות הכלכלית היא הקובעת, ולא הלהטוטים הלשוניים והמשפטיים
מרדכי ליפמן
בל נשכח כי הצד שיש לו הכי הרבה מה להסתיר (וגם מה להפסיד), הוא השמאל    בוודאי היו שם מסמכים, באותו משרד שעלה לפתע באש, העלולים להרשיע את נאווי ואת ארגוני השמאל
אפרים הלפרין
על דאטפת אטיפוך, וסוף מטיפייך יטופון, כך אומרת המשנה במסכת אבות, ואנחנו כשהיינו קטנים אמרנו, הכל עובר אליך וחרה בידיך, והדרך לעשות זאת היא עם הרבה חוכמה, עם הרבה תעוזה, ועם הספסל לאורכה של הדלת וכמובן לא לרוחבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il