X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
החקיקה הקיימת, כיום, במדינת ישראל, אינה סותרת כל מחויבות שהיא של המדינה, הנובעת מחתימתה של מדינת ישראל על הסכמים בינלאומיים בתחומים הקניין הרוחני והפטנטים ומהיותה צד ישיר להסכמים בינלאומיים אלה
▪  ▪  ▪
רשות הפטנטים. להכין חקיקה הולמת לתקופה

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה (יום ד', 13.1.16) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק העיצובים, שנועדה להחליף את פקודת הפטנטים וליצור במקומה הסדרה מקיפה שתחול על עיצובים. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, ציין בדיון כי כל יום נוגעים ועוסקים אנו, כלאחר יד בעיצובים שסביבם מושקע זמן רב למחשבה וליצירה, שהצעת החוק מתייחסת אליהם. ראש אשכול דיני קניין רוחני במשרד המשפטים, עו"ד הווארד פולינר, אמר כי מדובר ביום מרגש, והסביר כי הצעת חוק העיצובים נועדה להחליף פקודת הפטנטים משנת 1924, ביחס למדגמים.
עו"ד נעמה דניאל ממשרד המשפטים הסבירה כי הצעת החוק עוסקת בעיצובים ואמרה כי "כשמדברים על עיצוב נוהגים לחשוב בעיקר על שמלות, ביגוד, הנעלה ותכשיטים, אבל עיצוב זה גם עיצוב של אוכל, עיטורים על צלחות וכלי אוכל, יצירות דו-ממדיות אחרות ועוד". היא הוסיפה עוד וציינה, כי החוק נועד לקדם עיצובים חדשים, להקל על ההגנה לה יזכו המעצבים, ולעדכן הוראות הדין בהתאם להתפתחויות בימנו לעומת הדין הקיים כיום שמקורו בפקודה מנדטורית משנת 1924. עוד צוין, כי מוצע לאפשר תקופת חסד של 3 שנים בה ניתן יהיה לקבל הגנה גם לעיצוב בלתי רשום. היא הוסיפה כי אישור ההצעה תאפשר לישראל להצטרף לאמנת האג ולאפשר ליוצרים לקבל הגנה בכל 62 המדינות החברות באמנה רשם הפטנטים, עו"ד אסא קלינג הוסיף כי הצעת החוק תאפשר רישום קל ומהיר. לדבריו, בשנת 2014 הוגשו רק 1,400 בקשות לרישום מדגם לעומת 6,300 בקשות שהוגשו לרישום פטנטים. לדבריו, בשל ההליכים הקיימים כיום קיים - בפועל ולמעשה - תת שימוש בכלי. לדברי עו"ד אסא קלינג, הרי כיום מעצב ישראלי נמצא בנחיתות לעומת מעצבים ממדינות השותפות להסכם האג, שכן הוא צריך לרשום את העיצוב בכל מדינה בנפרד בעוד שההצטרפות לאמנה תאפשר, כאמור, רישום בכל המדינות החברות.
הצעת החוק מתייחסת ל"אמנת פריס", שהינה אמנה בדבר הגנת הקניין התעשייתי שנחתמה בפריס ביום 20 במרס 1983 והתיקונים באמנה כאמור ככל שמדינת ישראל חייבת בהם. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי מטרתה של הצעת החוק הינה ליצור הסדר מקיף, מאוזן ועדכני שיחול על עיצובים במדינת ישראל ויחליף את ההסדר הקיים כיום בעניין זה בפקודת הפטנטים והמדגמים. בהצעת החוק מצוין, כי המלה "עיצוב" - Design מודרנית >qB>ומובנת יותר מהמילה "מדגם", שבה נעשה שימוש בפקודת הפטנטים והמדגמים. עוד נכתב, בהצעת החוק, כי שינוי המונחים אין בו כדי לשנות מהמהות, וכי ההתייחסות ל"דיני העיצובים" זהה, לחלוטין, להתייחסות ל"דיני מכרזים", כלשון מונח זה בפקודת הפטנטים והמדגמים.
בהצעת החוק מצוין עוד, כי תכליתם הבסיסית של דיני העיצובים - שעד כה נקראו בשם: "דיני המדגמים" הינה עידוד פיתוחם של עיצובים חדשים לטובת הציבור. זה הוא העיקרון הכללי העומד בבסיסה של הצעת החוק, לטענת מנסחי הצעת החוק שהוגשה למליאת הכנסת, כהצעת חוק מטעם הממשלה. כנגזרת מכך, קיימות שלוש
תכליות עיקריות נוספות שהנחו והתוו ההסדרים המוצעים בהצעת חוק זו. תכליות אלה הן האינטרס הציבורי שבעידוד בעלי עסקים קטנים - מעצבים הפועלים לבדם וגם/או המחזיקים עסק קטן; קידום הוודאות בתחום העיצובים בישראל והתאמת הדין להתפתחויות שחלו בתחום זה, כפי שמפורטים הדברים בהצעת החוק.
ההתפתחויות שחלו בשנים שחלפו מאז חקיקת פקודת הפטנטים והמדגמים בדיני העיצובים, במרבית המדינות בעולם בדיני הקניין הרוחני והן בתחומים נוספים ומשיקים לדיני הקניין הרוחני, מעלות הצורך ביצירת הסדר חדש ועדכני יותר שיחול על עיצובים בישראל. בין התפתחויות אלה בולטת ההתפתחות הטכנולוגית, אשר מעוררת סוגיות חדשות ומשפיעה הן על סוגי המוצרים הניתנים לרישום כעיצובים (דוגמת גופנים), סימנים גרפיים (Icons) ותצוגות מסך הן על דרך בחינת החידוש שבעיצוב, בדרך של בחינה עולמית - באמצעות אתרי האינטרנט של המשרדים השונים לרישום עיצובים בעולם, לדוגמה והן על אפשרויות הגשת הבקשה לרישום, דוגמת הגשת בקשה מקוונת לרישום עיצוב.
נוסף על כך, הרי השתנתה המסגרת המשפטית הבינלאומית שבתוכה פועלת מדינת ישראל בעניין זה. כיום קיים הסכם הסחר של ארגון הסחר העולמי בדבר היבטים הקשורים לזכויות בקניין רוחני - Agreement on trade
related aspect of Intellectual Property Rights, המהווה נספח להסכם המקים את ארגון הסחר העולמי שנחתם במרקש בשנת 194 והידוע ומוכר בשם "הסכם הטריפס". הסכם זה קובע דרישות סף בנוגע להגנה על עיצובים תעשייתיים. ניתן עוד למנות, בקשר לכך, עקרונות אמנת פריס בדבר הגנה על הקניין התעשייתי, הידועה ומוכרת בשם "אמנת פריס", המחייבת התייחסות חקיקתית, ישירה וגם/או עקיפה הנוגעת לאמנה זו, מצד מדינת ישראל - שלהם מחויבת מדינת ישראל. מן הראוי לציין והדגיש, כי החקיקה הקיימת, כיום, במדינת ישראל, אינה סותרת כל מחויבות שהיא של המדינה, הנובעת מחתימתה של מדינת ישראל על הסכמים בינלאומיים בתחומים הקניין הרוחני והפטנטים ומהיותה צד ישיר להסכמים בינלאומיים אלה.
יש לקוות ולייחל לכך, שלקראת חקיקתו הסופית של חוק העיצובים והכללתו החוק מחייב בספר החוקים בישראל, תצא תחת ידי המחוקק לחקיקה ההולמת ומתאימה להתפתחויות הטכנולוגיות והאחרות, שחלו בתחום העיצוב, מאז חקיקת חוק הפטנטים והמדגמים בשנת 1924.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  14/01/2016   |   עודכן:  14/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 איתן כבל / Eitan Cabel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגנה חוקית וקניינית על עיצוב מוצרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
יש להדוף, על הסף, כל ניסיון אמריקני, להתערב בענייני חקיקה פנימית ישראלית, בין באמצעות שגריר ארה"ב בישראל ובין בכל דרך אחרת, שעה שסמכות זו מסורה, באופן בלעדי לכנסת ישראל
חיים שטנגר
אפליה קיימת במדינת ישראל, לא רק לרעת המיעוט הערבי-המוסלמי והנוצרי, אלא גם לטובתו של מיעוט ערבי-מוסלמי ונוצרי זה. בשל העובדה שבני מיעוט זה פטורים מחובת הגיוס לצה"ל, יכולה משפחה כפרית ועירונית ערבית, מרובת ילדים, להגדיל משק ביתה ולהרחיב כלכלתה
אריה אבנרי
אורי מסר, שסייע לאהוד אולמרט שנים בביצוע מעשי השחיתות שלו, מנסה כעת לחלץ את חברו מן הכלא. הפעם זה לא ילך לו
פנחס (פיני) פישלר
מדוע לא העמדת לדין את ירון בארי? האם צ'יקו אדרי ראוי למחוז תל אביב? למה לא קידמת את אבי נוימן וג'מאל כחרוש, וכן קידמת את אלון אסור שניסה למנוע ביקורת על המשטרה?
חיים שטנגר
בעת שהחליט גורם הרישוי להתיר לאבי המחבל, לקבל חזרה נשקו לידיו וברישיון, על-פי הוראות החוק - ידעה המשטרה, כי האב מתגורר, באותו בית, עם בנו המחבל - עובדות אלה חייבות להדיר שינה מעינינו, לאור הקלות הבלתי נסבלת של מתן רישיונות לשימוש בכלי ירייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il