X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במעגל ההתחדשות: ממצוות החודש עד הפסח והתפילין שביניהם. זכר ליציאת מצרים
▪  ▪  ▪
שקדיה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

פרשת בא
או-טו-טו אנו חוגגים את ט"ו בשבט, חג האילנות, המסמל את ההתחדשות, הלבלוב והפריחה. רגע לפני פריחת השקד מבשרת פרשתנו, פרשת בא, את בשורת ההתחדשות והגאולה של עם ישראל, שיצא זה עתה ממצרים.
בצד הֶמשך מכות מצרים: הארבה, החושך והשיא מכת הבכורות, שהנחיתו מכת מוות על מצרים ועל אמונתה הפגאנית (ובמיוחד על אלילי מצרים היאור והבהמות), בחלקה הראשון של הפרשה, הרי חלקה השני עומד בסימן ההתחדשות המובהקת של העם הנגאל.
לראשונה זוכה עמֵנו, שיצא ממ"ט שערי טומאה של מצרים, לחוש לא רק את החרות הפיסית, אלא גם את החרות הרוחנית עם קבלת המצוות.
בכל לבבך
בעוד ספר בראשית הוא בעיקרו ספר המידות הטובות שהנחילו לנו אבותינו (מלבד מצוות מילה), הרי ספר שמות הוא בעיקרו ספר המצוות המתחילות בפרשתנו, זֵכר ליציאת מצרים ההיסטורית.
נפלאות הבריאה מקנות לנו את האמונה בבורא. לעומת זאת, בניסי מצרים חוו ישראל את גדולת הבורא בצורה ויזואלית. המצוות (מלשון צוותא, חיבור), המחברות אותנו אל הבורא, מאפשרות לנו את החתחברות אל עצמנו ופנימיותנו, פנימיות הנשמה, ומעצימות את אישיותנו. הן מעניקות לנו התחדשות אישית ולאומית, ומשחררות אותנו מן העבדוּת והשעבוד ליצרים. "ואהבת את ה' בכל לבבך", אנו אומרים בקריאת שמע. המילה "לבבך" (במקום לבך), אומרים חז"ל, מצביעה על שימוש בשני היצרים בעבודת ה'. התורה, בניגוד לדתות אחרות, שוללת את ההתנזרות מהחיים. המצוות מאפשרות את הנאות החיים, אבל בצורה מבוקרת ומרוסנת, ובכך מקדשות אותן. הכשרות והברכות מקדשות את האכילה, טהרת המשפחה את הזוגיות, הקידוש, כשמו, את היין בשבת, וכך הלאה.
השבת, שבָּה שבת ה' מבריאת העולם, היא המגשרת בין האמונה האוניברסלית בבורא, לבין שמירת השבת כמצווה יהודית מעשית זֵכר ליציאת מצרים. ואכן בקידוש מזכירים שני אלמנטים אלה המונחים ביסוד קדושת השבת. התורה, כצפוי, אמורה הייתה לפתוח במצוות השבת. מדוע אם כן פרשתנו פותחת במצוות קידוש החודש?
אביב העם
"החודש הזה לכם ראש חדשים, ראשון הוא לכם לחדשי השנה". חודש ניסן, חודש האביב, שבו נגאלו בני ישראל ממצרים, ויצאו מעבדות לחרות, הוא החודש הראשון בשנה ללידת העם היהודי. החודש הזה המסמל את החרות הלאומית לא רק מבחינה פיסית, אלא בעיקר מבחינה רוחנית, הוא סמל להתחדשות במצוות. מחזור חידוש מולד הלבנה מדי חודש, כשמו כן הוא, הוא סמל להתחדשות רוחנית אישית ולאומית. המצוות כאמור הן כלי להתחדשות, להעצָמָה פנימית ולהיטהרות הגוף והנפש. משום כך מצוות קידוש החודש (מלשון התחדשות) קיבלה את זכות הבכורה.
מה הפלא שהתורה מדגישה את אלמנט ההתחדשות בפסוקים שונים בביטוי 'היום': "היום אתם יוצאים בחודש האביב", היום הזה יצאתם ממצרים" ועוד. על כל אדם, אומרים חז"ל, לראות את עצמו, כאילו הוא יצא ממצרים. כאן ועכשיו. להתחדש כל יום מבחינה רוחנית ומנטלית, ולהתחיל מבראשית.
אורח ותושב?
דוד המלך, נְעים זמירות ישראל, שאף כל חייו להידבק בדרכי הבורא "שִבתי בבית ה' כל ימי חיי". הוא נכסף להיות 'חייל קבע' בצבא ה'. אם כן, כיצד מיד אחר כך מייחל המשורר
רק "לבקר בהיכלו"? או שהוא תושב בבית ה' או אורח? אכן, אין סתירה בין השניים, והם משלימים זה את זה. דוד המלך, שדבק כל חייו במצוות ה', חש בהן את טעם החיים האמיתיים וההתחדשות הפנימית מדי יום, כאילו היה אורח, כאילו זו הפעם הראשונה. מבחינה זו הוא מבקש שהמנגינה הזאת לא תיפסק לעולם, ושמעגל ההתחדשות יהיה לָנֶצח.
אז מה יש לנו ב"ארגז הכלים" של הפרשה? מלבד מצוות קידוש החודש, נכללות בחבילת המצוות גם מצוות קרבן פסח, איסור אכילת חמץ, שמירת יום טוב, מצוות פדיון הבן ומצוות תפילין.
ארגז המצוות
בדומה לשבת, גם על יום טוב חל מצוות קידוש היום בתפילה, בקידוש, בסעודה ובזמירות, בצד איסור מלאכה, כשחג הפסח בפרשה הוא המודל: "וביום הראשון מִקרא קודש, וביום השביעי מִקרא קודש יהיה לכם, כל מלאכה לא ייעשה בהם, אך אשר ייאכל לכל נפש, הוא לבדו ייעשה לכם". כידוע ביום טוב, בניגוד לשבת, מותר לעשות מלאכה רק לצורכי אכילה, דוגמת בישול בהעברה מאש לאש. יום טוב חל בפסח ביום הראשון, וביום האחרון - שביעי של פסח, זכר לנס קריעת ים סוף .
התורה מבליטה גם את השוויון בהלכה בין הגֵרים ליהודים: "תורה אחת יהיה לאזרח ולגר הגר בתוככם", וגם הם חייבים במצוות הפסח כדין כל יהודי: "וכי יגור אתך גר, ועשה פסח לה'". התורה רואה בכך זכות לגרים, כדי לחברם למהות היהדות ולפנימיותה. כמו בכל המצוות אין להפלות בין יהודים לגרים (לתשומת לב המגיירים-לייט!)
מצוות תפילין, החותמת את הפרשה, היא אות בין ה' לישראל בימות החול. על כן בשבת, שאף היא אות בין ישראל לקב"ה, אין בה צורך. התפילין של ראש הם כנגד הכפפת השכל לאמת המוחלטת של התורה, והתפילין על יד שמאל, המכוּונים כנגד הלב, מסמלים את השלטת אמת התורה על הרגשות. ואילו הזרוע, שעליה כורכים את התפילין, מסמלת את חיי המעשה המונְחים על-ידי התורה. התורה היא אורח חיים, המקיפה את כל תחומי ההיגיון, הרגש וחיי המעשה.

תאריך:  17/01/2016   |   עודכן:  17/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי לידר / Tzipi Lider
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חניאל פרבר
יום ט"ו בשבט מבחינה הלכתית, הוא התאריך הקובע את מעמדן של הפירות לעניינים שונים הקשורים במצוות התלויות בארץ, והוא אף מציין את השלמת המחזור השנתי של העצים תהליך שהוא חלק מן המחזור האקולוגי
יפעת גדות
במדינות רבות רמת האבטחה נמצא בשיאה לקראת החגיגות מחשש לתקיפות טרור    הערים מקושטות אך נראה כי פרופיל החגיגות יהיה נמוך השנה
יפעת גדות
במד"א מזכירים כי הסיכונים הפיזיולוגיים הכרוכים בשתיית אלכוהול, כוללים השתטות, בלבול, אובדן זיכרון, פגיעה חמורה בקואורדינציה ועייפות מוגברת    במקרים חמורים, עלול המשתכר להיכנס למצב של תרדמת, עד לדום נשימה ומוות
ליטל פיינגרץ
כמחווה ללוח הפופולרי ביותר שלא חשוב מהי דתנו, עדיין את השכר מקבלים בראשון לחודש של הלוח הזה    אז מי שחוגג ולמי שלא חוגג, תמיד נחמד לקבל המלצות לארוחה חגיגית
בן בן-ארי
רשימות נוספות
תערוכה מקוונת לציון חג החנוכה ביד ושם  /  מערכת אנשים ומחשבים
אריזה מעוצבת לקמח לבן בהיר  /  גלית יצחק-אוגנוב
סופגנייה ראשונה בישראל  /  עידן יוסף
חנוכה 2015   /  ליאורה קוזלובסקי
חג האור נוסח חוטובלי ונתניהו   /  איתן קלינסקי
מדוע חג החנוכה הוא הארוך בחגי ישראל?   /  עמוס גלבוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il