X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"ליר, בובות ואנשים" [צילום: יח"צ]
[צילום: יח"צ]
"ליר, בובות ואנשים" בתיאטרון מלינקי

ליר כסמל ומוסר השכל

תיאטרון מלינקי הוא מעבדה של מחזות לא רגילים, יצירתיים מאוד ומאתגרי מוח לצופיו. כך מחזהו של שייכספיר "המלך ליר" הופך הפעם למנוף של סיפור המעצים את המסר הנוקב של הקלאסי, על התגברות תאוות הרכוש והממון על כל יתר המעלות שבלב האדם
▪  ▪  ▪

באולם הבית שלו במרכז הגאה שבגן מאיר - בלב פינת חמד קסומה שבגן, עם בית קפה מענג, עולה כעת הצגת "ליר, בובות ואנשים" שתרגם דורי פרנס הכה יצירתי, לפי רעיונו של בוריס ינטין, אותו עיבד וביים מיכאל טפליצקי, מנהלו של תיאטרון "מלינקי". כאשר כל הרעיונות לבשו צורה כה מקורית ובלתי רגילה: כשלתלבושות המהודרות של בנות המלך ולמלבושים האותנטיים של האחרים נוספו בובות קטנות וגדולות המרשימות בעצם היותן, ומהתנועה שהן מקבלות על-ידי השחקנים האוחזים בהן, וכן מהתפאורה הכה דמיונית ואכספרסיבית שעיצב ואדים קשרסקי הגאוני שכבר הרווה את עינינו בהצגות אחרות מופלאות קודם לכן. והכל - עם מוזיקה של יבגני לויטאס שמקבלת תוספת העצמה בתיפוף ובנגינת החליל של השחקנים.
למעשה, כדי לא להלאות את הקהל בהצגה של שלוש וחצי שעות כמו במקור, היא קוצרה לשעה, בכך שמהסיפור נעדרים המלך ליר ובתו קורדליה, זו שמיאנה לקחת חלק בירושה ולכן נודתה על ידו. הוא מתרכז בבנות - גונריל וריגן, בדוכס גלוסטר ובשני בניו, החוקי - אדגר, והממזר - אדמונד. ההצגה עשויה בשילוב של משחק מאוד מוחצן, מרשים, עם טקסטים יפהפיים וויזואליה לא שגרתית.
כדי להדגיש את מידת החמדנות של שתי האחיות שהכריזו על אהבתן למלך, אך לאחר שזכו כל אחת במחצית הממלכה כשחילק אותה עוד בחייו, הפכו עורן והיו למנוולות פאר אכסלאנס. לא רק שהתעללו והתכחשו לאביהן, מה שלא נראה כאן אך ידוע לכל הצופים, אלא פיסית, קרעו וריטשו את גופתו (בובת נייר ענקית יצירת המעצב הכה כשרוני) ובנוסף - רבו גם ביניהן עד חורמה. הצילום בו הן נראות נלחמות על בובת המלך או על הממלכה, מספר הכל.
את דמות הבן החוקי, אדגר, ממלא אורי לבנון עם הרבה הומור שחור. הוא גם הפותח את ההצגה ומכניס את הקהל לאווירה המתאימה. את דמות אחיו אדמונד (לאון מורוז), שההתכחשות של אביו (דימה רוס הכה רבגוני, שתמיד מפליא בגילום כל דמות שהוא עושה, כמו את הזקנה ב"החטא ועונשו" - משהו שלא יישכח) התכחשותו לבנו הממזר גורמת לאחרון להפוך לאכזר, שאין גבול למעשיו, והוא זה שזוכה בקופה. את דמותו של אדמונד גילם בצורה הבלתי נשכחת בהפקת תיאטרון הקאמרי לפני כמה שנים עודד ליאופולד. הפעם, אדמונד בגילומו של לאון מורוז רב ההבעות והיכולות, מקבל צבע אחר, פחות אכזרי ומעט יותר הומני.
את שתי הנסיכות, שמריבותיהן האישיות וכן בדרך בה נקטו לחסל את אביהן ניתן הלקח המוסרי לצופים, ממלאות הדס אייל היפה שחורת השיער, וקסניה מורוז הבהירה בעלת המבטא המעיד על מוצאה. וכאן, במרקם היחסים ביניהן והתנהגותן, מצוי כל המסר של ההצגה הנוכחית: החמדנות של בני האדם היא שמביאה עליהם את אסונם. היא שגורמת לחורבן היחסים בין בני משפחה ובין עמים. ואם משהו ממסר זה ייקלט - הרי תיאטרון מלינקי צלח בעבודתו.
מעבר למוסר ההשכל, מצויה הצגה עם אלמנטים שאינם שגורים על בימותינו. את אמנות הפעלת הבובות ועצם יצירתן, כמו גם יצירת תפאורה המתכלה מדי הצגה, אך חוזרת לחיים בהצגות הבאות מתוך יצירה חדשה, זה משהו שלא מקובל על בימותינו. עצם היצירה המתחדשת דורשת מיומנות וכשרון שהם מצרך נדיר. והשימוש בבובות כבר נעשה בעבר בתיאטרון זה, כמו גם יצירת תפאורות ברמה אמנותית - כמותן לא רואים תדיר על הבמות כאן, אולי מטעמי תקציב. אך תיאטרון קטן זה (כשמו ברוסית - מלינקי) עושה הכל מתוך אהבת התיאטרון, כמעט או ללא שום תמיכה ציבורית, ועל כך הוא ראוי לשבח כפול.
"ליר - בובות ואנשים" היא הצגה יוצאת דופן, שסוריאליזם וריאליה משמשים בה יחדיו. היא בבחינת יציאה מהיומיומי אל ספירה אחרת, כשלבסוף יוצאים גם עם חומר למחשבה. יפהפה.

תאריך:  18/01/2016   |   עודכן:  18/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דורי פרנס / Dori Parnas
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
הפקה מענגת ומרהיבה של הרומן השערורייתי על אצילי צרפת המסואבים - תיאטרון הבימה
בלפור חקק
קסם האהבה לצומחַ הישראלי    על ספר לילדים של רחל סיידוף מזרחי
ליאור ונטורה
זה מספר האנשים בעולם שאין להם גישה לשירותים פרטיים והיגייניים    מה יש לחדש כשמתמודדים עם אחת הבעיות העתיקות בעולם?
עמוס ידלין
המהלכים האחרונים של ערב הסעודית בזירה הבינ"ל מצביעים על מדיניות חוץ אסרטיבית בכל התחומים ומול כל מי שנתפס כמסכן את ביטחונה הלאומי ואת האינטרסים שלה    ערב הסעודית הפכה שחקן אקטיבי, בניגוד מוחלט למדיניות הזהירה והפסיבית שאפיינה אותה עד פרוץ האביב הערבי    ישראל יכולה לסייע לה במאבקה נגד הציר הרדיקלי בסוריה, נגד שאיפותיה הגרעיניות של אירן, וכן נגד שאיפותיה ההגמוניות של אירן במזה"ת
חיים נוי
הצגה מרגשת וייחודית בבית צבי על ילדים נטושים בעיצומם של קרבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il