X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק דין של בית המשפט המחוזי מרכז דן בגבולותיה - תרתי משמע - של תוכנית איחוד וחלוקה אל מול תוכנית להרחבת כביש 4
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
הערת מערכת
נראה, כי קיימת בעייתיות בכך שגם אם יתברר בסופו של יום, כי התת"ל לא תחול על מקרקעי העותרים, למקרקעין אלה הדבר כבר לא יעזור, כי יהיו מחוץ לתחום התכנון. השימוש בכלי של סעיפים 78-77 למשך שנים לא מעטות וללא פיצוי (שכן החוק לא מאפשר זאת) הוא בסיכון, כך שבעל הקרקע עלול למצוא עצמו יוצא קרח משני הכיוונים. יש גם משמעויות לכך שניתנו התחייבויות לבעלי הקרקע, שכן הגם שלא חל כלל סופיות הדיון, יש בכך להביא בפגיעה בוודאות והסתמכות של בעלי קרקע בקידומי התכנון מול הוועדות המקומיות.

במסגרת העתירה דנא, התבקש בית המשפט לבטל את החלטתה של הוועדה המחוזית לאשר את תוכנית רע/2011/ב', ולקבוע, כי יש להגדיל את הקו הכחול של התוכנית באופן שמקרקעי העותרים יהיו חלק ממנה, ובעתיד - חלק מתוכנית מפורטת לאיחוד וחלוקה.
שופט בית המשפט המחוזי מרכז, צבי דותן, התייחס (14.1.16) לסבירות ההחלטה לקבוע את גבול התוכנית, באופן שלא יסכל הליכי תכנון ברמה הארצית. נקבע, כי החלטתה של הוועדה שלא להסיט את תחום גבולה המזרחי של התוכנית, באופן שתכלול את מקרקעי העותרים, היא החלטה מנומקת היטב, שניתנה מנימוקים תכנוניים ראויים.
העיקרי שבהם היה ש"תחום גבולה המזרחי של התוכנית נקבע עד לגבול פרסום סעיפים 77, 78 של דרך ארצית מס' 4 שבתת"ל 43. הוועדה ערה לכך שפרסום לפי סעיף 78 אינו שולל תכנון, אולם גבול הפרסום מבטא מגמת תכנון מובהקת של תשתית לאומית... קביעת גבול התוכנית, מקום בו קיימת מגמת תכנון ארצית של תשתית לאומית, עלולה לסכל את הליכי התכנון ברמה הארצית".
להיות ערים לתכנון עתידי
בעניין זה ציין בית המשפט, כי אכן "מוסד תכנון חייב לוודא שאת סמכותו הוא מפעיל בזהירות ובכובד ראש, ועל כן, בטרם הוא ניגש לדון בתוכנית חדשה או במתן היתר על-פי תוכנית קיימת, עליו להיות ער הן לתכנון הקיים, והן לתכנון העתידי של הקרקע". במקרה זה הוועדה המחוזית לא התעלמה, ולא הייתה אמורה להתעלם, מן העובדה שהוועדה לתשתיות לאומיות מכינה תוכנית תשתית לאומית (תת"ל) להרחבתו של כביש 4, ועל כן החליטה, כי גבולה המזרחי של התוכנית יהיה עד לגבול התת"ל, כפי שסומן בקו כחול בתשריט הנלווה להודעות לפי סעיפים 78-77 שפורסמו ברשומות.
לדעת בית המשפט, הרחבת תחומה של התוכנית לתוך תחומה של התת"ל, עלולה ליצור מגבלות על תכנון התת"ל ולסכל את אפשרות הקמתה של התשתית הלאומית, אותה מבקשת הות"ל לקדם. אפשרית הרחבת תחום התוכנית מבלי שהדבר יסכל את הליכי התכנון הארציים אלא ישתלב בהם, אולם לא יהא בכך להועיל לעותרים, שכן במקרה כזה תהיה למעשה חפיפה בין שתי התוכניות ובשתיהן מקרקעי העותרים ישמשו להרחבת כביש 4.
בית המשפט הוסיף, כי נכון שהתת"ל עדיין אינה בתוקף, ואפשר שייקח עוד זמן רב עד אשר תיכנס לתוקף. אך עדיין, כאשר מתברר לוועדה המחוזית, כי במוסד תכנון שבהיררכיה גבוהה ממנה מתקיימים הליכי תכנון של תשתית לאומית ארצית (שאף הגיעו לשלב הסטטוטורי של פרסום הודעה), לא ניתן לומר, כי הוועדה המחוזית חרגה ממתחם הסבירות בהחלטתה להתחשב במגמת התכנון הזאת, ולא לאפשר יצירת עובדות בשטח שיסכלו את אותו תכנון.
עוד קבע בית המשפט, כי על-מנת להכליל מקרקעין בקו כחול של תוכנית, יש להראות שיקולים תכנוניים המצדיקים זאת, מה שלדעת בית המשפט העותרים לא הצליחו לעשות. העובדה שמקרקעי העותרים נכללו בתוכנית קודמת, איננה מלמדת, כי המקרקעין הללו מהווים חלק מהשכונה או נדרשים לצרכי השכונה, שהרי באותה תוכנית סומנו מקרקעי העותרים כמיועדים להרחבת כביש 4, משמע: לא כמקרקעין הנדרשים לצרכי השכונה. לדעת בית המשפט, הכללה בקו הכחול במקרה זה לא נועדה להשיג מטרה תכנונית כלשהי, אלא רק להגדיל משמעותית את הפיצוי לעותרים.
על חשבון כלל הציבור
בהתייחס לאבחנה בין "שטחים לצורך ציבורי כלל-ארצי" לבין "שטחים לצורך ציבורי מקומי", קבע בית המשפט, כי צדקה הוועדה המחוזית שאבחנה בין השניים. בעוד שבשטחים לצורך ציבורי פנימי אמורים לשאת בנטל הכספי "חברי הקהילה", הרי שבשטחים לצורך ציבורי ארצי, אין הפרט צריך לשאת אלא הציבור בכללותו. נטל זה לא יושת רק על בעלי המקרקעין בתוכנית, שלא הם הנהנים מאותה תשתית לאומית, ומכל מקום, הם אינם נהנים ממנה יותר מכל פרט אחר בחברה.
על יסוד זאת הגיע בית המשפט למסקנה, כי אם מקרקעי העותרים ייכללו בתחומה של התוכנית, המשמעות תהיה הטלת הנטל של עלות שדרוגו של כביש 4 הכלל-ארצי, אך ורק על בעלי המקרקעין בתחומה של תוכנית זו. סביר יותר להטיל נטל זה על הקופה הציבורית, והדרך לעשות זאת היא לא לכלול את המקרקעין בתחום התוכנית, אלא להפקיעם תוך תשלום פיצויי הפקעה.
עוד קבע בית המשפט, כי שיקול הדעת של מוסדות התכנון לבחור בין שתי דרכים להשגת הייעודים הציבוריים בהם היא מעוניינת - הפקעה או חלוקה מחדש - הוא לגיטימי ומצוי בגדר מתחם הסבירות.
עוד התייחס בית המשפט לטענה לפיה מדובר בהפליה בהשוואה לכל המקרים הקודמים ברעננה, שבכולם פוצו בעלי המקרקעין המיועדים להפקעה לטובת דרך בינעירונית, באמצעות הכללתם בתוכנית איחוד וחלוקה, או במתן זכויות ללא איחוד וחלוקה, והדבר נעשה תמיד בשיתוף עם הוועדה המחוזית ובעידודה.
בנושא זה קבע בית המשפט, כי התוכניות אליהן הופנה הן תוכניות ישנות, שפורסמו למתן תוקף לפני 15 ו-20 שנה, ואינן משקפות את מדיניות הוועדה המחוזית ויתר מוסדות התכנון כיום. מכל מקום, "הרשות רשאית לשנות מדיניותה, ולאדם אין זכות שמדיניות בה נקטה הרשות בעבר תמשיך להתקיים".
בנוסף ציין בית המשפט, כי התוכנית החדשה היחידה שניתן לומר שהיא רלוונטית, היא תוכנית רע/2012/א', הגובלת בכביש 531, תוכנית שנדונה בעתירה אחרת בבית משפט זה. אלא, שאותו מקרה אינו דומה לעניין הנדון, בעיקר משום שבאותו מקרה, התת"ל (שם - תת"ל 15) כללה סעיף שיחזור זכויות. על כן הודיעה הוועדה המחוזית לבית המשפט, כי היא מסכימה, כמקרה חריג ביותר, לדון שנית בתוכנית זו ולבחון את האפשרות להכיר במקרה זה בשחזור זכויות. במקרה הנוכחי בו אין המדובר בשחזור זכויות, ולא ניתן ללמוד גזירה שווה ביניהם. העתירה נדחית.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב, העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  20/01/2016   |   עודכן:  20/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 צבי דותן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
אדם חי עליה את חיי הדרך חיים שיש להם אלף טעמים של דרך ואף לא טעם של מאין באת ואף לא טעם של לאן אתה הולך, שאלה אינם קיימים אלא כדואים גבוה מן הווה
צ'לו רוזנברג
לממשל האמריקני לא אכפת איך תתקבל הביקורת הנוקבת בישראל    אובמה משוחרר עתה מכל רסן אפשרי    בעוד שנה בדיוק הוא לא יהיה
מנחם רהט
'גדולי הדמוקרטים' מכינים לנו 'גם זובור וגם גזנגה'. אלא שסוף האמת לנצח. עכשיו היא צפה על פני המים וחושפת תופעה מחרידה: לא אהבת האדם הפלשתיני מניעה אותם, אלא שנאת ישראל נטו
יובל לובנשטיין
רוב הניתוח הקיים עוסק בפדיון של המבצע וכמות המכר שלו ועוסק פחות בקשר בין מוצר המבצע להתנהגות הכוללת של הלקוחות והרגלי הקניה שלהם, למעט סופרפארם, אשר השכילה לבנות מודלים אשר מנתחים עבורה התנהגות זו
צבי גיל
אין פרס לתקשורת הווירטואלית - שהיא הדומיננטית ברשתות המדיה העכשוויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il