X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפרק הרביעי מתוך שישה תגלו שגם נשיא ארצות הברית ששמעתם עליו מעט מאוד גרם לנזק שהשפיע זמן רב לאחר כהונתו, ואפילו ככל הנראה גם עליכם קבלו את הנשיא שזרע את זרעי הפורענות
▪  ▪  ▪
דווייט אייזנהאואר [צילום: AP]

בפרקים הקודמים דנו בנשיאים שפעלו בתקופות הסוערות של מלחמות העולם ומלחמת קוריאה. הלא הם רוזוולט וטרומן, ואתם בוודאי הנחתם, כי בתקופות כל-כך סוערות קשה שלא לטעות. הנשיא הבא שבו נדון בפרק זה עוצב בתקופת מלחמה, אבל את הנזק שבו נדון עשה דווקא בתקופה שלפחות מבחינתה של ארצות הברית עצמה הייתה שלווה. הנה כיצד.

אייזנהאואר עושה מזרח תיכון חדש

הנשיא הבא, דווייט אייזנהאואר, היה לפני נשיאותו הגנרל שפיקד על כוחות בעלות הברית באירופה במלחמת העולם השנייה. גם בתפקידו זה עשה אייזנהאואר לא מעט טעויות, שלגבי כמה מהן ניתן לטעון כי הן גרמו להארכת המלחמה, אך איננו עוסקים כאן בטעויות של מפקדים צבאיים, שהן גם הרבה יותר שכיחות, ולא תמיד באשמתם, אלא בטעויות של נשיאים. בכל מקרה, הטעויות שלו כגנרל, לא הפריעו לפופולריות שלו לאחר המלחמה. אם בשל התוצאה הסופית, ואם מסיבות אחרות. בזכות הפופולריות הזו, ובזכות הביקורת הציבורית על טרומן בשל מלחמת קוריאה, זכה אייזנהאואר בתפקיד הנשיא.
בכל הנוגע לקוריאה, ירש אייזנהאואר את תוצאות מדיניותו של קודמו, ולכן לא ניתן לתלות בו שום אשם בנוגע למלחמה זו. אייזנהאואר גם החל מאוד בקטן את המעורבות של ארצות הברית בווייטנאם, אך זה היה כל-כך מועט ומצומצם שגם בנושא זה לא ניתן לבחון אותו. אבל בתחום אחד הייתה לאייזנהאואר השפעה ישירה - המזרח התיכון. כאן הוא הגביר את מעורבות ארצות הברית, ולא בצורה חכמה.
ביולי 1952 התחוללה במצרים מהפכת הקצינים בה הודח המלך פארוק הפרו-בריטי. הפיכה זו נעשתה בסיוע ה-CIA. לא ברור האם נשיא ארה"ב טרומן, שהיה אז בשלהי כהונתו, היה מעורב אישית בהחלטה לסייע להפיכה זו, אולם ברור כי זה לא היה צעד חכם. בשלב ראשון גרם צעד זה לסילוק הכוחות הבריטיים ממצרים.
ב-1954, בתום מאבקי כוח בין הקצינים שביצעו את ההפיכה כנגד פארוק, עלה לשלטון כנשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר. גם כאן הייתה בחישה אמריקנית. אייזנהאואר האמין כי נאצר הוא מנהיג מתון ובעל ברית של המערב. אבל נאצר דגל בהלאמות, ובסופו של דבר במימוש הסוציאליזם במצרים, והוא קשר קשרים עם ברית המועצות ועם מדינות קומוניסטיות נוספות. בנוסף היו לו שאיפות להיות המנהיג של מדינות ערב, מדינות האיסלאם ומדינות אפריקה גם יחד. הוא יזם את פעולות הפדאיון כנגד ישראל, וגם את הקמתו של אש"ף.
ב-1955 חתם נאצר על עסקת נשק ענקית עם רוסיה, ואפילו עובדה זו לא גרמה לאייזנהאואר לשנות את הבנתו לגבי נאצר. למעשה היה זה איש ה-CIA, קרמיט רוזוולט, שיעץ לנאצר לשקר לשגריר בריטניה, סר האמפרי טרווליאן, ולומר לו שהעסקה נחתמה עם צ'כוסלובקיה ולא עם רוסיה. לקרמיט רוזוולט אף היה סוכן בשם מיילס קופלנד, שישב במשרד סמוך ללשכתו של נאצר, וגם זה לא שיפר את ההבנה.
ב-1956, עם התרבות פעולות הפדאיון, סגירת מיצרי טיראן בפני תנועת ספינות ישראליות, ולבסוף הלאמת תעלת סואץ על-ידי נאצר, צעד שפגע בצרפת ובבריטניה שהיו שותפות בתעלה, נרקם הסכם בין ממשלות צרפת, בריטניה וישראל ליזום את מבצע סיני. במבצע כבש צה"ל את רצועת עזה, ואת חצי האי סיני ופתח את מיצרי טיראן לשיט ספינות ישראליות. צרפת ובריטניה החלו בהשתלטות על אזור תעלת סואץ.
בנקודה זו החליט אייזנהאואר להתערב ובעוצמה רבה. הוא דרש משלוש המדינות להוציא את כוחותיהן, ובשיתוף פעולה עם ברית המועצות באו"ם, התקבלה החלטה הדורשת את הנסיגה. מאחורי הדרישה של אייזנהאואר לא עמד שום היגיון. לאחר סיום כהונתו הודה אייזנהאואר במספר הזדמנויות כי ההחלטה הזו הייתה טעות.
גם האיום הסובייטי בהתערבות צבאית היה איום סרק. לברית המועצות לא הייתה אפשרות מעשית להתערב בעימות שהתרחש כל-כך רחוק מגבולותיה. מה גם שבאותה עת הצבא הרוסי היה עסוק בדיכוי המרידה בהונגריה.
הלחץ של אייזנהאואר גרם לפגיעה מיידית בעיקר בצרפת ובבריטניה שהיו בנות בריתה של ארצות הברית במסגרת נאטו. אפילו מבחינתה הצרה של ארה"ב לא הייתה לכך שום תועלת. למגינת ליבן של צרפת ובריטניה, האו"ם נתן הכרה רשמית להלאמת תעלת סואץ על-ידי מצרים.
מבחינת ישראל, בטווח הקצר ישראל השיגה את פתיחת מיצרי טיראן, חיסול של בסיסי הפדאיון, והצבה של כוח או"ם על גבולה בסיני ובשארם א-שייח. אבל, המעורבות של אייזנהאואר גרמה לחיזוק מעמדו של גמאל עבד אל נאצר, שהיה גורם שערער את היציבות האזורית. הוא הפך למנהיג אזורי חשוב.
תעלת סואץ נשארה סגורה בפני שיט ישראלי. בנוסף, בטווח הרחוק, הבטחתו של אייזנהאואר לישראל לערוב לשיט במיצרי טיראן הייתה נטולת כיסוי. לא הייתה שום אפשרות מעשית שארה"ב או האו"ם יכפו בכוח את קיום השיט. בנוסף, בד-בבד עם חיזוק כוחו של נאצר, הביא הצעד לחיזוק המעורבות הסובייטית באזור, וזו הרעיפה על מדינות ערב כמות גדולה של כלי נשק שהפיחו בהם תקווה, שהם יוכלו לחסל את מדינת ישראל. ניתן לומר אם כן, כי התערבותו של אייזנהאואר במשבר סואץ הניחה את התשתית לפריצת מלחמת ששת הימים כעבור 11 שנים. ללא התערבותו, רוב הנסיבות, שגרמו לפריצת מלחמת ששת הימים, לא היו אפשריות מלכתחילה.

ההפיכה שהתהפכה

עוד פעולה שנויה במחלוקת שבוצעה בשמו של אייזנהאואר על-ידי אותו איש CIA, קרמיט רוזוולט, הזכור לנו ממהפכת הקצינים במצרים, הייתה ניסיון ההפיכה וההפיכה באירן ב-1953. ההפיכה נועדה להפיל את ראש הממשלה הדמוקרטית מוחמד מוסאדק, לאחר שזה הלאים את תעשיית הנפט. השאה האירני בכלל לא פילל להפיכה כזו. היא למעשה נכפתה עליו לגמרי ביוזמה אמריקנית.
לאחר שניסיון הההפכה הראשון נכשל, נאלץ השאה מוחמד רזא פהלווי לגלות מארצו, וה-CIA יזם הפיכה נוספת שהחזירה אותו לשלטון מונרכי. שלטון בו החזיק עד להפיכה של חומייני ב-1979. לא ברור אם ההפיכה הזו אכן הייתה נחוצה בטווח הקצר כדי למנוע השפעה קומוניסטית על אירן. בטווח הרחוק ברור כי מעורבות זו ודומותיה תרמו לעוינות של אירן ומדינות ערב כלפי ארצות הברית.

תאריך:  24/01/2016   |   עודכן:  24/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצעד האיוולת של נשיאי ארה"ב (ד)
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מי שנהל את מדיניות החוץ לחלוטי
לא היה איזנהור אל  |  24/01/16 19:25
2
ואף מילה על עניין פקיסטן? ל"ת
מיכל מירושלים  |  25/01/16 08:05
3
סוד הכוח של ארה"ב: נייר
חשדנית  |  25/01/16 09:50
 
- נמר של נייר
חשדנית  |  25/01/16 11:24
 
- 'האביב האירופי'=מגיפת הקורונה ל"ת
חשדנית  |  13/03/20 09:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
אליזבט רימיני
משתוממים על חוסר הראות שבפשרנות עם הגרעין האירני? לא מבינים את הניתוק מהמציאות בנאום לאומה?    פרק ב' בסדרה שחושפת שלא מדובר בתופעה חדשה    על האיוולת של נשיאי ארה"ב בכל הנוגע למדיניות הבינלאומית
אליזבט רימיני
אם לא קראתם את שני הפרקים הקודמים, אתם בוודאי חושבים עדיין כי נשיאים אמריקניים שמנותקים מהמציאות הבינלאומית הם דבר חדש    בפרק השלישי מתוך שישה תגלו, שזה רק קצה הקרחון    נשיאי ארה"ב והעיוורון המדיני
איציק וולף
ראש עיריית ניו-יורק לשעבר בן ה-73 הורה ליועציו להכין תוכניות לריצה עצמאית לבית הלבן    ההחלטה הסופית צפויה להתקבל עד לסוף חודש מרס
יניב הלפרין
כצפוי, הגולשים הגיבו על הודעתו של הראפר בממים ובציוצים שונים    יש גם קבוצת פייסבוק שמציעה להצמיד לו כגברת הראשונה את קים קרדשיאן
טובה ספרא
אילוצים על המדינה מביאים אותה לקבוע גבולות ברורים ו"לנהל" סיכונים שאפשר לחיות עימם    דונלד טראמפ - הפער בין הרצוי למצוי    אל תיתנו ללב לנהל לכם את החיים, ואל תקפצו למסקנות נמהרות לפני שתקבלו החלטה גורלית חשובה בנוגע למערכות יחסים בכל המישורים
עודד ערן, אואן אלתרמן
כיום חלק הארי של המפלגה הרפובליקנית נצמד לקו נצי בנושא מדיניות החוץ ומפגין התנגדות גורפת לעסקה עם אירן    במחנה הדמוקרטי, הקרע בתוך המפלגה סביב שאלת עסקת הגרעין עדיין לא הגיע למרכז במת הדיונים    בשלב מסוים בשנה הבאה, עשויה הילרי קלינטון להידרש להכריע כיצד לאזן בין התומכים במחנה הדמוקרטי בהסכם (וביניהם נשיא דמוקרטי מכהן), לבין המתנגדים לו וביניהם דמוקרטים פרו-ישראלים    כיצד תחליט קלינטון ומה יהיו השלכות החלטתה על התמיכה הדו-מפלגתית המתמשכת בישראל?
עידן יוסף
גפ הילרי קלינטון הדמוקרטית וגם שרה פיילין הרפובליקנית הוזמנו לנאום בהפגנה נגד אחמדינג'אד    קלינטון לא ויתרה ולפוליטיקאים ניתנה הוראה שלא לבוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il