X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ספר חדש חושף גילויים על קו התפר שבין המשטר הנאצי לשחרור בנות הברית בעיר קטנה בגרמניה
▪  ▪  ▪
מחבר הספר חותם (בישיבה) על ספרו בערב ההשקה [צילום: קלאוס מיכאל אוסוולד]
עטיפת הספר החדש ובו תמונת בנין העירייה שלא נחרב [צילום: נורית כהנא]

הימים שעל סף קריסת המשטר הנאצי וכניסת כוחות הברית לגרמניה כוסו בערפל סמיך, בתהליך בניית המדינה ההרוסה מחדש, עם תום מלחמת העולם השנייה; אך כיצד נפל המשטר הנאצי הלכה למעשה בערים ובמקומות היישוב השונים בגרמניה?
העורך והעיתונאי מיכאל קוזיול מן העיר הדרומית הקטנה שווביש-האל, באזור באדן-וירטמברג בגרמניה חקר את הנושא לאחר שיצא לגמלאות מקריירה עיתונאית רצופת משברים: כעורך העיתון המקומי "Haller Tagblatt", השייך לרשת עיתוני "סוד-ווסט", הציב ופרסם בריש גלי את העובדות המרות הנשכחות על העבר והשלטון הנאצי בפני תושבי עירו שווביש-האל. בין היתר היה זה שחשף את דבר קיומו של מחנה ריכוז - "הסנטאל" - את זוועות ליל הבדולח וצעדות המוות שעברו בפאתי העיר.
בספרו החדש שיצא לאור באחרונה "שביב של תקווה שלאחר טרור ותבוסה", הוא מגלה עובדה מפתיעה: ראש העיר דאז, ד"ר ווילהלם פרינציג, וקצין המשטרה גוטלוב בולינג, הפרו את צו "נירו" שיזם אדולף היטלר למקרה של תבוסה, על פיו יש להרוג, לאבד ולהותיר אדמה חרוכה בלבד; שניהם נידונו למוות על קו התפר שבין השלטון הנאצי לכניסת בנות הברית - אך חייהם נחונו על-ידי אנטון רוטמונד, ראש הגסטפו בשטוטגארט, עיר המחוז, ומסרו בצורה מסודרת את השלטון בעיר לידי מושל בנות הברית האמריקני דאז, פיליפ לואיס.
הספר מתאר את המעבר הדרמטי מן המשטר הנאצי לבנות הברית בעיר ובסביבתה. הוא מגלה עד כמה קרובה הייתה העיר להריסה מוחלטת- בלא לחוס על חיי תושביה - על-פי צו נירו שהוזכר קודם, הצו שפרסם אדולף היטלר ביום 19 למרס 1945 להרס כל התשתית הגרמנית, כדי למנוע ממנה ליפול לידי בנות הברית.
רגע ההכרעה
לדעת מחבר הספר קוזיול, פחות מדי היה ידוע על מלוא היקפו והשלכותיו של צו זה, שהיה סודי - עד לאן היו מוכנים הנאצים להגיע - בהשמדת כל האמצעים לקיום אנושי - תשתיות תחבורה, דרכים, מים, גז, מזון והקרבת התושבים הגרמנים עצמם, כדי שלא ייוותר דבר לכוחות בנות הברית.
לעומת ערים ועיירות אחרות בסביבה שנהרסו כליל על-פי הצו העיר שווביש-האל נותרה שלמה ברובה. זהו סיפור של טרפוד הצו הנאצי בעיר קטנה אחת.
הספר מתחיל בתיאור תקיפת שנים עשר מפציצים אמריקנים את העיר וסביבתה ביום 16 באפריל, 1945, אשר כתוצאה ממנה פשטה אש בבניין העירייה.
מחבר הספר גילה בתחקיריו, כי הדיווח על מה שקרה לאחר מכן כלל לא תאם את המציאות: על-פי אותו דוח, בער בניין העירייה מעל 24 שעות ולא נותר ממנו דבר, בעוד בניין העירייה עומד על תילו זה עידן ועידנים. קוזיול חקר את סיבת הדבר, ואז התברר לו כי מה שקרה בעיר באמת נסב סביב החלטתם, ברגע ההכרעה, תחת צל דמדומי השלטון הנאצי ועל סף כיבוש העיר בידי בנות הברית של ראש העיר אז, ד"ר ווילהלם פרינציג, ושל קצין המשטרה המקומית גוטלוב בולינג לטרפד את צו נירו, שעמד לכפות ראש הגסטפו המוזכר למעלה- אנטון רוטמונד.
כמה דמויות משמעותיות בין מקבלי ההחלטות בעיר ובאזור חברו יחד ומנעו את חורבנה של העיר: איש משטרה אחד, פרידריך בוטל וראש הכבאים, מקס שומכר, הכירו בצורך למסור את השלטון בעיר לידי הצבא האמריקני, לאחר שנדברו ביניהם.
דמות נוספת שהצילה את העיר מהכחדה תחת צו נירו, הייתה גברת עלומה אחת, ילידת פרנקפורט, אליזבט מיה בראנדט, שהציעה את שירותיה כמתרגמת בין ראשי העיר לבין כוחות בנות הברית. עבודתה הייתה כה יעילה וטובה ובין היתר הצליחה ליישב מחלוקות בין שני הצדדים, עד שהמושל האמריקני פיליפ לואיס מינה אותה למנהלת השירותים האזרחיים של האזור. פרט פיקנטי בספר הוא שבין השניים התפתח קשר אישי שנמשך עד למותו של המושל האמריקני.
"לא באתי להעניש - באתי לעזור", הצהיר פיליפ לואיס יום לאחר הגיעו לעיר בפני נציגיה, ובכך תרם גם הוא לקונסטלציה המיוחדת, שאפשרה את טרפוד הריסתה של עיר קטנה אחת בגרמניה. זוהי אומנם טיפה באוקיינוס זוועות העבר ושנות הטרור, אך בתהליך תיקונה ובנייתה מחדש של החברה הגרמנית, גם עצם הידיעה שבעיר קטנה אחת, הופר צו מחייב של המשטר הנאצי, וממונה מטעמו מנע שתי הוצאות להורג של המפרים אותו יש לה חשיבות - שביב של תקווה במחשכים.

תאריך:  03/02/2016   |   עודכן:  03/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
מירב ארד
הצוות המיוחד יכלול ארבעה ח"כים, שניים מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה ואת פעילותו ירכז יו"ר ועדת הכספים, משה גפני    הוסיף: יזמן דיון מיוחד בהשתתפות בכירי משרד החוץ ונציגי משרד רה"מ בעקבות החלטת ממשלת הולנד למנוע תשלומים מניצולים
יעקב עמר
זיגלבוים רצה להאמין כפי שכתב במכתבו כי "על-ידי מותי, אני רוצה לתת ביטוי למחאה העמוקה ביותר שלי כנגד אי-העשייה, כאשר העולם מסתכל ונותן אישור להשמדה של העם היהודי". הוא כמובן טעה כי לעולם לא ממש היה איכפת מעוד יהודי מת
גרשון אקשטיין
אחרי תהליך משפטי ארוך של למעלה מ-5 שנים. אכן הצדק צריך להיראות ולהיעשות, אך אני שואל את עצמי, האם לא היה טוב יותר להאשים אותו לתת לו עונש של כמה חודשי שירות
שיה מלכין
הצער והיגון נמשכו זמן רב. אמי בהדרגה סיפרה לי על הנורא מכל. קשה היה לילדה בת חמש להבין את גודל השואה בכלל ואת הטרגדיה האישית בפרט. בכל זאת ידעתי שסבתא שלי כבר לא תבוא לארץ, אנשים רעים הרגו אותה ואת שני בניה, כלתה ונכדתה
יוסי בלום הלוי
אתה עובר על דפי הנשלחים למותם, בהם חלוקה למשפחות שלמות, סבים וסבות, אבא אמא, ילדים בכל הגילאים. בדייקנות גרמנית אופיינית נרשמו שמות הילדים, ולידם הערה Kinder ילד - חלקם ילידי 1938 אחרים 1941 - תינוקות. עבור כל אדם ברכבת שילמה ממשלת סלובקיה, בראשותו של הכומר הצורר יוזף טיסו, 500 מרק גרמניים "עלות" הובלתם בטרנספורט ורציחתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il