X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בעקבות "לא לישון לעולם" מאת וילם פרדריק הרמנס הרומן כתוב בגוף ראשון: זהו יומנו האישי של אלפרד איסנדורף, סטודנט הולנדי לגאולוגיה
▪  ▪  ▪
פרסים ספרתויים [צילום: AP]
משמעויות עשירות
רומן חניכה ריאליסטי-פסיכולוגי-פילוסופי, כתוב ובנוי ביד אמן. לכל פרט ופרט בו יש משמעויות עשירות ועמוקות המתגלות ונחשפות עוד ועוד בקריאה שנייה ושלישית ועוד מבלי שהרבדים הרבים יפגעו בעונג של חוויית הקריאה.

וילם פרדריק הרמנס (Willem Frederik Hermans) 1921- 1995, מגדולי סופריה של הולנד במאה ה-20 אם לא בכלל, היה איש רוח חד לשון, דעתן, בעל אישיות חזקה ועצמאית. עמיתיו הסופרים חששו תמידית מחצי לעגו המושחזים. הוא כתב מאמרים לעיתונות, פמפלטים, ביקורות ספרותיות, חיבורים היסטוריים (כיבוש הולנד בידי הנאצים ב-1940 למשך 5 שנים הטביע בו חותם עמוק) ופילוסופיים (הושפע מויטגנשטיין, דה סאד, שופנהאואר, סארטר), שירה, מחזות, סיפורים קצרים ורומנים. במרוצת חייו קנה לו אויבים רבים וקיבל פרסים ספרותיים לא מעטים. בנוסף היה גם מדען, בעל דוקטורט בגיאופיזיקה.
וילם פרדריק הרמנס נולד לזוג מורים בבית ספר יסודי באמשטרדם שטיפחו שאיפות גדולות באשר לעתיד שני ילדיהם ולכן חיו בצניעות רבה כדי לשלוח אותם למוסדות חינוך יוקרתיים.
ב-1950 התחתן עם אישה ממוצא סורינאמי שליוותה אותו עד סוף חייו (סורינאם שנקראה "גיאנה ההולנדית" הייתה מושבה של הולנד מ-1667 עד 1954).
מלחמת העולם השנייה, הכיבוש הנאצי והמחתרת משמשים רקע לרומן "חדר החושך של דמוקלס" שיצא לאור ב-1958 ושהיקנה למחברו פרסום רב. גיבור הספר הצטרף לשורות המחתרת בעקבות פגישה עם אדם הדומה לו באופן מוזר, מעין תאום משופר, כמו היו שניהם הנגטיב והפוזיטיב של אותה תמונה. הוא מבצע את המשימות הנועזות המוטלות עליו בקור רוח, אך בתום המלחמה נאשם בשיתוף פעולה עם הנאצים.
בהקשר לנושא זה יש לציין כי בשנות ה-70 של המאה שעברה השמיע הרמנס את קולו בפרשת ויינרב, מעין מקבילה הולנדית של פרשת קסטנר, בהתייצבו לצד המאשימים. לפי הרמנס, פרידריך ויינרב היה מתחזה, נוכל ובוגד. ויינרב, שלא חדל לטעון לחפותו, הורשע פעמיים על-ידי רשויות החוק בהולנד בעוון הונאה ושיתוף פעולה עם הנאצים.
מ-1958, שנת פרסום הרומן "חדר החושך של דמוקלס", ועד ל-1973 לימד הרמנס גיאופיזיקה באוניברסיטת חרונינגן. ב-1961 ערך מסע מחקר בנורווגיה ששימש בסיס לעלילת "לא לישון לעולם", שיצא לאור בהולנדית ב-1966, ובתרגום לעברית בהוצאת "מחברות לספרות" ב-2011.
ב-1973 טרק את דלת האוניברסיטה לאחר האשמות נגדו שהגיעו עד לפרלמנט. נטען שהרמנס כותב את כתביו הפרטיים על חשבון הזמן שעליו היה להקדיש לסטודנטים. הוועדה הפרלמנטרית שמונתה כדי לדון בסוגיה זו קבעה לעומת זאת שהרמנס חטא בעיקר בכתיבת ספריו על גליונות נייר שהיו רכוש האוניברסיטה. הרמנס נוקה אומנם מההאשמה הראשית, אך
ניצל את ההזדמנות ועבר לגור עם משפחתו בפריז. כ-20 שנה מאוחר יותר עבר לגור בבלגיה, אך כשחלה, בחר להתאשפז בהולנד ונפטר באוטרכט בגיל 73.
הדיהם של פרטים אוטוביוגרפיים רבים נמצאים ברומן "לא לישון לעולם" שבו מדובר על מסע של משלחת סטודנטים לגאולוגיה לפינמרק, בצפון נורווגיה, על חוקרי אוניברסיטה ועל יחסי כוחות בין משפיעים למושפעים. לפנינו יצירת מופת רבת רבדים, מטפורה למסע המפרך של ההתבגרות בפרט והחיים בכלל, המתחבטת בתהיות היסוד הקיומיות, בהומור ובפסימיזם גם יחד.
הרומן כתוב בגוף ראשון: זהו יומנו האישי של אלפרד איסנדורף, סטודנט הולנדי לגאולוגיה, המצטרף למשלחת של שלושה סטודנטים אחרים, נורווגים, כשלכל אחד מהם מטרת מחקר משלו. אלפרד מעוניין לאמת את השערתו של מדריך הדוקטורט שלו בדבר נפילת מטאוריטים בפינמרק, גילוי מהפכני שיזכה אותו בתהילת עולם.
במשך המסע לא גילה אלפרד מכתשי מטאוריטים. אך בדרכו חזרה, כשיצא מביתה של משפחת הלאפים לעבר הסירה שחיכתה לו כדי להעביר אותו את הנהר, למלון, לתחנת האוטובוס, לעבר התרבות - הוא רואה נצנוץ מסתורי שמצית את השמים ושומע רעם ממושך. האם לא בנפילת מטאוריט מדובר? האם לא טעה אלפרד כשלא זיהה במשך המסע עצמו עקבות מטאוריטים?
יש לציין שסוף הספר, החזרה מהמסע עונה לא עונה, כדרכו האמביוולנטית של הסופר, על לא מעט שאלות שהוצגו בתחילתו - בשלב ההכנה ליציאה. זאת ועוד. רמזים הנזרקים כבדרך אגב בתחילת הסיפור יקבלו משנה משמעות בסופו. כמה דוגמות: אלפרד מצהיר שאם ייפול, לא ייהרג כמו אביו אלא יבלום את הנפילה, ואכן בהמשך הוא יפול וייחבל אך יצא מהפציעה בשלום. ועוד דוגמה: הסועד הנורווגי שאלפרד והמרצה הקשיש מאוסלו פוגשים במסעדה מתלונן שאין במסעדות העיר אלכוהול וסטריפטיז. המרצה לאכזבתו הרבה אינו מוצא במסעדה את מעדן הסלמון הייחודי שרצה לאכול יחד עם אורחו. בסוף הספר אלפרד יפגוש שנית באמריקנית ששמה דלימה שתציע לו בחדרה המפואר במלון את שלושת המעדנים המדוברים.
אלפרד יוצא למסע כשזהותו מטושטשת, בין חסרון האב ונוכחותה היתרה של האם. אמו לוחצת עליו לטפח קריירה של מדען מפורסם כדי לנקום את נקמת אביו הבוטנאי שנהרג, עלום שם, בגיל 27, במסע מחקר. אלפרד היה רק בן 7 כשאביו מעד, נפל ונהרג. האם עצמה מפורסמת מאוד בהולנד כמבקרת ספרות. אך אלפרד יודע, ולזכותה יש להגיד שהיא אינה מסתירה את אופן עבודתה, שמאמריה המתפרסמים בעיתוני ארצה בהולנדית אינם אלא תרגום מאמרים, די שדופים, המתפרסמים בעיתונים אנגליים וצרפתיים.
כיצד יבנה אלפרד את אישיותו ויפלס את דרכו בחיים בעוד שלא צלח כהלכה בגיל הילדות את השלב האדיפלי ולא הגיע לאוטונומיה של בוגר? המסע שבו מתרחק אלפרד מהתרבות וחוקר את אדמת פינמרק בנוף בתולים פראי ועוין, יוביל אותו לירידה למעמקי הנפש ולחזרה אחורה בזמן. אלפרד יחווה שוב בזמן המסע ולאחריו מעין פסיכואנליזה שבסופה ישתחרר מכובד משא האב ומטרדת התשוקה אל האם. המפגש הזמני עם שתי דמויות שתיקרינה בדרכו ושמהן ייאלץ להיפרד בתוקף הנסיבות, יאפשר לו לחוות, על דרך המעבר הפרודיאני, את הרגשות העוצמתיים שהוא חש כלפי אביו ואמו, וכך להתנתק מהתלות בהם ולמצוא את מקומו. רמזים רבים ברומן מאששים קריאה פסיכואנליטית זו, שלא לדבר על שיחות רבות בין גיבורי הרומן (שמצטיינות, אגב, בשנינות משעשעת), הדנות בפירוש בנושאים פרודיאנים מובהקים.
אלפרד פוגש באוסלו מרצה קשיש שאמור היה לספק לו תצלומי אוויר של האזור, אך משום מה שולח אותו למכון הגאולוגי בטרונדהיים למרצה אחר, שתצלומים אלה כביכול ברשותו. לפני הנסיעה לטרונדהיים, לוקח המרצה הקשיש מאוסלו את אלפרד לטיול וזה האחרון מציין כי הוא מרגיש כמו נכד שמוביל את סבו לטיול בשמש. דימוי זה מַטרים את פגישותיו עם תחליף האב, תחליף האם ותחליף האחות.

חזרה לילדות

משא כבד
אלפרד מציין שמשא האב על גבו של אניאס כבד יותר ממשא התרמיל על גבו שלו.

מותו של ארנה, המסמל את מות האב, מאפשר לאלפרד לחוות שוב את האירוע הטראומטי, שחזור שיביא לשחרור
▪  ▪  ▪

את תפקיד האב ימלא ארנה, אחד משלושת עמיתיו למסע שאיתו מצא שפה משותפת יותר מאשר עם האחרים: ארנה האבהי, רק בן 26 אך נראה כבר זקן, ייקח תחת חסותו את אלפרד, הצעיר ממנו רק בשנה אך הרבה פחות מנוסה ממנו. כמו אביו של אלפרד, גם ארנה ייהרג בתאונה במשך מסע המחקר.
מותו של ארנה, המסמל את מות האב, מאפשר לאלפרד לחוות שוב את האירוע הטראומטי, שחזור שיביא לשחרור. כשנפגש אלפרד שוב עם המרצה הקשיש, הוא מביע את רצונו להמשיך את המחקר של ארנה. פירוש הדבר שאלפרד מתגבר על עוינותו כלפי ארנה וקנאתו בו על-ידי הזדהות איתו, בדיוק כפי שנוהג הילד במהלך התפתחות נפשית תקינה לפי פרויד.
את תפקיד האם תמלא דלימה, אמריקנית נשואה, שגילה כמעט כפול מגילו, שעברה מתיחת פנים ועתה הם דומים למסכה. דלימה עדיין מצודדת, ומדי פעם היא מפתה צעירים להרפתקאות קצרות. מקצועה דומה לזה של אמו של אלפרד: דלימה היא מבקרת מוזיקה המפרסמת את מאמריה בעיתונות. המפגש בין דלימה המשעשעת וחדת הלשון לאלפרד שחזר מהמסע נקטע ומסתיים ברגע שבעלה של דלימה מגיע פתאום אל חדרה במלון, והיא מסמנת למאהב הפוטנציאלי לעזוב את המקום. היא רק ליטפה את פרק ידו, עוד רמז לחפיפה בינה לבין אמו של אלפרד שתיתן לו בסוף הספר מתנה כפתורי חפתים חצובים מאבן מטאור. את האבן קנה לו אביו ליום הולדתו ה-7, ואמו שמרה עליה עד עתה והחליטה לעצב ממנה זוג כפתורי חפתים לטקס קבלת הדוקטורט של אלפרד.
המפגש עם דלימה מאפשר לאלפרד להתיק את תשוקתו לנשים מבוגרות ולהפנותה לעבר אפיקים שיתאימו לו יותר. אחרי שניצל ממוות דומה לזה של אביו ואחרי שנפרד מדלימה, משילה נפשו את נכויותיה ומומיה, מחלימה, נבנית ומתגבשת, הולכת ומבשילה.
יש להוסיף עוד את הנערה המקומית שהוא פוגש באוטובוס חזרה שמשמשת דמות בבואה של אחותו. וגם ממנה הוא נאלץ להיפרד, רמז שיחסיו עם אחותו יבואו על פתרונם.
הרהוריו של אלפרד בחברתה של אחותו שברצונו לשאתה לאשה מביאים אותו למחשבה שהוא אינו יודע את שמה. אולי שמה דידו? הוא יודע ששמה אינו דידו אבל בכל זאת קורא לה כך. ואם צילם של ליוס, יוקסטה ובנם אדיפוס רובץ על אלפרד בלי ששמם יוזכר בפירוש, הגיבורים המיתיים אניאס ודידו, מופיעים באורם המלא כשאלפרד נוקב בשמם ומספר את סיפורם. דידו היא, לפי האגדה העתיקה, מלכה פניקית, מייסדת קרתגו, שהייתה מאוהבת באניאס גיבור מלחמה טרויאני, מייסד רומא. אניאס מפורסם בסצנה שבה הוא בורח מטרויה לרומא כשהוא נושא את אביו על כתפיו. ואלפרד מציין שמשא האב על גבו של אניאס כבד יותר ממשא התרמיל על גבו שלו. ואכן כל הקשיים הפיזיים שבהם גדוש הסיפור מהווים גם מטפורה למכשולים נפשיים. זכרון אביו של אלפרד עצמו, המכביד כל כך על נפשו, יושל כאמור בסוף הדרך.

חזרה לפרה-היסטוריה
אלפרד הבודד מגלה תושייה רבה, דג דגים, מבשל, אוכל ומתרחץ, מנווט דרכו בהצלחה, במרחב ובזמן
▪  ▪  ▪

במקביל לחפירה במרבצי הנפש והחזרה לילדות, משיל אלפרד גם את אביזרי הקידמה שבהם הוא מצויד כדי להגיע למצבו של האדם הקדמון שהתמודד עם הטבע הפראי באמצעים מצומצמים בלבד. הוא מאבד את מצלמתו, את המצפן והראי המחובר אליו (מתנה מאחותו) ואת השעון (מתנה מאמו). ארנה נהרג ושני האחרים פרשו עוד קודם לכן לדרכם.
למרבית הפלא אלפרד הבודד מגלה תושייה רבה, דג דגים, מבשל, אוכל ומתרחץ, מנווט דרכו בהצלחה, במרחב ובזמן. כמדען לעתיד הוא מתמצא בשטח בלי כלים ובלי עזרת עמיתים. כשם שהשיל את התלות באב ובאם, כך השיל את תלותו בקידמה. ואחרי שהוכיח שביכולתו להתמצא בשטח בכוחות עצמו בלבד, ואחרי שהתבדל מאביו, אמו ואחותו, מצוייד אלפרד באוטונומיה פיזית ונפשית המכשירה אותו לחזור. וכך, במצבו החדש, הוא מוכן לעבור מן הטבע הפראי אל התרבות, אל המשפחה והחברה בכללותה, כדי להתמודד מחדש עם תלאות החיים ואתגר מיצויים.

מילד לבוגר, מסטודנט למדען

סתירה
בשלב השלישי, שבו הומצא הצילום, מעומת האדם עם דימוייו החיצוניים הנמצאים לעתים קרובות בסתירה לדימויו העצמי.

חוסר השינה באזור שבו אין גבולות ברורים בין יום ולילה, וכתוצאה מכך גם בין מצב ערות לחלום, כל הגורמים האלה יפעלו לאורך זמן דווקא לטובתו
▪  ▪  ▪

יש לציין שאיבוד חפצי-הקידמה קשור להתפתחות הנפשית. כבר בתחילת הסיפור, בעודו במלון באוסלו, שוטח לפנינו אלפרד את תיאוריית שלושת-השלבים העיקריים בתולדות האנושות. בשלב הראשון אין לאדם, כמו לחיה, שום דימוי עצמי. בשלב השני, שבו מגלה נרקיס את השתקפותו, יש חפיפה מוחלטת בין האני לדימויו. בשלב השלישי, שבו הומצא הצילום, מעומת האדם עם דימוייו החיצוניים הנמצאים לעתים קרובות בסתירה לדימויו העצמי וגורמים לו לחשוש מדעתם של האחרים.
המסע מוביל אם כן את אלפרד, שמאבד במהלכו את המצלמה והראי, לרגרסיה טוטלית שמסתברת כירידה לצורך עלייה. כבר בנקודת הפתיחה ראייתו של הגיבור מטושטשת. הוא מסתכל על העולם דרך זכוכיות, זגוגיות, חלונות ומראות. הדמויות שהוא רואה מתחברות ביניהן באורח מבלבל, שמות חלק מהן לא ברורים לו, והוא עצמו נאנח אנחת רווחה כשאינו חייב לרשום את שם משפחתו, שם האב. הארץ הזרה ושפתה שאינו מבין, תנאי השטח העוינים, חוסר השינה באזור שבו אין גבולות ברורים בין יום ולילה, וכתוצאה מכך גם בין מצב ערות לחלום, כל הגורמים האלה יפעלו לאורך זמן דווקא לטובתו. הוא מגיע לבית אמו חבול, פצוע, מחורר מעקיצות היתושים, אך בטוח בהחלמתו.
הרומן "לא לישון לעולם" הוא סיפור על צעיר ה"קובר" שוב את אביו המת, שלא יישן יותר לעולם (המתים אינם ישנים), כדי להתחיל לחיות את חייו שלו. זהו רומן חניכה ריאליסטי-פסיכולוגי-פילוסופי, כתוב ובנוי ביד אמן. לכל פרט ופרט בו יש משמעויות עשירות ועמוקות המתגלות ונחשפות עוד ועוד בקריאה שנייה ושלישית ועוד מבלי שהרבדים הרבים יפגעו בעונג של חוויית הקריאה.

לאתר מגזין מראה
הכותבת עוסקת בהוראת עברית ישראלית, בחקר לשון המקרא ובחקר ספרות. ספרה: "שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה" הוצאת סלע ספרים, 2013 (זמין גם במהדורה אלקטרונית), ומנהלת בלוג "לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה" [קישור]
תאריך:  06/03/2016   |   עודכן:  06/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
יום האישה הבינלאומי הביאני לשוטט ברחבי אתרי המורשת כדי לבחון ולעקוב אחרי הצלחות נשיות יוצאות דופן ועם זאת לאתר ספורים על נשים פורצות דרך במאה הקודמת. הציניות שבי הביאה אותי למחשבה שפעם נשים פרצו דרך בלי יום מיוחד. כנראה שלפני שנקבע יום האישה הישראלי או זה הבינלאומי היו לא פחות נשים פורצות דרך מאשר היום. נשים לא פחות אמיצות מאשר היום. נשים שתרומתם לשמירה על חיינו ולעיצובם הייתה דרמטית
יוני בן-מנחם
תנועת פתח קוראת לציבור הפלשתיני הרחב להשתתף באינתיפאדה וקוראת להפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל וביטול חלק מהסכם אוסלו. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מצדיק את פרוץ האינתיפאדה ותומך בה
עליס בליטנטל
איזה כיף לראות את גיבור נעורינו הבלש שרלוק הולמס, שהיה גיבור ספריו של ארתור קונאן דויל (1930-1859), והפך מדמות ספרותית לבלש הידוע ביותר בעולם מסוף המאה ה-19 ועד היום. דמותו קורמת עור וגידים בתיאטרון אורנה פורת, וממצקת את תחושות הקוראים וצופי הסרטים והסדרות עליו
חיים נוי
מרתק, מצחיק, מעניין - תיאטרון אורנה פורת    רועי שגב גם ביים את ההצגה והוא הצליח ללהטט עם להקת השחקנים המוכשרת והתוצאה היא הצגה מרנינה ומבדרת, בעלת רמה תיאטרלית
צילה שיר-אל
כוכב מארס עבר השבוע למזל קשת וישהה במזל חודשים רבים מעבר למקובל בגלל העובדה שיבצע את נסיגתו במזל זה ויחזור למזל עקרב - שם ייעצר לפני חזרתו למזל קשת. וכל זאת, עד לחודש ספטמבר 2016
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
אלימות מתקנת  /  מוטי היינריך
אופק של תקווה?  /  מנשה שאול
לכבד אבל לחשוד   /  טל בן דור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il