X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יציאתם של הכוחות הרוסיים מסוריה הותירה לא מעט סימני שאלה, ומה שיותר חשוב - ואקום שמן הסתם יהיו מי שינסו למלא אותו
▪  ▪  ▪
נכס או נטל [צילום: AP]

יציאת סוריה

באופן מפתיע הודיע השבוע ולדימיר פוטין על הסגת כוחות הצבא הרוסי מסוריה. לדבריו, רוסיה השיגה את מטרותיה בסוריה, ולכן אין יותר צורך בנוכחות צבאית במדינה. ועל זה יש שתי שאלות מפתח: למה עכשיו ומי יחליף את רוסיה בסוריה.
מומחים מעריכים שרוסיה נכנסה ללחימה בסוריה לא כדי לעזור לבשאר אסד, אלא כדי לקבע את מעורבותה במזרח התיכון, לאחר הבידוד הבינלאומי שהוטל עליה בעקבות הפלישה באוקראינה. בנוגע לעיתוי העזיבה, ההערכה היא שרוסיה רואה את אסד כנטל. ההחלטה האחרונה על הפסקת אש בסוריה בין כוחות המשטר לאופוזיציה, הייתה ההזדמנות הרוסית לצאת מהבוץ הסורי.
התשובה לשאלה מי יחליף את רוסיה נתונה במחלוקת. יש המאמינים שמדובר בבלוף ורוסיה תישאר בסוריה. הערכה אחרת היא, שאירן תתנפל את המציאה ובכך תגדיל עוד יותר את השפעתה בסוריה, דבר בעל השפעה על ישראל. תשומת לב צריכה להינתן לארגוני הטרור בסוריה, ולראות כיצד הם ינצלו את הוואקום שנוצר כעת, כאשר הכוח המשמעותי בזירה חוזר הביתה.

מלוחם חופש למחבל

הליגה הערבית הכריזה לאחרונה שארגון חיזבאללה הוא ארגון טרור, מספר ימים לאחר שמדינות המפרץ יצאו בהכרזה דומה. בהחלטה תמכו רוב חברי הליגה הערבית, למעט לבנון ועירק. שר החוץ העירקי אף הגן על חיזבאללה בנאומו, ואמר בין היתר שחסן נסראללה הוא גיבור ערבי.
למילים ולהגדרות יש הרבה כוח. כאשר אני קובע שדבר מסוים הוא א' ולא ב', יש לכך השפעה על הלך הרוח והמחשבה שלנו. אותו דבר במקרה זה. כאשר מגדירים את חיזבאללה כארגון טרור, אז כל מה שאנשים יודעים וחושבים על טרור - הם ידביקו מעכשיו לחיזבאללה, במקום התדמית של לוחמי צדק נגד הכיבוש הציוני. דבר זה עשוי להשפיע עוד יותר על פעילות הארגון, בהמשך לתקופה הקשה בה הוא מצוי לאור התנגדות מדינות ערביות רבות למעורבותו בלחימה בסוריה.
שאלה אחרת היא למה הליגה הערבית קיבלה החלטה זו דווקא עכשיו. אפשר להגיד שהדבר מצטרף למאבק הסוני-שיעי באזור. התקרבותה של אירן למדינות המערב אחרי הסכם הגרעין, משפיעה ומסכנת את המדינות הסוניות ובראשן סעודיה. מה שאפשר לעשות הוא לפגוע בעקיפין באירן, דרך פגיעה בשליח שלו. אם זה נכון, אסור לנו לטעות: הדבר לא נעשה מתמיכה בישראל, אלא במטרה להחליש את הנוכחות האירנית במזרח התיכון.

הבלגים מתעוררים

כוחות הביטחון בבריסל פשטו השבוע על בניין, בו לפי ההערכות נמצאו חשודים בקשר לפיגוע בפריז בנובמבר האחרון. במהלך הפשיטה נהרג אחד החשודים ונפצעו ארבעה שוטרים. לאחר הפיגוע בפריז בלגיה הייתה נקודה מרכזית בחקירה, מאחר שנמצא שהמחבלים הגיעו לפריז מבריסל.
ניתן להעריך, כי אותם מחבלים שהגיעו לבריסל, יכלו להגיע גם למדינות ולערים אחרות. אז למה דווקא לשם? יכול להיות שהדבר נובע מהיחס למוסלמים בבלגיה בכלל ובבריסל בפרט. המוסלמים מהווים רק 7% מתושבי בלגיה, אך 25% מתושבי בריסל הם מוסלמים. רובם המכריע הם סונים. בריסל היא כר פורה לטרור איסלאמי, כאשר בעשורים האחרונים הואשמו אזרחים מוסלמים בטרור, בתכנון פיגועים ובביצועם כמו שהיה בפיגוע במוזאון היהודי בעיר במאי 2014. הפשיטה האחרונה מלמדת, כי בבלגיה מתחילים להתעורר ולפעול ביתר שאת נגד מחבלים פוטנציאליים.

רוצים הוקרה

בעירק יש שלוש קבוצות עדתיות מרכזיות: סונים, כורדים ושיעים. את איזורי המגורים שלהם ניתן לחלק בצורה גסה כך: סונים במערב, כורדים בצפון וצפון-מזרח ושיעים בדרום ובדרום-מזרח. רוב איזורי השליטה של דאעש, ארגון טרור סוני, נמצאים במערב, שם הארגון זוכה לתמיכה חלקית והתנגדות מעטה. כוחות הביטחון במדינה הם ברובם שיעים, לאחר שראש הממשלה לשעבר, נורי אל-מאלכי, טיהר את הצבא מגורמים סונים. אז למה שחיילים שיעים יילחמו נגד דאעש במחוזות הסוניים במדינה? זאת בדיוק השאלה שהם כעת שואלים את עצמם.
גורמים שיעיים טוענים שהם לא ילחמו בקרב לשחרור מוסול, מאחר שהסונים לא מעריכים את ההקרבה שלהם בלחימה נגד דאעש. למרות שהשיעים מרגישים שזאת איננה המלחמה שלהם, הם ממשיכים להילחם נגד דאעש במחוזות הסונים ועל כן מצפים להערכה מרובה - שלא ניתנת להם.
זוהי בדיוק הבעיה של עירק. הניסיון הזה לקחת שלוש קבוצות עדתיות, בעלות יריבות וסכסוכים של מאות שנים, ולהפוך אותם למדינה אחת, פשוט לא מצליח. הפתרון הטוב ביותר לעירק הוא פיצולה לשלוש מדינות, דבר שלא יעשו אותו עכשיו ולא נראה שיעשו אותו בכלל.

חלוקת תאים

ב-28 בפברואר תקף תא של דאעש מפקדה של בריגדת צבא במערב בגדד. באותו יום, שני מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם באזור אחר בעיר. בשתי התקפות אלו נהרגו למעלה מ-80 אנשים ונפצעו למעלה מ-100. הפיגועים הנשנים של דאעש באזורים השיעים בבגדד, מאשרים את נוכחותם של תאי דאעש בעיר.
פעילות זו של דאעש תואמת את האסטרטגיה של הארגון. כאשר כוחות הביטחון מפעילים לחץ על דאעש באזור א', לוחמי הארגון מבצעים פיגועים או התקפה באזור ב' לשם הורדת הלחץ. ככל הנראה, תאי דאעש בבגדד הם הקלף המנצח של הארגון במקרה של מתקפה לשחרור מוסול. כאשר כוחות הביטחון יתחילו במתקפה ויד דאעש תהיה על התחתונה, הארגון יוציא לפועל פיגועים בבגדד כדי למשוך את תשומת ליבם של כוחות הביטחון.

תאריך:  17/03/2016   |   עודכן:  17/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יוני בן-מנחם
הודעת הנשיא פוטין הותירה סימני שאלה רבים בקשר לעתיד סוריה אך נראה שהיא נועדה בעיקר להפעיל לחץ על בשאר אסד להגיע להסדר מדיני    המלחמה בסוריה עדיין לא הסתיימה, יש הפסקת אש אך כל האפשרויות פתוחות
אריאל י. לוין
מבט למתרחש בטורקיה: סתימת הפיות של ארדואן, היחסים המורכבים עם המערב והמשונים עם דאעש, העמדה במלחמת האזרחים בסוריה והמאבק המתמשך נגד הכורדים
מירב ארד
שני תושבי נצרת נאשמים בתכנון פיגועים בישראל בהשראת ארגון דאעש ואף תיכננו לרכוש נשק לשם ביצוע הפיגועים
אריאל י. לוין
יעלון לא ממש מרגיע את תושבי עוטף עזה    הריסת בתי מחבלים יכולה להועיל    האירנים יכולים להפר בשקט את ההסכם    יותר ויותר מתנדבים מערביים נוטשים את דאעש
אביתר בן-צדף
עשרות מואשמים בארצות-הברית בניסיון להצטרף לדאעש, ויותר מעשרים הודו באשמה    תאירוד נתן ובסטר פּוּג נתפס בחודש ינואר בנמל-תעופה טורקי כשברשותו 180 קלטות תעמולה של דאעש
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
יעלון: עדיף דאעש בסוריה מאשר אירן  /  אריאל י. לוין
ריבלין: מימוש הריבונות - התשובה לדאעש  /  אריאל י. לוין
איזנקוט: סכנה גוברת מדאעש  /  אריאל י. לוין
המון אמוניה  /  אריאל י. לוין
שארית הפליטה?  /  ארי בוסל
כיוונים להיחלצות מ'המבוכה האסטרטגית'  /  אודי דקל, עומר עינב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il